Onko joku tehnyt täysremontin yamaha 2-tahtisiin? Onko rakettitiedettä, korjaamolla kun sanovat, että tunteja menee niin paljon ettei kehtaa laskuttaa. Nyt siis itse purkamassa ja vaihtoon taitaa mennä lähes kaikki yläpäästä. Ainakin nyt kampiakselin laakerit ym ja männät. Ihmettelen myös väittämiä, että ei kannata korjata. Vastaava käytetty keskimäärin 2kiloa ja ei takeita kunnosta. Uudet osat ja koneistus, tonnin luokkaa. Ei aukea yhtälö ja alkaa tuntua, että korjaamot ei viitsi vaan liata käsiään, kun helpompaakin rahaa tarjolla. Ammattilaisella kun tuskin montaa tuntia purkuun menee, sen jälkeen osat koneistamolle ja nippu kasaan.
yamaha 50hv
19
100
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko tutkinut osien hintoja eli männät, laakerit, tiivisteet, sekä poraukset jos on tarvetta ? Oletkos tehnyt johonkin koneeseen täysremppaa ? Ei se rakettitiedettä ole, mutta kyllä pitää hyvin tietää, mitä on tekemässä.
- Anonyymi
Olen katsellut osien hintoja. Itse laskin, että jos tonnilla saa kaikki osat (mikäli uutta kampiakselia ei tarvita), niin vielä kannattaisi kasaan parsia. Koneistusten hinnat ainakin täälläpäin minusta aika edullisia. Pitää nyt ensin katsoa, että mitä on syönyt ja mitä kaikkea uusiksi lopulta menee. Tuon lohkon ym pois ottaminenhan on vissiin kuitenkin aika simppeli ja koneistamolla (jos tarvii viedä), niin kasaavat uudet osat ja sitten nippuun kaikki. Johnsson 40hv aikanaan purin, käymään sekin vielä lähti, vaikka harjottelua olikin sen osalta. Kuva vaan aina kun jotain irrottaa ja tarkasti merkitsee. Tuppaa meinaan vauhdilla kun purkaa, niin sitten ei kasauksessa muista mikä oli mihinkin.
- Anonyymi
Hei
Ongelma on siinä että Arkadianmäki on tehnyt kaikkensa että työ saadaan Suomessa mahdollisimman kalliiksi.
Ainoa järkevä ratkaisu on ostaa toimiva Power head (moottoriosa) tai ostaa koko kone jossa power headin mekaniikka on kunnossa. Ja nämä tietysti käytettyinä.
Moottorin peruskorjaus osineen ja koneistuksineen ei ole taloudellisesti järkevä vaihtoehto.- Anonyymi
Kuten aloittaja jo totes, käytetytä koneestakin saa maksaa helvetisti ja ikinä ei ole takeita missä kunnossa tekniikka oikeasti on. Uudet osat ja koneistukset ja itse kasaa ja purkaa niin on kannattavaa ja tietää varmasti että sisuskalut on priimakunnossa.
- Anonyymi
"Ongelma on siinä että Arkadianmäki on tehnyt kaikkensa että työ saadaan Suomessa mahdollisimman kalliiksi."
Kyllä tähän on enemmän syyllinen SAK! Arkadianmäki toki hyvänä kakkosena.
- Anonyymi
Jäi kysymättä, että mikä vika vanhassa on ?
- Anonyymi
Ajossa sammui yhtäkkiä, pientä ääntämistä. Ei sammunut kuitenkaan kuin seinään. Nyt ei käynnisty ja kilkattaa, yhdessä pytyssä puristukset hävinnyt. Varoitussummeri tms ei huutanut, pitäisi huutaa jos lämmöt nousee. Kohta pääsen avaamaan ja sitten näkee mitä on hajonnut ja miksi männät jumissa.
- Anonyymi
Jaahas. Kone on sitten totaalisen kaputt. Voithan sen huvikseen purkaa, mutta ei kannata elätellä toiveita. Siellä on luultavasti männänrengas poikki tai mäntä hajonnut. Se meinaa sitä, että metallisirut on hajottanut jokseenkin kaiken, esim laakerit. Ota sylinterin kansi auki ekana, koska sieltä näkee heti sylinterien kunnon sekä onko mäntä halki. Männänrenkaat on näissä aika rihveleitä ja saattaa olla silppuna.
- Anonyymi
Taas näitä, että kaikki on menetetty ym. Mikä siinä tekee pelin menetetyksi jos kaikki osat vaan vaihtaa uuteen. Osat kun ei varmasti maksa sitä mitä joutuisi samanlaisesta käytetystä maksamaan (siitä ei sitten taas tiedä mikä on).
- Anonyymi
Asiasta mitään tietämätön. Mikä näissä perämoottoreissa on eri kuin autoissa, moottoripyörissä yms. Ei niitäkään heti kaatopaikalle raijata, vaan korjataan pois. Vielä 2t kone, niin on maailman yksinkertasin kapistus.
- Anonyymi
Juu tottakai ne osat tosiaan voi vaihtaa uuteen. eihän sitä tietenkään kukaan tule kieltämäänkään. Kuten edellä, saattaa tulla isompaakin remppaa, mutta tosimies tekee eikä kysele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiasta mitään tietämätön. Mikä näissä perämoottoreissa on eri kuin autoissa, moottoripyörissä yms. Ei niitäkään heti kaatopaikalle raijata, vaan korjataan pois. Vielä 2t kone, niin on maailman yksinkertasin kapistus.
Ei kai kukaan enää tee autoihin moottoriremppoja poislukien harvat harrasteautot?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai kukaan enää tee autoihin moottoriremppoja poislukien harvat harrasteautot?
No jos auto on esim 8kiloa ja totaalinen kansiremontti 2kiloa, niin en ainakaan minä näe syytä miksi ei moista tekisi. Minusta silloin jos remontin hinta nousee yli sen mitä kyseinen kapistus maksaa, niin silloin toki harkitsisin. Mutta jos halvemmalla saat esim männät ja sylinterin poraukset yms, niin saat varmasti paremman mitä se "uusi" käytetty olisi.
- Anonyymi
Juuri näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos auto on esim 8kiloa ja totaalinen kansiremontti 2kiloa, niin en ainakaan minä näe syytä miksi ei moista tekisi. Minusta silloin jos remontin hinta nousee yli sen mitä kyseinen kapistus maksaa, niin silloin toki harkitsisin. Mutta jos halvemmalla saat esim männät ja sylinterin poraukset yms, niin saat varmasti paremman mitä se "uusi" käytetty olisi.
Missä 8 tonnin autossa on nykyaikana konerempan tarvetta? Itsellä on -99 ja -05 autot eikä koneille ole tehty mitään (uudemmasta vaihdettu pari anturia). Kumnankaan arvo ei ole lähelläkään 8 tonnia, vaikka uutena ovat olleet kalliita. Ostin molenmat 4-vuotiaana, jolloin hinta oli tippunut reilustu, vaikka kilometrejä ei hirveästi ollut.
- Anonyymi
Oletko järviveneilijä?
Aikoinaan kun yritin avata vanhempaa merikäytössä ollutta perämoottoria, niin eipä juuri ainoatakaan moottoripulttia saanut auki, vaan ne katkesivat melkein samantien, kun avaimella otti vääntöä.
Totesin täysin toivottomaksi tehtäväksi. Ja tässä koneessa oli ns. sinkit kuitenkin uusittu aina ohjeiden mukaan.- Anonyymi
Helkkarin hyvä pointti. Jäikin tuo kysymättä. Jos tosiaan vanha merikone, niin voi kyllä varautua em. juttuihin. Ne sinkit vaikuttaa siellä pinnan alla, missä galvaaninen korroosio on pahinta. Se tosin on vähän kumma, kun esim ei koskaan avata lohkon pultteja ja siltikin ne on jumissa, vaikka luulisi olevan tiiviissä tilassa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helkkarin hyvä pointti. Jäikin tuo kysymättä. Jos tosiaan vanha merikone, niin voi kyllä varautua em. juttuihin. Ne sinkit vaikuttaa siellä pinnan alla, missä galvaaninen korroosio on pahinta. Se tosin on vähän kumma, kun esim ei koskaan avata lohkon pultteja ja siltikin ne on jumissa, vaikka luulisi olevan tiiviissä tilassa ?
Niin luulisi joo. Mutta se pultti katkesi aina juuri sitä kohtaa mistä on eniten haittaa. Jäi se tynkä sinne alumiinilohkoon, vajaa millin syvälle, ja on sitten ihan mahdoton kotikonstein enää irroittaa.
Oikein syynäsin katkenneita pultteja, ja kyllä niissä näytti olevan jotain ihmeellistä hapertumaa. Ne olivat jotenkin menettäneet lujuutensa ja näyttivät katkoskohdasta suorastaan ohuemmilta. Ilmeisesti kuitenkin vuosien saatossa suolahöyryt aiheuttaa koko koneessa jonkinlaisen sähkökemiallisen reaktion. Tämä sitten alumiini/teräs liitoskohdassa heikentää terästä, ja tekee alumiiniin sitä valkoista pulveria, ja jotenkin "turvottaa" sen kiinni teräkseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helkkarin hyvä pointti. Jäikin tuo kysymättä. Jos tosiaan vanha merikone, niin voi kyllä varautua em. juttuihin. Ne sinkit vaikuttaa siellä pinnan alla, missä galvaaninen korroosio on pahinta. Se tosin on vähän kumma, kun esim ei koskaan avata lohkon pultteja ja siltikin ne on jumissa, vaikka luulisi olevan tiiviissä tilassa ?
" vaikka luulisi olevan tiiviissä tilassa ? "
Ei ne missään kaasutiiviissä tilassa ole. Kyllä se suolainen ilma pääsee sinne pulttien kierteisiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 477705
- 334263
- 573745
- 503210
- 172896
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652621- 642498
- 552421
- 402349
- 162296