Tuli ostettua talo, jonka pihassa kuutisen vuotta sitten rakennettu 80m2 autotalli.
Autotallin rakentaneen myyjän mukaan se on rakennettu siten, että sen voisi jälkikäteen lämpöeristää. esim. nurkat on villoitettu.
Autotalli on tiiliverhoiltu ja seinissä on tuulensuojalevyt. Sisäpuolella seinissä on koolaukset näkyvillä ja katossa ei ole mitään kiinnitetty kattotuoleihin. Autotallissa on sähköt, mutta kaivoa ei ole.
Käsitykseni mukaan seiniin riittäisi villat, höyrysulku ja levytys ja kattoon sama homma?
Jonkinlainen ilmanvaihtokin siihen pitäisi rakentaa ja sitten tietenkin lämmitys.
Autotallissa pidettäisiin talvella suurimmaksi osaksi ylläpitolämpöä eli plussan puolella.
Lämmitykseen olen ajatellut ilmalämpöpumppua.
Itse jos olisi tallin rakentanut olisi laittanut lattialämmityksen ja kaivon.
Näiden jälkiasentaminen tai taitaisi olla jo sitten olla vähän suurempi juttu.
Paljonkahan tuo lattialämmyksen asentaminen nostaisi lattiaa?
Kaivokinhan se olisi hyvä olla, kun talvella tulee kuitenkin sulamisvesiä, mutta nekin varmaan pitäisi viemäriverkostoon johdattaa? Eli turhan suuri remontti sekin.
Olen tässä vasta suunnittelemassa ja kartoittamassa remonttia, että mitä on kannattavaa tehdä ja missä järjestyksessä.
Kylmän autotallin lämpöeristäminen
4
1853
Vastaukset
- Osa-aikaeläkeläinen
Lattialämmitys on sähkösyöppö, jos laatan alla ei ole kunnon eristystä. Veimäri autotallissa vaati ainakin aiemmin öljynerotuksen. Ilmalämpöpumpun sisäkenno ei oikein tykkää suolan klorideista. Jos sisäkenno alkaa vuotamaan, menee ilppi uusiksi. Tässä muutama juttu.
- 2000a
Onkohan niitä kennoja syöpynyt paljonkin talli käytössä? Olis muuten kyllä järkevin lämmitys. Myös erillinen ilmakuivain auttais kosteus asiassa. Ihan halppiskin toimii kunhan lämpö yli 5c. Ittellä clas ulssonin laite ottaa reilu 200w ja noin puolet ajasta sulattaa kennoa jolloin muutama kymmen wattia kulutus.
Vesiviemärin nyt vois vähin äänin toteuttaa vaikka 44mm vesiputkella ulos styroxien alle,eihän siellä kai autoja pestä😊😊- ei_nokan_koputtamista
Tuo onkin pätevä konsti kiertää öljynerotukset, Viemäröidä autotalli autonpesupaikan alle.
- Captivated
Tallin lattiassa pitää olla öljynerotuskaivo, muuten se on rakennettu väärin. Käytännössä lattiassa pitää olla kaato ulos, jos ei ole kaivoa, tai sitten kaadot on reunoilta keskelle, jossa on kaivo, joka johtaa sulamisvedet ulos. Muutenhan sinne talliin ei voi ajaa autoa, kun siitä valuu vettä lattialle.
Lämmityksellä ja eristyksellä ei ole sinänsä mitään tekemistä tämän lattaiakaivon kanssa.
Autotalliin ei kannata laittaa lattialämmitystä ja selitys on se, että lattialämmitys ei kierrätä ilmaa eikä kuivaa tallia yön aikana ja vie paljon sähköä.
Paras lämmitys autotallissa on ilmalämpöpumppu. se kierrättää ilmaa tehokkaasti ja kuivaa tallin, vaikka siellä olisi kaksikin märkää ja lumista autoa.
En ole ennen kuullutkaan mistään suolojen syövyttämistä ilmalmpöpumppujen kennoista. Omassa tallissa on lattialämitys ja se kulutti 10.000kwh vuodessa ja autotallin kosteus oli varmaan 90%.
Laitoin ILP:n vuoden 2008 tammkuussa ja nyt on kulutus ehkä 20% aikaisemmasta ja ilmankosteus sama kuin talossakin ( 40 -50%).
Ei tuo mitään avaruustiedettä ole, mutta ihan perusvirheet kannattaa välttää heti samantien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225564- 324900
- 292814
- 342374
- 372078
- 152028
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231512
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291489