Vesi Johanneksen evankeliumissa

vähäinenpohtijavain

Onko se kirjaimellista vettä vai Sanan ja Jumalan antaman uskon elävää vettä? Joh. 4:ssä Jeesus opettaa samarialaiselle naiselle kaivolla, ettei se vesi, jota Hän antaa, ole kirjaimellista vettä jota otetaan kaivosta, vaan ikuisen elämän vettä.

Joh. 3:ssa Jeesus puhuu myös vedestä Nikodemokselle. "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

Miksi Joh. 3:n lauseella perustellaan niin usein kastetta? Eikö olisi loogisempaa, että Jeesus siinäkin kohtaa puhui ikuisen elämän vedestä, joka ei ole kirjaimellista vettä?

Tätä olen aina välillä miettinyt.

31

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raamatunlukija

      Ainakin Aimo T. Nikolainen kertoo "veden" Joh. 3:ssa tarkoittavan nimenomaan kasteen vettä. Kasteesta käytetään UT:ssa myös nimitystä "uudestisyntymisen peso" ja sanotaan että vesi pelastaa kasteena.

      • vähäinenpohtijavain

        Mutta alkutekstissä sana ei vissiin ole kaste, vaan vesi? Onko Jeesuksen käyttämä vesi-sana, kun hän opetti samarialaiselle naiselle kaivolla, sama kuin Nikodeemokselle käyttämä vesi-sana? Eikös kasteelle ole Raamatun alkutekstissä oma sana (joku bapt alkuinen, en muista tarkasti)?


      • raamatunlukija
        vähäinenpohtijavain kirjoitti:

        Mutta alkutekstissä sana ei vissiin ole kaste, vaan vesi? Onko Jeesuksen käyttämä vesi-sana, kun hän opetti samarialaiselle naiselle kaivolla, sama kuin Nikodeemokselle käyttämä vesi-sana? Eikös kasteelle ole Raamatun alkutekstissä oma sana (joku bapt alkuinen, en muista tarkasti)?

        Vesi -sanaa käytetään Raamatussa merkitsemään erilaisia asioita. Asiayhteydestä voi päätellä mitä sillä siinä yhteydessä tarkoitetaan. Suuret kirkkokunnat ovat alusta asti ymmärtäneet Joh. 3. luvussa käytetyn veden viittaavan juuri vedellä kastamiseen. Samarialaisen naisen tapauksessa vesi viittaa juomiseen, ei kasteeseen.


    • Kirjakääröt

      Joh.3:5 Biblia (1776). Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

    • muuttuneetkäsitykset

      "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

      Tämä lienee tullut kristinuskoon vasta hieman myöhemmin. Matteuksen evankeliumissa korostetaan vielä Jumalan tahdon tekemistä ja Jumalan (tai taivasten) valtakuntaankin päästään eri tavalla: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon."

      • raamatunlukija

        Olet oikeassa. Johanneksen evankeliumi on nuorin evankeliumeista ja syntynyt gnostilaisuuden vaikutuksesta. Matteus korostaa tekojen merkitystä pelastumisessa.


    • Kirjakääröt

      Ap.t. 22:16 Biblia. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.

      • Aramea Apt.22:16
        16 Ja nyt, mitä odotat? Nouse, käy kasteella ja olet puhdistettu synnistäsi, kun kutsut hänen nimeään.

        https://ut-arameasta.blogspot.fi/2017/07/apostolien-teot-luvut-22-28.html

        Uskova ei saa hävetä Jeesuksen nimeä, vaan se tulee tulla hänen suustaan. Nimikristityt eivät saa suustaan tätä sanaa. Tosin eiväthän he ole koskaan k ä y n e e t kasteella.


    • SanaSynnyttääUusesti

      Olet ajatellut aivan oikein. Raamattuhan olisi kovin ristiriitainen jos yhdessä paikassa vesi olisi kirjaimellista vetta ja toisessa paikassa ei sitä olisi. Ja selviäähän tuo ymmärtäväiselle lukijalle tekstiyhteydestäkin, että kumpaa tarkoitetaan.

      • raamatunlukija

        Samaa sanaa voidaan käyttää tarkoittamaan hyvinkin monia asioita Raamatussa. Sanan merkitys on pääteltävissä asiayhteydestä.


    • Jeesus käyttää vertauskuvia. Sanalla vesi voi kuvata monia asioita . Monessa yhteydessä vedellä voi kuvata Pyhän Hengen toimintaa, joka valuu kuin vesi joka kostuttaa kuivan maan.

      • Mdmdldldkdk

        Pyhästä Hengestä ei koskaan käytetä vertausta veteen.
        Jos muuta väität laita raamatunkohdat.


      • Mdmdldldkdk kirjoitti:

        Pyhästä Hengestä ei koskaan käytetä vertausta veteen.
        Jos muuta väität laita raamatunkohdat.

        En väitä, kunhan kirjoitin. Oahoittelen jos kielikuva häiritsee sinun aamuasi.


      • Mdmdldldkdk kirjoitti:

        Pyhästä Hengestä ei koskaan käytetä vertausta veteen.
        Jos muuta väität laita raamatunkohdat.

        Kyllä myös vesi ja sen juominen kuvaa Pyhää Henkeä:

        1.Korinttolaiskirje:
        12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä


      • Joh.7 : 37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.


      • älä.höpötä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joh.7 : 37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        Mikä tuossa todistaa, että PH on vesi?


      • älä.höpötä kirjoitti:

        Mikä tuossa todistaa, että PH on vesi?

        Ei mikään....


      • MissäTuossaOnVettä
        KTS kirjoitti:

        Kyllä myös vesi ja sen juominen kuvaa Pyhää Henkeä:

        1.Korinttolaiskirje:
        12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä

        Eikö tuo kuvaa nimenomaan hengen juomista, ja hengessä kastamista. Eihän tuossa ole mitään mainintaa vedestä, vai onko?


      • näinlyhyesti
        älä.höpötä kirjoitti:

        Mikä tuossa todistaa, että PH on vesi?

        "Mikä tuossa todistaa, että PH on vesi?"

        Pyhä Henki on henki - Jumalan Henki - totuuden Henki joka tulee uskovaan kun hän tulee uskoon ja sitten Pyhä Henki varustaa tämän uskovan lisäksi johonkin kristilliseen työhön ja antaa tähän tarvittavat armolahjat. Tietenkin meidän tulee täyttyä hengellä joka aamu rukouksessa ja Sanassa.

        Tätä koko prosessia voidaan myös verrata juomiseen eli saadaan sisimpäämme voiman jonka jälkeen emme janoa enää ollenkaan. Mutta Pyhä Henki ei ole vettä!


    • " Jotka minua juovat, ne janovat yhä lisää. Jotka minun syövät, ne isoavat yhä lisää. " Sanoo viisaus Sofia.

      "Syökää minun ruumiini ja juokaa minun vereni, se on totinen ruoka, ettekä koskaan enää janoa " Sanoo Jeesus

      Tässä on miehen ja naisen välinen kilpailu, tämä on myös kristinuskon ja filosofian välinen kilpailu, koska Filo-sofiaa.

    • eläuskossa

      Jeesuksen käyttämä termi vesi tarkoittaa sitä elämän vettä, mitä juodessaan ihminen ei enää koskaan janoa. Kaivosta otettu vesi on sellaista vettä jota juotuaan jano yllättää enemmin tai myöhemmin.

      Eräs seikka missä tämä elävä vesi tulee esiin on uskoville tyypillinen asia, että meillä ei ole enää ns. tyhjiä hetkiä elämässämme. Luonnollisella ihmisellä on "jano" moniin eri asioihin, joita sitten täytetään harrastuksilla, aineilla, vallalla, rahalla ja kaikenlaisilla toiminnoilla mitkä kaikki eivät suinkaan ole huonoja. Mutta aina täytyy olla ns. menossa ja tulossa - - ja näin elämä soljuu ohi ja vasta vanhempana pysähdytään ja ihmetellään, että mihin se elämä katosi.

      Uskovilla on eri tilanne. Me emme enää janoa mitään muuta kuin Jumalan läsnäoloa, toimintaa evankeliumin parissa mutta myös toimintaa elämisen asioissa. Ja tämä täyttää elämämme. Emme tarvitse sinänsä enää mitään- me emme janoa enää. Jeesus on antanut meille elävää vettä.

    • jännää.seurata

      Mielikuvitus täällä taas lentää. Aasialaiset kertomukset ovat kovassa huudossa.

    • Yksinkertaisimmillaan vesi puhdistaa saastasta, joka ei tarkoita syntiä, vaan likaa tai verta ja limaa, mitä milloinkin härskiintynyttä ja bakteereja kasvavaa töhnää, jota eritteistä voi muodostua. Hiki on yksi jota pestään pois, koska se vetää puoleensa itikoita ja kärpäsiä, jotka voivat kuljettaa viruksia.

      Lapsen synnyttäminen ei ole synti, mutta se on veristä puuhaa ja naisen on suoritettava kylpy, ennenkuin voi yhtyä miehen kanssa uudelleen. Aivan itsestään selvää.
      Myös kuukautisten jälkeen. Tietystit myös niiden aikana on puhdistauduttava.

      Lapsi pestään heti synnyttyään, kätilöt sen tietävät. Pappien suorittama kaste on kulttiin liittämis- rituaali.

      Elämän suurissa tapahtumissa naiset pesevät pois verta. Myös haavoittuneista sotilaista.

      Miesten suuret tapahtumat pyrkivät vuodattamaan verta, muuten ei tule voittoja.

    • ". Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. "

      Miehet luulevat että lapsi tulee pimeydestä, koska Äidistä, että äidin kohdussa on pimeää ja nainen on maallinen.

      Ei ole, siellä on valkoista ja vaaleanpunaista. Olen saanut tehdä unimatkan kohtuun, siellä oli kaunista ja pehmeää.

    • Olis' kiva saada joskus kommenttia, koska olenhan minä hyvin erilainen.

      Mutta ehkä minä olen niin sanotusti vastaansanomaton, eli oikeassa. Vai mitä ?

    • Nostetaan vähän, että useampi lukisi viisautta minun kommenteista.

      • onpa.hassua

        :-D


    • raamatunlukija

      Joh. 3 puhutaan VEDESTÄ JA HENGESTÄ. Tässä ne eivät ole suinkaan sama asia. Vedellä tarkoitetaan tässä yhteydessä kastetta ja Hengellä Pyhää Henkeä.

      • Lapsi on äidin kohdussa vedessä ja ulos tullessaan hän vetäisee ilmaa kouhkoihinsa.
        Eli vedestä ja hengestä syntyy.


    • Sinä kudoit minut kokoon jo äitini kohdussa. Psalmi 139


      Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
      3. Käynpä tahi makaan, sinä sen havaitset, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut.
      4. Sillä, katso, ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et täysin tunne.
      5. Sinä olet saartanut minut edestä ja takaa ja laskenut kätesi minun päälleni.
      6. Senkaltainen tieto on minulle ylen ihmeellinen, ylen korkea käsittääkseni sen.
      7. Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
      8. Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.
      9. Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin,
      10. sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun.
      11. Ja jos minä sanoisin: "Peittäköön minut pimeys, ja valkeus minun ympärilläni tulkoon yöksi",
      12. niin ei pimeyskään olisi sinulle pimeä: yö valaisisi niinkuin päivä, pimeys olisi niinkuin valkeus.

      13. Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.

      14. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää.
      15. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.
      16. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
      17. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku!
      18. Jos minä tahtoisin ne lukea, olisi niitä enemmän kuin hiekan jyväsiä. - Minä herään ja olen vielä sinun tykönäsi.
      19. Jumala, jospa sinä surmaisit jumalattomat! Ja te murhamiehet, väistykää minusta pois!
      20. Sillä he puhuvat sinusta petollisesti ja lausuvat turhaan sinun nimesi - nuo sinun vihollisesi.
      21. Herra, enkö minä vihaisi niitä, jotka sinua vihaavat, enkö inhoaisi niitä, jotka sinua vastustavat?
      22. Kaikella vihalla minä heitä vihaan, he ovat minun omia vihollisiani.
      23. Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
      24. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

      • Ja sana virtasi Psalmista kuin vesi ja se oli henkevää ja kaunista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7335
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      70
      5801
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5014
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4265
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4096
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      223
      3986
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3728
    8. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      42
      3565
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55
      2952
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      42
      2457
    Aihe