Menkat myöhässä 6kk

Luna254

Elikkäs mulla on ollut viimeisen vuoden aikana vähän ongelmia syömisen kanssa. Bmi on laskenut 16,4:ään, mutten ole mielestäni mitenkään kauhean laiha. Olen kuitenkin alkanut vähän huolestua siitä että menkkoja ei ole näkynyt yli puoleen vuoteen. Tarkoittaako tämä että mulla on osteoporosis? Syön 3 kalsium tablettia päivässä, sillä pelkään juustoja tai muita maito tuotteita. En halua kertoa vanhemmille sillä tiedän heidän olevan jo nyt vähän huolissaan mun syömisistä. He ovat kyselleet mun syömisistä paljon lähiaikoina mutta oon aina kieltänyt kaiken, joten ne varmaan suuttuisi jos yhtäkkiä paljastaisinkin kaiken sen mistä oon valehdellu. Onko kuukautisten loppuminen oikeastaan edes vaarallista? Voinko vain ignoorata sen vai onko tämä vakavaa? :/

4

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anoreksia

Sun painoindeksi on alipainon puolella ,mutta sä et itse sitä nää koska sulle voi kehittyä anoreksia. Ja siltä toi sun toiminta vaikuttaa. Joten toi sun alipaino pitääkuukautiset pois. Ei kait niillä menkkojen puuttumisessa on haittaa. No älä sit ihmettele jos et tuu saamaan lapsia.

• Please

Sä oot alipainon puolella joten siitä se menkkojen puuttuminen varmaan johtuu... Jos sun vanhemmat on kunnollisia ja mukavia ihmisiä niin ei ne suutu jos sulla on sairaus....

• Anonyymi

Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.

Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.

Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
      Iiris / Syömishäiriöliitto

• Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.

Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.

Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
      Iiris / Syömishäiriöliitto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3584
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      255
      3532
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      388
      1247
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe