Yksityistielakiuudistus

variaatio

Tiekunta voisi saada oikeuden kaataa" ilmeisesti vaarantavia puita "myös tiealueen ulkopuolelta, ilman maanomistajan lupaa. Miten määritellään tien ulkopuolisen alueen laajuus ja vaaralliset puut?

18

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulkintakysymyksiä

      Viime kädessä oikeuskäsittelyssä, joka lopulta tuottaa Korkeimman oikeuden ennakkotapauksia. Sellaisissa jutuissa pahimpana seurauksena ei ole sakko tai korvaus puun arvosta vaan hävinneen maksettavaksi jäävät oikeuskulut.

    • villala

      Toisten metsän kaadot on kirjattu lakiin. Kumpi laki kumoaa toisen?

      • terrorinuhri

        Olen samaa mieltä että toisten metsän kaadot on kirjattu lakiin, mistähän lain kohdasta löytäisi täsmennyksen tuohon.


      • peräseinäjoelta

        Voiko stihl 460 sahaan laittaa 225 terän? kestääkö kulmavaihde?


      • peräseinäjoelta1

        Ehdottomasti kestää, antipalaa,,,


    • talvenpuut

      kaikki tien osakkaat saa kaataa, mitkä näyttää kallelleen tielle. puun saa otta myös kaataja työpalkaksi itselleen hyvästä työstä

      • Jopot

        Puut on maanomistajan omaisuutta pois vievä syyllistyy rikokseen...


      • aivastelija

        Heh, "kaikki tien osakkaat saa kaataa, mitkä näyttää kallelleen tielle".
        Kannattaa olla suorassa. ettei tule terä nilkkaan.


    • uudistuksesta

      Onko lakiuudistuksessa tulossa jotakin muuta hyvää?

      • talvitiepäivät

        No vaikkapa viime viikon Yksityisteiden Talvitiepaivät Lahdessa listasi, kun kalvoja lunttaan:
        - kuntien tehtävien vähentäminen,
        Tielautakuntien lakkautttaminen.
        - tiekunnalle oikeus päättää tielle tulevista sähkö- ja viestintäjohdoista.
        - luvanvaraisesta tiekäytöstä maksettava käyttömaksu.
        - valtionavustus siirtyy maakunnille.
        - kokouskäytännöissä sähköisten välineiden käyttö.
        - vanhentuneet ja tarpeettomat pykälät poistetaan.
        ......


      • Varokaa.kaappausta
        talvitiepäivät kirjoitti:

        No vaikkapa viime viikon Yksityisteiden Talvitiepaivät Lahdessa listasi, kun kalvoja lunttaan:
        - kuntien tehtävien vähentäminen,
        Tielautakuntien lakkautttaminen.
        - tiekunnalle oikeus päättää tielle tulevista sähkö- ja viestintäjohdoista.
        - luvanvaraisesta tiekäytöstä maksettava käyttömaksu.
        - valtionavustus siirtyy maakunnille.
        - kokouskäytännöissä sähköisten välineiden käyttö.
        - vanhentuneet ja tarpeettomat pykälät poistetaan.
        ......

        Noihin ei pidä suostua. Eikö Bernerin liikenneverkkoyhtiö uhannut muka ottaa yksityistietkin (tienpidon ainakin) haltuunsa? Tulisi helvetin kalliiksi tuollainen, jos siitä joku firma saisi määräämisvallan koko Suomen tiestöön. Tätä ei voi hullukaan hyväksyä.
        Tähän liittyy ajoneuvojen satelliittipohjainen seuranta. Sille on jo annettu muutama miljoona tukia, vaikka virallista lakia ei ole voimassa, eikä toivottavasti tulekaan. Autoihin laitettaisiin laite, joka seuraa ajettuja reittejä ja ajokilometrien kertymistä.

        Jos joku saa omistukseensä sähköverkot, tv-linkit, tiestön, lannoitetehtaat, terveyspalvelut (SOTE) ja vielä kaavaillaan salaisesti pohjavesiäkin tuohon, niin ei törkeämpää juuri ole esitettykään. Pohjavesistä tietäisi mm. poliitikko Erkki Liikanen.
        http://markosihvonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/44165-miksi-valtiovalta-hiljenee-pohjavesivarannoistamme

        Asian ydin em. on, että perustettavat, turhat yhtiöt voidaan sitten myydä ulkomaisille sijoittajille, jolloin suomalaisten rahastus voidaan alkaa.
        Sipilällä ja Bernerillä oli kiire saada laki hallintarekistereistä voimaan. Sitä vastustivat poliisi, oikeuslaitos ja verottaja. Tällaisiin rekistereihin voitaisiin piilottaa hämärät osakeomistukset.
        Niitähän syntyy, jos päättäjät vetävät lahjuksia esim. ulkomaisilta firmoilta, rahana tai osakkeina.

        Forssan seudulla on kuulemma yrittänyt LHJ jätekuljetuksissa esittää sellaista mallia, että kiinteistöt eivät saisi enää kilpailuttaa erikseen jätekuljetusfirmaa. LHJ hoitaisi koko homman. Tällöin hämärtyisi, mikä on kuljetuksen osuutta, ja mikä on jätteenkäsittelyn osuutta kaatopaikoilla. Kehtasivat vielä esittää mm. vapaa-ajan kiinteistöille kaikille samaa maksua vuodessa (60 €) riippumatta siitä, oliko yhteisäastia käytössä vai ei. Usein kimppa-astioilla päästään alle 20 € maksuun/osakas, kun on esim. neljä tyhjennyskertaa kesässä. Muulloin ei jätesopimus ole päällä, koska tarve kuljetuksiin on lähes 0.

        Tällaiseen hulluuteen on saatava loppu. Lakiuudistuksia tehdään lähinnä "Suuren puhalluksen" mahdollistamiseksi. Tienpito esimerkkinä, kallistuisi varmasti. Nythän ainakin yksityisteiden ylläpitoa tekevät kohtuuhinnoin tiekuntien osakkaat.
        Koko Suomi yritetään laittaa kuristusotteeseen. Kalliiksi tulee asukkaille ja voi olla riskitekijä mm. huoltovarmuuden pitämisessä. Valtio saattaa pystyä näyttävän verotuksen pienenemistä, mutta kaikesta yksityistämisestä tulee vastaavasti vielä isommat laskut, jotka olisivat aivan konkreettisia (laskuja).


      • talvitiepäivät
        Varokaa.kaappausta kirjoitti:

        Noihin ei pidä suostua. Eikö Bernerin liikenneverkkoyhtiö uhannut muka ottaa yksityistietkin (tienpidon ainakin) haltuunsa? Tulisi helvetin kalliiksi tuollainen, jos siitä joku firma saisi määräämisvallan koko Suomen tiestöön. Tätä ei voi hullukaan hyväksyä.
        Tähän liittyy ajoneuvojen satelliittipohjainen seuranta. Sille on jo annettu muutama miljoona tukia, vaikka virallista lakia ei ole voimassa, eikä toivottavasti tulekaan. Autoihin laitettaisiin laite, joka seuraa ajettuja reittejä ja ajokilometrien kertymistä.

        Jos joku saa omistukseensä sähköverkot, tv-linkit, tiestön, lannoitetehtaat, terveyspalvelut (SOTE) ja vielä kaavaillaan salaisesti pohjavesiäkin tuohon, niin ei törkeämpää juuri ole esitettykään. Pohjavesistä tietäisi mm. poliitikko Erkki Liikanen.
        http://markosihvonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/44165-miksi-valtiovalta-hiljenee-pohjavesivarannoistamme

        Asian ydin em. on, että perustettavat, turhat yhtiöt voidaan sitten myydä ulkomaisille sijoittajille, jolloin suomalaisten rahastus voidaan alkaa.
        Sipilällä ja Bernerillä oli kiire saada laki hallintarekistereistä voimaan. Sitä vastustivat poliisi, oikeuslaitos ja verottaja. Tällaisiin rekistereihin voitaisiin piilottaa hämärät osakeomistukset.
        Niitähän syntyy, jos päättäjät vetävät lahjuksia esim. ulkomaisilta firmoilta, rahana tai osakkeina.

        Forssan seudulla on kuulemma yrittänyt LHJ jätekuljetuksissa esittää sellaista mallia, että kiinteistöt eivät saisi enää kilpailuttaa erikseen jätekuljetusfirmaa. LHJ hoitaisi koko homman. Tällöin hämärtyisi, mikä on kuljetuksen osuutta, ja mikä on jätteenkäsittelyn osuutta kaatopaikoilla. Kehtasivat vielä esittää mm. vapaa-ajan kiinteistöille kaikille samaa maksua vuodessa (60 €) riippumatta siitä, oliko yhteisäastia käytössä vai ei. Usein kimppa-astioilla päästään alle 20 € maksuun/osakas, kun on esim. neljä tyhjennyskertaa kesässä. Muulloin ei jätesopimus ole päällä, koska tarve kuljetuksiin on lähes 0.

        Tällaiseen hulluuteen on saatava loppu. Lakiuudistuksia tehdään lähinnä "Suuren puhalluksen" mahdollistamiseksi. Tienpito esimerkkinä, kallistuisi varmasti. Nythän ainakin yksityisteiden ylläpitoa tekevät kohtuuhinnoin tiekuntien osakkaat.
        Koko Suomi yritetään laittaa kuristusotteeseen. Kalliiksi tulee asukkaille ja voi olla riskitekijä mm. huoltovarmuuden pitämisessä. Valtio saattaa pystyä näyttävän verotuksen pienenemistä, mutta kaikesta yksityistämisestä tulee vastaavasti vielä isommat laskut, jotka olisivat aivan konkreettisia (laskuja).

        Aika monia asioita.
        En ole huomannut, että kukaan alkaisi kustantaa yksityisteitä edes maksuin, kun juuri lakiuudistuskin on eduskunnan käsittelyssä.

        Jätelautakunnat tekevät kertomasi kaltaisia päätöksiä, joissa koko jätehuollon kilpailuttaa kaupunki tai kunta. Lakikin kertoo kunnan vastaavan jätehuollosta.
        Juuri esim. Forssan seudulla kerrotaan olleen kiinteistökohtainen maksu aiemminkin. Siis vuosikymmen sitten. Jos ei ole jäteastiaa, niin säästää jäteastian vuokran tai hinnan. Itse joudun katsomaan vielä esim. Valkeakoskelta asti, mitä kilpailutettu molokin tyhjennys tai jäteastian tyhjennys maksaa. Ne käsittelymaksut ovat aiemminkin sisältyneet kokonaishintaan, kun esim. biojäte on kuulunut toimittaa Hyvinkäälle asti.


    • kuullos

      Milloin laki tulee voimaan?

      • talvitiepäivät

      • talvitiepäivät

      • talvitiepäivät

    • corvettes

      Kannattaako yksityisteitä edes enää perustaa ja ylläpitää?

      • öjlk

        Ei varmaan kannata, jos kunnan ja valtion ylläpitämät tieverkostot riittävät omiin kulkemisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe