Aurinkopaneelien jännite ihmetys

Piuaaja

Hommannut joulukuussa mökilleni aurinkosähköjärjestelmän jossa 50w ja 140w paneelit eri suuntiin, pienempi ottaa aamupäivän ja isompi iltapäivän sähköt talteen. Lisäksi 220ah agm akku ja halpa säädin. Akku on mökin sisällä ja olen noin 2 viikon välein käynyt pari päivää eli akku lämmennyt. Kun tulen mökille akun jännite on 14,5 ja noin 4 tunnin päästä kun mökki lämmin jännite laskenut 12.7 volttiin. Useasti huomannut saman jutun. Akku kestää rasitusta kohtuu hyvin mm. Invertterin kautta imurointia..mikä tuon selittää?

14

1045

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkkuJänniteVaihtelee

      Kun käytät akkuvirtaa, jännite laskee. On aivan normaali ilmiö. Samoin käy myös autossasi. Kun sammutat moottorin ja jäät esim kkuntelemaan radiota parkkipaikalle tai jos valot unohtuvat päälle pysäköidessäsi.

    • Piuaaja

      Juu siinäpä se kun ei käytetty. Mietin olisko akku jäässä muttei ehkä kuitenkaan -5 sisällä. Ehjä jää mysteeriksi.

      • akkumulaattori

        Silloin kun mittasit tuon 12,7 niin oliko latausta päällä?
        Tuo 12,7 on aivan täyteen ladatun akun lepojännite ja tuon yli jännite ei voi oikeastaan ollakkaan -muuta kuin latauksessa ja jonkin aikaa latauksen jälkeen.


    • normitapaus

      Jos tuo mökille saapuminen ajoittuu valoisaan aikaan, niin on normaalia että kylmä akku ei ota hyvin varausta vastaan, josta johtuu se että jännite nousee.

    • Piuaaja

      Joo oli lataus päällä molemmissa jännitteissä, ja yleismittarilla varmistin että jännitteet pitää paikkansa. Niin jännite laski 14.5-12.7 viidessä tunnissa ilman käyttöä..

      • lkujht

        Jos kerran kulutustakaan ei ollut niin oliskohan säädin vaihtanut akun tultua täyteen" moodiaan"


    • 654jhgfju

      Siis kun ei ihmisiä mökillä jännite yli 14 volttia, ja kun ihminen mökillä jännite putoaa 12,7 volttiin, ilman että sähköä käytetään ollenkaan. Lämmitys pudottaa säätimen latausta lämmöntunnistimen vaikutuksesta kun se huomaa että akku on täynnä. Kokeile irroittaa akun piuhat ennen lämmitystä, mitä näyttää voltit.?.

      • Anonyymi

        Onko vain yksi lataussäädin? Koska panelit eri suuntiin ja eri kokoiset, niin vaatii eri säätimet. Mieluiten MPPT sellaiset, niiden hyötysuhde on parempi. nim. Kyntäjän poika


    • 14.5V on lyijyakun latauksen viimeinen vaihe eli kennojen tasaus. Monet laturit ja säätimet ylläpitävät tuota jännitettä liian kauan eli jännitteen kuuluisi pudota arvoon 13.8V latauksen ollessa aina kytkettynä (kuten paneelien kanssa on).

      Paneelilaturissa tosin on se hyvä puoli, että latausjännite putoaa aina illan tullen - näin ei tapahdu verkkovirtalaturissa, Verkkovirtalaturin pitää osata pudottaa jännite automaattisesti tuohon 13.8V arvoon. Tätä ei aina tapahdu ja syykin on se, että kuormitus akun navoissa vaihtelee.

      Aina akkuun kytketyssä verkkovirtalaturissa pitäisi olla erillinen rajakatkaisin, joka katkaisee laturista virran kun akun navoissa 14.5V saavutetaan.

      Akku kypsyy, jos se jää pitemmäksi aikaa tuohon 14.5V arvoon.

      • Anonyymi

        Taas on tyhjät tynnyrit äänessä. Lyijyakku toimii pakkasessakin, mutta sen lataaminen vaatii tällöin korkeampaa jännitettä. Taisi olla paukkupakkasilla jotain 16-17 V luokkaa peräti.

        Jos akkua yrittää ladata tyhmällä vakiojännitelaturilla, se ei kylmänä lataudu. Tästä syystä essonbaarin huippuasiantuntijat tietävät, ettei mitään akkua voi ladata pakkasessa.

        Jos taas laturi säätää jännitettään lämpötilan mukaan.... no, tässä kohtaa erotellaan jyvät akanoista.


    • > Taisi olla paukkupakkasilla jotain 16-17 V luokkaa peräti.

      Riippuu latausvirrasta. Suurempi latausvirta lämmittää akkua sisältä enemmän, jolloin kennojen tasaus eli latauksen viimeinen vaihe tapahtuu matalammalla jännitteellä. 14.5V on huoneenlämpötilassa.

      Ilman rajakatkaisinta akun latausta on vahditttava ettei raja-arvot ylity taikka ole päällä liian kauan. Autossahan lataus on aina 14.5V mutta siinä oletetaan akun olevan ulkoilmassa ja ajomatkakaan harvemmin kestää paria tuntia kauemmin.

      Jos huoneenlämmössä 14.5V tai enemmän on akun navoissa tuntikausien ajan, kyllähän se akusta parhaan terän vie aika nopsaan.

      • Anonyymi

        > Riippuu latausvirrasta.

        No kun ei riipu, vaan lämpötilasta. Lyijyakkuja ladataan vakiojännitteellä, mutta miltei kaikkia muita tyyppejä vakiovirralla.

        Lyijyakkujen latureissa ei siksi tarvitse paljoa älyä olla, kun sopivasti valitulla jännitteellä akku latautuu täyteen, muttei sen jälkeen ylilataudu. Tietty sitten menee vähän haastavammaksi, jos halutaan nopea lataus ja siitä syystä on tarpeen käyttää korkeampaa latausjännitettä. Eli tässä kohtaa tarvitaa laturiin joko älyä tai aikakatkaisu ylilatauksen ehkäisemiseksi.

        Jotain 13,5 V luokkaa on tämä "turvallinen" jännite on huoneenlämmössä, mutta pakkasessa jännitettä pitää nostaa reippaasti tai akku ei lataudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Riippuu latausvirrasta.

        No kun ei riipu, vaan lämpötilasta. Lyijyakkuja ladataan vakiojännitteellä, mutta miltei kaikkia muita tyyppejä vakiovirralla.

        Lyijyakkujen latureissa ei siksi tarvitse paljoa älyä olla, kun sopivasti valitulla jännitteellä akku latautuu täyteen, muttei sen jälkeen ylilataudu. Tietty sitten menee vähän haastavammaksi, jos halutaan nopea lataus ja siitä syystä on tarpeen käyttää korkeampaa latausjännitettä. Eli tässä kohtaa tarvitaa laturiin joko älyä tai aikakatkaisu ylilatauksen ehkäisemiseksi.

        Jotain 13,5 V luokkaa on tämä "turvallinen" jännite on huoneenlämmössä, mutta pakkasessa jännitettä pitää nostaa reippaasti tai akku ei lataudu.

        Ohjeellisia latausjännitteitä. Kannattaa huomata ero latausjännitteessä kesä/talvi. Paukkupakkasilla tarvittaisiin vieläkin korkeampi jännite, mutta autoissa taitaa tulla rajat vastaan polttimoiden yms. laitteiden kestossa, joten pitää tyytyä max. 14,8 V tasoon.

        http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

        Niin ja sehän selvä, että nykyautojen lautaus on pikalautausta "älylaturilla", sehän on jo ihan vakiotoiminto, että auto mittaa virrakulutusta ja latausta ja pyrkii tällä tavoin seuraamaan akun lataustilaa. Moinen on tullut kuvioihin viimeistään start & stop -järjestelmien myötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeellisia latausjännitteitä. Kannattaa huomata ero latausjännitteessä kesä/talvi. Paukkupakkasilla tarvittaisiin vieläkin korkeampi jännite, mutta autoissa taitaa tulla rajat vastaan polttimoiden yms. laitteiden kestossa, joten pitää tyytyä max. 14,8 V tasoon.

        http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

        Niin ja sehän selvä, että nykyautojen lautaus on pikalautausta "älylaturilla", sehän on jo ihan vakiotoiminto, että auto mittaa virrakulutusta ja latausta ja pyrkii tällä tavoin seuraamaan akun lataustilaa. Moinen on tullut kuvioihin viimeistään start & stop -järjestelmien myötä.

        Oletko tuon linkin paperin laatinut? En muista nähneeni latureissa yli 14.5V kennojen tasausvaihetta, joskin MW:n latureissa on jännitteen säätömahdollisuus trimmeripotikalla. Tehtaalta ne ovat tulleet 14.5V arvoon säädettynä.

        Jännitteen arvo määräytyy kemiallisen reaktion aktiivisuuden perusteella.

        Kesällä kypsyi kiinteistön akut kun ei laturi pudottanut jännitettä vaan piti 14.5V jännitettä yllä - syytä mainita, että akuista otettiin kaiken aikaa myös sähköä. On haasteellista määritellä kuinka pitkään tasausvaihetta tuollaisessa tilanteessa pidetään päällä. Todennäköisesti kannattaisi säätää latausjännitettä alemmaksi laturista.

        Nyt olen laittamassa latureihin erilliset rajakatkaisimet, jotka katkaisevat latauksen kun tasausjännite on saavutettu. Niissä vain ei näytä olevan aikasäätöä vaan katkaisevat heti raja-arvossa.

        Akut korvautuvat kiinteistössä kapasitoreilla pikkuhiljaa kun kapasitorien tuotanto saadaan kunnolla käyntiin. Akkujen vahtiminen pitäisi loppua sitä kautta.

        > No kun ei riipu, vaan lämpötilasta.

        Lämpötila vaikuttaa virtaan ja virta vaikuttaa lämpötilaan. Etenkin vapaa-ajan akuissa tulisi olla lämpötila-anturi akun sisään rakennettuna, johon laturista yhdistäisi mittausjohtimen. Voi olla, että haponkestävä anturi on liian kallis varuste - akut vaan eivät kestä sitä käytön määrää minkä ne voisivat kestää ideaalivaraajalla.

        Hieman vanhentunutta teknologiaa, siis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7595
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4193
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      60
      2507
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2358
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2329
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2276
    Aihe