Takuueläke tuli vuonna 2011 ja se oli suuruudeltaan 687,74 €/kk. Nyt noin 7 vuotta myöhemmin sen suuruus on 775,27€/kk. Se on noussut seitsemässä vuodessa 87,53€ eli 12,7%. Takuueläke ei ole sidottu indeksiin, kuten muut eläkkeet.
Kun kuuntelin koko ikänsä (tai työkyvyttömyyseläkeläisiä pitkällä työhistorialla) lähes keskeytyksettä pienipalkkaista kokoaikatyötä ja osa-aikatyötä tehneitä, niin siellä suhtauduttiin varsin kriittisesti takuueläkkeeseen, koska sen suuruus alkaa käytännössä jo lähennellä esimerkiksi 20 vuotta pienipalkkaista (kokoaikatyö ja osa-aikatyö) työtä tehneen työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhdistelmää. Lisäksi em. eläkeläiset kritisoivat kovasti sitä, että takuueläke on ainut eläke, mikä jatkaa nousuaan, koska se ei ole sidottu indeksiin muiden eläkkeiden tavoin. Ihmiset pitivät vääränä sitä, että ilman työhistoriaa pääsee lähes samoille tuloille, kuin kymmeniä vuosia pienipalkkaista kokoaikatyötä ja osa-aikatyötä tehneet.
Mikä on näkemyksenne takuueläkkeestä ja sen suuruudesta? Onko mielestänne sen taso oikeassa suhteessa kansaneläkkeen ja työeläkkeen yhdistelmään tai pelkästään työeläkkeeseen?
Kysymys takuueläkkeestä
0
61
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496275Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422594Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821113
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.751064Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä591064- 65942
- 69923
- 228854