KKO:2019:45
Henkilöstön vuokrausta harjoittava yhtiö oli tehnyt työntekijöiden kanssa useita peräkkäisiä määräaikaisia työsopimuksia. Työsopimusten ehtojen mukaan työsuhde päättyi vuokrayrityksen asiakasyhtiön työntekijää koskevan toimeksiannon päättyessä työsopimuksessa arvioituna päivänä. Kun työsopimuksista ilmenevien syiden perusteella työnantajan työvoiman tarvetta ei voitu arvioida tilapäiseksi ja kun työnantaja ei ollut muuta selvittänyt, työsopimuksia oli pidettävä toistaiseksi voimassa olevina, ja työntekijöillä oli oikeus irtisanomisajan palkkaan ja lomakorvauksiin.
Työntekijöillä ei ollut oikeutta korvaukseen työsopimusten perusteettomasta päättämisestä, koska työnantajalla olisi ollut oikeus irtisanoa työsopimukset tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla ja koska työsopimusten päättämiseen ei ollut liittynyt työntekijöitä loukkaavia piirteitä.
TSL 1 luku 3 § 2 mom (55/2001)
TSL 1 luku 3 § 2 mom (1224/2010)
TSL 12 luku 2 §
Oikeutta vuokramiehille
4
262
Vastaukset
- Anonyymi
Onko mitään veemäisempää kuin "määräaikainen sopimus", jonka päättymispäivä onkin vain "arvio", ja työsuhde voidaan päättää myös jos "toimeksiantaja päättää tilauksen". Ja näitä sitten työnhakuportaaleissa mainostetaan xx kuukauden määräaikaisina töinä. Mikä siinä on niin hemmetin vaikeata ihan perinteiseen tapaan arvioida, että työntarve kestää 6 kk, ja sitoutua työntekijään edes sen 6 kk. Tai puhutaan sitten asioista niiden oikeilla nimillä. Tehdään sitten vaikka nollatuntityönä jos on niin vaikeata luvata mitään.
- Anonyymi
Vuokratyö on rikos ihmisyyttä kohtaan, se on silkkaa hyväksikäyttöä ja nykyajan orjuuttamista.
- Anonyymi
Jokainen voi myös itse itseään vuokrata.
Oletteko koskaan käyneet ehdottamassa millekään firmalle, että vuokraatte itse itsenne sinne, niin firman ei tarvitse maksaa vuokravälitystä?- Anonyymi
Tai sitten vain kumotaan porvareiden vuonna 1996 aikaansaamat paskalait ja lopetetaan vuokratyöfirmaorjuutus.
Aivan turha syyttää heikossa asemassa olevia työläisiä, kun valtarakenteet on täysin porvareiden puolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748