"Luterilaisten seurakuntien vaaleissa on äänestetty hieman edelliskertaa vaisummin. Kirkon viestintä kertoi maanantaina puolenyön jälkeen, että yli 80 prosenttia seurakunnista oli ilmoittanut äänestysprosenttinsa. Seurakuntavaalien alustava valtakunnallinen äänestysprosentti on 14,4. Edellisissä seurakuntavaaleissa 2014 äänestysprosentti oli 15,5."
Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10513955
https://eroakirkosta.fi/
Seurakuntavaalien äänestysprosentti laski: vain 14,4
18
336
Vastaukset
- nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Pitääkö tämä kohta uutisessa paikkansa? Eihän äänioikeutettujen määrän vähenemisen pitäisi vaikuttaa äänestysprosenttiin, jos prosentti lasketaan äänioikeutettejen joukosta.
"Vaalien äänestysprosenttia arvioitaessa on syytä huomioida, että evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä on vähentynyt merkittävästi viime vuosina. Äänioikeutettujen lukumäärä on pienentynyt seurakuntavaleissa vajaassa vuosikymmenessä noin kymmeneksen."Tuo jää aika avoimeksi, kun sitä ei selitetä mitenkään.
Paremmin sanottuna esim. "Evlut kirkosta äänestämään saakka kiinnostuneiden määrä väheni hieman jyrkemmin kuin äänestysaktiivisuuden laskusta voisi päätellä, sillä myös kirkon kokonaisjäsenmäärä on vähentynyt."- Outoa_
Päinvastoin. Ei aktiivisten poistumisen pitäisi nostaa äänestysprosenttia.
- Hehhah_
Outoa_ kirjoitti:
Päinvastoin. Ei aktiivisten poistumisen pitäisi nostaa äänestysprosenttia.
<< Päinvastoin. Ei aktiivisten poistumisen pitäisi nostaa äänestysprosenttia. >>
Niin, ja koska äänestysprosentti oli laskussa, voidaan päätellä, että aktiiviseurakuntalaisten määrä on vähentynyt yhä hurjenevaa vauhtia.
Tosiaan, jos äänetysprosentti on laskenut 7,7 %, niin itse äänten absoluuttinen määrä on vähentynyt tätä enemmän (koska kirkossa on vähemmän äänioikeutettuja). Aika reipas lasku - sentään vain neljässä vuodessa.
- vanhaa-väkeä
Valittujen keski-ikä on Ylen mukaan 55,5 vuotta. Se kertoo aika paljon kirkosta. Kansanedustajien keski-ikä on 47, eli vaikka eduskunnassakin on aikamoisia käppänöitä, on sekin melkein kymmenen vuotta nuorekkaampi kuin kirkko.
- muutmeneemukana
Siitä voi todeta, että 15% uskoo oikeasti jumalaan.
- 67qdihuwdoj
Miten maallisen byrokratia- ja taloushallinnon valitseminen liittyy millään tavalla jumaluskoon?
- Miten.riemullista.onkaan
Kirkosta pääsee eroon parissa minuutissa:
http://eroakirkosta.fi
Olen jo eronnut.- Ewa2
Joo, se on tosiaan riemullista, varsinainen "ilosanoma"!!! :-DDDDD
- JosSitäkään
16-17-vuotiaiden prosentti oli alle 10, Helsingissä alle 5!
Kaikista suomalaisista "kirkkokansaa" on noin 10 %. (0,7 x 14,3 % = 10,01 %)- JosSitäkään
70 %:n raja on juuri näinä aikoina rikkoutunut tai rikkoutumassa, kun 31.12.2017 luku oli 70,7 %.
- yeppee
Kotikulmillani Kalliossa 16-17-vuotiaita äänioikeutettuja yhteensä 116 (himputin vähän), joista 5 kävi äänestämässä = 4,3%.
- kuusisaarelainen
Tämäkin äänestysprosentti riitti pitämään vantaalla Paulan kirkkovaltuustoon kuulumisen ennallaan. Hän jos kukaan, pistää seurakuntiemme talouden kuntoon. Vaviskaa Lehtisaarelaiset, oletteko valmiina, Paula tulee!!
- ghjh
Näin jonkun tilaston, jota en jaksa kaivaa enää esiin, jonka mukaan hylättyjä ääniä oli aika paljon. Ei ihme sinänsä, kun kaksi yhtäaikaista vaalia sekoittaa äänestäjiä, jotka eivät tajua kirkon sekavaa hallintohimmeliä. Harva kai sitä tajuaakaan.
- Enol
Itsekin ihmettelin kun ehdokkailla oli kaksi äänestysnumeroa. Kirkkoon kuuluvat ja äänestävät eivät ole kanootin terävimpiä muumeja, joten moni varmasti sekoilee äänestyksessä.
Olisikohan Suomessa kirkkovaalien äänestysprosentti korkeampi jos Ruotsin tapaan jäsenet voisivat suoraan valita kirkolliskokousedustajat?
- eroja-vaalien-takia
Seurakuntavaalit ovat erinomainen muistutus ihmisille siitä, että kuuluvat vielä kirkkoon. Kirkosta eroaminen lisääntyy sen mukaisesti aina vaalien aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816