Hämmästyin kovasti laskua maksaessani kun pankin järjestelmä vaihtoi maksun saajan tilinumeron. En olisi asiaa muuten huomannutkaan, mutta ko maksusta sattuikin tulemaan kännykkään tekstiviestinä lisävarmistuspyyntö, jossa maksun saajan tilinumero oli aivan muu kuin maksulle syöttämäni. Tarkemmin maksutapahtumaa jälkeenpäin tutkittuani huomasin, että maksun tilinumeron kohdalle oli lisätty pienellä tekstillä info "tilinumero muutettu pankin ja maksun saajan välisen sopimuksen perusteella"
Pyydettyäni asiakaspalvelua selvittämään asiaa, minulle kerrottiin että käytäntö on yleinen. Elikkä tilanteessa, jossa maksunsaajayrityksellä on tili myös maksajan pankissa pankki muuttaakin tiliksi ko pankkiryhmän tilin ja näin estää maksun kiertämisen toisen pankkiryhmän kautta.
Tämä käytäntö ihmetyttää kovasti, koska laskun maksaja ei voi varmuudella tietää kenen tilille maksu ohjattiin. Laskussahan oli vain yksi tilinumero.
Kuinkahan yleinen tämä käytäntö onkaan?
Pankki muuttaa maksun saajan tilinumeron
15
1256
Vastaukset
- Anonyymi
On tuo aika yleinen käytäntö. Samalla tavallahan tuohon pankin järjestelmistä tulevaan vaihtoehtoiseen tilinumeroon pitää luottaa, kuin laskuunkin painettuun. Voi siinäkin painovirhe olla, tai peräti koko lasku olla huijaus.
- Anonyymi
Isojen laskuttajien kohdalla tuo on tavallista. Jos asiaks on vaikka op asiakas ja maksu ohjataan nordeaan, niin todennäköisesti siellä vastaanottajalla on tili ainakin 3-4 muussakin pankissa ja op asiakkaan maksu ohjataan sinne op tilille.
maksajalle sillä ei ole merkkaa! Ja aivan sata varmaa kaikilla pankeilla on tilit kaikissa pankeissa.- Anonyymi
Mutta miksi pankki aiheuttaa hämminkiä maksutapahtumiin muuttamalla tilinumeroita? Maksajaahan ei kiinnosta asia maksun jälkeen vaikka pankki kuskaisi kottikärryllä rahat maksun saajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi pankki aiheuttaa hämminkiä maksutapahtumiin muuttamalla tilinumeroita? Maksajaahan ei kiinnosta asia maksun jälkeen vaikka pankki kuskaisi kottikärryllä rahat maksun saajalle.
Verkkopankkien käytettävyyssuunnittelussa ei pysty millään aliarvioimaan käyttäjää niin paljon, etteikö noinkin selkeä verkkopankin ilmoitus tilinumeron vaihtamisesta aiheuttaisi joissain käyttäjissä hämmennystä.
- Anonyymi
Mielestäni olisi selkeämpää, jos siinä vaiheessa kun tilinumeron syöttää saisi ilmoituksen tilinumeron muuttamisesta.
Silloin ei näkisi tekstiviestissä outoa tilinumeroa ensimmäistä kertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni olisi selkeämpää, jos siinä vaiheessa kun tilinumeron syöttää saisi ilmoituksen tilinumeron muuttamisesta.
Silloin ei näkisi tekstiviestissä outoa tilinumeroa ensimmäistä kertaa.OP ilmoittaa asiasta hyvinkin selkeäsanaisesti heti tilinumeroa syöttäessä, siihen liittyi edellinen kommenttini ja ihmettelyni millaisesta rautalangasta asia pitää oikein vääntää.
- Anonyymi
Ei ilmoittanut op:n järjestelmä mitään ainakaan toukokuussa tänä vuonna. Oletteko korjanneet jo asian?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ilmoittanut op:n järjestelmä mitään ainakaan toukokuussa tänä vuonna. Oletteko korjanneet jo asian?
Kannattaahan tuosta asiakaspalautetta laittaa, että verkkopalveluiden tekijät muistaisivat tulevaisuudessakin, että triviaalitkin asiat voivat olla maksaville asiakkaille hämmentäviä.
- Anonyymi
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kun tämä osuuspankkilainen tunnisti pankkiryhmänsä, jota tämä ongelma koskee, toivon että vastaatte asiaan esimerkiksi asiakaspalvelunne kanavia pitkin.
Asiakaspalvelunne on luvannut kuukausi sitten asiaan selvityksen, mutta mitään ei ole kuulunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kun tämä osuuspankkilainen tunnisti pankkiryhmänsä, jota tämä ongelma koskee, toivon että vastaatte asiaan esimerkiksi asiakaspalvelunne kanavia pitkin.
Asiakaspalvelunne on luvannut kuukausi sitten asiaan selvityksen, mutta mitään ei ole kuulunut.Jos asiakasomistajuus lasketaan osuuspankkilaisuudeksi niin sitten lasketaan, mutta ei minulla tuonne tuotekehitykseen ole sen kummempia kontakteja kuin muillakaan. Sen sijaan ohjelmistokehityksen ammattilaisena voin vinkata, ettei tuollaisten "ongelmien" käsittelyprioriteetti ole missään siellä listan huipulla, joten vastausta saat varmasti odotella toisen ja kolmannenkin kuukauden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kun tämä osuuspankkilainen tunnisti pankkiryhmänsä, jota tämä ongelma koskee, toivon että vastaatte asiaan esimerkiksi asiakaspalvelunne kanavia pitkin.
Asiakaspalvelunne on luvannut kuukausi sitten asiaan selvityksen, mutta mitään ei ole kuulunut.Helvetti tulisi sinullekin vaikka syöpä niin olisi jotain oikeitakin ongelmia pohdittavaksi. Täytyy olla ihmisellä tyhjä ja köyhä elämä että jaksaa ulista mokomasta pikkujutusta. Odottele rauhassa sitä selvitystäsi, eiköhän sinut ole jo siirretty kansioon "Idiootit, ei vaadi toimenpiteitä".
- Anonyymi
Et voi olla tosissasi.
Mutta jokin sinuakin ahdistaa.
Helpottaisiko jokin muukin kuin muiden ahdistelu?
- Anonyymi
Tosi yleistä laittavat vielä kuitin kotiin vaikka ei ole tilannut.
- Anonyymi
Ei pankki muuta tilinumeroita oi Hyvin tilin numero puuttuu
- Anonyymi
Ei tapahtunut mitään
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323948
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048