Elämän tarkoitus on hyödyn maksimointi

Anonyymi

Käyttäytymistieteet (taloustiede ja psykologia) ovat paljastaneet karuttomasti, että ihminen maksimoi itsekkäästi elämässään omaa hyötyään, mikä on yksilötasolla ollut inhimillisen toiminnan tavoite aina historiassa.

Pyhimykset, maailmanparantajat ja -pelastajat ovat aina olleet toiminnassaan oman hyödyn maksimoijia kuten kaikki muutkin.

Ainoa avoin kysymys on se, että mikä ihmiselle tuo lopulta suurimman hyödyn. Tähän ei löytyne yleispätevää vastausta.

2

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aika kapea käsitys sulla elämän tarkoituksesta. Ensinnäkin, biologisesti elämän tarkoitus näyttää olevan omien geenien kylväminen jälkipolville. Sen takia eläinurokset ovat valmiita ottamaan suuria riskejä ja naaraat puolustamaan jälkeläisiään henkensä uhalla.
      Ihmiselläkin tuo biologinen tavoite on vahva, vaikkakin siitä on jossain määrin irtauduttu. Osa ihmisistä on päättänyt olla hankkimatta jälkeläisiä. Ja osa ihmisistä ei kerää omaisuutta jälkeläisilleen vaan käyttää kaiken itse.
      Maslovin tarvehierarkian mukaisesti ihmisen elämän tarpeet voivat painottua eri tavoin. Jos alemmat tarpeet (fysiologiset, turvallisuuden ja yhteisölliset tarpeet) eivät täyty, ihminen voi vain haaveilla korkeammista tarpeista (arvostuksen ja itsensä toteuttamisen tarpeet).

• Anonyymi

On tähän ihan yleispätevä vastaus ollut jo tuhansia vuosia:
      Kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua. Tuuli käy ylitsesi eikä sinua enää ole.
      Suurimman hyödyn siis saanee, kun istuu alas ja miettii tätä kaikkea ne vähät päivät mitkä on jäljellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe