Villiä menoa valtamerillä

ylessäcsas

Näin ylen sivuilta...nähtyä

26

1102

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylexxxzxz

      Tulos
      -kulut
      -verot

      Kulut saadaan alas halpatyövoimalla, edullisella polttoaineella, huonoilla laivoilla ja jne.

      Verot saadaan alas kun laivat rekistöröidään Marshall saarille ym.

      Siinä ei kotimaisten sosialistien mussukset paljoa paina, taustalla iso, likainen raha.

      • villi-lippu

        Onassis tiesi miten merenkulku kannattaa: huonot laivat, halpa miehistö ja lopuksi laiva katoaa jäljettömiin, mutta onneksi vakuutus korvaa . Näin tuli, tulee miljardeja.


    • ylessäcsas

      Olet aika epäuskottava. Ottaisit asioista selvää.

    • huonostisepalaa

      Laivat saastuttavat edelleen ihan valtavasti. Raskain öljylaatu on öljynjalostuksessa vääjäämättä syntyvää "jätettä" ja se myydään edullisesti lähinnä laivakäyttöön. Itämeren alueella pientä parannusta on jo saatu kun laivat esim. satamissa kytkeytyvät yhä enemmän maasähköön eivätkä jurruta omia koneitaan enää aivan entiseen malliin. Ja onhan Turku- Tukholma reitillä jo kaasuakin polttava alus, mutta maailmanlaajuisesti ollaan vielä kaukana päästöjä vähentävistä sopimuksista saati käytännön toimista, tupruttelu jatkuu ja jatkuu. Muutama tuhat laivaa maailman merillä tupruttaa ympäristöön enemmän typen oksideja yms. kuin miljoonat autot yhteensä!

      • hakukoneisto

        Kyllä Itämeren osalta päävaikutus oli rikkipitoisuuden rajoituksella.

        https://yle.fi/uutiset/3-9144444

        Raskaan rikkipitoisen polttoaineen käyttö on sallittu rannikkoalueiden ulkopuolella vuoteen 2020 asti.

        https://www.dieselnet.com/standards/inter/imo.php

        Typen oksidien kannalta varmaan tuhat laivaa vastaa miljoonaa autoa, mutta, kuten tuolla toisessa viestissä mainittiin, kuljettavat tavaraa siinä kuin sadat miljoonat autot,


    • Et_Urpo_Ymmärrä

      Eiköhän merenkulku saastuta vähemmän kuin jos tavarai liikkuisi rekoilla. Esim. mikähän kuljetusmuoto sinunkin polttoaineesi tuo? Rekka kuminauhamoottorilla?

      • Toinen_Urpo

        Samassa käsityksessä olin asiassa ja piti googlettaa lukuja. Yllätyin siitä, kuinka suuri ero on, rekat tuottaa 4-6 enemmän co2 kuin laivat, kun mitataan kilometri/tonni rahtia.

        Air plane (air cargo), average Cargo B747 500 g
        Modern lorry or truck 60 to 150 g
        Modern train 30 to 100 g
        Modern ship (sea freight) 10 to 40 g


      • edelleenpalaahuonosti

        Kyllä todennäköisesti! Vertailu huomioimalla vain CO2- päästöt ei ole kuitenkaan se saastuttavuudesta kaikkea kertova seikka. Pahimpia ovat kuitenkin esim. jo kauan syöpää aiheuttaviksi tiedetyt typen oksidit, NOx:t. Ja niitä typen oksideja syntyy erityisen paljon poltettaessa dieselmoottoreissa sitä kaikkein raskainta öljylaatua, rekat eivät sitä käytä. Jos vaikka yritettäisiin laitta Suomeen dieselmoottoreilla ja ko. raskaimmalla öljylaadulla toimiva 100 tai 200 MW voimala, ei olisi mitään toiveita saada sille käyttölupaa, pelkästään sen NOx- päästöt olisivat niin moninkertaiset viranomaisten EU:ssa asettamiin suurimpiin sallittuihin päästörajoihin verrattuna.
        Kyse on siis siitä, että sitä laivojen saastuttavuutta olisi mahdollista pienentää huomattavasti niinkin yksinkertaisella tempulla kuin käyttämällä puhtaammin palavaa polttoainetta!
        Kun tuollainen suurehko konttilaiva sitten tulee esim. Kiinasta esim. Rotterdamiin, se jättää sinne helposti noin 10000 täysimittaista merikonttia. Ýksi rekka kykenee ottamaan kyytiinsä tasan yhden tuollaisen kontin!


      • sevaanpalaahuonosti
        lbre kirjoitti:

        Ja lisää kehitetään...
        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/130596/Savila_Mika.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        No hyvä kun asioita tutkitaan, pitäisi vaan myös hutkia! Ja hyvä kun asioista jo sentään edes puhutaan, eri asia on milloin puheet saati vaatimukset valvonnasta puhumattakaan saavuttavat sen globaalin maailman mittakaavan.
        Tuon linkin artikkelin menin pikavauhtia läpi, yhteen yksityiskohtaan kiinnitin hetkeksi huomioni sattuneesta syystä, syystä että olen ollut tekemisissä voimalaitosmittakaavaisessa öljyn poltossa jossa myös linkissä mainittua vesiemulsiota käytettiin. Emulsiopolton idea ei ehkä ole aivan se, mitä linkissä esitettiin, vedellä jäähdyttää palotapahtumaa. vesi ei liioin ole linkissä esitetyillä tavoilla lainkaan ongelmallinen polttoon lisättävä osatekijä, voimalaitoksilla on jo joka tapauksessa oma vedenkäsittely, eli niillä valmistetaan erikoispuhdistettua ja täyssuolanpoistettua vettä höyrykattila/höyryturbiinikäyttöä varten, ja korroosio tms. ovat olematon ongelma tätä vettä käytettäessä jos sitä höyrykattilan polttoon halutaan johtaa.
        Mutta yllätys, yllätys, tätä höyrykattilan polttimille johdettavaa vettä esilämmitetään 80- 90 celsiusasteeseen ennen polttoon ruiskuttamista, siis polttotapahtuman jäähdyttäminen ei olekaan se asian idea, vaan se on se, että ruiskuttamalla kuumaa vettä öljypisaroihin ne saadaan suurella nopeudella höyrystymään ja hajoamaan pienemmiksi ja näin syttyvä öljypisaroiden kokonaispinta- alaa saadaan laajennettua ja siis sitä kautta öljyn palamistapahtumaa nopeutettua ja tehostettua, jolloin koko palamistapahtuma sujuu myös puhtaammin, eli täydellisimmin.
        Dieselmoottoreissa vastaavasti pisarakokoa pyritään pienentämään käyttämällä korkeita ruiskutuspaineita, mutta tuolla raskaalla asvalttipikiöljyllä palaminen on kaikesta huolimatta kovin epätäydellistä.


    • Hapag_Lloyd

      Suurimmat konttilaivat ottaa 20000 20 jalkaista konttia. Isolla kapasiteetilla matkavauhti voi olla pienemp, joten myös polttoaineen kulutus. Esim. Maersk, Cma cgm, MSC, COSCO...

    • economicekologia

      Tuulivoimaa on suunniteltu avuksi, ehkä aurinkovoimaa tulevaisuudessa.

    • sevaanpalaahuonosti

      Sinulla taitaa tuulla korvien välissä...

    • akulapakalua786

      On noille autolautoille suunniteltu tuulen apua, lähde tekniikan maailma.

      Eri asia toimiiko.Jopa kauko-ohjattavia aluksia.Ainahan niitä pelle pelettomia riittää.

    • norsewwwee

      norsepower on viking gracillä, tuulivoimaa.

      • Worce_power

        Paljonko tuottaa energiaa kun pyörittävät sitä roottoria Turun satamassa?


      • imagoasia
        Worce_power kirjoitti:

        Paljonko tuottaa energiaa kun pyörittävät sitä roottoria Turun satamassa?

        Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
        Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
        Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.


      • sumussa_seilaat
        imagoasia kirjoitti:

        Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
        Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
        Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.

        Joo, ihan pilipali häkkyrä, vain 8% polttoaineen säästö vuodessa
        https://www.bore.eu/fleet/mv-estraden/


      • Tekeekö_verkkoon
        imagoasia kirjoitti:

        Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
        Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
        Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.

        Ai tuuliko sitä nyt pyörittääkin? 😂🤣😂


      • vainvähänhyötyä

        Aivan, mikäpä muu kuin tuuli.


      • papukaijamerkki
        imagoasia kirjoitti:

        Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
        Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
        Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.

        Tässä sopertelee varmasti oikea dippi-inssi:))


      • Joku_muu_rakenne
        vainvähänhyötyä kirjoitti:

        Aivan, mikäpä muu kuin tuuli.

        Oisko sähkömoottori mitään?


      • nytontietoa
        papukaijamerkki kirjoitti:

        Tässä sopertelee varmasti oikea dippi-inssi:))

        Tässä sen sijaan kirjoittaa laajaa asiantuntijaraporttia tositietäjä!


      • yritä_edes
        nytontietoa kirjoitti:

        Tässä sen sijaan kirjoittaa laajaa asiantuntijaraporttia tositietäjä!

        Tuosta norsepowerin putkesta löytyy hyvin perusteellinen selvitys parin minuutin etsimisellä.


    • sievixzzz

      Jos toi toimisi olisi niitä tuulivoimaloissa...

    • matzzuuri

      Matruusin palkataso on uudessa merimeslehti, 2/2018

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7495
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4133
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3645
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2836
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2409
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2348
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      38
      2281
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2278
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe