Eli nostaa normaalisti, mutta lasku hidastui muutamalla sekunnilla. Missä voisi olla vika? Onko jossain säätöventtiiliä kenties? Nyt talvella käynnistyksen jälkeen käytettäessä nostolaitetta, on pumppu pitänyt ääntä, mutta kun oon pitäny vähän aikaa tyhjäkäynnillä ennen käyttöä, niin ääntä ei oo ollut. Pumppu on vaihdettu joku aika sitten. Nostolaitteen nopeuden säätövipu toimii, mutta nopeimmassakin asennossa lasku on hidas. Öljyäkin on.
VALMET 500 NOSTOLAITTEEN LASKU HIDASTUI YHTÄKKIÄ
7
856
Vastaukset
- Valmetin_räplääjä
Se on Vallun ominaisuus, kun öljy ovat kylmyydestä jäykkää. Toki varmaan kaikissa traktoreissa yleistä talviaikana. Kylmä öljy ei virtaa niin notkeasti pois nostolaitteen hydr.sylinteristä pelkillä vetovarsien painolla. Ei auta vaikka sitä vipstaakia istuimen alla vas.puolella kuinka kiskoisi puolelta toiselle. Samaten kylmästä öljystä johtuu hydr.pumpun marina eli kavitointi, jota tehostaa hydr.putkiston pituus, joka on n. 1,5-2m. Viissatkun hydr. öljyksi suositellaan 10w tai 10w-30. Noihin ominaisuuksiin helpotusta tuo, jos öljyn vaihtaisi talviajaksi 32:ksi hydr.öljyksi, joka on melkein kuin vettä. Eli se tyhjäkäynnillä käyttäminen ennen työntekoa on ihan oikea toimenpide
- Mitävoiaiheuttaa
Sivusta kysyn tuosta kavitoinnista. Onko se haitallista, eli kannattaako talvella antaa hydrauliikkaöljyn lämmetä niin, että se ikävä ääni loppuu? Metsäkonekuskit ei ainakaan näytä pakkasella kiirehtivän koneen käynnistämisen jälkeen.
- Valmetin_räplääjä
Mitävoiaiheuttaa kirjoitti:
Sivusta kysyn tuosta kavitoinnista. Onko se haitallista, eli kannattaako talvella antaa hydrauliikkaöljyn lämmetä niin, että se ikävä ääni loppuu? Metsäkonekuskit ei ainakaan näytä pakkasella kiirehtivän koneen käynnistämisen jälkeen.
Kavitointi lyhentää pumpun ikää kulumalla, naapurilta jopa halkesi 502:sta pumppu eli kehitti ylipaineen cessnan pumppuun. Joskus olen kuullut, että letkuihin tulee hiuksen hienoja reikiä, kuin nuppineuloilla pistettyjä. Myös tiivisteet/stefat ovat lujilla. Joten sitä tyhjäkäynnillä öljyn lämpiämistä kannattaa odottaa.
- Vallu500
Joo, vika löytyi. Penkin alla oli toinenkin vipstaaki, joka vaikutti tuohon laskunopeuteen. On siinä nopeudensäätövarren alkupäässä. Sen kun käänsin toiseen asentoon, niin johan rupes laskunopeutta löytymään.
- Valmetin_räplääjä
Se on kipin venttiili. Aika vaatimaton, pieni 50mm:n pituinen putkisokka, oli puoliasennossa. Eli jos löytyy hydr. kotelon oikealta puolelta putki, jonka päässä on pikaliitin, niin traktorissasi on valmius kippikärrylle. Useinkin tuon ajan Valluissa ei välttämättä ollut sitä valmiutta ulkopuoliselle hydraulikkan käytölle, vaan sen sai lisävarusteena.
- Vallu500
Joo, pikaliitin löytyy. Jos sitä ei ollut vakiona, niin se selittää ettei käyttöohjeessa kyseisestä venttiilistä ollut mainintaa. Oisko niin, että tuo pumpun kavitointikin ois johtunut siitä?
- Valmetin_räplääjä
Kyllä kavitointi on sen merkkinä, ettei öljy liiku pumpulle tarpeeksi nopeasti joko sen jäykkyyden (kylmästä johtuvaa) tai imusiivilä on tukossa. Imusiivilä löytyy vasemmalta puolelta astinlaudan vierestä, sellainen kanttinen kotelo, josta lähtee metalliputki pumpulle. Sen kyljessä on pyöreä halk. n. 100mm:n kansi, joka aukeaa, kun napamutteri kierretään auki. Sen kannattaa öljynvaihdon yhteydessä avata ja pestä mpö:llä, tms. Mutta tavallisimmin se kavitointi on pakkaskäynnistyksessä suositus öljyjä käyttäen normaali "riesa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 477735
- 334283
- 573765
- 503220
- 172906
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons692636- 642518
- 582469
- 402349
- 162306