Mikä on yksityisen pysäköinninvalvonnan tulevaisuus?

Anonyymi

Oheiset skenariot tulee itsellä mieleen:
Nollavaihtoehto: Ei muutoksia nykytilanteeseen. Ei uutta lainsäädäntöä. Valvontayhtiöt joutuu edelleen nostamaan velkomuskanteen jokaista maksusta kieltäytynyttä kohtaan häviön riskillä. Jokainen oikeusaste saa ratkaista tapauskohtaisesti mikä on riittävä näyttö sopimuksen syntymisestä. Paljon yleistä epävarmuutta jota valvontayhtiöt epäilemättä tulevat käyttämään omana varoittavana esimerkkinä; "katsos nyt, kynittiin tältä sairaanhoitajalta 46k€, maksa nyt se valvontamaksu tai itke ja maksa".
Ykkösvaihtoehto: Uutta lainsäädäntöä alan tueksi. Voi toteutua jos kansalaisaloite https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4546 saa riittävästi tuulta alleen. Voisi toimia esimerkiksi siten että yksityiset valvojat laatisivat aina viranomaiselle esityksen virhemaksun määräämisestä jonka viranomainen vahvistaisi tai jättäisi vahvistamatta (kuten kesken jääneessä aikaisemmassa lakiesityksessä). Autoilijan valitusreitti olisi sama kuin viranomaisen määräämissä virhemaksuissa eli ensin kuunnan pysäköintiviranomaiselle, sitten hallinto-oikeuteen ja lopuksi korkein hallinto-oikeus. Valvonta-avustajana toimiminen voisi olla luvanvaraista. Tämä malli edellyttäisi kuitenkin sopimuspohjaisten valvontamaksujen kieltämistä koska muuten valvontayhtiöt saisivat valita sopimuspohjaisen valvontamaksun ja virhemaksuesityksen väliltä ja autoilijan oikeusturva ei paranekaan nollavaihtoehtoon nähden. Viranomaisen mukaantuomisessa olisi sekin etu että viranomaisilla on paremmat valtaoikeudet ja työkalut tapauksiin jossa pelkkä rahallinen sanktio ei tehoa (varastoon hinaaminen tai rengaslukko).

Sanovat että kahdesta huonosta vaihtoehdosta suomalaiset valitsevat molemmat eli tuleeko meille silti tilanne jossa auton omistaja vastaa aina muidenkin tekemistä sopimuksista? Ja että valvontamaksusta reklamointi tehdään käytännössä mahdottomaksi? Ja kaikki tämä oikeuslaitoksen siunauksella?

4

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väärinpysäköijät ovat aiheuttaneet parkkifirmojen synnyn.

    • Anonyymi

      Aloitus on täydellistä soopaa

      "Tämä malli edellyttäisi kuitenkin sopimuspohjaisten valvontamaksujen kieltämistä"

      Se vaatisi ainoastaan, että nykyisiä lakeja alettaisiin noudattamaan, nykyiselläänkin firmat rikkovat Suomen lakeja. Yksityinen valvonta leikkisakkoineen on yksiselitteisesti kiellettyä jo nykyisien lakien mukaan.

      "tuleeko meille silti tilanne jossa auton omistaja vastaa aina muidenkin tekemistä sopimuksista?"

      Ei varmasti tule koskaan, ei kukaan muu voi olla vastuussa toisten tekemisistä tai tekemättömyyksistä. Ainoan poikkeuksen tekevät holhouksen alaiset henkilöt, joten joissakin tapauksissa esim. vanhemmat vastaavat ainakin joltain osin alaikäisten lasten tekemisistä, en aukaise tätä tarkemmin, kun sekin aika tapauskohtaista.

      • Anonyymi

        "Se vaatisi ainoastaan, että nykyisiä lakeja alettaisiin noudattamaan, nykyiselläänkin firmat rikkovat Suomen lakeja. Yksityinen valvonta leikkisakkoineen on yksiselitteisesti kiellettyä jo nykyisien lakien mukaan."

        Periaatteessa näin, käytännössä ei aina. KKO:n Virheessä vuodelta 2010 todettiin että sopimus voi syntyä kyltin ohi ajamalla. Lisäksi siinä tapauksessa valvontamaksut oli saatu läheltä kotia eli oikeus ei pitänyt uskottavana että ei tiennyt kuka oli ajanut. Oikeuslaitos on siis lähtenyt sooloilemaan asiassa. Oikeuslaitos on demokraattisten vaikuttamismahdollisuuksien ulottumattomissa mutta eduskunta ei. Tämä on merkittävä osasyy koko alan olemassaoloon. AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se vaatisi ainoastaan, että nykyisiä lakeja alettaisiin noudattamaan, nykyiselläänkin firmat rikkovat Suomen lakeja. Yksityinen valvonta leikkisakkoineen on yksiselitteisesti kiellettyä jo nykyisien lakien mukaan."

        Periaatteessa näin, käytännössä ei aina. KKO:n Virheessä vuodelta 2010 todettiin että sopimus voi syntyä kyltin ohi ajamalla. Lisäksi siinä tapauksessa valvontamaksut oli saatu läheltä kotia eli oikeus ei pitänyt uskottavana että ei tiennyt kuka oli ajanut. Oikeuslaitos on siis lähtenyt sooloilemaan asiassa. Oikeuslaitos on demokraattisten vaikuttamismahdollisuuksien ulottumattomissa mutta eduskunta ei. Tämä on merkittävä osasyy koko alan olemassaoloon. AP

        Nykyisellään yksityinen valvonta mahdollistaa ajoneuvon omistajan väärinpysäköinnin, mutta joka tapauksessa se väärinpysäköinyt pitäisi myös todistaa kameravalvonnan avulla, koska pelkän rekisterikilven mukaan suoraan ajoneuvon omistajalle menevä virhemaksu ei ole oikein. Tai sitten vaihtoehtoisesti rengas/tuulilasilukon avulla yksityisellä firmalla pitäisi olla vaan myös laillinen oikeus käyttää niitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe