Pakkoruotsi takaisin ylioppilskokeisiin

Porissakin on paljon nuoria jotka kirjoittavat ylioppilaaksi, nyt demarihallitus aikoo lisätä nuorten opiskelutaakkaa palauttamalla ylioppilaskokeeseen pakollisen ruotsinkielen, pakkoruotsista ylioppilaskokeissa siitä luovuttiin vuonna 2005. Ruotsinkielen opetus on aivan turhaa nykysuomessa, sitä ei normaalissa arjessa tarvitse juuri kukaan. Lähes kaikki suomalaiset ymmärtävät suomenkieltä, vain noin 0,5 suomalaisista ei ole ymmärtävinään, he ovat yli 90 vuotiaita rantahurreja sekä Ahvenanmaalaisia.

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiirjoitusvirhe otsikossa, piti kirjoittaa ylioppilaskokeisiin ei ylioppilskokeisiin.

• Pukkaa koko ajan kirjoitusvirheitä, ne johtuvat kiukusta ja inhosta demariääliöitä kohtaan.

• Anonyymi

Jatkuva kiukku tuhoaa terveyden.

Jatkuvat kirjoitusvirheet taas johtuvat surkean huonosta kirjoitustaidosta.

• Anonyymi

Jamppa kertoo omia totuuksiaan, tosin ihan vääriä, Kyllä Ruotsinkieltä tarvitaan Suomessakin. Kävin itse aikoinaan lyseon läpi ja opiskelin siellä ensin nk pakkoruotsin ja sitten jatkoin kielenopiskelua eteenpäin. Tein työurani Göteborgin telakkayhtiössä ja kyllä oli opiskelusta hyötyä.

• Anonyymi

Voi hyvä hevoinen, pitääkö sen olla kaikille pakkoruotsia kun sinä olit telakalla työssä göteborgissa?

Ja aloitusta korjaten, ne yli ysikymppiset paremmat kansalaiset jotka eivät hallitse millään kielellä virastoasiointia, niin niillä on alzheimer, parkinson sekä virkaholhous.
        Eihän ne pärjää vaikka koko planeetta joutuisi lukemaan pakkokiinaa ja pakkoruotsia.

• Anonyymi

Ruotsiin lähti aikoinaan satojatuhansia umpisuomenkielisiä työhön ja hyvin pärjäsivät, suurin osa oppi puhumaan ruotsia vuodessa ja ne jotka eivät oppineet pärjäsivät silti.
      Joku telakkatyö ei vaadi kielitaitoa, riittää kun osaa hitsata ja taivuttaa levyä.

Tämä on aivan sairasta, koko suomen kansa kyykkyyn 0,003% vuoksi, se on se todellinen määrä väestöstä joka ei ymmärrä kuin ruotsia ja lähihoitajaa.

• Anonyymi

Ei se ainaakaan muutamaan vuoteen toteudu, jos milloinkaan.

Rkp sitä vaati, mutta muut puolueet saivat muutettua kirjauksen hallituksen epämääräisen tulevaisuuden asiaksi.

• Anonyymi

Hallitus on päätynyt tähän ratkaisuun, koska on havaittu, etteivät ylioppilaat selviä jatko-opintoihinsa sisältyvästä virkamiesruotsista. Yliopisto- ja korkeakoulututkintoja jää suorittamatta, koska yksittäinen virkamiesruotsin kurssi tulee ylitsepääsemättömäksi esteeksi. Tämä on huolestuttavaa ja tälle on tehtävä jotain.

Hallituksen ajatus on se, että kun ruotsi on pakko kirjoittaa ylioppilaskokeessa, nuorten kielentaidot vahvustuvat kuin taikaiskusta ja virkamiesruotsikin hoituu myöhemmin.

Pakote ei kuitenkaan puutu millään tavalla siihen varsinaiseen ongelmaan eli heikkoon kielitaitoon. Heikko osaaminen on peräisin jo peruskoulusta. Peruskoulun tuntikehystä on vuosien varrella viilattu pienemmäksi ruotsin osalta. Yläkoulussa opiskellaan enää ruotsia 4 vuosiviikkotuntia kun aiemmin määrä oli 9. Opetamme ruotsia vähemmän kuin koskaan, mutta silti vaadimme samaa osaamista ylioppilaskokeessa ja virkamiesruotsin kurssilla kuin aiemminkin. Ei oikein reilu järjestely opiskelijan kannalta.

Tällä hetkellä siis vähäisellä ruotsin opetuksella saavutettavat taidot eivät anna valmiuksia selviytyä niistä vaatimuksista, joita järjestelmämme opiskelijoiltamme vaatii. Tämä on se ongelma, johon pitäisi puuttua. Joko opetukseen on panostettava lisää tai sitten vaatimukset on madallettava sille tasolle, johon nykyinen opetusmallimme antaa valmiudet.

• Anonyymi

Pakkoruotsia vastustava suomenkielinen, jossain vaiheessa elämäänne saatatte tarvita ruotsinkielentaitoa, vaikka vain yhden kerran. Olette koskaan pohtineet kauhuskenariota että kun menette lomalle Maarianhaminaan ja poikkeatte paikallisella jäätelökioskille niin te jäätte ilman jäätelötöttöröä kun ette kykene tilaamaan kioskista jäätelöä suomen tai englanninkielellä, Maarianhaminan kaupoissa ja kioskeissa puhutaan vain pelkästään ruotsinkieltä. Eikö se jo osoita että sinun olisi kouluissa kannattanut uhrata muutama vuosi ruotsinkielen opiskeluun.

• Anonyymi

Ruotsi on turha kieli.Suomessa asuvat opetelkaa Suomea tai muuttakaa muualle kuten kokoomuksen orpokin kehoitti kantaSuomalaisia muuttamaan muualle jos ei englanti ravintolassa suju.

Itse en suostu puhumaan hurria sanaakaan.Minulle jos mussutetaan ruotsia, kehoitan vaihtamaan kielen Suomeksi tai painumaan ns. fidduun.

• Anonyymi

Osaan yhden sanan ruotsia. Tack. Sanon san yleensä aamulla kun lähden.
        Muuten olen pärjännyt lontoolla ruotsissakin, jossa käyn noin 10 krt vuodessa. Ruotsalaiset puhuu enlantia paremmin kuin minä raumaa. Tack.

• Anonyymi

Minulla on kielitaitoa mutta puhun vain suomea. Demariässä.

• Anonyymi

Osaan vain Jag talar inte Svenska.

• Anonyymi

Meidän pitää ottaa ruotsinkielen pakko-opetus kiitollisuudella vastaan koska, ruotsalaiset siirtomaaisännät auttoivat meidät alas puusta ja opettivat kirjoittamaan, pitää muistaa herran pelko ja ottaa lakki pois päästä fiksumpiensa edessä.

Muistakaahan alamaiset olla nöyriä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4830
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1342
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      255
      968
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      957
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe