Muinoin liimailin satunnaisesti korjaamolla jarruhihnoja jarrukenkiin.
Nyt ei ole korjaamoa, mutta mopon jarrukenkiä olisi muutama, samoin keskipakokytkimen kenkiä. Kitkapinnat kuluneet pois. Olisi vanhat jarruhihnat joista saisi työstettyä sopivat jarrupinnat, mutta mistä liima? Liimahan ei saisi pehmetä saati irrota lämmetessään. Noissa vanhoissa systeemeissä käytettiin nestemäistä liimaa ja muovinauhan näköistä suikaletta liimana ja se kovetettiin puristuksessa kuumentamalla. Oletettavasti siinä syntyi jotakin kestomuovia joka toimi liimana.
Mikähän olisi sellainen nykyajan vastine, joka toimisi tuossa? Epoksiliima oletettavasti ei kestä mahdollista lämpenemistä, pitäisi kai olla jotain muuta?
Kitkapinnan liimaus
6
3103
Vastaukset
- MRharrastaja
Joo,homma on jäänyt enempi ja vähempi unholaan 2 pyöräisten kuin autojenkin kohdalta PAITSI kuorma-autopuolla eli suuntaa lähimmälle semmoiselle josta saat neuvoja,mahdollisesti ostaa sitä liimaa ellet jätä liimauksia heille tyystin tehtäväksi.
Harrasteajoneuvoissa tämmöistä voi yhä joutua tekemään mikäli kovin harvinaisesta laitteesta kyse,uudet vaihtokengät älyttömän hintaiset tai muuten haluaa puuhastella kitkapintojen vaihdon kanssa jolloin liimajutuista kannattaa kysyä ihan kunnon vanhan ajan autotarvikeliikkeestä ,liimojen maahantuojalta tai ottamalla selvää mikä liima kestää tarvittavat ominaisuudet ja 1 vaihtoehtohan on että niittaat ne pinnat kiinni.
Kytkinpinnoissa liiman ominaisuudet varmaan samanmoiset ja samat vinkitkin.- Anonyymi
Nykypäivänä teollinen varaosatuotanto on niin edullista ettei jarrupintoja kannata korjata.
Tosiasia siis on että kaikki jarrupinnat nykyajoneuvoissa ovat liimatut.
Koska valmistus monopolisoitunutta suuryhtiöiden toimintaa ei omatoimisuudelle jää tilaa.
Ei tässä eikä missään muussakaan asiassa, on olemassa ainakin se halpamaatuote.
Siis liimoja ja pintoja on siis jossain, mutta missä, no ainakin Kitkaliimaus Oy tekee hommaa.
- MRharrastaja
ÄÄH..Kirjoitusvirhepaholainen iski....eli kuorma-autojen &muun raskaan kaluston korjaamolle selkosuomeksi.
- Anonyymi
liimatut pinnat rumpujarruissa irtoaa ajan myötä. kilometrit ei niitä irrota vaan aika. ilmeisesti liima jotenkin haihtuu, en tiedä tarkemmin miksi. omistan vanhoja autoja joilla ajetaan vähän, seisovat tallissa enimmäkseen. useamman kanssa on käynyt näin. onneksi ei ole hirttänyt yksikään ajossa kiinni.
- Anonyymi
Tuostapa en ole ennen kuullutkaan!
Silloin kun itse liimasin, ne pinnat koeponnistettiin paineilmalaitteella. Todettiin, ettei annettu kuumennusaika ole riittävä vaan pitää kuumentaa niin kauan, että liimasta pöllähtää savua. Koska itse en ole käyttänyt noita (köyhyyttäni ei varaa edes vanhaan autoon), on omat kokemukseni jääneet saamatta.
Hioit kai liimattavat pinnat puhtaiksi ennen liimausta?
Ja on minulla irronnut pinnat jarrupaloistakin. Ihan omalla pihalla liikkeelle lähtiessäni kokeilin jarruja ja pohjaan poljin jysähti. Pala irrallaan maassa rattaan vieressä. Joku ranskalaiseksi merkitty kolmikirjaiminen tarvikemerkki. Viikon päästä sama toisessa palassa. Sen jälkeen olen jarruissa käyttänyt vain tunnettujen valmistajien tuotteita. En riskeeraa henkeäni rahan takia...
Niittaus toimisi myös, mutta kaksipyöräisessä on niin pienet osat, ettei onnistu...
- Anonyymi
ei ne irronneet jarrupinnat ole itseliimattuja, tehdastekosia on olleet. eräs auto, iältään vajaa kaksikymmentä,ajokilometrejä muutama kymppi ja alkuperäiset jarruosat, lähes kulumattomat jarrukengät mutta kaikki pinnat irti. pintojen paksuudesta johtuen eivät lähteneet liikkelle eivätkä hirttäneet kiinni. jarrutehot vaan hävisi. muita irtoamisia on ollut erään halpaketjun tarvike jarrukengissä. jarrupaloista en ole samaa kuullut. onneksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396895
- 323888
- 453270
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372082
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482037- 371952