https://www.soundi.fi/uutiset/saatko-musiikista-kylmia-vareita-aivorakenteesi-saattaa-talloin-poiketa-valtavirrasta-vaittaa-tuore-tutkimus/
Kaikkihan me reagoimme musiikkiin jollain tavoin, olipa kyse sitten ilosta, surusta tai kuten Nickelbackin tapauksessa, suoranaisesta pitelemättömästä riemusta. Jotkut reagoivat musiikkiin kuitenkin myös fyysisesti, jolloin useimmiten puhutaan ns. kylmistä väreistä/ihon kananlihalle menemisenä. Mikäli itselläsi on moiseen taipumusta, aivosi saattavat poiketa rakenteeltaan suurista massoista. Näin väittää ainakin Etelä-Kalifornian yliopiston tohtorikoulutuksessa rehkivä Matthew Sachs Oxford Academicsissa julkaistussa tutkimuksessaan, jossa päädytään johtopäätökseen, että kylmät väreet saattavat aiheutua aivorakenteen poikkeuksista.
Neuroscience News selittää ilmiötä siten, että näin reagoivat henkilöt omaavat enemmän auditorisen aivokuoren ja emotionaalisen prosessoinnin keskuksien välillä kulkevia säikeitä, joka puolestaan tarkoittaa, että ko. alueet kommunikoivat tällöin keskenään tehokkaammin. Vaikka tutkimus käsitti ainoastaan 20 koehenkilöä, Sachs toivoo pääsevänsä tutkimaan löydöksiään tulevaisuudessa tarkemmin ja suuremmalla joukolla. Quartzin haastattelussa Sachs toteaakin, että löydökset saattavat vaikuttaa vastaisuudessa esimerkiksi masennukseen hoitoon. ”Masennus estää nauttimasta jokapäiväisistä asioista”, mies kommentoi ja jatkaa: ”Voisimme käyttää musiikkia terapiassa apuna tunteiden käsittelyyn.”
https://www.nainen.com/saatko-sinakin-iho-orgasmeja-taman-takia-ihosi-menee-kananlihalle-hyvaa-musiikkia-kuunnellessasi/
Tutkimuksin on myös selvitetty, miksi osa kokee kylmiä väreitä ja ihon kananlihalle menemistä useammin.
Jokainen on varmasti kokenut sen, kuinka musiikin kuunteleminen voi saada kylmät väreet menemään pitkin vartaloa ja iho menee kananlihalle. Good Housekeepingin mukaan ilmiötä kutsutaan frisson-termillä, joka tarkoittaa äkillistä, voimakasta jännityksen tai innostuksen tunnetta, vaikka osa tutkijoista on nimennyt ilmiön jopa iho-orgasmiksi.
Kananlihalle meneminen on evoluution jäänne ajalta, jolloin ihmisillä oli vielä runsaampi karvapeite ja he pitivät itseään lämpimänä varaten lämpöä ihoonsa. Nykyisin vaatteet pitävät lämpimänä ja kananlihalle menemistä tapahtuukin reaktiona ärsykkeisiin, jotka lämpötilan muuttumisen sijaan liittyvätkin taiteen tai luonnon kauneuteen.
Tutkimukset ovatkin selvittäneet, miksi jotkut ihmiset kokevat tätä ilmiötä enemmän kuin toiset. Psychology of Music -journalissa julkaistun tutkimuksen mukaan avoimuus kokemiselle on syy, miksi toisten ihmisten iho menee herkemmin kananlihalle.
Good Housekeepingin mukaan tämä ei ole yllättävää, sillä kyseisen ominaisuuden omaavien ihmisten on osoitettu arvostavan kauneutta ja luontoa enemmän, omaavan epätavallisen aktiiviset mielikuvitukset ja todella keskittyvät ja uppoutuvat musiikkiin, jota kuuntelevat.
Jos siis syvennyt musiikkiin enemmän sen sijaan, että annat sen vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koet todennäköisemmin näitä ”iho-orgasmeja”.
Meneekö ihosi kananlihalle musiikista?
43
1962
Vastaukset
Okei!
(Naurua)Mielenkiintoinen teksti. Kiitos tästä. :)
Kyllähän semmoinen mahtipontinen musiikki vetää kananlihalle välillä. Varsinkin sitten jos jotain pelaa tai elokuvassa on kohtaus mikä vielä voimistaa sitä tunnetta.
Path of Exile viimeksi aiheutti semmoisen reaktion. Videossa noin 50 sekunnin kohdalla vaihtuu boss toiseen vaiheeseen ja Innocence alkaa puhumaan. Siinä iskee joka kerta kunnon kylmät väreet.
https://youtu.be/r0IcSEUotRo (kunnia videon tekijälle: Ninq)
Olen huomannut että musiikki kyllä vaikuttaa tunnetiloihin, se ikään kuin tehostaa sitä. Itselläni tulee valittua enimmäkseen musiikki fiiliksen mukaan, mutta sitten välillä musiikilla pystyy vaihtamaan sitä tunnetilaakin. Jos haluaa vaikka rentoutua, niin rauhallista musiikkia soimaan.
Luonnon omat äänet, vaikka ovatkin välillä aika kakofoniset ja kovat auttavat myös silti rentoutumaan. Kaupungin meteli on liian kaaottista, vaikka siihen taustameluun ei aina kiinnitäkkään huomiota. Se silti vaikuttaa alitajuisesti.- Anonyymi
Menen tietyistä kappaleista niin fiilikseen, että häpeän itseäni. Usein julkisilla paikoilla lähden pakoon näitä kappaleita.
Menee. Muutama veisu on suoraan sellanen
https://www.youtube.com/watch?v=-VbIGo4ay5M
hetkessä tulee angoravillamatto käsivarteen pyrrr....Voi mennä maisemastakin...
- Anonyymi
Menee, tai sitten tulee väreitä päähän.
- Anonyymi
misspönttöuuni kirjoitti:
Se on asmr-juttuja se..
En saa asmr:stä niitä väreitä, musiikista kyllä.
Anonyymi kirjoitti:
En saa asmr:stä niitä väreitä, musiikista kyllä.
Ok. Minä saan käsien hitaista liikkeistä..
ainakin rupee nukuttamaan ja rentoutuu.
Joskus saan sellaisia väreitä jotka kulkevat useita kertoja edestakaisin käsivarsissa ja rintakehässä. Sillä hetkellä tunnen euforista hyvänolon tunnetta. Se on ikään kuin orgasmi, mutta se tuntuu ainoastaan miekkalisäkkeestä ylöspäin.
- Anonyymi
Joo, eikä ainoastaan musiikista, vaan myös muusta taiteesta, luonnon kauneudesta, voimakkaista esteettisistä kokemuksista.
Aika usein herkistyn kyyneliin asti, joka on sosiaalisesti hankalaa.
-flowersreally-Et ole yksinäs *viittaa*...
Viimeisin kummallisin tilanne oli tällä viikolla kun pääsin hierontapöydältä pois,
niin mitä tapahtui.
Onneksi ehdin autoon, mutta kyynelhän se silmään ilmestyi.
Hämmensi kyllä itseäkin eipä siinä..
Yhdistän nämä tuntemukset kaikki samaan kategoriaan: Hyvä olo. Maisema, musiikki, luonto, fyysinen kokemus..- Anonyymi
Et ole yksinäs *viittaa*...
Viimeisin kummallisin tilanne oli tällä viikolla kun pääsin hierontapöydältä pois,
niin mitä tapahtui.
Onneksi ehdin autoon, mutta kyynelhän se silmään ilmestyi.
Hämmensi kyllä itseäkin eipä siinä..
Yhdistän nämä tuntemukset kaikki samaan kategoriaan: Hyvä olo. Maisema, musiikki, luonto, fyysinen kokemus..Joo, totta toi hyvä olo, viimeksi kundaliinijoogan päätteeksi olin kananlihalla ja itkin kun olin niin euforioissa, yhteydessä koko universumin kanssa 💫
-flowers- Anonyymi kirjoitti:
Joo, totta toi hyvä olo, viimeksi kundaliinijoogan päätteeksi olin kananlihalla ja itkin kun olin niin euforioissa, yhteydessä koko universumin kanssa 💫
-flowers-Kaikki viittaa rentoutumiseen... :D
Universumiin ei vielä tästä osoitteesta ole saatu yhteyttä, mutta että näemmä onnistuu siellä :D
Mutta joo onhan se kumma, että ihmisen pitää itkua hävetä.
Jos se tulee, se on oikealla paikallaan!- Anonyymi
Kaikki viittaa rentoutumiseen... :D
Universumiin ei vielä tästä osoitteesta ole saatu yhteyttä, mutta että näemmä onnistuu siellä :D
Mutta joo onhan se kumma, että ihmisen pitää itkua hävetä.
Jos se tulee, se on oikealla paikallaan!Se itkeminen hämmentää muita, en sitä muuten enää kauheasti häpeä.
Se itkeminen hämmentää muita, en sitä muuten enää kauheasti häpeä.
-flowers-No niinhän se hämmentää, siinäpä kanssaolija katsoo hölmönä,
hyvässä lykyssä säikähtää, että mikä tuli? Onhan noita sattunut...omituisissa tilanteissa.Anonyymi kirjoitti:
-flowers-Ja toisekseen kun ei jaksais selostaakaan...
Antaisivat ihmisen tuntea!- Anonyymi
Ja toisekseen kun ei jaksais selostaakaan...
Antaisivat ihmisen tuntea!Selitä siinä sitten, että olen tunnevammainen, mutta herkkä samaan aikaan. Joo, en jaksa selittää.
Selitä siinä sitten, että olen tunnevammainen, mutta herkkä samaan aikaan. Joo, en jaksa selittää.
-flowers-Elämän rikkaus.
- Anonyymi
Elämän rikkaus.
Nätisti, vaikka aika optimistisesti, sanottu 😊. Kiitos.
-flowers-Hienoa, että olet päässyt tuohon pisteeseen ja olet sinut asian kanssa. :) Mielestäni se on hienoa että ihminen tuntee.
Harvemmin tulee vastaan hetkiä enää että kokee tuommoisia suuria tunteita. Tullut nähtyä jos jonkinlaista juttua ja ollut pakko opetella jossain vaiheessa elämää ettei reagoi kaikkeen mikä nostattaa vahvat tunteet pintaan sillä tavalla. Jotenkin se on myös osittain tappanut luovuutta. Aikuisiällä kuitenkin tullut siihen tulokseen, että mitä se muille kuuluu mitä fiilistelen. Antaa muiden ihmetellä. :)
"The Flowers of War: Taistelu vapaudesta" siinä elokuvassa (tositapahtumien inspiroima) oli tunnetta loppupuolella. Itsensä uhraaminen toisten puolesta on mielestäni suurimpia tekoja mitä ihminen voi koskaan tehdä. Melkein kostuu silmät jo kun muistelee sitä elokuvaa. :)Anonyymi kirjoitti:
Joo, totta toi hyvä olo, viimeksi kundaliinijoogan päätteeksi olin kananlihalla ja itkin kun olin niin euforioissa, yhteydessä koko universumin kanssa 💫
-flowers-Ei millään pahalla vaan hyvällä, et kuitenkaan tykkää tästä mutta laitan linkkiä kun oli tarttunut tuosta kundaliinista mieleen että jotkut ei ainakaan pidä sitä kovin terveellisenä:
https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/kundaliinijooga/
http://pienoinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/101443-jooga-on-itämainen-kundaliinikäärmevoima-eksytys
http://www.kotipetripaavola.com/kundalinijooga.html
"
Kundaliinivoiman negatiivisia seurauksia. Kundaliinijoogan gurut sanovat, että kundaliinin herättäminen ilman gurua on todella vaarallista, sillä väärin herätetyn kundaliinivoiman vaarallisia seurauksia ovat muun muassa:
- Mielen sekavuus
- Päänsärkyä ja raskas tunne päässä
- Psykoosi
- Voimakkaat mielialan vaihtelut
- Epilepsia tai muita kehon pakkoliikkeitä
- Stressi
- masennus
- Epäsäännöllinen hengitys
- Moraaliton käytös
- vapina
- Kipuja eri chakrojen alueilla
- Hermostuneisuus"
En itse muuten ota kantaa kun en tiedä, vaikuttaa nuo linkkien sivutkin hörhöilyltä mutta olehan kuitenkin tarkkana tuollaisen joogan kanssa.- Anonyymi
Irvokas kirjoitti:
Hienoa, että olet päässyt tuohon pisteeseen ja olet sinut asian kanssa. :) Mielestäni se on hienoa että ihminen tuntee.
Harvemmin tulee vastaan hetkiä enää että kokee tuommoisia suuria tunteita. Tullut nähtyä jos jonkinlaista juttua ja ollut pakko opetella jossain vaiheessa elämää ettei reagoi kaikkeen mikä nostattaa vahvat tunteet pintaan sillä tavalla. Jotenkin se on myös osittain tappanut luovuutta. Aikuisiällä kuitenkin tullut siihen tulokseen, että mitä se muille kuuluu mitä fiilistelen. Antaa muiden ihmetellä. :)
"The Flowers of War: Taistelu vapaudesta" siinä elokuvassa (tositapahtumien inspiroima) oli tunnetta loppupuolella. Itsensä uhraaminen toisten puolesta on mielestäni suurimpia tekoja mitä ihminen voi koskaan tehdä. Melkein kostuu silmät jo kun muistelee sitä elokuvaa. :)Kiitos. Mulla on käynyt ehkä niin päin, että erilaisten, rankkojenkin, kokemusten myötä olen herkistynyt lisää, päästänyt irti kaikenlaisista kontrolleista 🙃
Kiitos myös tuosta leffasuosituksesta. Mun pitää varmaan tehdä joku lista noista suosituksista, en ole tuotakaan nähnyt.
-flowersreally- - Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Ei millään pahalla vaan hyvällä, et kuitenkaan tykkää tästä mutta laitan linkkiä kun oli tarttunut tuosta kundaliinista mieleen että jotkut ei ainakaan pidä sitä kovin terveellisenä:
https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/kundaliinijooga/
http://pienoinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/101443-jooga-on-itämainen-kundaliinikäärmevoima-eksytys
http://www.kotipetripaavola.com/kundalinijooga.html
"
Kundaliinivoiman negatiivisia seurauksia. Kundaliinijoogan gurut sanovat, että kundaliinin herättäminen ilman gurua on todella vaarallista, sillä väärin herätetyn kundaliinivoiman vaarallisia seurauksia ovat muun muassa:
- Mielen sekavuus
- Päänsärkyä ja raskas tunne päässä
- Psykoosi
- Voimakkaat mielialan vaihtelut
- Epilepsia tai muita kehon pakkoliikkeitä
- Stressi
- masennus
- Epäsäännöllinen hengitys
- Moraaliton käytös
- vapina
- Kipuja eri chakrojen alueilla
- Hermostuneisuus"
En itse muuten ota kantaa kun en tiedä, vaikuttaa nuo linkkien sivutkin hörhöilyltä mutta olehan kuitenkin tarkkana tuollaisen joogan kanssa.Kiitos huolenpidosta, olen lukenut noista. Meillä on todella hyvä ohjaaja, luotan häneen täysin. Jo jonkun aikaa harrastaneelle tuo lista on aika huvittava, mutta kiitos silti.
-flowersreally- Anonyymi kirjoitti:
Kiitos. Mulla on käynyt ehkä niin päin, että erilaisten, rankkojenkin, kokemusten myötä olen herkistynyt lisää, päästänyt irti kaikenlaisista kontrolleista 🙃
Kiitos myös tuosta leffasuosituksesta. Mun pitää varmaan tehdä joku lista noista suosituksista, en ole tuotakaan nähnyt.
-flowersreally-Ole hyvä. Se on hyvä että hellää vähän kontrolleista. :) Kaikki ei ole aina omissa käsissä. Elämän virta kuljettaa kuohuvassa koskessa ja siinä koittaa kajakilla meloa vähän johonkin suuntaan, ettei ihan karikoille mene koko ajan. Joskus se on sitten vain puskettava täysillä läpi, niin että rytinä käy.
Niin ja "Feel free to feel real" tai jotain sinnepäin. :)
Tunteita senkin takia joutuu varsinkin väenpaljoudessa blokkaamaan, kun automaattisesti rekisteröi melkein kaikki mitä ympärillä on, tunnetilat mukaan luettuna. On aika sekametelisoppa välillä. :D Yksi syy, minkä takia pieni porukka on mielestäni parempi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos huolenpidosta, olen lukenut noista. Meillä on todella hyvä ohjaaja, luotan häneen täysin. Jo jonkun aikaa harrastaneelle tuo lista on aika huvittava, mutta kiitos silti.
-flowersreally-Lisään sen verran, että jos joku kiinnostuu kokeilemaan lajia, niin ilman muuta suosittelen aloittamaan sertifioidun ohjaajan kanssa. Monia lajeja voi opetella itsekseen, mutta kundaliinijooga ei (ainakaan alkuvaiheessa) ole mun mielestä niitä.
-flowers- - Anonyymi
Irvokas kirjoitti:
Ole hyvä. Se on hyvä että hellää vähän kontrolleista. :) Kaikki ei ole aina omissa käsissä. Elämän virta kuljettaa kuohuvassa koskessa ja siinä koittaa kajakilla meloa vähän johonkin suuntaan, ettei ihan karikoille mene koko ajan. Joskus se on sitten vain puskettava täysillä läpi, niin että rytinä käy.
Niin ja "Feel free to feel real" tai jotain sinnepäin. :)
Tunteita senkin takia joutuu varsinkin väenpaljoudessa blokkaamaan, kun automaattisesti rekisteröi melkein kaikki mitä ympärillä on, tunnetilat mukaan luettuna. On aika sekametelisoppa välillä. :D Yksi syy, minkä takia pieni porukka on mielestäni parempi.Mulla on semmoinen teoria, että mitä enemmän yrittää kontrolloida, sitä huonompi kontrolli ja lopputulema on. Kyllä elämä kantaa, asiat järjestyy aina jollain tavalla, ei voi tehdä kuin parhaansa ja sen minkä sydämessään oikeaksi kokee. Ja aina ollut aika selkeä näkemys omasta itsestä (mitä tohon feel free jne tulee), mutta se ei aina ympäristöä miellytä. Eipä voi mittään.
Mulla on semmoinen teoria, että mitä enemmän yrittää kontrolloida, sitä huonompi kontrolli ja lopputulema on. Kyllä elämä kantaa, asiat järjestyy aina jollain tavalla, ei voi tehdä kuin parhaansa ja sen minkä sydämessään oikeaksi kokee. Ja aina ollut aika selkeä näkemys omasta itsestä (mitä tohon feel free jne tulee), mutta se ei aina ympäristöä miellytä. Eipä voi mittään.
-flowers-Se on hyvä teoria, kannatan. Juu, eipä sitä aina voi kaikkia miellyttää. Ollaan kaikki kuitenkin erilaisia. Olisihan se tosin tylsää, jos kaikki olisi samanlaisia.
Kyllä vaan iho menee kananlihalle, läpi lyö väristyksiä kun kuulen esim. musiikkia, laulua tai näen luontoa mistä pidän.
Kuuntelen aina suosikki musiikkiani uppoutuen siihen ja se ikään kuin kulkee minussa..antaudun sille.Nii ja tanssiessa tulee samanlainen väristys läpi kropan, tuntuu ihossa, päässä, joka puolella jälleen kuin jokin lumous kaappaisi syleilyynsä..nautin kai niin suunnattomasti..
HortenMarket kirjoitti:
Nii ja tanssiessa tulee samanlainen väristys läpi kropan, tuntuu ihossa, päässä, joka puolella jälleen kuin jokin lumous kaappaisi syleilyynsä..nautin kai niin suunnattomasti..
Tästä on tänään saatu monet väristykset, aivan ihana kokonaisuus...sanat iskee, kaikki..😍😘
https://youtu.be/UMZWp4SuTBw
Ja sitten puis...HortenMarket kirjoitti:
Tästä on tänään saatu monet väristykset, aivan ihana kokonaisuus...sanat iskee, kaikki..😍😘
Ja sitten puis...https://www.youtube.com/watch?v=4OjiOn5s8s8
ja tästä, en tiedä onko kuvasta ja musiikista sitten yhtä aikaa..
ooh..voipi tulla kyynelkin..- Anonyymi
HortenMarket kirjoitti:
Ja sitten puis...Mulla on mm. Jeff Buckelyn Hallelujah:
https://m.youtube.com/watch?v=y8AWFf7EAc4
-flowersreally- misspönttöuuni kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=4OjiOn5s8s8
ja tästä, en tiedä onko kuvasta ja musiikista sitten yhtä aikaa..
ooh..voipi tulla kyynelkin..Siinä oli nyt se mainittu Nickelback. 😊
Tuossa mulla ainakin tuo video ottaa mukaansa, kirvoittaa kyyneliin..Anonyymi kirjoitti:
Mulla on mm. Jeff Buckelyn Hallelujah:
https://m.youtube.com/watch?v=y8AWFf7EAc4
-flowersreally-Se on joku siinä musiikissa, äänissä ja sanoissakin mikä liikuttaa ja ottaa valtaansa...mut on hienoa, että näin käy. Oon itse huomannut, että musiikki on valtavan iso asia omaa tunnepuolta työstäessä muun muassa.
Tehoaa paremmin, kuin luennot.
Toinen on luonto, mikä tekee olon hyväksi.
Menee..
Viimeksi Iron Maidenin hallowed be thy namesta..
:D- Anonyymi
Joskus menee. Aika omituista, kun olen ollut "rokkari" kuuskytluvulta lähtien ja soittanut ja kuunnellut rokkia, raskasta, metallista yms. mutta sellainen musiikki ei saa ihoa kananlihalle. Mutta, jos korviini kantautuu (en koskaan tarkoituksella etsi, vaikka voisin) esimerkiksi Filomela-kuoron esityksiä, pala nousee kurkkuun jne. Tai joku muu kuoro, jota johtaa sama kuoronjohtaja. (Marjukka Riihimäki). Toinen vastaava ilmiö sattui toisen naiskuoron esiintyessä, kun satuin olemaan paikalla. En muista ihan tarkkaan, mutta olisikohan ollut joku Helsingin laulu tai jotain sinnepäin.
- Anonyymi
Saxofonin ääni menee suoraan luuytimeen, hyvä kitarointi pistää veren kiertämään nopeammin, sata viulua antaa siivet, joilla lentää ... - Nm. Väreily tapahtuu sisällä
Kieltämättä tuo traileri toimi:
https://www.voice.fi/viihde/a-179227- Anonyymi
Mutta se, että pelko panee ihon kotkotille, on aivan eri asia kuin se, että näpyt tulevat esim. musan aiheuttamasta tunnereaktiosta. - Nm. Eri asiat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363847- 122596
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372025Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251521
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 851302
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5001300- 141266