Elämä kulkee!

Anonyymi

Toinen lapsuusajan aika alkaa olla ohi, kun lapsenlapset alkavat itsenäistyä kouluunmenon myötä. Eivät enää niin tarvitse mummoa vahtimaan ja puistossa pyörimään. Tulee jotenkin niin haikea olo. Minua ei tarvitse enää kohta kukaan!

No, mutta toisaalta on helpottavaa huomata, että osaavat järjestää asiansa itsenäisesti ja pärjäävät. Niinhän yritin itse kasvattaa lapseni ja näkyvät taas omat lapsensa kasvattaa.

On kiva huomata, että elämä jatkuu ja homma toimii ja itse voi hengähtää. Työ on tehty ja muut jatkavat siitä, jokainen omalla tavallaan.

18

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niin, olemmeko yhteiskuntana kehittyneet sellaiseksi, että ikääntyviä ja ikääntyneitä ei enää tarvita? Eiväthän nuo höppänät osaa edes yhteisiä asioitamme hoittaa, kun eivät ymmärrä nykyteknologistakaan juuri mitään.

Ovat panoksensa yhteiskunnalle antaneet. Hylsyt heitetään pois.

• Anonyymi

Noh, niinhän se on. Kun elämän varrella on totuttu äänestämään tiettyä puoluetta, niin sitä sitten äänestetään vanhanakin.

Ei jakseta seurata eri puolueiden ohjelmia ja toimintaa, eikä näin ollen synny riittävää liikkuvuuttakaan puolueesta toiseen - puhumattakaan, että iäkkäät ihmiset yhdistäisivät voimansa ja perustaisivat oman kansanliikkeensä ajamaan järkevällä tavalla suhteutettuja asioita koko yhteiskunnan parhaaksi. Kokemusta kyllä löytyisi.

• Anonyymi

Eihän niitä ikääntyneitä nyt niin ole ennenkään tarvittu. Kuolivat vaan pois säälliseen aikaan. Suurin osa!

Eikä se teknologian osaaminen nyt niin tärkeää ole, että sen kaikkia kiemuroita enää tarvitsekaan osata.

Iäkkäät voivat perustaa puolueensa ajamaan omia asioitansa, mutta oman "kokemuksensa" yhteisten asioiden ajamiseen saa kyllä unohtaa. Meillä oli aikamme vaikuttaa ja nyt on toisten.

Helppoa, kun muut taas touhuavat ja kokevat omat tappionsa tai riemuitsevat omista voitoistaan. Annetaan vaan elämän viedä!

• Anonyymi

Eihän nuorempana ollut aikaa vaikuttaa. Piti yrittää, paiskia töitä ja hoitaa omaa perhettä. Äänestettiin mitä sattui, kun ei ollut syvällisempiä ajatuksia.

• Anonyymi

Nimenomaan nuorena olin hyvinkin aktiivinen kaikenlaisessa poliittisessa toiminnassa. Kaiken muun aktiivisuuden lisäksi. Hyvin ehti, kun oli intohimoinen suhde politiikkaan ja kaikkeen muuhunkin vaikuttamiseen. Lasten, työn, omaishoidon lisäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan nuorena olin hyvinkin aktiivinen kaikenlaisessa poliittisessa toiminnassa. Kaiken muun aktiivisuuden lisäksi. Hyvin ehti, kun oli intohimoinen suhde politiikkaan ja kaikkeen muuhunkin vaikuttamiseen. Lasten, työn, omaishoidon lisäksi.

Nuoruudesta "vanhuuteen" olen nauranut politiikalle, aina.
        Nauran vieläkin.
        Ja kuljen polkuja jotka itse voin valita. Riippuvuussuhteeni mihinkään on nolla.

• Anonyymi

Aikaisin ovat lapset tulleet.

• Harvalla meidän ikäisistä kai enää taaperoikäisiä lapsenlapsia on.

• minttupuu kirjoitti:

Harvalla meidän ikäisistä kai enää taaperoikäisiä lapsenlapsia on.

Suurella osalla kuuskymppisiä on jo lastenlasten lapsia.

Tuossa yhtenä päivänä tapasin entisen naapurini (82v). Oli liikkeellä lapsensa ja lapsenlapsensa kanssa, kotka hyvin tunnistin. Mutta sitten mukana oli vielä yksi nuori nainen pikku vauvansa kanssa. Hän kertoi niitten olevan hänen lapsenlapsensa tyttären oman vauvansa kanssa.
        Viisi sukupolvea, jos oikein laskin.

• Anonyymi

Toisilla on toisilla ei. Jos lapset aloittavat lastenhankkimisen reilusti päälle kolmikymppisinä, niin pieniä lapsenlapsia riittää. Ja hyvä niin, kun antavat pirteyttä päivään!

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Suurella osalla kuuskymppisiä on jo lastenlasten lapsia.

Tuossa yhtenä päivänä tapasin entisen naapurini (82v). Oli liikkeellä lapsensa ja lapsenlapsensa kanssa, kotka hyvin tunnistin. Mutta sitten mukana oli vielä yksi nuori nainen pikku vauvansa kanssa. Hän kertoi niitten olevan hänen lapsenlapsensa tyttären oman vauvansa kanssa.
        Viisi sukupolvea, jos oikein laskin.

Vanhin lapsenlapseni on 21 ja nuorin 5 vuotta, itse olen 68, ihan vielä ei ole lastenlastenlapsia. Vanhin lastenlapsi tuumasi ettei koskaan hanki lapsia, no se jää nähtäväksi. Itse olin nelikymppinen, kun nuorin lapseni syntyi. Kyllä nykyään lasten syntyminen on siirtynyt kauemmas tulevaisuuteen nuorten parissa kuin ennen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhin lapsenlapseni on 21 ja nuorin 5 vuotta, itse olen 68, ihan vielä ei ole lastenlastenlapsia. Vanhin lastenlapsi tuumasi ettei koskaan hanki lapsia, no se jää nähtäväksi. Itse olin nelikymppinen, kun nuorin lapseni syntyi. Kyllä nykyään lasten syntyminen on siirtynyt kauemmas tulevaisuuteen nuorten parissa kuin ennen.

Omia ja sisarieni lapsia on kymmenen. 1975 - 1992. Heistä kenelläkään ei ole edes yhtä lasta eivätkä aio hankkiakaan. Heteroita ovat. Viisas kymmenikkö.

• Anonyymi

Työkaverini oli 38v tullessaan isoisäksi.
      Nykyisin monet saavat eka lapsensa siinä iässä.

• Anonyymi

Ajankohtainen aloitus minulle. Mietin, kun yksi lapsenlapseni menee kouluun, kuka on seurana iltapäivällä. Meneekö iltapäiväkerhoon vai pyydetäänkö minua iltapäivällä koulun päättymisajan ja vanhempien töistätuloajan turvaksi.
      Omat lapset olivat aikanaan yksin ne tunnit tai kavereiden kanssa, paikka oli turvallinen, rauhallinen alue. Eivät halunneet ketään hoitajaksi.
      Vanhemman lapsen anoppi jäi eläkkeelle ja teki loistotyön, joka päivä tuli pariksi tunniksi kun lapsenlapset tulivat koulusta. Nyt lapset ovat jo isoja, mutta aika tasapainoisia, varmaan hyvä ratkaisu.
      Politiikastakin joku ketjussa puhui. Kuulin tänään sutkauksen keskustalle ärtyneestä: On kuin meloni, päältä vihreä mutta sisältä punainen.

• Anonyymi

Vielä otan kantaa, kun yksi kirjoittaa: Niin, olemmeko yhteiskuntana kehittyneet sellaiseksi, että ikääntyviä ja ikääntyneitä ei enää tarvita?
        Kyllä tarvitaan, huolehditaan toisistamme. Itse kun vielä olen ketterähkö, hoidan kahta apua tarvitsevaa. Kohteet vaihtuvat, mutta olen tehnyt sitä n. 20 v.
        No kyllä ne lapsenlapsetkin joskus hoitoa/seuraa tarvitsevat, jos ei muulloin niin silloin kun vanhemmat haluavat olla kaksistaan muualla kuin kotona, toivottavasti eivät pidä sitä laatuaikana - ilman lapsiaan.

• Anonyymi

Olemisen sietämätön keveys. Olenko ihan poikkeuksellinen kun en kärsi siitä ettei minua tarvittaisi enään yhtään mihinkään. Haluan pois suorittamisesta ja kiireestä. Mihinkä pitäisi loppun ikää tarvita niin että eikö elämästä pysty nauttimaan ollenkaan muuten. Onhan sitä kauppiaille aina tarpeellinen kun on vielä hengissä kuluttamassa täällä. Tarviiko sitä sen kummemmin sitten tarpeellinen ollakkaan.

• Anonyymi

Lasten kanssa on vaan niin mukava puuhailla. Pidän heidän elämäntavastaan nähdä kaikkea uutta ja ihmetellä elämänmenoa lapsen näkökulmasta. Tarpeellisuuden haikeus liittyy kasvuun ja itsenäistymiseen. En enää pääse niin aktiivisesti osallistumaan heidän elämäänsä.

Aikuinen elämä on vaan jotenkin niin tylsää! Kaupassa tavaramäärien tuijottelu ei aiheuta muuta kuin kakkahädän. Muuten kyllä elämästä voi nauttia!

• Anonyymi

With out you. Itsepähän merkkasit itsesi eläkkeelle. Onkopa se varma.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4903
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      659
      4088
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2281
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2047
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1848
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1686
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1431
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1198
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87