Ne jotka käyttävät sumuvaloja(idiootit), niissä on kytkin niinkuin pitkissä valoissa. Haluaisin tähdentää, että sitä voi vaihtaa sumuvalo pois, onnistuuhan se pitkilläkin, vai?
ps. tarkoitan että jos käyttää(kaikki nyt lain tietää) niin voisi edes vähän kunnoittaa muitten silmiä....
Sumuvalot ja käyttö..
36
3247
Vastaukset
- pakana autoilija
Mut en kunnioita. Sumuvaloni syttyvät automaattisesti kun auton käynnistän ja näin saa ollakkin. Oma vika jos haluaa tuijottaa niitä valoja ja sokaistua, onhan ne tietysti kiinnostavat ja tyhmät niitä tuijottaa. Mua ei haittaa vaikka kaikki polttaisivat sumuvaloja kun ei ne häikäse jos ei niitä tuijota. Sama kun normaaleissakin valoissa.
- ADR
Tää on just niin tyypillistä suomalaiselle autoilijalle.Vain se,mitä MINÄ teen on merkitystä.Muiden mielipiteellä ei ole mitään väliä.MINÄ omistan tien jolla ajan.Muilla ei ole mitään oikeuksia.Olen teiden kuningas ja teen mitä haluan.Lisäksi olen VARMASTI muita parempi kuljettaja ja siksi tiedän kaikesta kaiken.Eihän MINUN tärisevät sumuvaloni MINUA itseäni häikäise,niin eihän muilla ole mitään väliä.Ja koska olen jostain saanut päähäni,että sumuvaloista olisi muulloin,kuin sumussa/lumisateessa hyötyä,niin käytän niitä,koska näin olen päättänyt!
Tämä sama itsekeskeisys liitty myös mm.vilkun ja valojen käyttöön,turhiin ohituksiin ym.ym.Tämä listahan olisi loputon.No näillä foorumeillahan näiden "parempien autoilijoiden" ajatusmaailmaa ei tietenkään voi muuttaa,mutta meiltä,jotka pyrimme sujuvampaan/turvallisempaan autoiluun,näiden em.nerojen huomioonottaminen vaatii kärsivällisyyttä. - vaan
kyllä ne poliisit sitte sua muistaa ku käytät niitä :)
- Sumarit
Siinä taas yks sumuvalopelle.
Että oot ihan menny ite kytkemään sumuvalot niin, että ne menee automaattisesti päälle kun auton käynnistät???!!!
Toivottavasti katsastuksessa huomaavat asian.
Ja toivottavasti poliisilla olis aikaa sakottaa sua ja kaltaisiasi. - 30V.
Sumarit kirjoitti:
Siinä taas yks sumuvalopelle.
Että oot ihan menny ite kytkemään sumuvalot niin, että ne menee automaattisesti päälle kun auton käynnistät???!!!
Toivottavasti katsastuksessa huomaavat asian.
Ja toivottavasti poliisilla olis aikaa sakottaa sua ja kaltaisiasi.Eipä nuo ole vielä häikäissyt minua nuo valot!! Paskat ne mitää häikäise..ei itellä ole sumuvaloja mutta eipä nuo vastaantulevien sumarit ole häirinnyt..vois ostaa sumarit ja pitää niitä aina päällä!!
- varma
30V. kirjoitti:
Eipä nuo ole vielä häikäissyt minua nuo valot!! Paskat ne mitää häikäise..ei itellä ole sumuvaloja mutta eipä nuo vastaantulevien sumarit ole häirinnyt..vois ostaa sumarit ja pitää niitä aina päällä!!
että osaat asentaa ne valot? taitaa jäädä tekemättä seki homma useimmilta klopeilta jokka niitä haaveilee.
- wxi
30V. kirjoitti:
Eipä nuo ole vielä häikäissyt minua nuo valot!! Paskat ne mitää häikäise..ei itellä ole sumuvaloja mutta eipä nuo vastaantulevien sumarit ole häirinnyt..vois ostaa sumarit ja pitää niitä aina päällä!!
Minä ihmettelen ihmisiä joita sumuvalot häikäisevät olen varma että ei ketään
kaikki haluaa vaan leikkiä pikkupolisia
minusta liikenteessä on pajon tärkeämpiäkin
asioita kuten vilkkujen käyttö on ihmisiä jotka eivät käytä vilkkua olenkaan tai laittavat
vilkun päälle sitten kun ovat jo kääntyneet tai
vaitaneet kaistaa nämä henkilöt ovat paljon
vaaralisempia liikenteessä kun sumareitten kättäjät olen itse 56 v että en ole enää
hirveän lapsellinen ja ollut liikenteessä
miljoonia kilometrejä - 30V.
wxi kirjoitti:
Minä ihmettelen ihmisiä joita sumuvalot häikäisevät olen varma että ei ketään
kaikki haluaa vaan leikkiä pikkupolisia
minusta liikenteessä on pajon tärkeämpiäkin
asioita kuten vilkkujen käyttö on ihmisiä jotka eivät käytä vilkkua olenkaan tai laittavat
vilkun päälle sitten kun ovat jo kääntyneet tai
vaitaneet kaistaa nämä henkilöt ovat paljon
vaaralisempia liikenteessä kun sumareitten kättäjät olen itse 56 v että en ole enää
hirveän lapsellinen ja ollut liikenteessä
miljoonia kilometrejätossa oli asiaa!!Osaa laittaa..kuule..sumarit on niin yksinkertainen laittaa että.Laittanu muutamaan autoon..Muutakuin muutaman johdon vetää.
- Pakana-autoilija
En luule olevani parempi kuski kuin muut, enkä luule olevani teiden kuningas. Enkä ole kytkenyt sumuvaloja niin että ne palaa aina kun auton käynnistää, se on tehtaalla niin tehty. Eli ei tarvitse katsastuksessa pelätä.
Niistä sakoista sen verran että olen ajanut 11v sumarit päällä eikä sakkoja ole vielä tullut. En ole koskaan saanut muita sakkoja kuin kerran parkkisakon kun kiekko oli unohtunut ikkunalta.- Sumarit
ne valot ei ole sumuvalot, vaan huomiovalot!
Mikään autovalmistaja ei ole kytkenyt valoja niin, että sumuvalot tulisivat automaattisesti päälle kun auton käynnistää.
Niin ja niitä huomiovaloja saa käyttää päivällä kirkkaalla säällä.
Mutta pimeällä ne ei enään tieliikennelain mukaan riitä, eli silloin pitää kytkeä ajovalot päälle.
Hyvä matkaa...
Sen takia et ole saanut sakkojakaan, koska olet ajellut huomiovalot päällä, joka on sallittu. - Pakana-autoilija
Sumarit kirjoitti:
ne valot ei ole sumuvalot, vaan huomiovalot!
Mikään autovalmistaja ei ole kytkenyt valoja niin, että sumuvalot tulisivat automaattisesti päälle kun auton käynnistää.
Niin ja niitä huomiovaloja saa käyttää päivällä kirkkaalla säällä.
Mutta pimeällä ne ei enään tieliikennelain mukaan riitä, eli silloin pitää kytkeä ajovalot päälle.
Hyvä matkaa...
Sen takia et ole saanut sakkojakaan, koska olet ajellut huomiovalot päällä, joka on sallittu.Luule mitä luulet mut mä tiedän että ne on sumuvalot. Ei ne olekkaan päällä kun auton käynnistää, vaan kun laittaa valot päälle niin sumuvalot syttyvät kanssa koska niiden kytkin on valmiiksi käännetty ON asentoon.
- Sumarit
Pakana-autoilija kirjoitti:
Luule mitä luulet mut mä tiedän että ne on sumuvalot. Ei ne olekkaan päällä kun auton käynnistää, vaan kun laittaa valot päälle niin sumuvalot syttyvät kanssa koska niiden kytkin on valmiiksi käännetty ON asentoon.
poju!
Laita se sumuvalokytkin asentoon OFF.
Ja käytä niitä vasta kun on sakea sumu tai rankka vesi- tai lumisade! - moromoro
Pakana-autoilija kirjoitti:
Luule mitä luulet mut mä tiedän että ne on sumuvalot. Ei ne olekkaan päällä kun auton käynnistää, vaan kun laittaa valot päälle niin sumuvalot syttyvät kanssa koska niiden kytkin on valmiiksi käännetty ON asentoon.
HAH, enpä olekaan vähään aikaan nähnyt kun aikuinen ihminen nolaa itsensä julkisessa keskustelupalstalla.
Vai on ne sumarit päällä kun valot laittaa päälle. Mikään autovalmistaja ei käytä oletusarvona sitä, että ajettaisiin rankkasateessa tai sakeassa sumussa. Pistähän kytkin OFF-asentoon niin kuin kuulukin, että et nolaa itteäs taas tolla tavalla.... - Raht-Ari
En tiedä, missä korvessa asut ahtaan egosi kanssa, mutta jos ajat Kaupungissa, siis sellaisessa missä on ihmisiä enemmän kuin sikoja, kuten esim Helsingissä. Poliisit sakottavat turhasata sumuvalojen käytöstä á 50€ / kerta.
Ja vaikka miten saivartelet, sumuvalojen käyttö hyvällä kelillä on LAIN VASTAISTA!
Opetelkaa pellet ajamaan! - pitääs
Raht-Ari kirjoitti:
En tiedä, missä korvessa asut ahtaan egosi kanssa, mutta jos ajat Kaupungissa, siis sellaisessa missä on ihmisiä enemmän kuin sikoja, kuten esim Helsingissä. Poliisit sakottavat turhasata sumuvalojen käytöstä á 50€ / kerta.
Ja vaikka miten saivartelet, sumuvalojen käyttö hyvällä kelillä on LAIN VASTAISTA!
Opetelkaa pellet ajamaan!vissiin kans huutaa että 100W polttimot ovat LAIN VASTAISIA.
Ja olen kuullut useammin kuin kerran että niistä voi saada PALJON tuntuvammat sakot kuin sumuvaloista.
Sulla itselläshän on ne 100w polttimot pistevaloissas. - Raht-Ari
pitääs kirjoitti:
vissiin kans huutaa että 100W polttimot ovat LAIN VASTAISIA.
Ja olen kuullut useammin kuin kerran että niistä voi saada PALJON tuntuvammat sakot kuin sumuvaloista.
Sulla itselläshän on ne 100w polttimot pistevaloissas.Antaa tulla vaan sakkoja. Mulla on kyllä varaa maksaa ne.
- TUNING-boy
Olet vain kateellinen.
Mun GTi Golfissa on sporttiset etusumuvalot ja käytän tietenkin niitä aina. Se on COOL! - smoke
Mä ajan aina sumarit päällä. Vois laittaa vielä takasumarinkin päälle...ihan vaan muuten
- huuto
Haistakaa vittu sumari pellet!!
- pena
huuto kirjoitti:
Haistakaa vittu sumari pellet!!
Kyllähän ne vastaatulijan valot häikäsee jos niitä rupeaa tujottaa oli sit summarit päällä tai ei.
Eikös se jo autokoulussa opetettu ett ei tuijoteta vastaantulijan valoja vaan pidetään se katse tiessä - Ei ymmärrä....
pena kirjoitti:
Kyllähän ne vastaatulijan valot häikäsee jos niitä rupeaa tujottaa oli sit summarit päällä tai ei.
Eikös se jo autokoulussa opetettu ett ei tuijoteta vastaantulijan valoja vaan pidetään se katse tiessäEli täytyy todeta, voin yhtähyvin ajaa kokoajan pitkät päällä,teidän(sumuvalo pellejen)mukaan nekään ei voi häikäistä, koska ei niitä katsota...
-Kiitos-
ps. taidanpa laittaa vielä lisäpitkät 100w polttimoilla
- Raht-Ari
Suomessa on tutkittu sumuvalojen käýttöä ja niiden antamaa hyötyä. Takasumuvalon käytöstä on hyötyä n. 0,5% koko maan ajosuoritteesta. Etusumuvalojen käytöstä reilusti alle sen.
Toiseksi, lain mukaan ajoneuvo on pystyttävä pysättämään näkyvällä tien osuudella. Eli jos väität näkeväsi sumuvalot päällä paremmin kuin ilman niitä, se kertoo rankasta lumi/vesisateesta. Sumuvalojen näkymä on sellainen, että laillisesti saat ajaa noin 25-30 km/h. Joten jos ajat 80 km/h ja poltat sumareita, joko vikaa on asenteessasi, ajovaloissasi tai vajaavaisessa ymmärryskyvyssäsi suomen lainsäädäntöä kohtaan.
Lisäksi on todistettu, että sumuvalojen käyttö lisää polttoaineen kulutusta siinä määrin, että kuvittelemanne hyöty kutistuu tappioksi.
Ainakin Helsingissä, missä pääsääntöisesti osataan ajaa kaupunkiolosuhteissa hyvin, verrattuna omaan kotikaupunkiini, poliisit ovat ymmärtäneet vihdoinkin puuttua tähän asiaan. Turhasta sumuvalojen polttamisesta saa muistoksi 50€ kauniin maksukehoituksen.
Ja sitten vielä lopuksi...
Tervetuloa sumuvalot päällä minua vastaan. Jos keliolosuhteet eivät vaadi niiden käyttöä, vastaan asenteeseenne pitkillä valoilla. Ja voin luvata, että niiden teho voittaa oman egonne! Vakiopitkät auton alkuperäiset lisäkaukovalot pistekuviolla olevat lisäkaukovalot 100W polttimoilla.
Voin luvata että mieleenne tulee ajatus: "I can see the light!"- varmaankin
noilla valoilla näät, mutta pistekuvioinen lisäkaukovalo ei ole laillinen tieliikennekäytössä. Ei myöskään 100W polttimo.
Ajattele, jos sitten se sumuvalopelle oikeesti menettää pimeällä auton hallinnan sun liikalamppujes takia, ni satut olemaan varmasti kusessa ja aiva korvias myöten.
Sinä se vasta vähän välität muista. - sulle vaan.
"tai vajaavaisessa ymmärryskyvyssäsi suomen lainsäädäntöä kohtaan."
Miten Herra Raht-Ari voi noin itse todeta, kun hänellä itsellä on autossaan laittomat lisäkaukovalot sekä 100W polttimot niissä.
Haluaisin vaan saada tietää... hehe
Sun pitää elää niinku saarnaat eli ota valoistas tehopolttimot pois. - redred
Oletpa todella Fiksu!
- Nii i
Ne vasta häikäiseekin tollo!!Sinähän se ajattelet muita..Nauran kun poliisit ottaa sulta pois ne..tai katsastus huomaa sen!!
- pää
Kyllä kummatkin on ihan asiaa, sumuvalot jossei kahdet. Sitten >100W lisäkaukovaloja kuuden patteri, kaikki isoja. Ja kaikki päällä aina. Vastaantulijatkin näkee tien paremmin.
Mutta on unohdettu täysin heikkovaloiselle vastaantulijalle kaikkein ystävällisin vaihtoehto, lähivalojen kahdentaminen. Kirkkaalla säällä kahdennettu lähivalo on parempi näyttämään tien oikeaan reunaan kuin symmetrinen sumuvalo. Eli, jos alamme tinkiä valosäännöistä, miksei käytettäisi kahdennettuja ajovaloja ? - Raht-Ari
Nii i kirjoitti:
Ne vasta häikäiseekin tollo!!Sinähän se ajattelet muita..Nauran kun poliisit ottaa sulta pois ne..tai katsastus huomaa sen!!
Myönnän olevani kusipää (siitä kiitos vanhemmilleni, kuten tiedätte, hosumalla ei tule kuin kusipäisiä kakaroita ja heillä nyt vaan sattui olemaan silloin kiire) tietyissä asioissa. Varsinkin silloin, kun sumaripellet tulevat päin. Jos kerran he rikkovat lakia, vastaan samalla mitalla.
- Raht-Ari
varmaankin kirjoitti:
noilla valoilla näät, mutta pistekuvioinen lisäkaukovalo ei ole laillinen tieliikennekäytössä. Ei myöskään 100W polttimo.
Ajattele, jos sitten se sumuvalopelle oikeesti menettää pimeällä auton hallinnan sun liikalamppujes takia, ni satut olemaan varmasti kusessa ja aiva korvias myöten.
Sinä se vasta vähän välität muista.Niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa!
- Raht-Ari
sulle vaan. kirjoitti:
"tai vajaavaisessa ymmärryskyvyssäsi suomen lainsäädäntöä kohtaan."
Miten Herra Raht-Ari voi noin itse todeta, kun hänellä itsellä on autossaan laittomat lisäkaukovalot sekä 100W polttimot niissä.
Haluaisin vaan saada tietää... hehe
Sun pitää elää niinku saarnaat eli ota valoistas tehopolttimot pois.Että tiedän Suomen lainsäädännön, ymmärryksessäni ei ole vikaa. Siinä voi olla, noudatanko sitä. Itse et varmaan ole koskaan ajanut tietoisesti ylinopeutta???
- Raht-Ari
pää kirjoitti:
Kyllä kummatkin on ihan asiaa, sumuvalot jossei kahdet. Sitten >100W lisäkaukovaloja kuuden patteri, kaikki isoja. Ja kaikki päällä aina. Vastaantulijatkin näkee tien paremmin.
Mutta on unohdettu täysin heikkovaloiselle vastaantulijalle kaikkein ystävällisin vaihtoehto, lähivalojen kahdentaminen. Kirkkaalla säällä kahdennettu lähivalo on parempi näyttämään tien oikeaan reunaan kuin symmetrinen sumuvalo. Eli, jos alamme tinkiä valosäännöistä, miksei käytettäisi kahdennettuja ajovaloja ?Suomen olosuhteissa kahdennetut lähivalot olisivat paras keino näkyvyyteen lähes joka tilanteessa.
Ikävää, että siitä on tehty vakava rikos.
Ens talveksi tulee 2 lisäpitkää lisää =) - Raht-Ari
redred kirjoitti:
Oletpa todella Fiksu!
Niin sinäkin
- mennä
raht-arilla paskat housuun ku on ollu hiljaa hetken ajan.
- Raht-Ari
Tai helsinkiläiset kolarissa.
On se vaan kumma, miten pääkaupunkiseudulla tuo ajotaito katoaa välittömästi kun on liukasta.
Ja sitten selitellään, että "liukas keli yllätti kevätkeleihin tottuneet autoilijat". Perhana, Suomessa saa varautua siihen että välillä on liukasta.
Yhtä hyvät lööpoit sais joka maanantai aiheesta "Maanantai yllätti viikonlopun juhlijat! - Mitään en voinut tehdä, se vaan tuli sieltä!"
Niin, ja EI. Minulla ei mennyt paskat housuun. Olin töissä. Ja kyllä, olin Helsingissä ajossa kolarien aikaan. Liukasta oli, mutta kun suhteuttaa oman ajonsa keliin, ei onnettomuuksia satu. - Valoa kansalle
Raht-Ari kirjoitti:
Tai helsinkiläiset kolarissa.
On se vaan kumma, miten pääkaupunkiseudulla tuo ajotaito katoaa välittömästi kun on liukasta.
Ja sitten selitellään, että "liukas keli yllätti kevätkeleihin tottuneet autoilijat". Perhana, Suomessa saa varautua siihen että välillä on liukasta.
Yhtä hyvät lööpoit sais joka maanantai aiheesta "Maanantai yllätti viikonlopun juhlijat! - Mitään en voinut tehdä, se vaan tuli sieltä!"
Niin, ja EI. Minulla ei mennyt paskat housuun. Olin töissä. Ja kyllä, olin Helsingissä ajossa kolarien aikaan. Liukasta oli, mutta kun suhteuttaa oman ajonsa keliin, ei onnettomuuksia satu.Mulla on aina sekä etu- ja takasumarit päällä ja tulee aina olemaankin. KAHTA EN VAIHDA, ETU- JA TAKASUMAREITA.
- Anonyymi
Taas juku kloppi oli yhdistänyt valot nätisti bemariinsa. Paloi pelkät sumuvalot edessä, kai se hänestä näytti cuulilta. Voi näitä amis pellejä, no oppi ikä jne....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod223794- 162735
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3842096Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391909- 271751
- 311657
- 321619
- 141297
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671212- 121151