Hei, minulla olisi semmoinen kysymys että onko ilmaisten tavaroiden myyminen laitonta esim ohjelmiston joka on joka paikassa ilmainen ja sitten joku henkilö suomessa myy sitä rahalla.
Onko laitonta myydä ilmaisia asioita
5
335
Vastaukset
- Lawetorder
Suomen lain mukaan ei ole myyminen laitonta,
Ennemminkin tulee kyseeseen tekijän oikeudet ja lisenssi myydä,
Otappas selvää onko myyjällä noita, eli maksua tekijänoikeuksiin ja sitten lisenssiä myydä??- Marcus24
Se kyseinen henkilö myy suomessa tuotetta joka on ilmainen ja hän ei kyllä mitään tekijänoikeus maksua tekijälle maksa. En puhu tuotteista joita esim Gigantissa myydään esim CyberLink Powerdirector tai semmosia lisenssejä.
- fjhgf
Yleensä ilmaisten tuotteiden kaupallinen käyttö kyllä kielletään, joten oikeujuttu voi odottaa.
Kannattaa siis lukea myös se pienellä painettu teksti. - selitys
Aloittaja puhuu ilmaisista tavaroista. Niitä voi myydä.
Ohjelmisto ei ole tavara, joten siihen edellä sanottu ei sovellu. Ohjelmiston tekijänoikeuden haltija myöntää yleensä sopimuksin ohjelmistoon rajoitetun käyttöoikeuden, jota ei voida luovuttaa eteenpäin. Kun ohjelmiston käyttö loppuu, päättyy yleensä myös sen käyttöoikeus.
Kysymys on sopimusasiasta tekijänoikeuden haltijan ja käyttäjän välillä. Usein po. käyttöoikeus on luovutettu korvauksetta.- Anonyymi
Kyllä ilmaista voi myydä.
Esimerkki:
Debian (=linux -jakelu).
Sen voit .iso imagena ladata ilmaiseksi netin kautta.
Mutta jos joku haluaa myydä tuota esim. CD/DVD -levyllä tai USB -muistitikulle tallennettuna niin sen voi aivan vapaasti tehdä, kunhan ei väitä omistavansa ko. jakelun tekijänoikeuksia.
Tuossa siis maksetaan siitä palvelusta ettei itse tarvitse ladata netistä (jos esim. on liian hidas nettiyhteys tai jos osaaminen ei riitä lataamiseen) sekä fyysisestä mediasta, jolle linuxjakelu on tallennettu.
Voit siis ostaa/myydä fyysisen kopion ko. jakelusta, mutta tämä (ostaminen ja/tai myyminen) ei vaikuta jakelun tekijänoikeuksiin mitenkään.
Samalla medialla voi olla myös vaikkapa itse tekemäsi ohjelma, kunhan et väitä, että ohjelmasi olisi osa virallista debian -jakelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253534- 2543505
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861241Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007