Antakaapa näppäriä neuvoja, miten vastataan ympäripyöreästi hyvänpäiväntutuille, jotka utelevat henk.koht. asioita, jotka eivät heidän tietoonsa pätkääkään kuulu (varsinkaan, jollen itse kerro niistä vapaaehtoisesti)?
Tunkeilevat kysymykset
16
4119
Vastaukset
- joo
olipas tuttua juttua, helvetin kielikellot juoruämmät(äijät), laita vettä myllyyn oikein olan takaa kyllä ne kynsilleen saa.
- kakakaka
Vastakysymyksellä. Esim. "onkos sitä tullut baarissa käytyä eilen kun silmät ovat noin punaiset?" Tuohon voi vastata esim. että "eivätkös ne silmät voi muuten olla punaiset?" Jos tuon vastauksen kuultuaan joku inttää vielä että no perkele olitko kapakassa niin sille ei tarvitse olla kovinkaan kohtelias.
- Jonna;
ja toimii =)
- ...
Yleensa ihmiset eivat kysele sen takia etta toden teolla haluaisivat tietaa. Eihan se tieto liikuta heita puoleen eika toiseen. Joten aivan hyvantuulisesti annat vain kohteliaan pyorean vastauksen, jonka he todennakoisesti ovat jo unohtaneet viimeistaan seuraavana paivana.
Tietysti jo huomaat etta kysymys on tarkoitettu loukkaamaan, aina voi sanoa: en ymmarra kuinka edes voit kysya mitaan tuollaista. Ja vaihtaa saman tien puheenaihetta. - daffodil
Mikset kysyisi suoraan kysyjältä esim.: - Voisitko tarkentaa kysymyksesi, en oikein ymmärrä, mitä ajat sillä takaa?
- Ymmärrätkö miltä minusta tuntuu, kun kysyt minulta tuolla tavalla?
- Miltä luulet toisesta ihmisestä tuntuvan, kun kysyt tuollaista asiaa? - Miksi yleensä haluat tietääkään?
- Kerropa itse omista henkilökohtaisista asioistasi ensin, niin mietin sillä aikaa, viitsinkö vastata. - Superdiplomaatti
Jos haluat toimia erittäin diplomaattisesti, etkä halua konfliktia, on mielestäni muutamia näppäriä tapoja vastata.
1) Vastaa jotakin ympäripyöreää ja mitään sanomatonta. Tyyliin "Kiitos hyvää".
2) Jos toinen osapuoli on kohtalaisen fiksu, mutta kysyy jotain johon on vaikea vastata ympäripyöreästi, älä vastaa kysymykseen vaan jotain muuta. Kun Karpelan ja Niinistön suhde ei ollut vielä "virallinen", heiltä kysyttiin linnan juhlilla asiasta. Karpela vastasi hyvin korrektisti ja aurinkoisesti tyyliin "Nämä juhlat ovat olleet tosi hienot jne." Eli ohitti koko kysymyksen vastaamalla ihan muuta. Fiksu haastattelija tajusi, että tästä ei kannata kysellä. (Tätähän käyttävät mm. japanilaiset paljon, mutta riskinä on, ettei toinen osapuoli tajua edes kolmannen tai neljännen kerran jälkeen.)
3) Tämä on edellisen tyyppinen, mutta diplomaattisempi ja toimii usein myös hieman "tyhmempään" vastaanottajaan. Älä vastaa kysymykseen (tai vastaa todella lyhyesti) vaan kysy toiselta jostain mistä tiedät hänen tykkäävän puhua. Ihmiset yleensä ovat huomattavan paljon kiinnostuneempia puhumaan itse(stään) kuin kuuntelemaan, joten usein he unohtavat kysymyksensä. Tätä tosin helpottaa, jos on edes jossain määrin kiinnostunut toisen selityksistä, sillä sen vaistoaa.
Muita ei ihan niin diplomaattisia, mutta ei kovin loukkaavia tapoja tulee mieleeni ainakin seuraavat:
4) Vastaa jotain todella itsestään selvää.
"Miksi olet vieläkin työttömänä?"
"Koska en ole töissä."
tai
"Koska valmistut?"
"Sitten kun opintoni ovat valmiit."
Näissä on sitten ihan kuulijasta kiinni olettaako hän sinun olevan tyhmä, vinoilevan vai vitsailevan.
5) Vastaa suoraan, mutta älä vastaa kuitenkaan. "Miksi teillä ei ole lasta." "Ei ole."
Kerro meille keksitkö hyvää keinoa tai mitä sulta on kyselty. Olisi kiva keksiä vaihteeksi vastauksia muiden hankaliin kysymyksiin. - ?????????
Joku jo neuvoikin vastaamaan eri kysymykseen. Se toimii.
Joskus nuoruudessani harjoittelin kysymään ensin. Silloin pääsee jotenkin niskan päälle johtamaan keskustelua. - AvaRaGane
Ammattikoulussa opettivat käytöstapojen tunnilla,että jos kysymys on tungetteleva ja siihen ei halua vastata voi heittää vastakysymyksen "Miksi haluat tietää?" ja asia loppuu yleensä siihen...
- tiplomiselittäjä
Vastaat reilusti virnuillen ihan höpöjä tai ainakin rankasti liioitellen. Utelijan pitäis arvata, et ei se nyt ihan niinkään mennyt, mutta ei tohdi inttää asian oikeaa laitaa.
- vinkkejä oli!
Meillä on kanssa kerrostalossa yksi superkyselijä. Aina kyselemässä kaikkea. Jos minulla on iso kassi mukana, niin kysyi, että onkos sinulla töitä mukana (tietää että teen kotonani paperihommia) ja vastasin, että eihän niistä eroon pääse, ennenkuin jää eläkkelle (mies on itse eläkeläinen). Sitten aina kyselemässä, että mihinkäs nyt olet menossa, aluksi kun tähän olin muuttanut, niin vielä vastailinkin, mutta sitten aloin sanomaan joka kerta että asioille olen menossa. Muutaman kerran jälkeen ei enää ole kysellyt. Nykyään pitkin hampain tervehtii kun tulee vastaan, eikä yhtään harmita!
- Näin meillä
Mulla on sukulaisia jotka on kuin hyvänpäiväntuttuja, nähdään max. kerran vuodessa jos sitäkään. Olen lähes kolmikymppinen nainen ja naimaton. Sekös heitä huolettaa! Varsinkaan kun tapanani ei ole tuoda seuralaista heidän näkösälleen.
AINA ne jotkut jaksaa kysellä että onko sulla miestä tai miksei sulla jo tuossa iässä ole miestä jnejnejne.. Olen vastannut kahdella tavalla viimeiset kolme vuotta:
1) Kuten joku jo sanoi, kysy "miksi haluat tietää?" Yleensä et saa vastausta, ainakaan järkevää (koska sellaista ei ole).
2)Kysyn jotain TODELLA henkilökohtaista ja loukkaavaa vastakysymykseksi >:-D Esim. Oletkos itse saanut munaa lähiaikoina? (vahnapiikatädiltä) Tämä ei tosiaankaan ole korrektia ja saattaa jopa polttaa siltoja takanasi!!!- Tahtoo tietää
Jos joku utelee ikää, niin siihen voi vastata, että kerron sen kyllä kunhan ensin kerrot paljonko painat? Jos joku erehtyy kyselemään töistäni ja toimeentuloistani, niin siihen iloisesti, että mukava kun kyselit, minulla olikin aikomus pyytää sinulta.....€ rahalainaa, olipa oikein hyvä kun itse otit asian esille. Ja jos kahvipöydässä kysellään terveydentilastani, niin kuuluvalla äänellä kailotan kaikki ilmavaivoista jalkasilsaan, koska kaikkiahan tietenkin kiinnostaa...Ja tottakai itsekin reippaasti ja rohkeasti kysyn aivan mitä haluankin tietää, keneltä vain ja missä vain...
- Amalia
Itse olen joskus kääntänyt puheen kysyjään itseensä kysymällä jotain hänen lapsistaan (vaikka ei kiinnosta pätkääkään). Jokainen vanhempi nimittäin on vakuuttunut siitä, että hänen jälkikasvunsa on juuri se fiksuin ja erinomaisin tässä maailmassa ja jaksaa puhua heistä tauotta. Toinen juttu onkin, miten viitsii kuunnella sitä...
Toinen vaihtoehto on kysyä itse jotain kiusallista, niin, että vastapuoli alkaa hankkiutua eteenpäin.
Jos kysellään törkeän henkilökohtaisia asioita, voi tietysti kysyä yksinkertaisesti: "Mihin tarvitset sitä tietoa?" Luulisi silloin kyselijän tajuavan tahdittomuutensa. - wildmoon
Tuli noista kysymyksistä mieleeni, että oletteko olleet tilanteessa, jossa teiltä udellaan perheenlisäyksestä?
Itse tuossa viime kesänä olin kymmenen kiloa suurempi kuin nyt ja työtuttava kysyi ihan suoraan ruokapöydän yli, että "et kai ole raskaana?!"
Vastasin hieman nolona, että en ole, en. Tästä hän jatkamaan, että "niin sanoi se yksikin tyttö, joka sitten yhdeksän kuukautta myöhemmin tuli vaunujen kanssa vastaan!". Yritä siinä sitten itseäsi enempää nolaamatta selittää, että on tullut syötyä hyvin!
Huh, no onneksi on nuo kilot vähentyneet, niin ettei enää tule samanlaisia uteluja... Toimiva vastaus mistä kellään ei ole aihetta loukkaantua on ilmottaa kohteliaasti että asia ei kuulu kenellekkään muulle kuin sinulle ja mahdolliselle toiselle osapuolelle jos kyse on ystävyys/parisuhteesta. Tai sitte voi vastata Kummeli tyyliin:
-Juu Ei...
Tai sit jos kysytään jotain tietyssä muodossa tyyliin:
(kysymys)
-Menikö treffit hyvin vaiko huonosti?
(vastaus)
-Menihän ne.
tai sitte...
-Joo.
Se on "smalltalkkista" kii...;o)- AnonyymiUUSI
Emt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533402
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253344No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi281984Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701686Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81389Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141386Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501139Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens73995