Kun Altaa rakennetaan hurjalla vauhdilla ( nyt n. Kemin kokoinen melkein ) ja Tromssan alueella on kaupunki mukaan luettuna n. 150.000 asukasta, jotka haluavat suoran ratayhteyden Skibotniin. Sieltä päästään hieman yli 100 km pistolla Altaan.
Lapin liiton päättäjät yrittävät huijata rataa peräkylä - nimiseen paikkaan eli 10000 asukkaan Kirkkoniemeen rataa, jonne ei ole juuri mitään liikennettä, vain viidennes E - 8 liikenteestä jolla jyrää 5- 7000 rekkaa kuukaudessa. Missä ovat kaivosvastustajat Hassi & co hiilijalanjälkineen. Paskalaki tuli arvon muijalla jo tehtyä, oikea könttäsusi. Sähköjunat eivät savuta ja rekkaliikennettä jää joka tapauksessa.
Nyt Hassi, Salolainen ja kumppanit kantavat suurta huolta Torniojoen vesistön kestävyydestä jos 2 kaivosta valuttavat vettään jokeen , jota on hurjat 0,2 % joen virtaamassa eli molemmat yhteensä 0,4 %. Ksantaatteja käyttää Hannukainen max 0,2 promillea per rikastetonni ja siitäkin haihtuu suurin osa taivaan tuuliin rikastehiekkakentällä.
Lapinliitolta toivoisi järjen käyttöä ja Riipi ja Mustajärvi voisivat ottaa mietintä tuokion, että tehdäänkö miljardien susi Kirkkoniemeen vai logigistisesti erittäin tarpeellinen yhteys Skibotniin ja kannatta ottaa huomioon, että muita järkeviä vaihtoja ei yksinkertaisesti ole. Kävin vast ikään Altassa ja Tromssassa ja siellä ihmiset odottavat Skibonin ratayhteyttä.
Tämä yhteys säästäisi myös porolaitumia toisin kuin joku Kirkkoniemen korpitaival.
Ratayhteys lisää myös turismia, varsinkin eurooppalaisille ja norjalaisille on houkutteleva mahdollisuus auto - juna -tai päinvastoin yhteyteen. Pienen lisän siihen toisi Ylläksen matkailukin, mutta sivuraiteista on turha puhua, ennenkuin pääväylä Skibotniin saadaan aikaiseksi
Kaikkien kolarilaisten tulisi muistaa edesmennyyttä Eemeli Lakkalaa, joka voimaperäisesti ajoi Jäämeren rataa ja sitä varten ehdittiin tehdä maastokartoituksiakin. Silloinkin hankkeen torppasi Rovaniemen seutu.
JÄMERENRATA Kolarista suoraan Skibotniin
31
842
Vastaukset
- heirealismia
Eikös ole olemassa jo jäämeren rata Pohjois-Ruotsin kautta Narvikiin,raideleveyskin on Euroopan kanssa sama,joten sille kilpailevan yhteyden pohdiskelu ajanhaaskausta?
- eieläintenhautausmaata
Kyllähän siellä rata on,eli järkevin vaihtoehto olisi yhteys siihen rataan ja lyhin myös.Mistä tämä ratavillitys on saanut alkunsa,kertokaa hyvät ihmiset,meillähän on lentokentät jo,rataa ei missäännimessä tarvita.Mistähän saisi järkeä päähän näille ISOTTELIJOILLE,aatelkaa nyt ihanite mitä kauheuksia rata saa aikaan,EI EI EI EI RATAA!!!!!!
- jänkäkoira
Kolarista svappavaaraan rata nii pääsee norjaan kiirunan kautta ja samalla malmit narvikkiin satamaan!!
- Unnijumi
Höpöhöpö.
- peltokissa
Unnijumi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Onhan suunnitelmat Pajala-Svappavaara välisestä radasta olleet jo aikoja sitten olemassa.
Ruotsin valtio ei vaan katsonut sitä tarpeelliseksi - Pajala ei ollut riittävä peruste.
Sinänsä, tuo jänkäkoiran mainitsema reitti olisi edullisin kiskoyhteys syvänmeren satamaan - ainakin Kolarista.
- räsyriekale
Mitä siinä radalla kuljetettaisiin? Ainakaan malmin kaivajat eivät rahtaisi tuotettaan Jäämerelle.
- Unnijumi
Katopas niitä liki 7000 rekkaa kuukaudesssa, joiden lasteista osa siirtyy kiskoille ja malmia myös. Äly hoi!
- Unnijumi
Nämä 7000 rekkaa jyräävät Suomen läntisellä väylällä ja valtaosa on ulkomaakaisia. Tämäkin tierasite vähenisi radikaalisti junarahtina. Minkähän verran sitten maksavat ulkomaiset rekat Suomen teiden käytöstä? Kas tuotapa en tiedä.
- Zuumailen
Paljonkohan niitä ulkomaisia rekkoja olisi, jos Suomi osaisi laskuttaa, kuten muutkin?
Muuttaisivatkohan reittiä?
- Unnijumi
Kirjoitin viestin, joka on arkitotta luoteis-Norjassa ja pallo ja rahat on norjalaisilla. Halusipa tämä Kolarin korkein oikeus mitä tahansa Hannukaiselle tulee kaivos, halusittepa tai ette.
- Riippuukos
... se "haluaminen" jotenkin malmien yms hintakehityksestä tms ?
- Unnijumi
Rautarikastetonni on 78$/tonni ja ilahdutan Talvivaaran vastustajia nikkelin hinnalla, joka on 14000$ dollarin pinnassa. Lähde: LME
- HaluaisinParemmaHinnan
... tuolla hinnalla Pajala teki nollatuloksen ja jos olisi ollut kaksi linjaa rikastamossa, niin olisi saanut olla 68$ tonni.
Pikkukaivokset ovat kuolleet.
Mistä kaivoksen avaamiseen tarvittava 350-500M€ oikein saadaan?
- Unnijumi
Jatkan hiukan noista kuljetuksista. Kun juna lähtee Vaalimaalta, Kotkan kautta Vuosaareen ja Helsingin kautta Hankoon ja Poriin. Kokkolassa, Oulussa ja Kemissä on tuontisatamat eli kyllä niitä lastauspaikkoja on ja tavaraa. Kirkkoniemeen kulkee kuukaudessa vaivaiset n. 1500? rekka ja Luoteis-Norjaan 6 - 7000 trailaa.
- räsyriekale
Onko se rekkaralli Norjan "sisäistä liikennettä", taikka muuten Ruotsiin suuntautunutta. Tulisikohan se rahti Suomen juniin, kunTorniossa olisi junan vaihto.
- Unnijumi
Rekkaralli on liikenne E-8 tiellä eli entisellä ja nykyiselläkin valtatie 21:lla. Raideliikenne on Suomen sisäistä liikennettä ja junat lastataan tai puretaan mm. satamista käsin. Malmikuljetukset tulevat kuvioon takuuvarmasti. Rekkoja tulee Ruotsin kautta-totta, mutta laivoista puretaan tuhansia rekkoja. Mikä kumma teitä vaivaa, että Torniojokilaakson kehitystä vastustetaan kynsin hampain ja puhutaan 400 km hukkaradasta Kirkkoniemeen, 10000 asukkaan peräkylään. Kuunnelkaapa Luoteis-Norjan asukkaita. Heitä on kuitenkin parisensataatuhatta.
- JummiJammiPummi
On ulkomaisen rekan halvempi ajaa Vt21 kautta Norjaan.
Jos Suomi osaisi ottaa jotain maksua siitä, niinkuin muut tekevät läpiajoliikenteessään , niin hyvähän se olisi.
Jos Tornionlaakson kehityksellä tarkoitetaan Hannukaisen kaivosta, niin heikoilla ollaan ...
- eieieijaei
Ei ei ja viellä kerran ei. Tämä hanke pilaa meidän luonto matkailun Ylläksellä,ääni ja pölyhaitta tulee olemaan massiivinen.
- junamatkakiinaan
Se todellakin pilaa luontomatkailun koko Lapissa ei ainoastaan Ylläksellä,pakalliset eivät vain tajua miten paljon se pilaa ja tekee hallaa monelle muullekin asialle.Pitäisi ostaa menolippu sivistysmatkalle Kiinaan tuolta naapurimaan kautta,matka kestää noin viikon,jokahan ne junahalut hälvenisivät hetkeksi,valtion rahoilla ihan pitäisi tämmönen junamatka kustantaa,maksan mielelläni osan kuluista,ei ole kallista verrattuna johonkin muuhun junailuun.
- järkihoi
Jos rata tarvitaan Norjan sisäiseen liikenteeseen, niin sen voi tehdä länsirajalle, mielellään Ruotsin puolelle. Sensijaan jos rautaa halutaan palvelemaan laivaliikennettä Venäjän pohjoispuolitse esim. Kiinaan, silloin rata pitää rakentaa Kemijärveltä Kantalahteen. Venäjän kanssa on oltava sovussa, jos aiotaan sitä kautta kulkea, oli lähtösatama missä tahansa.
- JärkiJäi
... ei rata yhteyttä Kantalahteen.
Ratayhteys ennemmin vaikka Kirkkoniemeen, niin säilyy transiton ja lastaamisen rauha näinä Venäjän epävakaiden poliittisten olojen aikana.
Venäjän kanssa voi olla sovussa vaikka luoteisväylää käyttäisikin.
- lapintaikuri
Jaha,vai niin...olisi se varmaan sitten euroopan hienoin,kaunein ja kallein....millähän fyffellä se rakennettais......ne jotka sitä suunnittelee,heillä on varmasti fyffee vaik muille jakaa,niinhän se vain on.MAAILMAN PISIN LEIJUVA VAIJERIRATA,vai sittenkin maailman pisin tunnelirata,heilauta taikasauvaasi ja HUPS rata on valmis..OOOOOOOOOOOOOOOOOOH taika raukesi,henki säilyi
- toivontoivonvirvonvarvon
Kaikki ylimääräiset rahat pistetään rataan,siis ylimääräiset,ne rahat jotka jäivät jostain,en tiedä mistä jäivät vai jäivätkö...hmm,olisikohan tämä nyt sitten se paras vaihtoehto hmm,itse kuljen jalan,pyöräillen, autolla,lentäen,mitä sanovat ne jotka eivät sitä rataa halua ja minkähän vuoksi eivät halua...jospa sillekin rahalle olisi parempaa käyttöä..niin eihän se iso rahasumma ole,hitunen niiden miljoonien joukossa jotka nämä hienot herrat pistävät kankkulankaivoon,se kaivo on pohjaton....aina kun sinne heittää rahaa voi myös samalla TOIVOA parempaa tulevaisuutta ja ONNEA :)
- sehän
meni ,niinkö pitiki.....purkasit tuon lopunki pois.
- Investporo
Poliitikot sillointällöin kaivaa nämä ratahankkeet esille,Norja ja Ruotti ei niitä tartte ja Suomella ei ole rahaa niin että puheeksi myös jää.
Kuinka moni kolarilainen aikoo sijoittaa rahojaan Hannukaisen kaivokseen?-tarve olis noin 300-1000 milj.euroa.Paikalliset sitä sijoitti hyvin Ruottin Pajalassa ja Sotkamon Talvivaarassakin,konkurssin myötä tosin rahat meni.
Ai niin,eihän kolarilaisilla ole rahaa heh heh.Mistä luulette rahat löytyvän kaivokseen?-sijoittajat ei ole pöljiä niinkuin kolarilaiset..- JoopaJooPajooPas
Norja ja Ruotti kyllä tekevät tarvittaessa omat ratansa - ei niitä Suomi kiinnosta. Myötätuntoa ainoastaan tuli tänään Oslosta Bernerille.
Vaalit lähestyy, niin alkaa tämänkaltaiset jauhamiset lisääntyä.
Pohjoisen Lapin läpi vedettävä rata olisi kallista pitää talven yli ajettavana, jos siinä parit junat päivässä menisi. Lumiongelmia pitkällä matkalla kairassa.
Poronhoitoalueet pirstoutuisivat.
Turistit tulevat lentämällä pohjoiseen.
Ainoa rata, mitä voisi harkita olisi jatkopätkä Kolarista (rautuvaarasta) Ylläkselle. Vähenisi linja-autokuljetuksen tarve samalla.
Pienten kaivosten takia ei rataa rakenneta.
Talvivaara oli aikoinaan poikkeustapaus, mutta sehän rahoittikin radan kokonaan itse ja liikennevirasto sitten lunasti sitten vuosien saatossa omistukseensa.
En usko, että Hannukaisen Kombinaatti sellaiseen rahoitukseen pääsisi.
- Äkäsmaurit
Pernerin suunitelmaan on toivottu muutosta. Kolarista rata viehään vanhaa Rautuvaaran rattaa pitkin Hannukaisseen. Siittä Eelin kaupale ja tunneli tunturin läpi että kesälä turistit pääsevä Äkäslompolon hotelleihin ja Jounin kaupale. Junat on kesäläki aivan täynä. Jokka ei jää Ylläkselä pois jatkava saitsingiä Äkäsjokisuule ja siittä uutta rattaa pitkin Vappavaahraan ja Kiruhnaan. Toinen haara lähtee Enontekiöle ja siittä Kilpijärven kautta Skiipotteniin. Tästä se poka hyä tullee, mie tykkään Perneristä.
- Hyäettägruuvatullee
Soon hyä plaani sulla, mie ainaki piän. Mie justhiinsa kokoan Intian pojilta (AM) yhen ison rahan niin saahjan Hannukaisen gruuva hopusti rallathamhan. Sole poka mikhän.
- EIkaivostaEIrataa
Intian, Kiinan, Venäjän ja USAn rahoittajat katsovat, ettei tällä alueella ole mitään riittäviä malmivaroja kaivostoimintaan eivätkä ala tyhjää rataa rahoittamaan. Maailman malmivarat on jo kartoitettu.
Norja toki tarvitsee toimivan lohilinjan Venäjän markkinoille, mutta se on jo olemassa. Jopa Bremer tietää tämän.
- VÄYLÄNTYTTÖ
Mitään rataa ei tule Jäämerelle,lentokoneet ja maantiet kuljettaa ihmiset ja rahdin riittävän hyvin.
- Anonyymi
Onko rata suunnitelmista kuulunut uutta? Nyt kun ollaan natossakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427165
- 323998
- 533483
- 412998
- 172766
- 372248
- 162216
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472187- 412183
- 452149