Pankki muuttaa maksun saajan tilinumeron

Anonyymi

Hämmästyin kovasti laskua maksaessani kun pankin järjestelmä vaihtoi maksun saajan tilinumeron. En olisi asiaa muuten huomannutkaan, mutta ko maksusta sattuikin tulemaan kännykkään tekstiviestinä lisävarmistuspyyntö, jossa maksun saajan tilinumero oli aivan muu kuin maksulle syöttämäni. Tarkemmin maksutapahtumaa jälkeenpäin tutkittuani huomasin, että maksun tilinumeron kohdalle oli lisätty pienellä tekstillä info "tilinumero muutettu pankin ja maksun saajan välisen sopimuksen perusteella"

Pyydettyäni asiakaspalvelua selvittämään asiaa, minulle kerrottiin että käytäntö on yleinen. Elikkä tilanteessa, jossa maksunsaajayrityksellä on tili myös maksajan pankissa pankki muuttaakin tiliksi ko pankkiryhmän tilin ja näin estää maksun kiertämisen toisen pankkiryhmän kautta.

Tämä käytäntö ihmetyttää kovasti, koska laskun maksaja ei voi varmuudella tietää kenen tilille maksu ohjattiin. Laskussahan oli vain yksi tilinumero.

Kuinkahan yleinen tämä käytäntö onkaan?

15

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On tuo aika yleinen käytäntö. Samalla tavallahan tuohon pankin järjestelmistä tulevaan vaihtoehtoiseen tilinumeroon pitää luottaa, kuin laskuunkin painettuun. Voi siinäkin painovirhe olla, tai peräti koko lasku olla huijaus.

    • Anonyymi

      Isojen laskuttajien kohdalla tuo on tavallista. Jos asiaks on vaikka op asiakas ja maksu ohjataan nordeaan, niin todennäköisesti siellä vastaanottajalla on tili ainakin 3-4 muussakin pankissa ja op asiakkaan maksu ohjataan sinne op tilille.

      maksajalle sillä ei ole merkkaa! Ja aivan sata varmaa kaikilla pankeilla on tilit kaikissa pankeissa.

      • Anonyymi

        Mutta miksi pankki aiheuttaa hämminkiä maksutapahtumiin muuttamalla tilinumeroita? Maksajaahan ei kiinnosta asia maksun jälkeen vaikka pankki kuskaisi kottikärryllä rahat maksun saajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi pankki aiheuttaa hämminkiä maksutapahtumiin muuttamalla tilinumeroita? Maksajaahan ei kiinnosta asia maksun jälkeen vaikka pankki kuskaisi kottikärryllä rahat maksun saajalle.

        Verkkopankkien käytettävyyssuunnittelussa ei pysty millään aliarvioimaan käyttäjää niin paljon, etteikö noinkin selkeä verkkopankin ilmoitus tilinumeron vaihtamisesta aiheuttaisi joissain käyttäjissä hämmennystä.


      • Anonyymi

        Mielestäni olisi selkeämpää, jos siinä vaiheessa kun tilinumeron syöttää saisi ilmoituksen tilinumeron muuttamisesta.
        Silloin ei näkisi tekstiviestissä outoa tilinumeroa ensimmäistä kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni olisi selkeämpää, jos siinä vaiheessa kun tilinumeron syöttää saisi ilmoituksen tilinumeron muuttamisesta.
        Silloin ei näkisi tekstiviestissä outoa tilinumeroa ensimmäistä kertaa.

        OP ilmoittaa asiasta hyvinkin selkeäsanaisesti heti tilinumeroa syöttäessä, siihen liittyi edellinen kommenttini ja ihmettelyni millaisesta rautalangasta asia pitää oikein vääntää.


      • Anonyymi

        Ei ilmoittanut op:n järjestelmä mitään ainakaan toukokuussa tänä vuonna. Oletteko korjanneet jo asian?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ilmoittanut op:n järjestelmä mitään ainakaan toukokuussa tänä vuonna. Oletteko korjanneet jo asian?

        Kannattaahan tuosta asiakaspalautetta laittaa, että verkkopalveluiden tekijät muistaisivat tulevaisuudessakin, että triviaalitkin asiat voivat olla maksaville asiakkaille hämmentäviä.


      • Anonyymi

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kun tämä osuuspankkilainen tunnisti pankkiryhmänsä, jota tämä ongelma koskee, toivon että vastaatte asiaan esimerkiksi asiakaspalvelunne kanavia pitkin.

        Asiakaspalvelunne on luvannut kuukausi sitten asiaan selvityksen, mutta mitään ei ole kuulunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kun tämä osuuspankkilainen tunnisti pankkiryhmänsä, jota tämä ongelma koskee, toivon että vastaatte asiaan esimerkiksi asiakaspalvelunne kanavia pitkin.

        Asiakaspalvelunne on luvannut kuukausi sitten asiaan selvityksen, mutta mitään ei ole kuulunut.

        Jos asiakasomistajuus lasketaan osuuspankkilaisuudeksi niin sitten lasketaan, mutta ei minulla tuonne tuotekehitykseen ole sen kummempia kontakteja kuin muillakaan. Sen sijaan ohjelmistokehityksen ammattilaisena voin vinkata, ettei tuollaisten "ongelmien" käsittelyprioriteetti ole missään siellä listan huipulla, joten vastausta saat varmasti odotella toisen ja kolmannenkin kuukauden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. Kun tämä osuuspankkilainen tunnisti pankkiryhmänsä, jota tämä ongelma koskee, toivon että vastaatte asiaan esimerkiksi asiakaspalvelunne kanavia pitkin.

        Asiakaspalvelunne on luvannut kuukausi sitten asiaan selvityksen, mutta mitään ei ole kuulunut.

        Helvetti tulisi sinullekin vaikka syöpä niin olisi jotain oikeitakin ongelmia pohdittavaksi. Täytyy olla ihmisellä tyhjä ja köyhä elämä että jaksaa ulista mokomasta pikkujutusta. Odottele rauhassa sitä selvitystäsi, eiköhän sinut ole jo siirretty kansioon "Idiootit, ei vaadi toimenpiteitä".


      • Anonyymi

        Et voi olla tosissasi.

        Mutta jokin sinuakin ahdistaa.

        Helpottaisiko jokin muukin kuin muiden ahdistelu?


    • Anonyymi

      Tosi yleistä laittavat vielä kuitin kotiin vaikka ei ole tilannut.

    • Anonyymi

      Ei pankki muuta tilinumeroita oi Hyvin tilin numero puuttuu

    • Anonyymi

      Ei tapahtunut mitään

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe