Aikuisopiskelu ja tuet

Sashan..1982

Eli olen määräaikaisessa työsuhteessa jonka haluaisin lopettaa ja alkaa opiskella. Mutta en saa aikuiskoulutustukea koska ei ole vakituista työpaikkaa. Enkä myöskään työkkärin kautta saisi mitään kun kerta lopettaisin työnteon.

Onko ainut mahdollisuus kelan opintotuki ja onko se aikuisillekin sen jotain 250€ kk as tuki? Eihän sillä pärjää mitenkään. Onko mitään muita tukimuotoja?

3

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläkkeellä

Tjaahas. Tilanne itsellä oli tietty eri 20 vuotta sitten. Menin aikuiskoulutuskeskukseen. Sain peruspäivärahan se kuuluisa korotusosa, onko se nykyään 9€/päivä. Olin tosin työtön.

Mutta ehkä saisit toimeentulotukea? Laita kysymys kelan kysymyksiäpalstalle, niin tulee varmaa tietoa.

• tässä.nämä

Opintotuki sisältää myös opintolainan takauksen. Se on merkittävä lisä. Ja miksi vähän vanhempi ei tulisi toimeen sillä kuin nuorikin?

Itse opiskelin Kelan opintotuella ja osa-aikatyön tuloilla. Opintolainaa oli maksimimäärä. Kaikki jo maksettu takaisin.

Yksi mahdollisuus sitten on mesenaatti, eli ota puoliso tai mikä vain kumppani, joka rahoittaa opiskelusi ja elämäsi.

• Opintotuet

Mahdollisuus on periaatteessa opiskella ansiosidonnaisella, mutta siinä tapauksessa et voi olla irtisanoutunut opiskelun vuoksi ja nykyinen ammattisi pitäisi olla huonosti työllistävä. Eli vaihtoehdoksi taitaa jäädä opintotuki yleinen asumistuki. Työvoimatoimiston varaan en menisi laskemaan mitään. Itselle kehuttiin, miten aktiivinen olin ja olisi hyvin mahdollista opiskella ansiosidonnaisella. No sitten kun aktiivisuudessani pääsinkin opiskelemaan niin tukea ei annettukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7256
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4028
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      56
      3549
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      46
      3062
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2236
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2228
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16