Tilillä 62€. Eläke tulee kuuden päivän päästä. Pakastimessa ruokaa, eikä maksamattomia laskuja, mutta eläkepäivänä suurin osa eläkkeestä menee lainaan, ja moniin pieniin laskuihin.
Pärjään velka-asunnossani, mutta olisi kiva olla jo tässä iässä varakkaampi. Mihinkään yllättäviin menoihin ei ole varaa.
Asun maalla ja pakko omistaa auto, joka vie tosi paljon pienestä eläkkeestä
Onneksi on kuitenkin vielä terve, mutta köyhyys vähän ahdistaa.
Olen köyhä
145
2815
Vastaukset
Oisko ratkaisu hankkiutua velasta eroon. Asuntoa et viimeisenä päivänä saa mukaasi. Voisit elää loppuelämäsi mukavammin?
- aapua
Oletko hakenut asuntotukea?
- mies_kuusyksi
En saa tukea. Liian hyvä eläke. Asunnon myymisessä tulisi takkiin rumasti. Hinnat pudonneet. Köyhyyteni johtuu osaksi omasta holtittomuudesta. Visaa vähän jäljellä, maksan myös kulutusluottoa ja osamaksulla 65 tuuman telkkaa. Mutta jos nyt puoli vuotta kärvistelen alkanee helpottaa.
Kun nyt ei mitään yllättävää sattuisi. Autokin liki 300t km ajettu..- Tyhmyytähäntuoon
Itse olen saman ikäinen, kui ap. .En ole elänyt holtittomasti.Ei ole enää mitään velkoja.Koskaan en ole ostanut mitään tavaroita osamaksulla. Eläke on tavallinen nyt. Kaksi huushollia omistan ja teen tarveellisä ruokia itse alusta loppuun-se on helppoa ,jos omistaa kattilan ,hellan ja maalaisjärjen.
Tämän ikäisenä on aikaa tehdä ruokaa,,,kun tekee isoja satseja ,tulee edulliseksi japääsee helpolla.Pakkasesta vain mikron kautta pöytään.
Kyllä se on kuule niin,että NIIN MAKAA,KUIN PETAA.
En tupakoi enkä sylje lasiin.
Tyhjin käsin läksin maailmalle ja tavallista duunia tein. - tuutuuti
Tyhmyytähäntuoon kirjoitti:
Itse olen saman ikäinen, kui ap. .En ole elänyt holtittomasti.Ei ole enää mitään velkoja.Koskaan en ole ostanut mitään tavaroita osamaksulla. Eläke on tavallinen nyt. Kaksi huushollia omistan ja teen tarveellisä ruokia itse alusta loppuun-se on helppoa ,jos omistaa kattilan ,hellan ja maalaisjärjen.
Tämän ikäisenä on aikaa tehdä ruokaa,,,kun tekee isoja satseja ,tulee edulliseksi japääsee helpolla.Pakkasesta vain mikron kautta pöytään.
Tyhjin käsin läksin maailmalle ja tavallista duunia tein.Teksti oli kuin olisin itse kirjoittanut. Sitä ihmettelen, että on porukkaa, jonka on haaskattava joka penni, joka saa ja sitten kitistään rahapulaa. Kuinka paljon puhuttu osamaksujen ottamisesta, mutta eipä mene jakeluun.
Oma eläkkeeni on todella pieni, mutta kummasti se riittää ja jos on isompia menoja voin ottaa säästöstä.
Lähtiessä ei mitään saa mukaan, ja se minua huolettaa, miten saan tilit tyhjäksi ennen lähtöä. Olen yrittänyt jakaa omaisuutta lapsille ja lastenlapsille, mutta rahan jakamisessa on omat sääntönsä, muuten tulee verot vastaan. Olen maksanut ostoksia, mutta jotenkin tuntuu kuin lapset eivät haluaisi ottaa vastaan.
Pitäisi keksiä jokin uusi harrastus, johon saisi jotain menemään, mutta matkustamiseenkin olen jo kyllästynyt.
Vielä huomauttasin, tupakasta ja alkoholista, niihin voi upota pienistä tuloista huomattava osa, mutta sitten ollaan hakemassa ruoka-apua. - Anonyymi
Tyhmyytähäntuoon kirjoitti:
Tyhjin käsin läksin maailmalle ja tavallista duunia tein.Aina löytyy joku ällö itserakas ihminen, jonka on pakko kehua itseään
kuinka hyvä ihminen hän itse on (omasta mielestään)
ja antaa ymmärtää
miten muitten elämän niukkuus ja köyhyys johtuu ryyppäämisestä ja tupakoimisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina löytyy joku ällö itserakas ihminen, jonka on pakko kehua itseään
kuinka hyvä ihminen hän itse on (omasta mielestään)
ja antaa ymmärtää
miten muitten elämän niukkuus ja köyhyys johtuu ryyppäämisestä ja tupakoimisesta.Jep, 60 vuotiaiden jääräpäiden ikäluokassa on paljon narsismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, 60 vuotiaiden jääräpäiden ikäluokassa on paljon narsismia.
Ei ole ”narsismia” osata raha-asiansa hoitaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, 60 vuotiaiden jääräpäiden ikäluokassa on paljon narsismia.
Ei olekaan, mutta te ette ole ainoita jotka ne osaavat hoitaa. Olette toki ainoita jotka siitä huutelevat ja mainostaa itseään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ”narsismia” osata raha-asiansa hoitaa!
Älä ymmärrä tahallasi väärin.
- lihoiksi
Käärinliinoissa ei ole taskuja, vieläkään ja tuskin tuleekaan!
- Elämäsi-on-nukkaa
Nykyään vainajat puetaan vaatteisiinsa, niissä voi olla taskutkin. Sukulaiset tosin varmasti tarkistaa (toisiltaan salaa) ettei niihin taskuihin jää mitään muuta kuin nukkaa.
Mielestäni pahin henkisen hyvinvoinnin este on rahojen jatkuva laskeminen menojen kattamiseksi.
Eläkkeelle siirtyjän tulojen romahdus on mittava jos vielä on yksin elävä. Kaksi pärjää se on selvä kun menot puolittuvat. Pieneläkeläinen yksin elävä on jatkuvan selviytymisprosessin edessä, jos vielä on tottunut leveämpään elämään aktiivivuosinaan.
Eläkeläiselle kertynyt omaisuus on yleensä kiinni kiinteistöissä, joista luopuminen on vaikeaa.
Erilaisista kuukausittain kustanniksia kysyvistä harrastuksista kuten konsertit ja teatteri on luovuttava ja karsittava mielihalujaan.
Kahden eläkeläisen talouksissa ei välttämättä ole enää velkoja. Mutta vanhojen kiinteistöjen kunnossapito aiheuttaa rahareikiä. Eronneiden eläkeläisten omaisuus on usein huvennut eroaikaisiin kahtiajakoihin.
Ruuassa pystyy säästämään ja syömään runtinaallisen hyvin jos on mahdollisuus käyttää Osuuskauppojen ilta-aleja.
Tukiverkot eläkeläisen ympärillä ovat tärkeitä. Jos olet antanut hyvän puutteettoman lapsuuden lapsillesi, auttanut ja tukenut heitä olet antanut heille esimerkin.- flegmaatti
Jos on tottunut leveämpään elämään aktiivivuosinaan. Osuva ilmaisu!
Jokainen voi tarkistaa aina halutessaan siihen asti kertyneen eläkkeensä. Ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Mottoni: Ei rahaa tarvitse käyttää vaikka sitä sattuisi hieman olemaankin!
Toinen mottoni: Ei ole syytä ajatella toisten aivoilla!
Oleellista on elää omien, TODELLISTEN tarpeidensa mukaan eikä sortua ajattelemaan mitä kuvittelee toisten ajattelevan minusta! - korppiseisäästä
flegmaatti kirjoitti:
Jos on tottunut leveämpään elämään aktiivivuosinaan. Osuva ilmaisu!
Jokainen voi tarkistaa aina halutessaan siihen asti kertyneen eläkkeensä. Ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Mottoni: Ei rahaa tarvitse käyttää vaikka sitä sattuisi hieman olemaankin!
Toinen mottoni: Ei ole syytä ajatella toisten aivoilla!
Oleellista on elää omien, TODELLISTEN tarpeidensa mukaan eikä sortua ajattelemaan mitä kuvittelee toisten ajattelevan minusta!Olen mottosi kaksi kohdasta samaa mieltä. Ei ole syytä ajatella toisten aivoilla, joten rahaa kun sitä on, sitä pitää käyttää.
Yrittäjätausta on opettanut, että voi tulla seitsemän lihavaa ja seitsemän laihaa vuotta tai päinvastoin.
Mikään ei takaa, että rahaa säästyy kun säästää. - Anonyymi
Loistava kirjoitus. Pahin painajainen on eläkkeelle jääminen ja ero. Ei vaikka kuinka kauniisti yritän sanoa, eläkkeelle jääminen ja puolison kuolema ole taloudellisesti niin paha.
Kysyin kaveriltani, joka menetti vaimonsa muutamama vuosi sitten, miten ihmeessä hän pärjää. hän vastasi : Leskeneläke auttaa mielettömästi, sillä saa maksettua yhtiövastikeen ja vesimaksun ja vielä jääkin, voi huoletta asua samassa asunnossa yksin ilman taloudellisia huolia.
Erossa meiltä puolittui kaikki ja kämppä myytiin. Tuli kaksi köyhää. Molemmat joutuivat hankkimaan uuden asunnon, tuli velkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loistava kirjoitus. Pahin painajainen on eläkkeelle jääminen ja ero. Ei vaikka kuinka kauniisti yritän sanoa, eläkkeelle jääminen ja puolison kuolema ole taloudellisesti niin paha.
Kysyin kaveriltani, joka menetti vaimonsa muutamama vuosi sitten, miten ihmeessä hän pärjää. hän vastasi : Leskeneläke auttaa mielettömästi, sillä saa maksettua yhtiövastikeen ja vesimaksun ja vielä jääkin, voi huoletta asua samassa asunnossa yksin ilman taloudellisia huolia.
Erossa meiltä puolittui kaikki ja kämppä myytiin. Tuli kaksi köyhää. Molemmat joutuivat hankkimaan uuden asunnon, tuli velkaa.Ai, itse ”rikastuin” erotessani. Pankista lainaa asunnon ostoon.
Maksoin loput lainat eläkkeellä n. viisi vuotta oltuani.
Ei laskelmat aina pidä paikkaansa.
- PahanPäivänVaralle
Miksi et säästänyt silloin, kun vielä olit palkansaaja? Nyt voisit sitten matkustaa.
- Psykoterapeutitar
Jännää toi eläkeläisenä matkustelu! Minullakin on vielä asuntovelkaa tai oikeastaan isoista remonteista velkaa maksettavana eli fyrkat seinissä. Jos myisin saisin hyvät fyffet, mutta kun jossain pitää asua kuitenkin.
Mitä sillä fyrkalla sitten tekisin? En nyt tarvitse mitään niin ihmeellisiä kuteitakaan. Safkaan menee, mitä menee ja Hurstin valinta auttaa, jos on tarvis. Matkusteluun! Ihan tarpeeksi saa matkustella ilmaiseksi ja pienellä rahallakin. Kohta lähden Tukholmaan á2.50€ hytti. Pitempiä reissuja olen tehnyt koko ikäni, eikä huvita millekään eläkeläismatkoille lähteä, kun ei kunto kestä enää omatoimisia seikkailumatkoja harrastaa.
"Köyhällä on köyhän ilot!" - flegmaatti
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Jännää toi eläkeläisenä matkustelu! Minullakin on vielä asuntovelkaa tai oikeastaan isoista remonteista velkaa maksettavana eli fyrkat seinissä. Jos myisin saisin hyvät fyffet, mutta kun jossain pitää asua kuitenkin.
Mitä sillä fyrkalla sitten tekisin? En nyt tarvitse mitään niin ihmeellisiä kuteitakaan. Safkaan menee, mitä menee ja Hurstin valinta auttaa, jos on tarvis. Matkusteluun! Ihan tarpeeksi saa matkustella ilmaiseksi ja pienellä rahallakin. Kohta lähden Tukholmaan á2.50€ hytti. Pitempiä reissuja olen tehnyt koko ikäni, eikä huvita millekään eläkeläismatkoille lähteä, kun ei kunto kestä enää omatoimisia seikkailumatkoja harrastaa.
"Köyhällä on köyhän ilot!"Kyllä. Köyhän ilot.
Esimerkiksi huhti - toukokuun suorat päivälennot Espanjaan maksavat 330€/2hlä meno-paluu.
Toisaalta viikon risteilyyn hurahtaa kahdelta henkilöltä helposti 6000€.
Halvimmillaan olemme saaneet viikon kiertomatkan kylkiäisenä huoneistohotskun Korfulta viikoksi 120€/2hlöä.
Atlantin risteilyn kylkiäisenä viikko Funchalista, Katedral hotskusta 175€/2hlöä.
Jne.
- syrjäseudunasukki
Mikä hätä sinulla! Jos pakastimessa on ruokaa ja laskut maksettu, niin asiat hyvin.
Asun itsekin täällä syrjäseudulla velattomassa ok-talossa, joista ei myyden saa käytännössä mitään, vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa. Myydä näitä ei tosiaan kannata!
Omasta talostani saisin 5000 - 10000€, joten asutaan itse nyt tässä, kun on halvat kustannukset. Meillä on parikin sijoitusasuntoa asutuskeskuksissa, niistä tulee vuokratuloja ja voidaan aikanaan siirtyä asumaan niistä jompaan kumpaan, jos ei täällä maalla jakseta asua. Lapset voi käyttää kesäpaikkana tätä taloa sitten tai jos joku vuokraa tämän.
Ruoka ei ole ongelma, sitä saat sinäkin ilmaiseksi, kun joka kunnassa jaetaan EU-ruoka-apua.
Me matkustetaan omatoimisesti ulkomailla, ei ole kallista, kun lentäminen on tosi halpaa nykyään. Jos matkustaa kolmansiin maihin talveksi, on eläminen todella edullista. meilläkin on talo ollut peruslämmöillä monet talvet kylmimmät ajat, niin on halvempaa asua talvi vaikkapa Intiassa. Lentopiput kahdelle meno/paluu alle 600€, elämien ei kummoisia maksa perillä. Kyllä 62€ riittää loppukuuksi. Mutta yllätysmenoja ei saisi olla kun kertomasi mukaan olet veloissa muutenkin.
Kunhan maksat velat pois niin kannattaa pitää kirjaa menoistaan.
Tuo mitä korppis kirjoitti pitää paikkansa, kahden ihmisen taloudessa pärjää paremmin rahallisesti kuin sinkkuna.- Anonyymi
Korppis ymmärsi mitä eroa on pariskunnan ja yksiasuvan pärjäämisessä.
Yksin 1200€ nettoeläkkeellä tekee tiukkaa, kun kokoajan maksaa myös avioerovelkaa.
- bertilperversson
Pahin ongelma tässä on se, että inflaatio nakertaa tuotakin tiliä. Ei muuta kuin tili tyhjäksi oitis ja pistät elämäsi risaiseksi.
- mies_kuusyksi
Joo. Eihän minulla mitään hätää. En ole oikein osannut pihtailla elämässä. Mutta olen saanut elää. Tosin kuin sikarikas veljeni, joka kerää rahaa. En tiedä kenelle, lapsia hänellä ei ole.
(lievää kateutta täällä kuitenkin)
Matkustelu ei ole mikään juttu, minulle riittää vallan hyvinTukholma ja Tallinna, kotimaassa on vara käydä jonkinlaisella roadtripillä varmaan kesällä. Kaukaisempia maita olen nähnyt ihan tarpeeksi.
Ruoka on tosiaan halpaa, en häpeä ostaa -50% tuotteita.
Naisystäväni vähän samanlainen. Asuu velatta, mutta pärjää vielä pienemmällä eläkkeellä. Sai aikoinaan aika paljon perintöä, mutta yhdessä kuluteltiin pois mokomat.
Käärilinassa ei ole tosiaan taskuja.- Bengalitikku
Mielestäni, jos olet ollut pankin hyvä asiakas, voinet neuvotella lainan uusiksi eli kysyä isompaa jakajaa = pidempää laina-aikaa, siltäkin varalta, jos kotot nousevat. Ikinä en ole annuiteettilainaa ottanut vaan aina laskevalle pääomalle, jolloin laina todella vähenee. Hetkellinen veroetu siitä, että maksaa vain korkoa voi houkutella. Järjestelystä voi pankki kuluveloittaa, jos maksuajan laitat uusiksi. Onhan se varmaan ahdistavaakin, jos ei ole yhtään hengitysvaraa.
- vapaamatkustajako
Nyt kyllä tökkäsi korvaan pahasti. Puhut naisystävästäsi:
"Sai aikoinaan aika paljon perintöä, mutta yhdessä kuluteltiin pois mokomat.
kääriliinassa ei ole tosiaan taskuja"
Olet siis tottunut elämään siivellä, ja käyttämään toisen rahoja, Hyi! - mies_kuusyksi
vapaamatkustajako kirjoitti:
Nyt kyllä tökkäsi korvaan pahasti. Puhut naisystävästäsi:
"Sai aikoinaan aika paljon perintöä, mutta yhdessä kuluteltiin pois mokomat.
kääriliinassa ei ole tosiaan taskuja"
Olet siis tottunut elämään siivellä, ja käyttämään toisen rahoja, Hyi!Vähän tarkennusta: Tuo naisystävä sai perintöä, mutta hän käytti rahojaan lunastaakseen erotessaan kotinsa puolikkaan itselleen. Hänellä on puolet pienempi eläke kuin minulla, mutta ei senttiäkään velkaa.
Ehkä vähän liioittelin, että hänen rahansa kulutettiin yhdessä pois. Olin kyllä kuvioissa, kun hän teki pari huonoa kiinteistökauppaa ja köyhtyi niiden myötä kymmeniä tuhansia.
Toki 'siivellä' maksoin omia kulujani. Vaikka hän paljon perinyt, hän ei ole koskaan pihistellyt rahan kanssa. Periaatteella, ettei hautaan saa mitään mukaan.
Naisella on vieläkin säästöjä, mutta ei hän minua elätä, enkä sellaista elämää kestäisikään. Veisi lopunkin itsekunnioituksen.
- ö-Öö
Ylisuuret eläkkeet leikattava
Koko ketju keskittynyt päivittelemään ylisuuria eläkkeitään, joista jää rahaa yli ja sitä sitten tuhlataan matkustelemiseen. tuhlailuun, osakesijoittamiseen, vapaa-ajanviettopaikkoihin, luksustuotteisiin, vaikka mihin.
Täysin samaa mieltä kaikkien kirjoittajien kanssa siitä, eläkkeissä rutkasti leikkaamisen varaa, aloittajankin el'kettä voi ilmeisimmin heti laskea mainitsemallaan summalla. Varat ohjattava tarveharkintaisesti sitä aidosti tarvitseville.
=DW=- Psykoterapeutitar
Samaa mieltä! Mulle mulle😂😘💶💰
Voi Helvetti..Ollaanko Venäjällä..Hallitus ainakin on..Äärioikeusto, vasemisto ,ei poikkea toisistaan..Eläkeindeksit on lakisääteisiä..Muutos on tultava pian..Myös viljeliöiden tilit myöhässä..EI hyvältä näytä..
- Anonyymi
Sitten pitää sallia oma eläkesäästäminen palkasta niin, että tuloista vähennetään eläkesäästöt. Niihin rahoihin ei kukaan muu saisi puuttua. Hoitakoon valtio kansaneläkeläisten eläkkeiden maksun.
Muutetaan sitten koko eläkesysteemi ja säästät sinäkin itse eläkkeesi.
Täytyy ihmetellä, jos ihminen on työssä ikänsä käynyt eikä ole ymmärtänyt minkäänlaista vararahastoa säästää. Mutta niinhän se on, että tyhmästä päästä kärsii koko keho!
- ö-Öö
Iteasiassa
Hyvin monet ikäänkuin ovat säästäneet. Siis hankkineet omistusasunnon. Ongelma on sitten realisointi. Kun jossainhan sitä pitää asua ja etenkin asuntopommi paukahtaa. Kahdella tavalla paukkuu, arvo syöksyy alas ja kun ei ole huomioitu asuntojen elinkaarta, ei ole huomioitu joskus erittäinkin kalliita remontteja.
Tää on just suurten ikäluokkien ongelma. Hankittiin velaksi osake, tai tehtiin talo, odotettiin, inflaatio syö velat. Ehkä söikin, mutta monille jäi paskat käteen siinä huumassa. Ja olihan tuo iso lamakin ysärin alussa.
Hah, tuolla ylhäällä joku oli saanut jotenkin junailtua itelleen sijoituskämppiä. Se toimii, vuokraamalla saa tulojakin ja lisäksi on enenpi realisoitavaa. Omalla asunnollaan ei tienaa mitään, päinvastoin on menoja. Omistusasunto itsessään ei läheskään aina ole sijoitus tai investointi, se on köyhyysloukku.
Asiaa voi laskea tietenkin numeroilla. Mieti, millasen summan tarvit tulevaisuudessa käyttöösi kuukausittain ja arvioi sitten tuleva elinikäsi. Sen verran pitäis olla sukanvarressa. Harvalla on, siks ne elelee yhteiskunnan loispummeina.
=DW= - flegmaatti
Säästäminen on tarpeetonta. Riittä kun elää vain omien TODELLISTEN perustarpeiden mukaan niin pinistäkin tuloista jää osa kuluttamatta.
flegmaatti kirjoitti:
Säästäminen on tarpeetonta. Riittä kun elää vain omien TODELLISTEN perustarpeiden mukaan niin pinistäkin tuloista jää osa kuluttamatta.
minusta on säästämistä kun kuluttaa vähemmän kuin tienaa, se nyt lienee sama millä termillä sitä nimitetään, mutta säästöä siinä kertyy.
- ö-Öö
flegmaatti kirjoitti:
Todelliset tarpeet vaihtelee
Monista syistä, eri ihmisillä, eri elämänvaiheissa, erilaisten ulkopuolisten tekijöiden takia. Hommassa tympeetä se, kukaan ei osaa ennustaa tulevaa, Kyllä juu pienellä kyllä elää, mutta vaan johonkin rajaan asti. Jos fyrkkaa vaan menee enenpi, kuin tienaa, aika mahdoton yhtälö. Kandee muistaa tuokajonot, lamat, työttömyys, konkurssit, aika paljon asioita, ei kaikki pärjää edes todellisten menojen kanssa.
Ruokahan se on kätevin tapa säästää rahaa muuhun tarpeelliseen. Siitä hieno kierre, trveysvaivat, kaikenmaailman lääkkeet jne. Kierre voi olla mahdoton katkaista.
Edelleen mieltä, eläkkeet, lapsilisät harkinnan varaisiksi. Fyrkkaa niille, jotka sitä oikeesti tarvii, ei ulkomaanmatkoja tekeville ja rahaa tuhlaileville loispummeille. Nämät samat pummit muuten kovia narisemaan turvapaikanhakijoista, joilla ei oikeatikkaan ole yhtään mitään. Niissäkin tietysti omat pumminsa. Mutta pummit valittaa pummeista, höh.
=DW= - flegmaatti
ö-Öö kirjoitti:
Todelliset tarpeet vaihtelee
Monista syistä, eri ihmisillä, eri elämänvaiheissa, erilaisten ulkopuolisten tekijöiden takia. Hommassa tympeetä se, kukaan ei osaa ennustaa tulevaa, Kyllä juu pienellä kyllä elää, mutta vaan johonkin rajaan asti. Jos fyrkkaa vaan menee enenpi, kuin tienaa, aika mahdoton yhtälö. Kandee muistaa tuokajonot, lamat, työttömyys, konkurssit, aika paljon asioita, ei kaikki pärjää edes todellisten menojen kanssa.
Ruokahan se on kätevin tapa säästää rahaa muuhun tarpeelliseen. Siitä hieno kierre, trveysvaivat, kaikenmaailman lääkkeet jne. Kierre voi olla mahdoton katkaista.
Edelleen mieltä, eläkkeet, lapsilisät harkinnan varaisiksi. Fyrkkaa niille, jotka sitä oikeesti tarvii, ei ulkomaanmatkoja tekeville ja rahaa tuhlaileville loispummeille. Nämät samat pummit muuten kovia narisemaan turvapaikanhakijoista, joilla ei oikeatikkaan ole yhtään mitään. Niissäkin tietysti omat pumminsa. Mutta pummit valittaa pummeista, höh.
=DW=Tarpeita.
Perustaso ilmaston vaikutuksilta suojautumiseen. Asunto. Vaatetus. Sellaiset jotka täyttävät suojaustarpeen ilman kanssaihmisten mielipiteiden ajattelua.
Tuon lisäksi alkaa sitten se "kiva" alue ja sen jälkeen toisten aivoilla ajattelu.
Ravinnon suhteen on ajateltava energiasisällön lisäksi koostumusta ja suojaravinteita. Halvoista, perusraaka-aineista itse valmistettu täyttää tarpeet hyvin pitkälle. Jos mahdollista niin keräilytaloudella voi täydentää.
Kaikki tuon lisäksi on kivaa tai näyttämistä.
Liikkuminen. Halpoja vaihtoehtoja on runsaasti.
Sosiaaliset suhteet. Halpoja harrastuksia. Harrastuspiirit, kerhot, liikunta. Seuramme kuntosali maksaa vuodessa 20€.
Vaimon harmaahapsiklubin 3 viikottaista harrastusta 20€/vuosi. Kokopäivän kulttuurimatkoja kuljetuksineen ja aterioineen tavallisesti 50€/ reisu.
Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin.
Yleensä ihmiset ottavat sen välttämättömän mallin mainoksista ja ympäristöstä. Syntyy tarve tulla hyväksytyksi materian keinoin.
Jos pelkästään itselle tehty kysymys "tarvitsenko minä todella tätä" ja jos tarvitsen niin riittäisikö joku vähmmän ominaisuuksia sisältävä asia täyttämään tarpeen?
Ei tarvitse köyhäillä vaan analysoida tarpeitaan omilla aivoillaan. Ihmeen alhalla kulkee, paitsi välttämättömän, niin myöskin tarpeellisen raja. Kiva tulee jos katsoo sen tarpeelliseksi.
Vaikka olisi rahaa niin itse arvioin asioita siten, että halua täyden vastikkeen jokaiselle käyttämälleni eurolle. - flegmaatti
tammikuu-51 kirjoitti:
minusta on säästämistä kun kuluttaa vähemmän kuin tienaa, se nyt lienee sama millä termillä sitä nimitetään, mutta säästöä siinä kertyy.
Lähdet ajatuksesta, että jos jättää rahaa kuluttamatta niin se on säästämistä. Niin onkin.
Oma ajatukseni on, että kuluttaa todella vain omien todellisten, siis todellisten tarpeidensa mukaan, niin pienistäkin tuloista jää jotain kuluttamatta tarvitsematta säästää eikä edes tule säästämisen tunnetta. - syrjäseudunasukki
ö-Öö kirjoitti:
Iteasiassa
Hyvin monet ikäänkuin ovat säästäneet. Siis hankkineet omistusasunnon. Ongelma on sitten realisointi. Kun jossainhan sitä pitää asua ja etenkin asuntopommi paukahtaa. Kahdella tavalla paukkuu, arvo syöksyy alas ja kun ei ole huomioitu asuntojen elinkaarta, ei ole huomioitu joskus erittäinkin kalliita remontteja.
Tää on just suurten ikäluokkien ongelma. Hankittiin velaksi osake, tai tehtiin talo, odotettiin, inflaatio syö velat. Ehkä söikin, mutta monille jäi paskat käteen siinä huumassa. Ja olihan tuo iso lamakin ysärin alussa.
Hah, tuolla ylhäällä joku oli saanut jotenkin junailtua itelleen sijoituskämppiä. Se toimii, vuokraamalla saa tulojakin ja lisäksi on enenpi realisoitavaa. Omalla asunnollaan ei tienaa mitään, päinvastoin on menoja. Omistusasunto itsessään ei läheskään aina ole sijoitus tai investointi, se on köyhyysloukku.
Asiaa voi laskea tietenkin numeroilla. Mieti, millasen summan tarvit tulevaisuudessa käyttöösi kuukausittain ja arvioi sitten tuleva elinikäsi. Sen verran pitäis olla sukanvarressa. Harvalla on, siks ne elelee yhteiskunnan loispummeina.
=DW=Tämä meidän ok-talo täällä syrjäseudulla maksoi 8500€, joten ei tämä ainakaan meitä ole mihinkään köyhyysloukkuun viennyt. Ja ei tätä todellakaan kannata alkaa edes realisoimaan, lapset saavat pitää kesäpaikkana, jos me ei täällä viitsitä tai voida enään asua. Ja voihan tämän joku ehkä vuokratakin. Ei meillä tässä mitään suuria remontteja ole ollut, edellinen omistaja oli tehnyt uuden peltikaton. Ulko-ovet pitää vaihtaa keväällä, maksoi yhteensä 600€, vaihdan itse, kun ilmat lämpenee.
Pari sijoituskämppää ei ollut nyt kummoinen juttu hankkia, vuokralaiset on nekin maksaneet meille omaksi. Yhtään ei laitettu niihin omaa rahaa, kun pankista lainattiin. Eikä me niitäkään aleta realisoimaan, lahjoitetaan ne lapsille ja jätetään itselle hallintaoikeus, niin lahjavero ihan olematon. Me saadaan hallintaoikeudella niistä vuokratulot ja meidän jälkeen lapset saavat ne omaan käyttöönsä, saavat vuokrata taikka asuvat itse niissä. - flegmaatti
flegmaatti kirjoitti:
Lähdet ajatuksesta, että jos jättää rahaa kuluttamatta niin se on säästämistä. Niin onkin.
Oma ajatukseni on, että kuluttaa todella vain omien todellisten, siis todellisten tarpeidensa mukaan, niin pienistäkin tuloista jää jotain kuluttamatta tarvitsematta säästää eikä edes tule säästämisen tunnetta.Eräs minulle itsestään selvä periaate on mainitsematta. Kasvaneiden tulojen ei tarvitse merkitä kasvavia menoja vaan päin vastoin. Kun kulutus on mukautunut alhaisempaan tulotasoon niin kaikki sen yli tuleva rahahan jää kuluttamatta.
Tietysti tulee tilanteita joissa on "kiva" käyttää reserviä kun saa sille riittävän vastikkeen. - Anonyymi
ö-Öö kirjoitti:
Iteasiassa
=DW=Minulle tuli putkiremonteistä ym. kaapelivedosta jne yhteensä 65000€ 3h k (keskikokoinen tai vähän isompi). Aikaisemmin oli jo julkisivuremontti kerrostalossa. Taisi olla 18000€. Tuossahan on laskua 80000€. Olen omistanut tuon asunnon vaimon kanssa yhteiseen jo yli 20 vuotta.
Pesutupaa kunnostettiin ja sinnne hommattin pesukoneita ym. Saunoihin tuli joku pienempi remontti. Nämä myös putkiremontin yhteydessä. Se ei ollut ihan kunnollinen remontti, vaan joku juttu jolla vahvistettiin putkia sisältä. Dakitus, sukitus mitä lieneekään. Joitakin yhtiön runkoputkia tosin vaihdettiin uusiin. Kyseessä oli viemäri ja vesijohtoputket. Vesikeskuslämmitysputkiin ei koskettu minun tietääkseni, se näkyisi jo huoneistoissa sisällä.
Sitten voi tulla uudestaan vaikka koko ulkokaton vaihto, hissiremontteja, autohallin katon uusiminen, sprinkleriputkistojen vaihto (sprinkler-putket jo tehtiin, ei kallista, 30 auton halliin maksoi n.10000€).
- Mikä_milloinkin
Kovasti täällä on moralisointia siitä, miksi ette ole säästäneet.
Itselläni on jonkin verran säästöjä, joten tilanne ei ole niin paha kuin aloittajan, tämä vain tiedoksi, jotten saisi ryöppyä niskaani. Mutta sen halusin sanoa, että on monia syitä, miksi säästöjä ei ole ihmisille kertynyt: tulee yllättäviä elämäntilanteita, perheet hajoavat, työssä tulee vastaan irtisanomisia, sairaudet vievät rahaa....Emmekä me lähde samalta viivalta, niin mukavaa ja kliseistä kuin tällaista olisi väittää. Että muka kaikilla on samat mahdollisuudet.
Vanhuus, köyhyys ja sairaudet on inhottava yhdistelmä. Meillä pitäisi olla kansalaisuuspilleri, jolla pääsisi viimeistään kahdeksankymppisenä täältä pois. Toki siinä tulisi kansantaloudellistakin säästöä, mutta en ajatellut sitä, vaan inhimillistä kärsimystä. Vanhuus ei ole ruusuilla tanssimista, jos sitä ei ole ollut aina muukaan elämä. Ennen ihmiset kuolivat luonnostaan nuorempina kuin nykyisin enkä voi olla ajattelematta, että se oli jollain tavoin inhimillistä. Siltikin, vaikka arvostan lääketieteen saavutuksia ja arvostan ihmisiä, jotka elävät terveellisestä elämää.- että.silleenkin
minä olen pikkupalkkaisia toimistotöitä tehnyt 2 lapsen yksinhuoltaja, silti minulla on velaton oma iso asunto ja suhteellisen kivankokoinen vararahasto. lapset koulutettu ja nyt ammateissaan. ei ne suuret tulot, vaan järkevät menot.........................
- PienPalkkainenMiäkii
että.silleenkin kirjoitti:
minä olen pikkupalkkaisia toimistotöitä tehnyt 2 lapsen yksinhuoltaja, silti minulla on velaton oma iso asunto ja suhteellisen kivankokoinen vararahasto. lapset koulutettu ja nyt ammateissaan. ei ne suuret tulot, vaan järkevät menot.........................
MIllainen on iso asunto?
Missäpäin Suomea asut? - Huihaikailee
Sellaisilla 28000 Euron vuosituloilla sitten kasvatit lapsesi, hankit noin 400000 Euron hintaisen kolmion Helsingin keskusta- alueelta jne. Eli jätät nyt kokonaan kertomatta mistä rahat ovat peräisin?
- että.silleenkin
PienPalkkainenMiäkii kirjoitti:
MIllainen on iso asunto?
Missäpäin Suomea asut?Minulle 90 neliötä Helsingissä on iso asunto, toiset saavat hankkiia isompia, mutta tuo riittää minulle loppuelämäksi.
- että.silleenkin
Huihaikailee kirjoitti:
Sellaisilla 28000 Euron vuosituloilla sitten kasvatit lapsesi, hankit noin 400000 Euron hintaisen kolmion Helsingin keskusta- alueelta jne. Eli jätät nyt kokonaan kertomatta mistä rahat ovat peräisin?
Ei Helsingissä keskustasta saa 400 000 eurolla kolmiota, mitä sinä oikein luulet! En ole missään kohtaa maininnut asuvani kekustassa, en haluaisikaan, mutta ihan omalla palkkatyöllä asuntoni olen maksanut. Kun vuonna 1990 asunnon ostin, oli asuntolainan korko melkein 19 %, joten kyllä sitä pystyy hankkimaan jos vaan haluaa eikä jää peukalot suorana ihmettelemään ja odottamaan yhteiskunnan apua, jota en saanut enkä odottanutkaan. Ajat oli silloin toiset kuin nyt.
- tuutuuti
PienPalkkainenMiäkii kirjoitti:
MIllainen on iso asunto?
Missäpäin Suomea asut?Liekö tämä iso, 7 huonetta on ja etelässä, yksin asun. Sopivasti eri harrastuksiin tilaa.
- Anonyymi
Olet keikannut aviomiehesi, kyninyt avioeron perusteella. Kun on lapsia, saa helposti yhteisen asunnon itselleen.
- Anonyymi
Huihaikailee kirjoitti:
Minulla on 81 m2 kolmio itäisessä kantakaupungissa vaimon kanssa. On se loppuun maksettu mutta esim. putkiremontin takaisinmaksu rahoitusvastikkeessa nostaa yli 200€/kk menoja. Yhtiö otti pitkän lainan, taisi olla 25 tai 30 vuotta. Meillä olisi kyllä rahaa maksaa tuo 65000€ remonttiosuus pois. On se varmaan jo lyhentynyt alle 60000 euroon.
Lapsilla oli yhteinen huone. Nyt ovat jo lähelle kolmikymppisiä. Asuvat muualla.
Et liene nyt kuitenkaan ihan köyhä.
Osta sellainen vanhanaikainen sinikantinen vihko ja merkkaa siihen menosi. Siitä on helppo katsella mistä voisi nipistää.
Sitten laske paljonko päivää kohti rahaa olisi käytettävissä. Yhtenä päivänä menee vähemmän, toisena enemmän.
Kun jäin eläkkeelle, ajatus tulojen putoamisesta askarrutti.
Käytin tuota sinistä vihkoa asioiden hahmottamiseen alkuun ja arki asettui mukavasti.- TaullolaskentaOlisi
Ja saman voi tehdä helpommin ja nopeammin, kun suunnittelee hyvän, sopivan taulukkolaskentapohjan. Voi laittaa erilaisia sarakkeita ja tietää koko ajan missä mennään.
TaullolaskentaOlisi kirjoitti:
Ja saman voi tehdä helpommin ja nopeammin, kun suunnittelee hyvän, sopivan taulukkolaskentapohjan. Voi laittaa erilaisia sarakkeita ja tietää koko ajan missä mennään.
Voi kai, vaan ei tämmönen tavallinen muori tarvinnut, kun tulo ja meno sarakkeen, kun ei isoja kuvioita ole.
Siitä näki hyvin kaiken tarvittavan.- 7matikka
eppu2 kirjoitti:
Voi kai, vaan ei tämmönen tavallinen muori tarvinnut, kun tulo ja meno sarakkeen, kun ei isoja kuvioita ole.
Siitä näki hyvin kaiken tarvittavan.Samaa mieltä. Ei kyllä tarvitse sinisiä vihkoja eikä laskentapohjia kun tulot on yksi eläke vaikka 1300kk, sen osaa laskea ja kuluttaa ihan omassa päässään .
- Ajatteleuusiksi
Miksi monet eivät sitten osaa? Silloin vasta täytyykin menot räknätä hyvin, jos tulo on pieni. Monista pienistä menoista kasvaa nimittäin nääs yht'äkkiä iso summa ja yleensä pienet ovat myös turhia. "Sininen vihko" on oiva kapine osoittamaan, mihin kaikkeen mani hupenee, koska pienistä puroista kasvaa iso virta ja isoon virtaan hukkuu kaikki laskut - ja oma pää.
- köyhyysloukku
Ei muuta kun muutto Tanskan pakoloiseksi, niin saa rahaa ja ruokaa.
Paperittomana tietenkin. näin saa paremman palvelun.
https://www.youtube.com/watch?v=qvtgMUHZrmc - toivoisinolevsamastilas
Hei ajattele positiivisesti, enää ei tarvitse ajatella työntekoa. Ei tarvitse herätä töihin.
Nyt voit aloittaa elämään, muuta elämäntapaasi. Laihduta syömällä vähemmän (rasva on suurin terveyshaitta, jos ei käytä päihteitä). Venyttele hartiat (samalla selkä ja lantio venyy). Käytä aikaa netissä ja opettele uusia asioita. Käy paikoissa. Vaikuta tai makaa kotona. Hanki laitteita. Lopeta lehtitilaukset, et tarvitse niitä. Katso parempia sopimuksia, netille, sähkölle, vedelle... Löydät netistä.
Opettele vaikka miten tehdä android sovellus, nettisivut, vaikuttaa netissä... - köyhyys-ei-hyvä-asia
Alotuksentekijälle lohduksi,,,,,
Köyhyydessä on hyvätki puolensa,
esm.
ei tarvi olla huolissaan jos pörriheiluu ja osakkeitten arvo romahtaa
ja mijoonat katoaa taivaan tuuliin yht-äkkiä,
pörssissä nimittäin rikkaastakin voi tulla äkkiarvaamatta hyvin köyhä, se vasta vi,,,, tut,,, aaa,
pitää olla paljon tietoa ja viisautta
jos on rikas ja osata säilyttää omaisuuden arvo, siihen ei kaikki pysty,
vaikka kuinka luulee pystyvänsä,
se köyhälle on tärkeetä että raha riittää kaikkeen tarpeeliseen,
ja olishan se kiva joskus matkustellakki jonnekki lämpimään,
mutttt^ se haitta puoli on köyhyydessä , ei ole vara suuremmin matkustella
eikä rellestää eikä harrastaa mukavia viihteelisiä asioita,
köyhänä voi kuitenki harrastaa ulkona liikkumista,
monipuolista liikkumista yleensäkki,
siitä on paljon terveydellistä hyötyä,
niin mielenvirkeydeksi kuin fyysitä hyvin vointia,
valitettavasi noin suppea elämä ei kuitenkaa terveelle ihmiselle oikein riittäis,
köyhyys aiheuttaa paljon harmillista mielipahaa,
köyhyy rajotaa ihmisen elämää a i v a n liikaa,
köyhyys on rikos, se on vanha sanonta,
köyhyys on politikkojen tekemä rikos yhteiskunnassamme, - HenkinenRahapula
Itselläni, luulen, on päälle 70 € tilillä ja ensimmäinen eläke tulee ekapäivä maaliskuuta (niitä tipahtelee 3 eri päivänä asumistuki). Olen pulassa lähinnä pikavippifirman vuoksi johon, onneton aikoinaan retkahdin ja vaikka kuinka maksan, ei velka tunnu pienenevän.
Sitten on nuo isot sairaalalaskut, kun leikkauksesta johtuen vietin lähes kuukauden vuoteenomana. Kaikki kaatuu päälle.
Mutta oleellistahan on, että on syötävää, eli että on elossa. Rahapula siis todellisuudessa on pankkitilillä hupeneva numeropula, eli tästä tietoisena, lähinnä henkinen ahdistus ja kipu.
Pitää katsoa ruokakaappia, ei tiliä.- korppisneuvoo
Tapasin eilen kaupassa juuri eläkkeelle jääneen velkaneuvojan, jonka kanssa teimme yhteistyötä hän viranpuolesta minä vapaaehtoisena velkaneuvojana.
Ota yhteys kuntasi velkaneuvojaan.
Autoin aikoinaan erään velkakierteeseen joutuneet yrittäjän saamaan anteeksi 32000 velat.
Ei ole syytä järkeä jatkaa velkataakan kantamista. Hae velkasovittelijan apua. - VelkakierteinenHölmö
korppisneuvoo kirjoitti:
Tapasin eilen kaupassa juuri eläkkeelle jääneen velkaneuvojan, jonka kanssa teimme yhteistyötä hän viranpuolesta minä vapaaehtoisena velkaneuvojana.
Ota yhteys kuntasi velkaneuvojaan.
Autoin aikoinaan erään velkakierteeseen joutuneet yrittäjän saamaan anteeksi 32000 velat.
Ei ole syytä järkeä jatkaa velkataakan kantamista. Hae velkasovittelijan apua.Luulenpa, ettei tässä velkaneuvoja auta. Itse olen typeryyksissäni tähän joutunut. Aion itse maksaa itseni ulos tästä kierteestä. En osta MITÄÄN velaksi ja entiset maksan pois lumipallo-systeemillä, eli: aina pienimmät velat haukaten alta pois ja sitten seuraavaksi isompien kimppuun.
Tuo sairaalareissu sotki asiat. Kesään mennessä ja aikana pyrin joka hiivatin velasta eroon. Silloin, 900 ekun eläketulollani uskon jo hyvin pärjääväni!
. - Korppisvastaa
VelkakierteinenHölmö kirjoitti:
Luulenpa, ettei tässä velkaneuvoja auta. Itse olen typeryyksissäni tähän joutunut. Aion itse maksaa itseni ulos tästä kierteestä. En osta MITÄÄN velaksi ja entiset maksan pois lumipallo-systeemillä, eli: aina pienimmät velat haukaten alta pois ja sitten seuraavaksi isompien kimppuun.
Tuo sairaalareissu sotki asiat. Kesään mennessä ja aikana pyrin joka hiivatin velasta eroon. Silloin, 900 ekun eläketulollani uskon jo hyvin pärjääväni!
.Suomalaista sisua, on sitä ennenkin pärjätty ilman apua, joten pärjätään nytkin ja tulevaisuudessa 😊
- olet-rikoksen-uhri
alotajalle :
Tiesitkö ?????
Olet uhri,,,
köyhyys on rikos,,,
köyhyys on politikkojen tekemä rikos yhteiskuntaamme ! - psyyke-eläkeläinen
Saan eläkettä ja asumistukea noin 1100€/kk.
Asun yksin vuokralla kerrostaloyksiössä.
ihan hyvin olen toimeentullut. - mies_kuusyksi
Olen aloittaja. Vähän harhaanjohtava tuo otsikko. En taidakaan olla oikeasti köyhä.
Olen vain käyttänyt rahojani huolettomasti. Asuntolainaan menee 350€/kk. Halpa vastike kivassa rivitalokaksiossa, saan maksettua viiden vuoden päästä. Auto aiheuttaa kuluja. Eläke kuitenkin 2100€/kk, käteen tulisi 1600€/kk, jos ei laina ja parit kulutusluotot nakertaisi. Niissäkin olen voiton puolella.
Olen isääni tullut, hänkään ei osannut raha-asioita hoitaa. Minä tosin maksan laskuni ajallaan, isällä oli aikoinaan paljon maksuja ulosotossa.
Eihän olisi ollut pakko ostaa joulukuussa uutta älypuhelinta, eihän olisi tarvinnut ostaa jättitelkkaa viime kuussa, sitä maksan satasen kuussa syksyyn. Vanhakin oli ihan ok. Se on nyt makuuhuoneen seinällä.
Pärjään, mutta olisi tietenkin kiva pystyä jossain vaiheessa alkaa säästämäänkin pahan päivän varalle. Varmaan muutaman kuukauden päästä alankin laittamaan rahaa sivuun.
Joskus vain harmittaa, kun vanhoilla työkavereilla on mökit ja uudet autot ja käyvät pari kertaa vuodessa ulkomailla. Itse saa sinnitellä loppukuusta muutamalla kympillä.
Mutta omista valinnoista suurimmaksi osaksi johtuu. Pari avioeroa ja lasten elätys ja avustus aikoinaan vei aikanaan kaiken mitä tuli.
Muistelen, että kun vielä olin 1. avioliitossa, meillä ei ollut kummallakaan kovin iso palkka. Silti maksoimme rivitaloneliön velattomaksi 20 vuodessa. Liiton loppupuolella lapset olivat jo melkein aikuisia, pihassa oli meidän perheellä neljä autoa, emmekä silti mitenkään kituuttaneet. Halpojahan ne autot olivat, mutta onhan niissä kuluja, jos ovat liikenteessä.
Jälkeen päin olen ihmetellyt tuota elämäntapaamme.
Varsinkin esikoispoika sai aina melkein kaiken, mitä osasi pyytää. Nykyinen naisystävä on ihmetellyt, kuinka 'hemottelimme' lapsia ostamalla kaikenlaista, kun kavereillakin oli. Kavereiden vanhemmat olivat kuitenkin usein paljon parempituloisia.
Nolottaa, että eilen valitin itseaiheutettua 'köyhyyttä' kun tähän ketjuun on vastannut paljon pienempää eläkettä saavia.
Sinänsä kai hyvä avaus, kun niin monet ovat tarttuneet.- flegmaatti
Taas toisten aivoilla! Harmittaa kun vanhoilla työkavereilla on sitä sun tätä. Miksi harmittaa?
Hyvin menee kun ei VERTAA eikä valita. - Bengalitikku
Nyt komppaan flegmaattia: vertailu ei kannata, sillä se on loputon suo.
Aloittajalle: Aika moni yrittää lapselleen tarjota, mitä voi. Mietipä, jos olet antanut lapsillesi jotain korvaamatonta ja tukenut niin, ettet voi itseäsi syyttää välinpitämättömyydestä. Arvostapas itseäsi.
Ehkä moni ajattelee, mitä itse tekisi tuossa tilanteessasi.
Minä varmaan möisin sen vanhan telka jollekin, tulisi hiukka in cash; vaikka taloyhtiön seinälle laittaisin lapun.
Silti miettisin lainan ja kulutusluottojen yhdistämistä ja kysyisin pankista, mitä kuluja pankki ottaisi uudelleenjärjestelystä.
Ehket ole oikeastaan mökki-ihminen etkä matkaajakaan, joten hyväksy se ja huokaise helpotuksesta. Kaikilla kolikoilla on kaksi puolta.
Tsemppiä. - flegmaatti
Bengalitikku kirjoitti:
Nyt komppaan flegmaattia: vertailu ei kannata, sillä se on loputon suo.
Aloittajalle: Aika moni yrittää lapselleen tarjota, mitä voi. Mietipä, jos olet antanut lapsillesi jotain korvaamatonta ja tukenut niin, ettet voi itseäsi syyttää välinpitämättömyydestä. Arvostapas itseäsi.
Ehkä moni ajattelee, mitä itse tekisi tuossa tilanteessasi.
Minä varmaan möisin sen vanhan telka jollekin, tulisi hiukka in cash; vaikka taloyhtiön seinälle laittaisin lapun.
Silti miettisin lainan ja kulutusluottojen yhdistämistä ja kysyisin pankista, mitä kuluja pankki ottaisi uudelleenjärjestelystä.
Ehket ole oikeastaan mökki-ihminen etkä matkaajakaan, joten hyväksy se ja huokaise helpotuksesta. Kaikilla kolikoilla on kaksi puolta.
Tsemppiä.Yritimme kasvattaa lapsemme jo alle esikouluikäisinä siihen, ettei kaikkea näkyvissä olevaa kuitenkaan saa. Vaikka naapurin Tommilla on jäätelöä pakastimessa Tommin vapaasti käytettävissä niin se on naapurin vanhempien asia eikä kuulu meille tippaakaan.
Me elämme omaa elämäämme. Muut omaansa mutta se ei estä laadukasta kanssakäymist.
Kun tuttavamme kehui, ettei heidän 12v pojalleen kelpaa NIKEn varusteet niin kysin paljonkos se NIKE auttaa urheilusuorituksissa? Tiesin, ettei poika siinä mielssä harrasta mitään.
Oma junnumme oli useana vuotena heitoissa Suomen tilastoiss 6:n parhaan porukassa. Ilmam NIKEä tai ADIDASta. VRUSTEET olivat tarkoituksen mukaisia. Suurin yksittäinen sijoitus oli heittotossut jotka ovat ringistä suoritettavissa heitoissa tuloksen teossa välttämättömät.
Suksissa ja luistimissa emme tinkineet mutta emme liioitelleetkaan.
Kotona tenavilla oli omat velvoitteensa jo alle 4v. Sittemmin siivosimme talomme lauantaisin kun vaimo tuli kassalta olakoitsemasta kotiin klo 15.15.
Tiskit ja pihatyöt läpivuoden olivat heidän vastuullaan noin 12v alkaen.
Autoksi ostin hengessa seisoneen Lada 1200:n.
Miksikö? Kundin oli helppo opetella sen kunnossapito. Romiksilta sa olis kun mulkaisi vihaisesti.
Lada valinta oli luonteen kasvatusta. Jatkumoa siihen, ettei kuulu toisille.
Toisena asiana se, ettätuo jäykkäperäinen vekotin oli varsinkin talvella niin paskamoinen ajettava, että sen jälkeen kaikki muut ovat ihania.
Hyvin varhain tenavat ymmärsivät, etteivät valinnat johtuneet puutteesta vaan muista syistä.
Meillä ei ollut tiskikonetta ja yhden kerran lukiolais tyttömme purnasi, että olisi huomenna kokeet. Sanoin, että jos tiskaus vie niin paljon aikaa niinon syytä vaihtaa amikseen. Sen pituinen se. Molemmat pennut kirjoittivat L- putken ja menivät kertapyrkimällä haluamiinsa tiedekuntiin.
Yritimme valmentaa elämään kaikilta osin.
Minua raivostutta kun ihmiset paapovat pilalle kultamunansa jotka haistattelevat ja kuvittelevat, että vieraatkin aikuiset ovat heidän passareitaan. - Bengalitikku
Noinpa juuri. Kiitos kun tarkensit.
- Korppisvertailee
flegmaatti kirjoitti:
Yritimme kasvattaa lapsemme jo alle esikouluikäisinä siihen, ettei kaikkea näkyvissä olevaa kuitenkaan saa. Vaikka naapurin Tommilla on jäätelöä pakastimessa Tommin vapaasti käytettävissä niin se on naapurin vanhempien asia eikä kuulu meille tippaakaan.
Me elämme omaa elämäämme. Muut omaansa mutta se ei estä laadukasta kanssakäymist.
Kun tuttavamme kehui, ettei heidän 12v pojalleen kelpaa NIKEn varusteet niin kysin paljonkos se NIKE auttaa urheilusuorituksissa? Tiesin, ettei poika siinä mielssä harrasta mitään.
Oma junnumme oli useana vuotena heitoissa Suomen tilastoiss 6:n parhaan porukassa. Ilmam NIKEä tai ADIDASta. VRUSTEET olivat tarkoituksen mukaisia. Suurin yksittäinen sijoitus oli heittotossut jotka ovat ringistä suoritettavissa heitoissa tuloksen teossa välttämättömät.
Suksissa ja luistimissa emme tinkineet mutta emme liioitelleetkaan.
Kotona tenavilla oli omat velvoitteensa jo alle 4v. Sittemmin siivosimme talomme lauantaisin kun vaimo tuli kassalta olakoitsemasta kotiin klo 15.15.
Tiskit ja pihatyöt läpivuoden olivat heidän vastuullaan noin 12v alkaen.
Autoksi ostin hengessa seisoneen Lada 1200:n.
Miksikö? Kundin oli helppo opetella sen kunnossapito. Romiksilta sa olis kun mulkaisi vihaisesti.
Lada valinta oli luonteen kasvatusta. Jatkumoa siihen, ettei kuulu toisille.
Toisena asiana se, ettätuo jäykkäperäinen vekotin oli varsinkin talvella niin paskamoinen ajettava, että sen jälkeen kaikki muut ovat ihania.
Hyvin varhain tenavat ymmärsivät, etteivät valinnat johtuneet puutteesta vaan muista syistä.
Meillä ei ollut tiskikonetta ja yhden kerran lukiolais tyttömme purnasi, että olisi huomenna kokeet. Sanoin, että jos tiskaus vie niin paljon aikaa niinon syytä vaihtaa amikseen. Sen pituinen se. Molemmat pennut kirjoittivat L- putken ja menivät kertapyrkimällä haluamiinsa tiedekuntiin.
Yritimme valmentaa elämään kaikilta osin.
Minua raivostutta kun ihmiset paapovat pilalle kultamunansa jotka haistattelevat ja kuvittelevat, että vieraatkin aikuiset ovat heidän passareitaan.Miten minusta kirjoituksesi sanoma lipesi viimeiseen lauseeseen, jossa vertasit muitten kakaroita omiisi ja oikeastaan kasvatustapasikin olivat vertailua. Lada on parempi kasvattaja kuin....vertailua ei puutetta vaan jotain muuta. Ei ollut tiskikonetta....no, monellako oli tuolloin tiskikone? Yliopiso/Amis vertailua. L:n putki ja yliopisto.
Sellaista kasvatusta. Onnistutteko kasvatuksessanne? - flegmaatti
Korppisvertailee kirjoitti:
Miten minusta kirjoituksesi sanoma lipesi viimeiseen lauseeseen, jossa vertasit muitten kakaroita omiisi ja oikeastaan kasvatustapasikin olivat vertailua. Lada on parempi kasvattaja kuin....vertailua ei puutetta vaan jotain muuta. Ei ollut tiskikonetta....no, monellako oli tuolloin tiskikone? Yliopiso/Amis vertailua. L:n putki ja yliopisto.
Sellaista kasvatusta. Onnistutteko kasvatuksessanne?Ottiko noin kipeästi?
Sinä vertasit. En minä. Totesin vain tosiasioita.
Mainintani kultamunista. Se on yksi tapa ilmaista oma mielipiteeni röyhkeistä, kurittomista, omille vanhemmilleenkin haistattelevista, herttaisista lapsukaisista.
Kakaramme ovat yli 40 vuotisia ja meidän mielestämme pääsimme kasvatuksellisiin tavoitteisiimme. flegmaatti kirjoitti:
Ottiko noin kipeästi?
Mainintani kultamunista. Se on yksi tapa ilmaista oma mielipiteeni röyhkeistä, kurittomista, omille vanhemmilleenkin haistattelevista, herttaisista lapsukaisista.
Kakaramme ovat yli 40 vuotisia ja meidän mielestämme pääsimme kasvatuksellisiin tavoitteisiimme.Miksi olisi ottanut kipeesti?
Omani ovat menestyneet hyvin ilman tiskivuoroja ja nöyryytyksiä. On lapsia jotka ajattelevat omilla aivoillaan jo pienestä pitäen ja etenevät omaan tahtiinsa.- kylmätotuus
Hyvän aloituksen teit.
Olet saanut nokkanuuskaa, mutta myös hyviä neuvojakin.
Vaikka nyt köyhyydestä valittamisesi nolottaisikin, niin ei siihen tunteeseen kannata jäädä makaamaan.
Tehtyjä tekojamme emme saa tekemättömiksi, joten turha niitä on märehtiä. Parempi on yrittää ottaa opiksi tehdyistä virheistä ja suunnata katse eteenpäin.
Oppia ikä kaikki.
Tuskinpa kukaan meistä voi sanoa, ettei olisi mokannut jossain vaiheessa elämäänsä. Virheetöntä ihmistä ei ole olemassakaan.
Hyvää jatkoa elämääsi! - kylmätotuus
flegmaatti kirjoitti:
Ottiko noin kipeästi?
Kakaramme ovat yli 40 vuotisia ja meidän mielestämme pääsimme kasvatuksellisiin tavoitteisiimme.Minusta on kohtuutonta vaatia 12-vuotiasta lasta koulutyönsä lisäksi hoitamaan tiskit ja pihatyöt. Koulupäivät kestävät yleensä 6-8 tuntia "yläkoulussa" ja lukiossa, joten eiköhän se ole jo riittävän pitkä työaika nuorelle koululaiselle.
Hyvien tapojen opettaminen lapselle kuuluu vanhemmille. Parhaiten se onnistuu, jos vanhemmat toimivat itse esimerkkeinä. - kylmätotuus
korpikirjailija kirjoitti:
Miksi olisi ottanut kipeesti?
Omani ovat menestyneet hyvin ilman tiskivuoroja ja nöyryytyksiä. On lapsia jotka ajattelevat omilla aivoillaan jo pienestä pitäen ja etenevät omaan tahtiinsa.On tärkeää, että lapsi oppii ajattelemaan omilla aivoillaan ja kyseenalaistamaan asioita. Terve itsetunto ja toisten huomioonottaminen ovat myös hyviä ominaisuuksia ja niillä pärjää jo pitkälle elämässä.
Sen verran vielä kotitöistä, että pojan oli pidettävä huoneensa kohtuullisessa järjestyksessä.
En kehu tällä kertaa enempää omaa onnistumistani kasvattajana tai poikaani. Ne tiedothan löytyvät aiemmista kirjoituksistani. kylmätotuus kirjoitti:
On tärkeää, että lapsi oppii ajattelemaan omilla aivoillaan ja kyseenalaistamaan asioita. Terve itsetunto ja toisten huomioonottaminen ovat myös hyviä ominaisuuksia ja niillä pärjää jo pitkälle elämässä.
Sen verran vielä kotitöistä, että pojan oli pidettävä huoneensa kohtuullisessa järjestyksessä.
En kehu tällä kertaa enempää omaa onnistumistani kasvattajana tai poikaani. Ne tiedothan löytyvät aiemmista kirjoituksistani.Lauantai päivää ystäväni.
Mielestäni olet hyvä keskustelukumppani. Sinulla on paljon samanlaisia ajatuksia kuin itselläni. Oletko huomannut samanlaiset ajatuskuviomme?
Se, että mainitsit jossain kommentissa, että suojelet yksityisyyttäsi, voin kirjoittaa rehellisesti en ole tietoinen elämästäsi enkä lapsesi kasvatusmenetelmistä, mutta uskoisin, että jotkut arvot ovat pehmeämpiä meillä yksinhuoltaja-äideillä (näin olen ymmärtänyt, että sinäkin) kuin parisuhteissa jos vielä jompi kumpi vanhempi on suhteen dominoiva-osapuoli.
Yksi kasvattaja yksi linja.
Macho-miestä ei naisten kasvattamista pojista taida tulla.
Lapsethan perivät kummankin vanhempansa luonteen piirteitä. Jos lapsi on taiteellinen ja herkkä hänen kasvatuksensa vaatii erilaisia otteita kuin sormet koneiden rasvassa ja tekniikan kuvioissa viihtyvien lasten.
Ex-Mieheni oli askeettisen urheilun uhri. Muistan hänen kertoneen kuinka hän lapioi ilta pimeällä soraa soramontulla otsalampun valossa, isänsä valmentamana. Rajujen treenien tarkoitus oli kehittää hintelän pojan lihasvoimia. Kuitenkin ex-mieheni oli luonteeltaan herkkä, mutta isän tahto oli hänen lapsuudessaan perheen laki.
Kun aloitimme lasten kanssa lasketteluharrastuksen se oli ex-miehestäni snoppistelua ei urheilua lainkaan.
Minä taas olen aina tykännyt kokeilla kaikkea uutta en niin veren maku suussa vaan mielenkiinnosta eri lajeja kohtaan. Harrastimme mm. kesällä rullaluistelua ja talvella laskettelua oli kivaa rentoa yhdessäoloa raittiissa ulkoilmassa.
No, tämä ei liittynyt köyhyyteen."korpikirjailija"
Nonni!
Ei muuta kun perustatte Blogi- ja tsätti-paikan Facebookiinne.
Liitytte siellä sitten oikein.
H.hunksz kirjoitti:
"korpikirjailija"
Nonni!
Ei muuta kun perustatte Blogi- ja tsätti-paikan Facebookiinne.
Liitytte siellä sitten oikein.
H.No, ei huolta, olen useamman face-ryhmän jäsen. Bloggailuun ei ole ollut aikaa, mutta tänne on kiva heittää kommentteja muiden sekaan, tänne kun niitä mahtuu. Koeta sopeutua joukkoon.
- flegmaatti
kylmätotuus kirjoitti:
On tärkeää, että lapsi oppii ajattelemaan omilla aivoillaan ja kyseenalaistamaan asioita. Terve itsetunto ja toisten huomioonottaminen ovat myös hyviä ominaisuuksia ja niillä pärjää jo pitkälle elämässä.
En kehu tällä kertaa enempää omaa onnistumistani kasvattajana tai poikaani. Ne tiedothan löytyvät aiemmista kirjoituksistani.Tarkoitatko, että järjestelmällinen, pienestä alkaen tapahtuva kotitöihin totuttaminen ja niistä vastuun ottaminen, estää omilla aivoilla ajattelun? Kokemukseni kielii aivan muuta!
Joku saattaisi pitää vastuuttomana sitä, että lapsemme olivat 12v ja 13v ikäisinä ok:n kotimiehinä syyskuussa 3 viikkoa minun ollessa vaimoni kanssa matkalla.
Tai sitä, että he vuotta myöhemmin olivat ensimmäisen karran kahdestaan Lontoossa viikon omatoimimatkalla. Omatoimi oli sitä, että hankimme heille suoraan lennot ja hotellin.
Ainoa henkilökontakti oli hotskun respa jossa tenavamme ilmoittautuivat iltaisin klo 20.00.
Yhden kerran pyysivät poikkeusta koska saman kadun varren teatterissa meni uusin James Bond elokuva. Vai onkohan luvan kysyminen sitä aivottomuutta?
Koska penskamme olivat tottuneet vastuuseen ja järjestelmällisyyteen niin eipä tullut pettymystä eikä kuulunut soraääniä.
Eräs esimerkki kotitöistä. 12v poikamme huutaa alakerrasta: Muti! Onks siul kirjavii? Konneesee mahtus viel.
Eiks oo kaameeta millanen äiti lapsillamme on ollut?
Muutettuaan opiskelupaikkakunnilleen kertoivat tenavamme oma-aloitteisesti siinä vaiheessa osaavansa arvostaa noiltakin osin lapsuuttaan! - Terhakoitatenavia
flegmaatti kirjoitti:
Tarkoitatko, että järjestelmällinen, pienestä alkaen tapahtuva kotitöihin totuttaminen ja niistä vastuun ottaminen, estää omilla aivoilla ajattelun? Kokemukseni kielii aivan muuta!
Joku saattaisi pitää vastuuttomana sitä, että lapsemme olivat 12v ja 13v ikäisinä ok:n kotimiehinä syyskuussa 3 viikkoa minun ollessa vaimoni kanssa matkalla.
Tai sitä, että he vuotta myöhemmin olivat ensimmäisen karran kahdestaan Lontoossa viikon omatoimimatkalla. Omatoimi oli sitä, että hankimme heille suoraan lennot ja hotellin.
Ainoa henkilökontakti oli hotskun respa jossa tenavamme ilmoittautuivat iltaisin klo 20.00.
Yhden kerran pyysivät poikkeusta koska saman kadun varren teatterissa meni uusin James Bond elokuva. Vai onkohan luvan kysyminen sitä aivottomuutta?
Koska penskamme olivat tottuneet vastuuseen ja järjestelmällisyyteen niin eipä tullut pettymystä eikä kuulunut soraääniä.
Eräs esimerkki kotitöistä. 12v poikamme huutaa alakerrasta: Muti! Onks siul kirjavii? Konneesee mahtus viel.
Muutettuaan opiskelupaikkakunnilleen kertoivat tenavamme oma-aloitteisesti siinä vaiheessa osaavansa arvostaa noiltakin osin lapsuuttaan!Oliko tuolloin James Bond elokuvien ikäraja ilman vanhempien mukana oloa 14-vuotta?
- kylmätotuus
flegmaatti kirjoitti:
Tarkoitatko, että järjestelmällinen, pienestä alkaen tapahtuva kotitöihin totuttaminen ja niistä vastuun ottaminen, estää omilla aivoilla ajattelun? Kokemukseni kielii aivan muuta!
Muutettuaan opiskelupaikkakunnilleen kertoivat tenavamme oma-aloitteisesti siinä vaiheessa osaavansa arvostaa noiltakin osin lapsuuttaan!En ollenkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilta voi "vaatia" osallistumista pieniin kotitöihin huomioiden heidän ikänsä.
Pyykinpesukoneen täyttäminen 12-vuotiaalta kuuluu näihin töihin, mutta esim, lumityöt ja 4-henkisen perheen astioiden tiskaus eivät.
Olen edelleen sitä mieltä, että kouluikäisten lasten ensisijainen työ on koulutyö ja siitä he myös kantavat vastuun.
"Korvaani" kalskahti ilkeästi tyttärellesi antamasi kommentti, kun hän olisi halunnut vapautuksen tiskivuorostaan vedoten seuraavana päivänä olevaan kokeeseen.
Teidän perheessänne ei nähtävästi joustettu missään, vaikka perusteita sille olisi ollutkin.
En ole poikaani pumpulissa kasvattanut, mutten spartalaisessa kurissakaan. En myöskään ole yrittänyt laittaa häntä mihinkään muottiin.
Omatoiminen hän on aina ollut ja on edelleenkin.
En ole puuttunut hänen koulunkäyntiinsä, enkä hänen aine-tai ammatinvalintaansa. Itse on valintansa tehnyt ja vastuunsa ihan mallikkaasti kantanut.
Hänellä on ollut vapaus valintoihinsa, koska omaa elämäänsä hän rakensi sellaiseksi kuin itse halusi.
Millä oikeudella olisin saanut puuttua hänen valintoihinsa? Se, että olen hänen äitinsä, ei riitä perusteluksi.
Näyttää siltä, etten saa tätä sepustustani lähtemään eteenpäin. - flegmaatti
Terhakoitatenavia kirjoitti:
Oliko tuolloin James Bond elokuvien ikäraja ilman vanhempien mukana oloa 14-vuotta?
En tiedä englantilaisten ikärajoja silloin enkä nytkään.
Olivathan he seuraavanakin vuotena alaikäisiä mutta toivat minulle pullon mallasviskiä jota ei niille olisi saanut myydä. - flegmaatti
kylmätotuus kirjoitti:
En ollenkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilta voi "vaatia" osallistumista pieniin kotitöihin huomioiden heidän ikänsä.
Pyykinpesukoneen täyttäminen 12-vuotiaalta kuuluu näihin töihin, mutta esim, lumityöt ja 4-henkisen perheen astioiden tiskaus eivät.
Olen edelleen sitä mieltä, että kouluikäisten lasten ensisijainen työ on koulutyö ja siitä he myös kantavat vastuun.
"Korvaani" kalskahti ilkeästi tyttärellesi antamasi kommentti, kun hän olisi halunnut vapautuksen tiskivuorostaan vedoten seuraavana päivänä olevaan kokeeseen.
Teidän perheessänne ei nähtävästi joustettu missään, vaikka perusteita sille olisi ollutkin.
En ole poikaani pumpulissa kasvattanut, mutten spartalaisessa kurissakaan. En myöskään ole yrittänyt laittaa häntä mihinkään muottiin.
Omatoiminen hän on aina ollut ja on edelleenkin.
En ole puuttunut hänen koulunkäyntiinsä, enkä hänen aine-tai ammatinvalintaansa. Itse on valintansa tehnyt ja vastuunsa ihan mallikkaasti kantanut.
Hänellä on ollut vapaus valintoihinsa, koska omaa elämäänsä hän rakensi sellaiseksi kuin itse halusi.
Millä oikeudella olisin saanut puuttua hänen valintoihinsa? Se, että olen hänen äitinsä, ei riitä perusteluksi.
Näyttää siltä, etten saa tätä sepustustani lähtemään eteenpäin.En ole missään vaiheessa maininnut puuttuneeni tenaviemme opiskelua koskeviin valintoihin.
Tytölle oli jo lukiossa selvä, että hänestä tulee metku ja poika päätti mennä polille.
Viime mainittua valintaa hieman epäilin kun poika sanoi pyrkivänsä tekniselle fysiikalle. Suosittelin hakemaan ensisijaisesti vaikka sähkölle mutta onneksi kundi ei muuttanut suunnitelmaansa.
Mitä tulee tiskivuoroon tai muihin kotitöihin niin olen todella sitä mieltä, ja käytäntö osoitti sen todeksi, ettei kolumenestys kärsi kotitöistä. Oppivathan ottamaan vastuuta muistakin tekemisistään.
Panskat vaihtovat keskenään sisä- ja pihatöitä. Meille oli tärkeintä, että tekivat ja vastasivat tekemisistään.
Eipä ollut tenavilla vaikeuksia rahoittaa opintojaan oheistöillä valmistumisen siirtymättä.
Evääksi Helsinkiin saivat omat, pienet sijoitussalkkunsa joista puolet olivat heidän omia säästöjään ja puolet meidän sponssausta.
Tekivät muuten naapurustollekin satunnaisia pikku palveluja rahaa vastaan. Nurmikon hoitoa, lumitöitä, katon tyhjennystä lumesta, lapsen vahtimista, kissan hoitamista enkä minä kaikkea tiedäkään. - kylmätotuus
flegmaatti kirjoitti:
Muutettuaan opiskelupaikkakunnilleen kertoivat tenavamme oma-aloitteisesti siinä vaiheessa osaavansa arvostaa noiltakin osin lapsuuttaan!Onnistuihan lähettäminen lopultakin, vaikka vaikeuksia tuottikin.
Keskityn nyt rahapuoleen.
Poikani ei ole koskaan ollut kiinnostunut merkkivaatteista.
Muistuu mieleeni eräs reissumme Kuopioon, jonka tarkoituksena oli ostaa hänelle vaatteita mm. farkut.
Menimme liikkeeseen, jossa myytiin "laadukkaita" merkkifarkkuja ja huppareita.
Poika taisi silloin olla 14-15-vuotias.
Aikansa katseltuaan tuotevalikoimaa hän totesi, että on sulaa hulluuttaa pulittaa farkuista 70€, kun Anttilasta saa farkut 10€:lla.
Niinpä menimme ostoksille Anttilaan.
Yhden ulkomaanmatkan olen pystynyt tarjoamaan lapselleni.
Hän oli viikon Pariisissa sisareni kanssa saatuaan luvan lääkäriltä matkaan vakavan sairautensa hoitojen päätyttyä.
Omatoimisuudesta kertoo, että hän 13-vuotiaana teki ikätoverinsa kanssa pyöräretken täältä Savosta Vantaalle.
Täytyy myöntää, että kyllä minua hiukan pelotti, kun ajattelin suuria rekkoja ja nuoria pyöräilijöitä samoilla teillä.
Hyvin kaikki kuitenkin meni ja liikuntaa tuli roppakaupalla.
Mainitsit, että perheenne eli omalla tavallaan, välittämättä muista perheistä ja heidän arvoistaan.
Niinpä.
Jokainen perhe elää, niinkuin parhaaksi näkee.
Jälkiviisaus ja toisten arvostelu jälkikäteen ei johda mihinkään.
Kannattaa katsoa tänään TV 1:ssä esitetty ohjelma Flinkkilä & Tastula.
- pirremiinapas
Elä huoli, köyhä on täälläkin, onneksi sain lapseltani kilon jauhelihaa :/, kuukausi vielä, niin saan eläkkeeni omaan käyttöön.
- Korppisorganisoi
Niinpä, ei ole kehumista muusta kuin erinomaisesta järjestelykyvystäni. Kokeiltuani nyt kaksi vuotta kaksio keskustassa, mökki maalla elämää oli tehtävä ratkaisu. Nyt tulevaisuus jopa hymyilyttää.
- pirremiinapas
Köyhyys ei nyt tunnu miltään, kun tämä ei ole uutta meikäläisen elämässä.
Mukavaa kuulla, että olet nyt elämäsi ideaalitilanteessa, - minua ei matkustelu erikoisemmin kiinnosta, ainakaan kun on yksin, - jos olisi matkustelusta innostunut elämän toveri, asia voisi olla ihan toisin. pirremiinapas kirjoitti:
Köyhyys ei nyt tunnu miltään, kun tämä ei ole uutta meikäläisen elämässä.
Mukavaa kuulla, että olet nyt elämäsi ideaalitilanteessa, - minua ei matkustelu erikoisemmin kiinnosta, ainakaan kun on yksin, - jos olisi matkustelusta innostunut elämän toveri, asia voisi olla ihan toisin.Samoin köyhyyteen kerkesin sopeutua kun yrittäminen ei enää lyönyt leiville. Pehmeä lasku eläkkeelle siirtymiseen. Mutta kummasti sitä pärjännyt. Onneksi on vahva tukiverkko ympärillä ja vahva tahto pärjätä omillaan.
korpikirjailija kirjoitti:
Samoin köyhyyteen kerkesin sopeutua kun yrittäminen ei enää lyönyt leiville. Pehmeä lasku eläkkeelle siirtymiseen. Mutta kummasti sitä pärjännyt. Onneksi on vahva tukiverkko ympärillä ja vahva tahto pärjätä omillaan.
@korppi ja pirre,
köyhyys on suhteellista. Suurin köyhyys on se joka asuu korvien välissä, vaikka pankissa olisi kuinka paljon.
Raha on ihan hyvä asia, silloin kun se liikkuu, mutta kerran kun se on muuttanut asumaan aivoihimme olemme sen vanki.
Olen aina vierastanut öykkärimäisiä ihmisiä ja varallisuudellaan meuhkaajia. Kaikki on kiinni siitä millaiset prioriteetit ihmisellä on. Minun rikkauteni on perheeni, ystäväni, ihmiseni . En vaihtaisi niitä mihinkään suuriin eläkkeisiin.- Psykoterapeutitar
Paloma.se.co kirjoitti:
@korppi ja pirre,
köyhyys on suhteellista. Suurin köyhyys on se joka asuu korvien välissä, vaikka pankissa olisi kuinka paljon.
Raha on ihan hyvä asia, silloin kun se liikkuu, mutta kerran kun se on muuttanut asumaan aivoihimme olemme sen vanki.
Olen aina vierastanut öykkärimäisiä ihmisiä ja varallisuudellaan meuhkaajia. Kaikki on kiinni siitä millaiset prioriteetit ihmisellä on. Minun rikkauteni on perheeni, ystäväni, ihmiseni . En vaihtaisi niitä mihinkään suuriin eläkkeisiin.Nih, ehkä olen sitten köyhä, kun rakastan rahaa ja sen tuomaa turvallisuutta!
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Nih, ehkä olen sitten köyhä, kun rakastan rahaa ja sen tuomaa turvallisuutta!
Onhan se tietysti jonkinlainen handicap. Siis en minäkään rahaa inhoa se on tarpeellista ja perusturvallisuus on meille kaikille tärkeää. Rahan ihannoiminen saa vain usein älyttömän ison roolin elämässämme, joka on henkisesti köyhdyttävää.
- Bengalitikku
Oma havaintoni on mm. äitien osalta huolehtia ensin muista mm. lapsistaan ja viimeiseksi se-mä-ite.
Mietin aloittajaa näin: päätös tehdä rykäisy eli ostaa näillä i'illä uusi asunto, jotain kivaa kotiin ja kuten aloittaja mainitsi uuden auton. Minusta ei tuossa ole mitään pröystäilyä, ylimitoitettua ja tasantarkkaan on tiennyt, että muutama kuukausi on tiukempaa. Nyt korventaa. Kyllä minullakin takavuosikymmeninä noin on ollut ja kuukauden lopulla ei ole biletetty. Mutta toki tietää, että vähän kun on purrut hammasta, niin helpottaa. Minusta se on hyvin tavallista. Töissä nauroimme, että palkkapäivä oli rahan ohimarssi. Mitään ei saa, jossei yritä. Joku aiemmin, joku myöhemmin. Paloma.se.co kirjoitti:
Onhan se tietysti jonkinlainen handicap. Siis en minäkään rahaa inhoa se on tarpeellista ja perusturvallisuus on meille kaikille tärkeää. Rahan ihannoiminen saa vain usein älyttömän ison roolin elämässämme, joka on henkisesti köyhdyttävää.
Minulla on tunne, että keskustelemme meille ei tyypillisestä aiheesta.
Meille käsitys köyhyys liittyy eläketulothin, jotka ovat riittämättömät jos haluaisimme toteuttaa jatkuvasti muuttuvia uusia ilmiöitä asumisessa, pukeutumisessa ja vapaa-ajan viettotavoissa.
Nykypolven ongelmia, tuotemerkkien, matkailun, muodin ja asumisen trendejä, joihin heillä on varaa.- Bengalitikku
Eläketulojen riittävyys on suoraanverrannollinen kuluihin.
Jossain on asuttava, jotain on syötävä, ja sairastavan on lääkittävä.
Voi - on niitä mummojakin, jotka haluavat logon tuulipukuunsa! Bengalitikku kirjoitti:
Eläketulojen riittävyys on suoraanverrannollinen kuluihin.
Jossain on asuttava, jotain on syötävä, ja sairastavan on lääkittävä.
Voi - on niitä mummojakin, jotka haluavat logon tuulipukuunsa!Ikuinen elämäntapakysymys ja mitä valintoja tekee ja mikä kenellekin on tärkeää.
Minä pyrin leikkaamaan pois logot (jos mahdollista) tai peittämään ne jollain vaatetuksessani. Ostan mielelläni hyväksi havaitsemaani kamaa mutta on vastoin henkilökohtaista integriteettiäni olla kävelevä mainos millekään firmalle.
- 71plus
Tuskin sitä köyhyyttä mitä oli minun Suomessa on kukaan kokenut-- tietenkin vielä pahempaa. Näen vain rikkaita jotka täällä kirjoittavat tosin rikkaus ei ole sama kuin järjessä olo.
Jätin köyhyyden 1970 kun muutin Ruotsiin, ei työllä kukaan rikastu tuttavi tänään ovat lääkäreitä juristeja.... Olen aina tehnyt töitä en koskaan työtön tavallisissa haalaritöissä, viimeisessä työpaikassa työohjeet olivat englanninkielellä.... . Huvittava tämä köyhyysketju. Ap yrittää muka tehdä itsestään köyhää. Ja alkaa myöhemmin kehua retostelemaan eläkkeellään, kakaroillaan ja asunnoillaan. Köyhää hänellä ei ole muuta kuin kirjoitukset ja puheet. Itse kun kirjoitin aidosta köyhyydestäni, niin sain limpunvalmistus, leivän ja halpojen keittojen valmistusohjeita. Tämä on niin tätä. Porukat alkavat, eivät suinkaan puhumaan köyhyydestä, vaan miten ovat hienosti pärjänneet ja kasvattaneet kakaransa melkein ministereiksi asti. Voi jesses mitä tuubaa.
- en1ole1robotti
2lesken.
Joku, joka on sotkenut asiansa siten ettei ole säästöjä ja tili tyhjä viikko ennen eläkettä, on köyhä. Ainakin tilapäisesti. Miksi nimittelet toisten lapsia kakaroiksi?
Etkö osaa olla erimieltä sivistyneesti?- vaistos
Kakaroista on tietty parempi huomauttaa silloin kun rahoihin on päästy.
- MinullaAsiatHyvin
"""joka on sotkenut asiansa siten ettei ole säästöjä"""
Osoittaako tämä taholtasi jonkinlaista sivistystä? - vaistos
2lesken kirjoitti:
Mitä nämä puuntakaa huutelijat ovat? Nollakerholaisia koko sakki.
Olen ehdottomasti samaa mieltä tästä.
- Yleisestiottaen
Miksi / miten siinä olisi jotain sivistymätöntä että sanoo suoraan niin kuin asia ja aihe on? Useimmat heistä, joille ei ole kertynyt minkään laisia säästöjä, ovat todellakin heitä, jotka ovat sotkeneet asioitaan tavalla tai toisella niin, ettei säästöjä ole päässyt kertymään. Pieniäkään.
- fini.fini
Olet köyhä koska olet hölmö.
- Tosi.on
Suomi24 on köyhä tai välinpitämätön asiakkaistaan kun ei korjaa tällaista vikaa.
- välinpitämättömyyttä
Näin on, ei voi muuta sanoa.
- Mikä_milloinkin
Köyhyyttä ei onneksi vielä ole kriminalisoitu. Ei edes henkistä köyhyyttä, mitä monet tämänkin ketjun kirjoituksista ilmentävät.
Arvelen, että pienilläkin tuloilla pärjää, kunhan pysyy paikallaan kymmeniä vuosia, samoissa tai samankaltaisissa työtehtävissä, ei kehitä itseään ammatillisesti, ei muuta työn perässä paikkakunnalta toiselle, ei ota elämässään minkäänlaisia riskejä. Eikä ole rasitteena esimerkiksi perinnöllisiä sairauksia, jotka on hoidettava pääosin omalla kustannuksella. Siinä sitten istuu vanhuudenpäivät paikallaan ja tuomitsee toisia, aivan tuntemattomia ihmisiä. Luultavasti myös oikeassa elämässä on aika vähän sitä revittelyä. Aamiaiseksi aina se sama sämpylä klo 8.05, teeveenkatselua iltapäivään saakka, sitten koiran ulkoilutus, lisää teeveetä, jos on saunapäivä, ukon kanssa pieni muistelo siitä, miltä seksi maistui nuoruuspäivinä, iltatee kello 20.10 ja taas voi avata television. Ja kasvamassa uusi polvi ja myös lastenlapsipolvi samanlaisia karsinaolioita.
Mutta ah, helpotuksen huokaus, onhan meillä asunto, joka on oma. Ja auto, joka on pikkuisen uudempi kuin naapurin. Mitä siitä, jos ei niin kauheasti kiinnosta nykymaailman ilmiöt, kuten teköäly, ja mitä siitä, jos ilmastonuutos, väestöräjähdys ja muut kotkotukset jätetään mediasta väliin, eihän ne meille kuulu. Sillä vasta jälkeemme tulee se vedenpaisumus.
Kun tämän palstan juttuja lukee, niin muuttuu itsekin aika ajoin suvaitsemattomaksi. Minulle ainakin käy näin. Mutta minä tunnenkin itseni poikkeuksellisen hyvin, niin hyvät puoleni kuin puutteenikin. Samaa ei voi valitettavasti sanoa kaikista.- Hupsistavain
" Siinä sitten istuu vanhuudenpäivät paikallaan ja tuomitsee toisia, aivan tuntemattomia ihmisiä. " / " Mutta minä tunnenkin itseni poikkeuksellisen hyvin, niin hyvät puoleni kuin puutteenikin. Samaa ei voi valitettavasti sanoa kaikista. "
- pirremiinapas
Se vedenpaisumus tulee, ennemmin tai myöhemmin, ja ilman ihmisten myötävaikutustakaan.
Jääkaudet tulevat ja menevät, teemmepä mitä tahansa..
- tyhmä-äiti
Köyhyys on suhteellista. Hyvinkoulutetut, hyväpalkkaiset lapsemme, eivät aina tajua, millaisia uhrauksia olemme tehneet heidän vuoksensa, Heille maksamillamme, opiskelujen aikaisilla avustuksilla, tulonsiirroilla, olisimme voineet ostaa sijoitusasunnon Helsingistä, jonka vuokratuotoilla voisimme nyt "rellestää", siis käyttää matkoihin ja muuhun mukavaan.
Nyt kehtaavat valittaa, että on vääränlainen asunto ulkomailla, ei vastaa heidän statustaan.
Tekisi mieli sanoa suorat sanat. Vaan perherauhan vuoksi ei voi. P......e.- flegmaatti
Kukin on toiminut avallaan.
Joku on paheksunut tapaamme valmentaa lapsiamme omaan elämäänsä.
Tulos näkyi käytännössä sellaisena, että kumpikin rahoitti kk-opintonsa oheistöillä valmistumisen häiriintymättä.
Siivousta, varastotöitä, vartiointia, hoivakodin avustajana ( tekareiden ja lasisilmien pesua), tv-keikkaa metkuna, säännöllisiä säähavaintoja, satamajätkän töitä yms.
Ainoana lähtöeväänä oli pieni pesämuna joka koostui heidän omista, kouluaikaisista säästöistään joihin minä olin laittanut lisää saman verran.
Emme tinkineet omasta elämästämme tippaakaan.
Heidän valmistuttuaan, sponssasimme hieman materiaalisessa muodossa mutta ei mainittavissa määrin.
Penskamme tajuavat realiteetit varsin hyvin ja myöhään aikuisiällä ovat jopa antaneet meille tunnustusta toiminnastamme.
"Ilmaista tavaraa ei arvosta kukaan"! Itse on tehtävä ja otettava vastuu tekemisestää. - korppishuomenta
flegmaatti kirjoitti:
Tulos näkyi käytännössä sellaisena, että kumpikin rahoitti kk-opintonsa oheistöillä valmistumisen häiriintymättä.
Siivousta, varastotöitä, vartiointia, hoivakodin avustajana ( tekareiden ja lasisilmien pesua), tv-keikkaa metkuna, säännöllisiä säähavaintoja, satamajätkän töitä yms.
Ainoana lähtöeväänä oli pieni pesämuna joka koostui heidän omista, kouluaikaisista säästöistään joihin minä olin laittanut lisää saman verran.
Heidän valmistuttuaan, sponssasimme hieman materiaalisessa muodossa mutta ei mainittavissa määrin.
Penskamme tajuavat realiteetit varsin hyvin ja myöhään aikuisiällä ovat jopa antaneet meille tunnustusta toiminnastamme.
"Ilmaista tavaraa ei arvosta kukaan"! Itse on tehtävä ja otettava vastuu tekemisestää.Älä vaan kirjoita, että ottiko noin pahasti, ei ota nytkään.
Tuo hanttihommien kirjo, jota jälkikasvusi teki opiskellessaan ihmetyttää. Johdonmukainen alalle eteneminen on paras tie päämäärään. Yhdistää työt ja opiskelu, opiskeltavaa alaa tukevasti.
No, taaskin jokainen tavallaan. - flegmaatti
korppishuomenta kirjoitti:
Älä vaan kirjoita, että ottiko noin pahasti, ei ota nytkään.
Tuo hanttihommien kirjo, jota jälkikasvusi teki opiskellessaan ihmetyttää. Johdonmukainen alalle eteneminen on paras tie päämäärään. Yhdistää työt ja opiskelu, opiskeltavaa alaa tukevasti.
No, taaskin jokainen tavallaan.Kaikilla ei ole yhtäläinen arvomaailma. Sanojen tulkintakin muuttuu tulkitsijan omasta käsitteistöstä riippuen.
Arvostan itse sitä, että ihminen tarttuu työhön kuin työhön silloin kun se on tarpeen ja teettäjä niin päättää.
Tekareiden ja lasisilmien peseminen ei todellakaan liittynyt metkun opiskeluun mutta eipä se haitannutkaan, varsinkin kun se tapahtui ennen varsinaisen opiskelun alkua. Eikä olisi haitannut myöhemminkään.
Joka-aamuiset säähähavainnot Kaisaniemessä heti alusta alkaen lienevät liittyneet alaan ja siitä sai vieläpä palkkaa.
Varsinainen hanttihommasuma oli se kesä kun tuleva metku heitti keikkaa tv-metkuna ja samaan aikaan puuhasi lentoasemalla briefaten lentäjiä. Oli sillä joku kolmaskin homma. Lentoasema oli melko pitkäaikainen työkohde. Ensin kulkuneuivona oli auto mutta hallintavaikeuksien vuoksi se vaihtui mopoon. Ymmärrän hyvin.
Noihin muihin "hanttihommiin" oli poikamme saanut valmiudet jo lapsuudessaan eikä kovinkaan aikaisin ollut tarjolla "alan" töitä tulevaisuuden teknisen fysiikan diplomi-insinöörille. Linja jolle oli ylivoimaisen vaikea päästä ja ainoa Suomessa.
Satamajätkänä kuulemma tienasi hyvin ja opiskelun siinä vaiheessa poika joutui elättämään opiskelevaa avovaimoaan.
Neuvosi ovat hieman myöhäissyntyisiä mutta varmasti annettu hyvässä tarkoituksessa.
Kaikki kokemukset ovat henkistä pääomaa eikä minkään osaamisesta ole haittaa.
Ryhdyin itse perehtymään suomalaisen duunarin sielunelämään 14 vuotisena paikallisella E-G:n tehtaalla. Täyttä työpäivää järvellä äläkä yritä väittää ettei se olisi ollut mahdollista! Kyllä se oli.
Kun värikkäiden elämän vaiheiden jälkeen talloin ensimmäisen työpaikkani lattialla niin joku duunari väitti, ettei inssi tiedä työnteosta mitään. Ko. heppu oli ollut ikänsä samassa työpaikassa joten voin laukaista huoletta, ettei HÄN tiedä muusta työnteosta mitään.
On ollut vastaavanlaatuisia tilanteita muulloinkin.
Eräässä uudessa työpaikassa alkupäivinä. Tutustuessani tuotantoon. Kuule K! Ei tuu mittää. Tää putki lonkottoo! Otin mig-polttimen käteeni, toisella kädellä painoin putken päästä pienen välyksen pois, tökkäsin kulmaan heftin sanoen. ei lon
kota ennee.
Eikö ole rahvaanomaista? Olen tyytyväinen enkä osaa hävetä. - kylmätotuus
flegmaatti kirjoitti:
"Ilmaista tavaraa ei arvosta kukaan"! Itse on tehtävä ja otettava vastuu tekemisestää.Minä pidin kohtuuttomana, että edellytitte 12-vuotiaiden lastenne hoitavan pihatyöt ja 4-henkisen perheen tiskit koulutöiden lisäksi, ettekä joustaneet vaatimuksistanne edes silloin, kun nuoren olisi pitänyt valmistautua koulukokeisiin.
Olen edelleen samaa mieltä , että vaatimuksenne/vaatimuksesi olivat liian ankaria. - kylmätotuus
flegmaatti kirjoitti:
Kaikilla ei ole yhtäläinen arvomaailma. Sanojen tulkintakin muuttuu tulkitsijan omasta käsitteistöstä riippuen.
Arvostan itse sitä, että ihminen tarttuu työhön kuin työhön silloin kun se on tarpeen ja teettäjä niin päättää.
Tekareiden ja lasisilmien peseminen ei todellakaan liittynyt metkun opiskeluun mutta eipä se haitannutkaan, varsinkin kun se tapahtui ennen varsinaisen opiskelun alkua. Eikä olisi haitannut myöhemminkään.
Joka-aamuiset säähähavainnot Kaisaniemessä heti alusta alkaen lienevät liittyneet alaan ja siitä sai vieläpä palkkaa.
Varsinainen hanttihommasuma oli se kesä kun tuleva metku heitti keikkaa tv-metkuna ja samaan aikaan puuhasi lentoasemalla briefaten lentäjiä. Oli sillä joku kolmaskin homma. Lentoasema oli melko pitkäaikainen työkohde. Ensin kulkuneuivona oli auto mutta hallintavaikeuksien vuoksi se vaihtui mopoon. Ymmärrän hyvin.
Noihin muihin "hanttihommiin" oli poikamme saanut valmiudet jo lapsuudessaan eikä kovinkaan aikaisin ollut tarjolla "alan" töitä tulevaisuuden teknisen fysiikan diplomi-insinöörille. Linja jolle oli ylivoimaisen vaikea päästä ja ainoa Suomessa.
Satamajätkänä kuulemma tienasi hyvin ja opiskelun siinä vaiheessa poika joutui elättämään opiskelevaa avovaimoaan.
Neuvosi ovat hieman myöhäissyntyisiä mutta varmasti annettu hyvässä tarkoituksessa.
Kaikki kokemukset ovat henkistä pääomaa eikä minkään osaamisesta ole haittaa.
Ryhdyin itse perehtymään suomalaisen duunarin sielunelämään 14 vuotisena paikallisella E-G:n tehtaalla. Täyttä työpäivää järvellä äläkä yritä väittää ettei se olisi ollut mahdollista! Kyllä se oli.
Kun värikkäiden elämän vaiheiden jälkeen talloin ensimmäisen työpaikkani lattialla niin joku duunari väitti, ettei inssi tiedä työnteosta mitään. Ko. heppu oli ollut ikänsä samassa työpaikassa joten voin laukaista huoletta, ettei HÄN tiedä muusta työnteosta mitään.
On ollut vastaavanlaatuisia tilanteita muulloinkin.
Eräässä uudessa työpaikassa alkupäivinä. Tutustuessani tuotantoon. Kuule K! Ei tuu mittää. Tää putki lonkottoo! Otin mig-polttimen käteeni, toisella kädellä painoin putken päästä pienen välyksen pois, tökkäsin kulmaan heftin sanoen. ei lon
kota ennee.
Eikö ole rahvaanomaista? Olen tyytyväinen enkä osaa hävetä.Keskustelumme ei oikeastaan liity enää aloituksen aiheeseen, vaan on siirtynyt lasten kasvatukseen, nuorten opiskeluun ja opintojen rahoittamiseen.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä, että kaikenlainen työ on arvokasta.
Nuori, joka tarttuu työhön kuin työhön varsinkin opiskeluaikanaan, ansaitsee hatun noston. Nenän nyrpistelyllä ei pitkälle pötkitä.
Sinun poikasi on ainakin 10 vuotta vanhempi kuin minun . He ovat kuitenkin ymmärtääkseni molemmat opiskelleet teknillistä fysiikkaa, eikä heidän alallaan ole kovinkaan monta kesätyöpaikkaa tarjolla, joten on ollut pakko ottaa vastaan töitä, jotka eivät tue heidän opintojaan. Tietysti olisihan sitä voinut ottaa opintolainaa elääkseen, mutta sen ottaminen olisi ollut aika riskaapelia puuhaa, koska ei ollut mitään takeita työllistymisestä.
Toivottavasti joskus Suomeen tulee sellainen systeemi, että yliopistot ja korkeakoulut yhdessä työnantajien kanssa voivat taata työharjoittelupaikan opiskelijoille, joiden opintojen loppuunsaattaminen vaatii työharjoittelun.
Tuosta arvomaailmasta hieman.
Minun ja poikani arvomaailmat eivät ole suinkaan samat.
Eikä minunkaan arvomaailma ole sama kuin vanhempieni.
Jotkin perusarvot ovat siirtyneet samoina sukupolvelta toiselle, mutta osa arvoista on muuttunut vääjäämättömästi, koska maailmakin muuttuu koko ajan.
Tärkeintä on, että edelleen puhumme avoimesti kaikista asioista poikani kanssa. Kai me kasvatamme nyt toinen toistamme hyvässä hengessä.
- näkijä.tekijä
Aina minua vain jaksaa ihmetyttää meidän ihmisten erilaisuus. Toinen saa nautintoa omakotitalosta, kesämökistä, veneestä, autosta tms. luksuksesta. Toinen saa nautintoa vuokra-asunnosta, patikkareissusta nuotiopaikoille, sisävesialuksilla tai reittilossi lähisaareen matkatessa, julkisella kulkemisesta.
Usein minua ihmetyttää myös nuorten aikuisten erilaisuus. Toiset ovat pissiksiä ja blingbling -elämää ihannoivia. Toiset parantavat maailmaa pienin teoin.
Niin, että aloittaja, älä sinä sure, et ole köyhä. Jos muutat asenteitasi jos alkaisit kulkea omaa tietäsi. Olet saanut jo hyviä konkreettisia neuvoja miten hoidat materialistisen köyhyyden. Tsemppiä uuteen elämään jos sitä oikeasti haluat.- korppishuomenta
Sitten on meitä, jotka nauttivat vuokra-asunnossa asumisesta, kesämökkielämästä, luxus-matkoista ulkomaille, makkaranpaistosta nuotiolla ja saunomisesta.
Vaihtelua arkeen 😊 - Anonyymi
korppishuomenta kirjoitti:
Sitten on meitä, jotka nauttivat vuokra-asunnossa asumisesta, kesämökkielämästä, luxus-matkoista ulkomaille, makkaranpaistosta nuotiolla ja saunomisesta.
Vaihtelua arkeen 😊Eipä ole hääppöistä. Tyhjän tilan täyttämistä lenkkimakkaralla
ja luxusmatkoja visa vinkuen.
- vihkoton
Tuli mieleen missä on tullut säästettyä.
En ole tilannut päivittäistä sanomalehteä 35vuoteen, rahaa jäänyt muuhun ainakin 5000e. Miksi olisin tilannut, radio auki autossa ja kotona, uutisia tulee pitkin päivää ja nämä kuulemani on sitten siinä huomisessa lehdessä. Nykyään voi netistä lueskella vaikka kaikkien lehtien otsikot ja puheenaiheet.
Iltalehtiä en ostanut 15 vuoteen rahaa jäänyt muuhun 350e, en ostanut tupakkaa 10vuoteen, rahaa jäänyt muuhun 14000e ,mikä raha niille jotka ei koskaan tupakoineet. Vältellyt osamaksukorkoja ja viivästysmaksuja.En ole ostanut kaljaa enkä limpparia, eivät maistu, juon vettä. Viinaa vuodessa noin 50e. Summat on noin arvioita.
Eläkkeellä joka on joku kymppi yli ns.köyhyysrajan.
En ole ostanut sitä sinikantista vihkoakaan jota täällä suositellaan.
Matkustellut olen ja polttanut pensaa, nähnyt maailmaa riittämiin.
Hyvin männöö mutta mänköön!- mänkööt.jääkööt
Niin ne kiintiöt tulee täyteen. Matkustelut, tupakinpoltot, viinakset sun muut jää. Jopa kesämökkikin. Autokin.
Nykyisin nautintoa antaa mielekkäät liikunta- ym. harrastukset.
- Anonyymi
vanha alotus
kuitenki aina ajankohtainen,,,
alottaja ei ole ainut köyhä suomessa
meitä köyhiä on keskimäärin 4,5 miljoonaa
rikkaita köyhien kustannuksella rikastuneita suurinpiirtein loput,
suomi on sutkipulien luvattu maa
täällä saa huijata veronmaksajia tullen mennen
kuten on aikojen kuluessa saatu uutisoinnista kuulla jatkuvasti jotain hämärää kähmintää on menossa ja köyhät maksaa laskut, kun eivät osaa laskea eikä tajua matemmatiikasta hölökkysen pöläystä,
tyhmyys valttia rikkaille musiikkia korville,,- Anonyymi
minne sitä pitää matkustaa, nojatuolimatkailu sopii minulle, on iso tv, ja paremmin siitä paikat näkee, ihan kotiryysyissä viihdyn :)
- Anonyymi
Kannattaisi sijoittaa osakkeisiin niin kohta olisit miljonääri
- Anonyymi
Antanet aukottoman järjestelmän rikastumiseen?
2008 -09 vuoden vaihteen jälkeen köyhdyin 6-numeroisen summan verran koska en ehtinyt reagoimaan ajoissa pörssin liikkeisiin ja sen jälkeenkin tein kolme hölmöä ratkaisua.
Elpyminen vei muutaman vuoen.
Mutta odotan pettämätöntä neuvoasi välttääkseni tuon aikaisemman katastrofin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antanet aukottoman järjestelmän rikastumiseen?
2008 -09 vuoden vaihteen jälkeen köyhdyin 6-numeroisen summan verran koska en ehtinyt reagoimaan ajoissa pörssin liikkeisiin ja sen jälkeenkin tein kolme hölmöä ratkaisua.
Elpyminen vei muutaman vuoen.
Mutta odotan pettämätöntä neuvoasi välttääkseni tuon aikaisemman katastrofin.Ahneella on aina huono loppu. Jos sijoittamista ohjaa ahneus ja pelko niin et voi muuta kuin köyhtyä. Pitää olla rohkea kun muita pelottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahneella on aina huono loppu. Jos sijoittamista ohjaa ahneus ja pelko niin et voi muuta kuin köyhtyä. Pitää olla rohkea kun muita pelottaa.
Olisin ollut silloin rohkea kun muita pelotti mutta käytännön esteenä oli Kiinan sisämaan huonot ja kv-hotellienkin tavattoman hitaat nettiyhteydet.
Päästyämme kotiin oli romahdus jo tapahtunut mutta ennakoin huonosti kolmen kotimaisen yhtiön kehityksen ja siksi tuli niissäkin takkiin mutta tilapäisesti. Onneksi ei tarvinnut realisoida mitään joten tappio oli vain numeroita näytöllä.
Yhtään perunaa ei jäänyt tuon vuoksi syömättä.
Mutta, edelleenkin vedenpitäviä, konkreettisia neuvojasi odotellen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisin ollut silloin rohkea kun muita pelotti mutta käytännön esteenä oli Kiinan sisämaan huonot ja kv-hotellienkin tavattoman hitaat nettiyhteydet.
Päästyämme kotiin oli romahdus jo tapahtunut mutta ennakoin huonosti kolmen kotimaisen yhtiön kehityksen ja siksi tuli niissäkin takkiin mutta tilapäisesti. Onneksi ei tarvinnut realisoida mitään joten tappio oli vain numeroita näytöllä.
Yhtään perunaa ei jäänyt tuon vuoksi syömättä.
Mutta, edelleenkin vedenpitäviä, konkreettisia neuvojasi odotellen.Ei tänne mitään konkreettisia neuvoja pidä antaa. Hävinneitä pitää olla riittävästi että osa voi voittaa ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tänne mitään konkreettisia neuvoja pidä antaa. Hävinneitä pitää olla riittävästi että osa voi voittaa ;)
Häviö ei ole häviö kaikkien maailmassa. Ihmisillä on erilaiset arvot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häviö ei ole häviö kaikkien maailmassa. Ihmisillä on erilaiset arvot.
Hyvä kun tuollaisia arvoja on niin ei harmita jos sattuu rahaa häviämään. Rahan voittaminen missä tahansa on minusta hauskempaa
- Anonyymi
Köyhyyden virallinen raja on määritetty 60%:iin ja kulloinkin ilmoitettavissa €-lukemissa.
Eläkkeeni puolesta olen köyhä enkä edes ilkeä mainita summaa.
Kun ilmaisen asian siten, että eläkkeeni on niin pieni, että käteistalletukseni vastaavat
42,81 kk:n netto eläkettäni ollen siis noin 3,5:n vuoden eläkesumma niin kurjemmaksi ei elämä enää voisi muuttua!- Anonyymi
Rikastumiseni alkoi, kun erosin!
- Anonyymi
EI olisi uskonu että SDP:n lipposen politiikalla tehtiinki suomeen eläke-köyhälistö,
vaikka Kekkosen aikakaudella kaikki oli toisin
Kekkosen politiikalla oli tarkotus tehdä suomesta hyvinvointivaltio,
että kaikki työ-kansalaiset tulevat anasitulla työeläkkeellään loppuelämnsä hyvin toimeen
niin tuliki ja kaikki oli hyvin niinkauan kuin Kekkonen eli ja oli presidenttinä,
koko suomen kansa oli täystyöllistetty, ja suomesta tuli yksi maailman rikkaimmista valtioista
mutta
kaikki muuttui kertaheitolla kun lipponen pääsi vauhtiin,
hetkessä sai puoli-miljoomaa kansalista potkut töistä, joutui työttömyyteen ja ikuiseen köyhyyteen loppuelämäkseen,
sdp on saanu suomenkansalle pelkää pahaa ja kurjuutta aikaan,
lipposen leikkuri työeläkkeissä pitää siitä huolen että työ-eläke kansa elää loppuelämänsä köyhänä kurjuudessa,
siitä piti lipposen politiikka huolen että johtajisto sai valtavan suuren eläkeen keskimäärin noin 50 000 eur kk eläkettä,
mutta tavallinen tuunari saa elää köyhyydessä ja kurjuudessa vastapainoksi,,
jooo, kuka vielä äänestää sdp:tä
ei aikaan kukaa järkevä ihminen,, joka pikkusenkaa osaa ajatella oman kansan parasta,, - Anonyymi
Oletko Kelasta kysynyt mitään neuvoa ? Kela äskettäin ilmoitti, että
tuhansittain ihmisiä ei ole jostain syystä hakenut takuueläkettä vaikka olisi oiketettu
(vai mikäköhän raha se oli ?)
Ihmiset eivät aina myöskään tiedä, että voisivat saada jotain tukea.
On tietysti kurjaa, että on velkaa, koska velkaa ei kai huomioida tuissa ?
Köyhyys on suhteellinen käsite, mutta ei se lohduta ihmistä,
joka hirveän niukasti joutuu elämään. Se rassaa hermoja ja sielua.
Voimia ja jaksamista sinulle !
toivottaa toinen pieneläkeläinen, alle EU:n köyhyysrajan on eläke. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EI olisi uskonu että SDP:n lipposen politiikalla tehtiinki suomeen eläke-köyhälistö,
että kaikki työ-kansalaiset tulevat anasitulla työeläkkeellään loppuelämnsä hyvin toimeen
niin tuliki ja kaikki oli hyvin niinkauan kuin Kekkonen eli ja oli presidenttinä,
koko suomen kansa oli täystyöllistetty, ja suomesta tuli yksi maailman rikkaimmista valtioista
mutta
hetkessä sai puoli-miljoomaa kansalista potkut töistä, joutui työttömyyteen ja ikuiseen köyhyyteen loppuelämäkseen,
lipposen leikkuri työeläkkeissä pitää siitä huolen että työ-eläke kansa elää loppuelämänsä köyhänä kurjuudessa,
siitä piti lipposen politiikka huolen että johtajisto sai valtavan suuren eläkeen keskimäärin noin 50 000 eur kk eläkettä,
ei aikaan kukaa järkevä ihminen,, joka pikkusenkaa osaa ajatella oman kansan parasta,,Lipposen syy ei pienet eläkkeet. Lopettakaa jo ainainen Lipposen syyttely.
Mikä johtajisto saa 50000 euroa eläkettä ?
Yksityisfirmojen voi saada eikä se ole Lipposen vika eikä ansio.
Yritykset päättävät, mitä palkkaa johtajilleen maksavat,
palkat maksaa yritys,
ei veronmaksaja,
palkan mukaan tulee eläke
ja monet ovat maksaneet itselleen parempaa eläkettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta
ei aikaan kukaa järkevä ihminen,, joka pikkusenkaa osaa ajatella oman kansan parasta,,Vaikka olisi Kekkoen vielä se ei eläkkeisiin vaikuttaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka olisi Kekkoen vielä se ei eläkkeisiin vaikuttaisi.
EI tietenkää enään kun lipposen kaudella muutettiin kaikki lakipyälät uusiksi,
etkö muka muista ???????? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EI tietenkää enään kun lipposen kaudella muutettiin kaikki lakipyälät uusiksi,
etkö muka muista ????????En muista. Kerro muutamia uusiksi muutettuja lakipykäliä !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta
ei aikaan kukaa järkevä ihminen,, joka pikkusenkaa osaa ajatella oman kansan parasta,,Ylehän voisi sivistää kansaa tveessä...
Ei ole mitään eläkeläisohjelmaa.
- Anonyymi
No on kaikenlaista. Itse hommasin ostamalla velaksi bensarohmun auton mutta ei sureta yhtään. Mitä väliä, kunhan on hauskaa. Ja ajella premium- kärryllä...
Listannet menot ja tulot, mieti mistä olisi mahdollista luopua kuukausttaisen tulon maksimoimiseksi. Velkaisen talon arvo ei nousse, jos ei ole varaa pitää siitä huolta ja kunnostella eli omaisuus rapistuu. Toisaalta 62 euroa yhdelle ihmiselle kuudeksi päiväksi on minusta kohtuullisen hyvä raha jun sen asiallisesti käyttää. Jospa se meinitsemasi puoli vuotta menee ilman ylläreitä ja tilanteesi helpottuu.
- Anonyymi
Opettele elä'mään huolettomana. Vanha sananlasku sanoo näin: "Huoleton on hevoseton mies"
Mitä väliä, jos rahasi riiittävät sinnä eläkepäivään,, sama juttu minullakin, useimmiten jäljellä roposia ennen eläkkeenmaksua. - Anonyymi
Nauti siitä mihin olet lainan käyttänyt , eihän se turhuuteen varmaan ole mennyt
- Anonyymi
Enpä koe itseäni köyhäksi, vaikka joku muu voisi minut niin luokitellakin. Eläkkeeni riittää hyvin minun elämääni, joka on ihan hyvää.
En enää nykyään osta mitään turhaa, vaan vain sitä mitä todella tarvitsen. Vaatteita on tarpeeksi, en tarvitse niitäkään.
Elämä vanhana on ihanaa. Rahalla et sitä ihanuutta voisikaan ostaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121