Asiallisia vastauksia, kiitos. Elikkäs, minkälaisia näköhäiriöitä, jos on ollut, teillä on ollut uupumuksen yhteydessä? Kaikki muut tutkittu melkein, niin en enää keksi mitään kuin, että liittyy uupumiseen.
Univaikeuksien yhteydessä valo saattoi jäädä silmiini pitkäksi aika, väriläiskiä siitä näkökentässä, valkoinen ei läheltä aina valkoista vaan vilinää, kaikenlaisia "visual snow" oireita. Floatereita.
Optikolla kävin, ei silmien pohjissa tai paineissa mitään erikoista ainakaan. Ja ainakin suurin osa oireista lievenee kun on levännyt ja jos vähän rasittaa itseään tai jää lepuuttamaan silmiään pitkäksi aikaa, ne tulevat.
Apua oireiden tunnistamiseen!
5
259
Vastaukset
- Poola
Minulla on ollut migreeniin kuuluvia sahalaitoja näkökentässä jotka haittaavat näkemistä. Migreeniä minulla ei ole koskaan ollut, sahalaitaa vain. Tulevat joskus kun silmät väsyvät. Jälkikuvat ovat normaaleja jos katsoo valoon. Auringosta jää musta jälkikuva. Älkää kokeilko.
Tarkista näyttöpäätteesi virkistystaajuus (vilkunta). - silmälääkäri
Mitä silmälääkäri sanoo?
- t.ap
kävin floatereiden ilmestyttyä silmälääkärilläkin 2 v sitten, ei hälyyttävää. en tiedä onko nytten, kun ei olisi varaa saati jaksamista käydä uudelleen.
- hurlum_ja_hei
Ainakin akkomodaatiospasmia. Itselläni se kyllä alkoi fyysisestä syystä, eli uusien silmälasien määrämisen jälkeen. Sama juttu oli 10 vuotta sitten. Nyt olen käynyt viime kesänä silmälääkärissä (oireilu alkoi sen ja uusien lasien jälkeen), joten en todellakaan mene uudestaan. Tosin näön tarkkuuden vaihtelutkin voivat liittyä esim. diabetekseen.
Jos tarkoitat niitä näkökentän hahtuvia, niin nehän liittyvät lasiaisen irtoamiseen, eli ilmiö tulee lähes kaikille iän myötä. Itselleni voimakkaan likitaitteisena jo alle 20-vuotiaana.
Olen psyyk. syillä kuntoutustuella. Välillä olen menettänyt lyhyeksi aikaa syvyysnäön. Joskus en tunnista näkemääni (ja sehän ei voi liittyä silmiin, vaan aivoihiin). Nyt uusien aurinkolasien jälkeen olen alkanut nähdä välillä vaaleanpunertavana kohteita, jotka eivät sitä varmasti ole (sininen taivas ja vaalet koirat ym). Eli aivot voivat tehdä vaikka minkälaisia temppuja.
Jos sukurasitusta on, tai ikää, tai silmälääkäri on niin suositellut, niin silmälääkärillä kannattaa käydä riittävän tiheästi. Silmälääkäri on lääkäri, ja ainoana lääkärinä hän näkee suoraan verisuonten kunnon. Silmistä siis näkyy moni muukin sairaus kuin vain silmäsairaudet.- t.ap
Kiitos! Ikää on vasta 22, ja nämä oireet alkoivat 2 vuotta sitten.. Toivon sydämestäni, että oireet ovat "vain" noita, mistä puhut. Jos ne jatkuvat runsaina vielä lepoloman jälkeen, niin täytynee vaatia lisätutkimuksia. Jotkin lievät lukulasit sain optikolta myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345203
- 292954
- 342424
- 372108
- 152058
- 351842
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594