Autokatsastukselta jäi huomioimatta esimerkiksi ruosteinen jarrulevy

mafiajylläätaas

Kyllähän on "suuri" vika jos levyssä on ruostetta.Auto kun seisoo jonkin aikaa niin ruostettahan kertyy kosteudesta levylle ja se siitä sitten aikaa myöten poistuu kunhan aikansa jarruttelee,haiskahtaa pilkun viilaukselta Suomeksi sanottuna!

28

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TapsaKapernaumista

      Mulla ei katsastusmies huomannut että rääkkä ei rääkätä niinkuin rääkän kuuluu räääkätä.

      • ei-saa

        Ei saa rääkätä rääkkää


    • epäilijä

      Kyllä nyky katsastus on vanhojen autojen osalta tarkaa puuhaa olen itse kokeillut kun auto on hylätty olen korjannut viat mutta vienyt auton korjausajan jälkeen uudestaan katsastettavaksi. Niin katsos kumaa on löytynyt uusia vikoja joista korjaus kehoitus menee mieleen että halutaanko vanhat autot pois liikenteestä näillä toimilla .Vai onko pärstäkerroin syy, tästä edes saa korjaamo käydä katsastamassa meidän autot. Katsotaan miten homma pelaa.

    • HöpsisPöpsis

      Ruosteta kertyy siitä, että jarru ei toimi koska palat eivät kosketa levyä ollenkaan. Toimivan jarrun levyt eivät ruostu.

      • Eihän ne kosketa, jos auto seisoo parkissa. Parin viikon seisomisen jälkeen jarrulevyt voivat olla hyvinkin ruosteisen näköiset vähän keleistä riippuen. Toki se siitä käytössä taas kiillottuu. Paksummat ruostekerrokset kertyvät yleensä ulkokehälle, jonne jarrupalat eivät tavoita.


      • eiooamgmesee

        Siinä on oikeen asiantuntija näköjänsä,sulla ei oo auto vissiin koskaan seisonu kosteis keleis tuntia kauempaa!


      • kahtahtuhmiäh_

        Jos jarrusatulan liukutapit ovat jumiutuneet tai ruostuneet niin, ettei jarrusatula pääse liikkumaan normaalisti, niin silloin jarrusatulan männän liikkeen aiheuttama voima kohdistuu vain toiseen jarrupalaan ja toinen jarrupala ei paina jarrulevyä ollenkaan. Tästä syystä jarrulevy ruostuu toiselta pinnaltaan. Tällaisessa tilanteessa saattaa olla jopa niin, että jarruvoimakin on dynamometrimittauksessa aivan hyvä, ja myös jarruvoiman eroavaisuus on sallituissa rajoissa saman akselin toiseen jarruun verrattuna. Kyseessä on silti ehdottomasti Traficomin arvosteluperusteiden mukaan hylkäykseen johtava vika. Voihan kyseinen vika jäädä huomaamatta, ja varmasti jääkin, jos huolimattomasti tarkastetaan. Mahdollista on nykypäivän taloudellisessa kilpailutilanteessa myös se, että joku paineen alla oleva katsastaja saattaa tietoisesti jättää vian merkitsemättä, että asiakassuhde säilyy myös jatkossa.
        Nykytilanteessa myös asiakkaat saattavat joissakin tapauksissa painostaa katsastajaa, ja luoda ehtoja, että "jos tuon vian merkitset, niin emme koskaan enää tule tälle asemalle, vaan menemme toiselle hinnaltaan halvemmalle asemalle, jossa auto menee helpommin läpi eikä vikoihin puututa".
        Monilla asiakkailla on myös se tyyli, että heille vain riittää se kun auto menee läpi katsastuksesta. Eikä mitään merkitystä ole, onko auto tieliikennekelpoisessa kunnossa vai ei.
        Lait ja arvosteluperusteet ovat samat kaikille. Siinä vaiheessa, kun niitä aletaan soveltaa omin päin saatetaan sitten kirjoittaa ikävää historiaa, jos jotakin vakavaa oikeasti tapahtuu. Sitten selvitetään kuka on vastuussa mistäkin asiasta ja seuraamuksista. Katsastajaa on tietenkin helppo haukkua, ja usein saatetaan syyttää liian tarkaksikin. Jokainen joka töitä tekee, tekee varmasti joskus virheitäkin. Mutta tekeekö niitä vahingossa vai tietoisesti, on sitten kaksi täysin eri asiaa. Tarkastaja saattaa tulla ovesta sisälle ihan koska tahansa ilman mitään ennakkoilmoituksia.


    • Hahahahaha

      Ja sinä oot vissiin ajanu sitten kostean kelin jälkeen katsastukseen ollenkaan jarruttamatta niin että levyt on edelleen ruosteessa?

    • jarruuta

      äläkää ny saivarrelko kyllä lännellä on muutakin sakkaa kun ruastunhet jarrulevyt

    • HuolellaHuollettu

      Vein 16 vuotta vanhan autoni siihen firmaan joka Hankkijan rehusiilojen luona.
      Sanoin tarkastajalle että nyt on niin hyväkuntoinen auto ettet takuulla vikaa löydä.

      Ja mitä tapahtui. Äijä ähisi ja puhkui aivan hiestä märkänä 40min ajan etsien vikaa ja mitään ei löytänyt. Normaalisti katsastus kestää max. 15min ja yleensä noin 10min ;-)

      • näinkö.tuppaa

        Näinkö tuppaa olemaan kannattaa erityisesti sanoa tulin hakemaan vain vikalistaa kyllä vikoja alkaa löytymään :)


    • Puhutaan vain ruosteisesta jarrulevystä. Mitähän varten sitten autoa jarrutestiin laitetaan. Eikö mittarin lukemalla olekaan mitään arvoa. No sittenhän ei ole peltipoliisin lukemallakaan mitään arvoa.

    • Rasistikooon

      Nyky autoissa on ns jäähdytetyt jarrulevyt ,joissa on jarrulevyn keskellä jäähdytys ritilät.nämä kun ruostuu voi jarrulevy haljeta keskeltä,vaikka kitkapinnat mihin palat koskettaa olisikin kunnossa.yleensä kuski huomaa ennen rikkoutumista että ohjauspyörä ravistaa jarrutettaessa,mut ilmenee myös katsastuksessa jarru dynamometrin neulan pomppimisena.mut yleensä jarrulevyt ehtii kulua alle suositus mitan ennen kuin ruostuu halki?,nuo levyn paksuudethan kuuluu mitata katsastuksen yhteydessä jos mahdollista.

      • EiPerskeles

        Jaa että nykyautoissa. Onhan nuo jäähdytysritilät ollu varmaan viimeset 30 vuotta. Millä mossella oikein ajelet?


    • ekioon

      Mulla on kuulkaa tuollaanen vanha voorti kesä autona,siinä on rumpujarrut eres ja takana ne on kaikki ihan pahas ruostees.Jarrut kyllä pelaa mutta ne on piru pahasti päältä ruostehes ne rummut,täytyykö mun ny mätänetistä tilata siihen uuret jarrurummut että kiiltelevät uutuuttaan kun konttorille meen sitä näyttämähän.Eihän täs piru viä uskalla enää vanhaa auto eres konttorille vierä,jos ei ne siitä muuta keksi niin ne sanoo että kuule poika osta vähänpäästönen auto ja lyövät ajokiellon rösyyriin!

    • katsastuksen-aikaa

      Juu, joku tuumas, että niitä jarruilla pitää jarruttaa, eikä sillä isollavarpaalla tökätä. Pysyvät kunnossa.
      Jotkut miehet käyvätkin ns, naisten ajamilla autoilla, hiukan jarruttelemassa ja niitä karstojakin kaasuttelemassa( polttamassa) aika-ajoin pois.

      Katsastusmies tuumas: autossa saa nykykäytännön mukaan olla kolme vikaa, neljännestä pomppaa(uusinta katsastukseen).

    • Korpelan firmoilla on taas lupa katkolla, eikä tosiaan ole ensimmäinen kerta. Voi, voi.

    • vectra98

      kyllä se ny on siitä tunnettu että menee mikä vaan läpi...en oo ääsjoelta ja just sen takia siä käydään muualtakin....

    • Lännelläaina

      Kyllä Lännen autuokatsastus on Suomen PARAS katsastuskonttori!

      Työkseni autoja korjailen ja vien myös autoliikeiden autoja katsastukseen vuodessa varmasti lähemmäs 100 autoa ja ainut asiallinen paikka on Lännen autokatsastus!

      Muualla riittää näitä pikkutarkkoja pilkunviilaajia! Laitetaan huomautuksia mitä naurettavimmista vioista, tai vioista, joita ei todellisuudessa edes ole! Paskantärkeitä ovat!

      Lännellä on osaavin henkilökunta, joka tajuaa autoista myös käytännössä, eikä vaan teoriassa, mitä ovat oppikirjasta lukeneet!

      Suomen autokanta on niin vanhaa, että jos oppikirjan mukaan katsastetaan joka ikinen auto, niin hylkäysprosentti olisi varmasti lähellä 90%! Ei ole mitään järkeä vanhoihin autoihin soveltaa uusien autojen rajoilla katsastusta, väkisinkin paikat kuluvat!

      Se mitä Lännellä on jäänyt huomaamatta, ei varmasti ole johtanut ainoaankaan liikenneonnettomuuteen, tästä olisi kirjoitettu ISOSTI, jos näin olisi käynyt! Lähinnä vanhojen autojen omistajilta on säästynyt ISO summa rahaa, kun ei olla teetetty kalliita remontteja vanhoihin autoihin, vaan on menty järjen äänellä!

      Köyhää tässäkin vaan kusetetaan! Vaikka itse autoja työkseni korjaankin, niin uskokaa vaikka huviksenne, että katsastajat teettävät autoihin sellaisia remontteja, joilla ei ole mitään tekemistä auton turvallisuuden kanssa, (tästä löytyy kyllä itsellänikin kokemusta useamman kymmenen auton osalta, että olisi teetetty älyttömiä remontteja turhaan!!) vain korjaamot hyötyvät, kun kaikilla ei ole mahdollisuutta itse autoaan korjata!

      Kyllä katsastuksesta pitäisi suomessa tehdä järkevää, eikä palata 80luvun malliin, että katsastusmiehiä piti pelätä, kun olivat mielestään isoja herroja!

      • turhaaremppaa

        Yhdyn lännelläaina mielipiteisiin aikas usein joutuu tekemään "olematonta" remonttia ihmisten autoon katsastuksen jälkeen.Yksi esimerkki on tästä viime vuodelta tuttavani sai hylkäyksen väljästä alapallonivelestä,no olin tämän noin puoli vuotta sitten jo vaihtanut kun renkaan vaihdon yhteydessä ko.asian huomasin.Välystähän tässä alapallonivelessä ei ollut sitten yhtään vaikka sitä kahden miehen voimin ihmeteltiin,no putsasin tämän nivelen ulkopuolelta kemikaalein uutta vastaavaksi ulkonäöltään.Läpihän se meni sitten että heilahti samalla konttorilla jossa oli katsastus aloitettu ja ihan vain pikku putsauksella ns.Kertonee katsastusmiehen mielivallasta jotain...


    • AikaHärskiä

      Lännelläaina kirjoittaa katsastusmiehen äänellä eikä remontoijan. Jäit kiinni housut nilkoissa, Olisi reilua esiintyä suoraan Lännen katsastuksen nimissä.

    • mitä.aloittaja--

      Mitä aloittaja tarkoittaa jäi huomiomatta? Tekstissä kuitenkin lukee että ruosteinen jarrulevy oli huomioitu? Olemme pahassa ristiriitatilanteessa ja tulemme kaikki hulluiksi

    • Tässä Lännen tapauksessa Traficom taisi nyt tehdä virheen. Konttoria ei kuulemma suljeta. Tiedä sitten.

      Noista ruostuneista (taka)jarrulevyistä sen verran, että vaikka dynamometri näyttäisi kuinka hyviä lukemia ja ero 0%, niin korjausmääräys tulee, ainakin jos on muutakin sanomista.
      Sitä en tiedä pomppaako siitä yksinään.

      • uIiuIi

    • Autoilija39v

      Tämä koko katsastustouhu on nykyään farssi.
      Miettikäähän nyt. Minulla on uudehko automaattiauto. En koskaan käytä käsijarrua autossa. Miksi käyttäisin? Kun autossani laittaa automaattilaatikosta P:n päälle, niin siellä on mekaaninen vahva lukko päällä! Paljon pitävämpi keino kuin joku olematon käsijarru. Ja jos tuota olematonta käsijarrua ei silloin tällöin käytä, niin Suomen olosuhteet taatusti tekee sen, että käsijarru ei varmasti katsastuksessa toimi.

      Nyt on kuitenkin Suomen tollot päättäneet, että jos käsijarru ei toimi, niin tulee saman tien ajokielto! Sillä ei ole mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen, eikä se todellakaan ole syy laittaa autoa ajokieltoon. Eikä sitä missään muualla EU:ssa myöskään laiteta. Ei esimerkiksi Ruotsissa, Virossa jne.. Suomessa laitetaan ja vedotaan EU-direktiiveihin? Onko muissa maissa eri direktiivit vai onko muissa maissa sellaiset virkamiehet, jotka pystyvät ajattelemaan aivoillaan toisin kuin Suomessa toimivat!

      Viimeisin huomautus jonka olen pari vuotta sitten uudenkarheasta autosta saanut on ollut niinkin hurja juttu kuin toimimaton yksi rekisterikilven valo... Ja kyllä, se piti kirjoittaa huomautukseen! Oli muuten ehjä lamppu, mutta pieni kosketushäiriö (Suolakurasta johtuva) katsastustilanteessa aiheutti asian. Kyllä silloinkin ajattelin, että hyvin on asiat Suomessa, kun minun lähes uuden auton ongelma on rekisterikilven valo... ja siitä saan kirjallisen raportin!

      Amerikan ihmemaassa muuten ei ole katsastusta ollenkaan. Mitenköhän tulevat toimeen ilman suomalaisia virkamiehiä ja heidän omituisia päähänpistoja? Ilmeisen hyvin, kun katsoo miten maa porskuttaa.

      • Kaikki_jarruviat

        On aina ajokiellon paikka.


      • Hansmann

        Jaa että P-asento mekaaninen vahva lukko. Oletkos kuule koskaan kattonu automaattilaatikon sisuskaluihin. Veikkaan että et. Se on kuule aika hento lipare, mikä siellä vaihteiston lukitsee. Itse laitan aina käsijarrun P:n kaveriksi kun pysäköin autoni. Pysyy samalla käsijarru toimintakunnossa, kun sitä käyttää. Kun se lukituslipare hajoaa, niin tulee kallis remontti, sen takia en kuormittaisi sitä vartavasten. Toki pitäähän se auton paikallaan, mutta kuormitus ei tee sille hyvää.


    • 8520852

      Ainahan se on ollu Lännen läpiajo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8103
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6349
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3673
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      70
      2390
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      38
      2386
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      39
      2173
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2166
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2014
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      83
      1877
    10. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      48
      1575
    Aihe