Akkuperäkärry sähköauton perään kiinni, niin voi ajaa vaikka 1000 km yhdellä latauksella

Anonyymi

Peräkärryn akuista virtaa kaapelilla sähköautoon, tämä on ratkaisu pitkille ajomatkoille.

21

783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peräkärryssä, jos sätkis saisi vetää, voi olla dieselillä käyvä laturi,
      joka lataa sätkistä maakuntamatkoilla.

      • Yhdelläkään sähköautolla ei pysty ajamaan ja lataamaan samalla akkuja ulkoisesta virtalähteestä.
        Tämä on pakollinen suojaus, estää sähköauton lähtemisen laturista johto kiinni.

        Ladattavasssa hybridissähän tuo dieselillä/bensalla käyvä laturi on olemassa itse autossa.

        Mitä järkeä olisi pistää sen polttomoottorilaturi peräkärryyn?

        Jos taasen peräkärryssä parkkipaikalla olisi 10 000 € akusto, niin voisi joku aamu peräkärry olla poissa ja jos sen jättäisi yöksi laturiin, niin taatusti ei aamulla olisi. Jos taasen joutuis odottelemaan kärryn kanssa laturilla kärryssä olevan akuston latausta, niin eihän se nopeuttaisi mitään verrattuna siihen, että akut olisi autossa.


    • Anonyymi

      Kaikki mikä on teoriassa mahdollista, on mahdollista tehdä myös käytännössä. Akkuperäkärry mahdollistaa pitkän yhtäjaksoisen ajon sähköautolla ilman lataustaukoja, siinä on sen etu. Samaa sähköä tulee akkuperäkärryn akuista kuin auton omista akuista ajon aikana, jos tekniikka on niin rakennettu. Aloittajan idea on hyvä ja toteuttamiskelpoinen.

      • Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.

        Akkuperäkärryn kaapelin sähköautoon voi tietenkin kytkeä irti ja eihän akkuja aina ole pakko ladata täyteen .


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.

        Akkuperäkärryä käytettäisiin vain pitkillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla, muulloin se olisi säilytyksessä ja autosta irti, siinä on sen idea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Akkuperäkärryä käytettäisiin vain pitkillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla, muulloin se olisi säilytyksessä ja autosta irti, siinä on sen idea.

        Missä se olisi säilytyksessä se 10 000 € akkukärry?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta sitten tuleekin pitkä tauko, kun ladataan auton ja kärryn akut. Oletetaan, että auton akuilla pääsee X km ja kärryn akuilla pääsee X km.
        Ilman kärryä ajat X km ja lataa Y tuntia, ajat X km ja lataat Y tuntia. Latausaika 2 Y tuntia.
        Kärryn kanssa ajat 2X km ja lataat 2Y tuntia.
        Pidemmän johdon (kärrystä sähkömoottoreihin) ja kärryn painon aiheuttaman kulutuksen lisäyksen johdosta kärryn kanssa et pääsekään 2X km, vaan vähemmän ja joudut aina ajamaan kärry perässä.

        Voisi olla myös vuokrattavia akkuperäkärryjä, mutta sähköauton valmistajien täytyy ensin ymmärtää tehdä autoihinsa akkuperäkärryn käyttövalmius. Onhan Suomessa paljon omakotiasujia, heillä monilla on tilaa akkuperäkärryn säilytykseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi olla myös vuokrattavia akkuperäkärryjä, mutta sähköauton valmistajien täytyy ensin ymmärtää tehdä autoihinsa akkuperäkärryn käyttövalmius. Onhan Suomessa paljon omakotiasujia, heillä monilla on tilaa akkuperäkärryn säilytykseen.

        Ei ne omakotitontit nyt niin hirveän isoja ole ja sitten on se akkuperäkärryn lataus. Ei taida pääsulakkeet kestää sekä auton, että akkukärrin latausta.

        Nyt jo monta erilaistalatauskaapelia/latausta, niin aika vaikeata on uskoa, että saataisiin yksi liitin siihen kärryyn, joka sitten sopisi kaikkiin sähköautoihin.
        Aika hankalaa on reissussa ajella kärry perässä.

        Ei ole hyvä idea.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ei ne omakotitontit nyt niin hirveän isoja ole ja sitten on se akkuperäkärryn lataus. Ei taida pääsulakkeet kestää sekä auton, että akkukärrin latausta.

        Nyt jo monta erilaistalatauskaapelia/latausta, niin aika vaikeata on uskoa, että saataisiin yksi liitin siihen kärryyn, joka sitten sopisi kaikkiin sähköautoihin.
        Aika hankalaa on reissussa ajella kärry perässä.

        Ei ole hyvä idea.

        Kotioloissa on aikaa ladata hitaasti, kyllä sulakkeet kestää ! nimimerkki kaha53 näyttää kaikki olevan äärettömän hankalaa. Kirjoitukset täyttä roskaa !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kotioloissa on aikaa ladata hitaasti, kyllä sulakkeet kestää ! nimimerkki kaha53 näyttää kaikki olevan äärettömän hankalaa. Kirjoitukset täyttä roskaa !

        Omakotitalojen pääsulakkeet 25A.
        Jos sähköauto ottaa hidaslatauksessa 10A ja kärry saman, niin muuhun sähkönkäyttöön ei sitten jääkää varaa pääsulakkeissa.
        Mutu on eri asia kuin fakta.


    • Anonyymi

      Onhan tuossa ideaa. Aikoinaan oli peräkärryyn rakennettuja häkäpönttöjäkin.

      • Silloin kun oli häkäpönttöjä, ei ollut mahdollista olla peräkärryä henkilöautossa, peräkärry tuli Suomessa mahdolliseksi 70-luvulla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Silloin kun oli häkäpönttöjä, ei ollut mahdollista olla peräkärryä henkilöautossa, peräkärry tuli Suomessa mahdolliseksi 70-luvulla.

        On tehty häkäpönttöjä peräkärryihin kokeilumielessä ihan 2000-luvullakin, tosi on.


      • Anonyymi

        Sota-ajan valokuvassa näkyy linja-auton perässä oleva kärry, jossa on hiilikaasukehitin suodattimineen ja jäähdyttimineen. Myös henkilöauton perässä vedettäviä laitteita on valmistettu. Valmistajasta ei tietoa, ehkä Hietalahden sulkutelakka ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        On tehty häkäpönttöjä peräkärryihin kokeilumielessä ihan 2000-luvullakin, tosi on.

        Kokeilumielessä on tehty kaikenlaista, mutta silloin kun oli häkäpönttöjä, niin ei ollut peräkärryjä mahdollista laittaa henkilöautoon, kyllä tosi on.


    • Anonyymi

      Olettepa te vitsikkäitä, hoh hoh kun ihan meinaa tikahtua nauruun. Teslan seuraava malli kulkee sen 1000km yhdellä latauksella. Ja kiihtyvyyskin on kohdillaan. Seuraavaksi te itkette ettei siihen (Teslaan) saa peräkärryä että sais viedä multakuorman mummolaan tai mökille

      • Anonyymi

        Kukkahattutätin märkä päiväuni, akkulavetti 😂🤣😅😆😀😁


    • Anonyymi

      Eikö olisi helpompaa rakentaa mega-akku pakettiautoon? Pienempi kulkuvastus kuin autolla peräkärryllä.

      • Nissan e-NV200 pakettiautoon lisää akkuja, niin ei pysty kuljettamaan muuta kuin terveisiä.
        Sama ongelma sähköisissä pakettiautossa ja henkilöautossa; lyhyt kantama ja pitkä latausaika.
        Tämä kantama/latausaika on syy miksi polttomoottoriauto voitti aikoinaan sähköauton.


    • Anonyymi

      Aalto yliopiston uusimpien tutkimusten mukaan paristoautoja ei tarvitse koskaan tulevaisuudessa ladata. Kyseessä on ajoon , kiihdytykseen ja jarrutukseen perustuva ilmiö, jota tutkitaan äärimmäisen salaisessa paikassa Outokummussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5320
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2357
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1582
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      228
      1529
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      291
      1085
    10. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe