Har någon ännu sett något annat än gnäll om skolsvenskan som de finska skolbarnens föräldrar helt enhälligt valde åt sina barn?
Vad får fenno att posta hela första sidan full av text som inte har något med spaltens rubrik att göra? Och detta dessutom från första morgonstund? Undrar just vad sådant folk har mellan öronen? Är det någon som vet eller finns det kvalificerade gissningar?
Fennos kontribution till språkpolitikspalten?
10
<50
Vastaukset
- missuppfattning
De tror att det här är "pois pakkoruotsiforum ".
- just.så
Sant, det skriver bara om det. Språkpolitik är förtås mycket mera.
- barapakkoruotsi
just.så kirjoitti:
Sant, det skriver bara om det. Språkpolitik är förtås mycket mera.
Annat angående språk är inte tillåtet att diskutera.
- svenskspråkigfinländare
Det är bara så löjligt att skylla på privatpersoner,den här spaltens svenskspråkiga besökare att det är vårt fel att det finns pakkoruotsi.
Skulle det ha något med svenskspråkiga spaltbesökare att göra så skulle det vara frågan om "förtjänst" och inte "fel".
- oskyldig
Jag vill inte åtminstone bli beskylld får något som jag inte har krävt av någon.
oskyldig kirjoitti:
Jag vill inte åtminstone bli beskylld får något som jag inte har krävt av någon.
Om någon blir beskylld för att folket får allmänbildning så står inte allt rätt till.
- skralt
Peppu-Reino kirjoitti:
Om någon blir beskylld för att folket får allmänbildning så står inte allt rätt till.
De språkaktiva känner ju inte ens till Finlands grundlag,så det är inte så lysande med allmänbildningen.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 975959
- 2103294
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663258Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183225Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162485Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242464Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282313- 2531967
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441606- 61368