Hormin sijainnin vaikutus varaavan takan lämpenemiseen

Sollisalli

Jos hormi on sijoitettu varaavan takan sivulle, lämpeneekö takan toinen puoli enemmän kuin toinen?

16

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uunitus

      Mihin ilmansuuntaan takkasi etuluukut osoittavat. Jos länteen, takkasi lämpiää tasaisesti.

    • pähkäilyä

      Kaikkea sitä pitääkin miettiä!
      Mieti vaihteeksi että mikä vaikutus on, jos istualtaan pieraistaessa nostaa oikean kankun sijajasta vasenta kankkua.

    • afd3412

      Miksi ei miettisi, kun asialla on kuitenkin todellinen merkitys takan hyötysuhteeseen. Jos ostaa takan lämmityskäyttöön tai lämmityksen tueksi, niin hormi kannattaa yrittää sijoittaa siten, että koko tiilimassa tulee mahdollisimman tehokkaasti käyttöön.

      • jätärako

        Mulla ainakin piippu irti takka/uunista noin 5cm rako. On ympäriinsä kuuma.


      • kovasti_mietityttää

        Kumpi auto kulkee lujempaa, se jossa pakoputki on oikealla, vaiko se jossa se on vasemmalla puolella?


    • sillaiseonhyvä

      Laita takan selkä vasten piippua, n. 5 sentin rako, näin sun ei tarvi miettiä tätä asiaa ollenkaan.

    • adfs555

      Onhan se selvä, että hyötysuhde kärsii, kun toiselle puolelle tulee lyhyempi kierto.

    • Bruutus11v

      ÄLÄ laita piippua, savupirtti on tehokkain.

    • Remonttiagentti

      Takan kokonaismassa on tärkein tekijä lämmönvaraamiskyvyn osalta. Myös eri tiililaaduilla on myös erillainen lämmönvarauskyky. Uuden takan osalta kannattaa tarkastaa, että takan alla oleva laatta on riittävän suuri ja tukeva. Takkaan liitettävän hormin kunto kannattaa myös tarkastaa ja tarvittaessa kunnostaa. http://www.remonttiagentti.com/piiippu-ja-hormit.html

    • Hökkeli

      Saattaa se piipun puoleinen vetää vähän enempi kun on lyhyempi reitti,mutta kyllä se toinenkin sivu hyvin lämpee. Jos piippu takana keskellä niin on paras. Tosin itsellä se on sentin villavälillä takana ja piippu takana olevissa kamareissa. Näin myös takka ja piippu lämmittää kahta muuta huonette mutta se huonopuoli tietty kun lämpöä karkaa väkisin pellin ohi ylös, eli tuplapelti olis tapauksessani hyvä.

    • KokemusEiMielipide

      Kysyjän epäilys on oikea. Kokemuksesta voin kertoa faktaa, kun hormi lähtee takaa toiselta reunalta, niin se horminpuoli takan kylkeä on n. 2 C astetta lämpöisempi, savukaasut kun tahtoo mielellään oikaista lyhintä reittiä, missä on hieman kovempi imu. Tuo lämpö on mitattu siten, että pelillä on rajoitettu vetoa, jos lämmöt päästetään suoraan vauhdilla hormiin, ero voisi olla isompi, mutta kukaan järkevä ei siten takkaa lämmitä.
      Jollakin toisella takalla ero voi olla hieman eri ja jos hormi lähtee kokonaan toiselta sivulta (ei takaa sivulta) niin lämpöjen ero on luonnollisesti hieman suurempi, savukanavan muotoilulla tätä voisi ehkä tasata, mutta erolla tuskin on käytännön merkitystä, ei ainakaan hyötysuhteeseen, se toinen puoli varaa sen, mikä jää toiselta puolen pois. Olellisinta olisi, että piippu on raskaasta tiilestä muurattu, ei kevythormeja.

      • edellinen

        Sen verran pitää täydentää, että se puoli takasta, joka on kauempana hormista, varaa lämpöä pidemmältä matkalta, uunin takana kulkee savukanava sinne toiselle reunalle, lämpöä varautuu myös sinne, vaikka takan poski jää vastaavasti viileämmäksi.


      • poltankunnolla

        Tarkoitat piipunpellillä rajoittaa sitä vetoa? Minun kokemus on, sillä ei mitään merkitystä sillä pellin rumpauksella.


      • raksaaja-sh
        poltankunnolla kirjoitti:

        Tarkoitat piipunpellillä rajoittaa sitä vetoa? Minun kokemus on, sillä ei mitään merkitystä sillä pellin rumpauksella.

        jeps.
        Annan reilusti paloilma kunnes kaikki puut on osaksi hiiltyneet, sitten puolitan ilmamäärän.
        Kun liekit sammuu jätän ilmarakoa vain 3mm ja säädän savupeltiä siten että huminan ääni hieman pienenee.


      • jepulisssss
        raksaaja-sh kirjoitti:

        jeps.
        Annan reilusti paloilma kunnes kaikki puut on osaksi hiiltyneet, sitten puolitan ilmamäärän.
        Kun liekit sammuu jätän ilmarakoa vain 3mm ja säädän savupeltiä siten että huminan ääni hieman pienenee.

        Tarkka on, jos 3mm ilmarakoa.


    • 1934

      Vanhana takkamuurarina tiedän kokemuksesta, että savu menee aina kylmintä hormia, joten ei vaikuta takan lämmöntuottoon hormin sijainti.

      Ennen tein hormipatterin monesti takan viereen ja siinä oli2-3 reikää ja ne kaikki lämpenivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5184
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe