ALE-korista poimittu Ridley Scottin Alien – kahdeksas matkustaja (1979) tuli katsottua pitkästä aikaa ja todettua aivan erinomaiseksi elokuvaksi. Miljööt ovat upeat, kuvaus todella hienoa samoin kuin näyttelijätyöskentely. Tom Skerritt, Sigourney Weaver, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm ja Yaphet Kotto kauppa-alus Nostromon miehistönä ovat vakuuttavia. Elokuvaa ei ollut nakertanut ajanhammas vaan toteutus oli todella tyylikästä. Verellä ja toiminnalla ei mässäilty vaan tunnelma oli enemmänkin ahdistavaa odottelua ja tilanteiden kehittelyä kohti purkausta. Vaikka en pidäkään tämän tyylisistä elokuvista Alienin voi katsoa aina vain uudelleen sen menettämättä tenhoaan.
Jo ensi-illassa katsottu Polanskin Chinatown (1974) löytyi myös ALE-laarista. Pidin elokuvasta jo silloin mutta muistot ovat ajan myötä haalistuneet. Useasti on TV:stä vilkaissut pätkiä jotka ovat haalistaneet ennestäänkin muistikuvia. Nyt DVD:ltä katsottuna Chinatown on mestariteos. Jack Nicholson on Gittesinä erinomainen samoin kuin Fay Dunaway Evelynä ja heidän suorituksissaan ajankuva on paikallaan. Silloin nuorena juoni tuntui kinkkiseltä ja elokuva jotenkin hautautui sinne joenuomaan. Tarina on erinomainen ja loppu edelleenkin koskettavan surrullinen.
Kyllä sekä Scott että Polanski ovat osanneet tehdä todella viihdyttäviä mutta myös korkeatasoisia elokuvia joita voi suositella aidoille elokuvan ystäville.
Alien ja Chinatown
3
314
Vastaukset
- dovzhenko
polanski enemmänkin. scott blade runnerin & alienin lisäksi lähinnä täyttä roskaa.
- ammattilainen
Molemmat leffat olen nähnyt liki kymmenen kertaa ja silkkaa rautaa ovat. Ehdottomia klasikoita.
- hotdevil-92
chinatownista mä en kyl tiiä mittään..mut alien on todella hyvä elokuva!!mä ainakin tykkään siitä et niis on semmosta verta ja sillee..ne tuo tunnelmaa..alienin voisin mä kans kattoo 10000 kertaa..eipä täs muuta...sen elokuvan tapahtumat kyl tapahtu hiukan liian hitaasti mutta eipä siinä silti mittään.. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1187498Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista746331- 955214
- 524535
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494236- 2274111
- 444005
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283908- 573045
- 482566