OHC/OHV???

volvo 242

mitä eroa on ohc ja ohv koneella?

8

6543

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seat ibizassani

      toinen on kaasari ja toinen ruiskukone..en sitten tiedä :D

      • 4th7jm

        Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.


      • jhjhgjgjhgbj
        4th7jm kirjoitti:

        Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.

        No olisko tuo jo 12 vuodessa oppinut...


    • Head Over

      OHC = overhead camshaft = nokka-akseli kannessa
      OHV = overhead valve(s) = kansiventtiilit

      Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa, s.o. lohkon sivussa, jolloin se käyttää kannessa olevia venttiileitä työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Rakenne on käymässä yhä harvinaisemmaksi.

      OHC-kone taas on käytännössä aina myös OHV-kone (sivuventtiilikoneen nokka-akselin järjestämisessä kanteen ei olisi mitään mieltä).

      Suurin osa nykymoottoreista täyttää sekä OHV- että OHC-moottorin kriteerit.

      • Jamppa1

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.


      • 244 DL
        Jamppa1 kirjoitti:

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.

        Jep näin on.
        Tuossa Volvossa vielä sitten:
        OHV kone on "legendaarinen" B20, moottori on pystyssä, nokka remmiä ei ole (ratas veto) ja venat ruuvi säätöiset.
        OHC koneita on B19, B21 ja B23: Nämä "vinossa" remmivetoinen nokka-akseli ( palasäätöiset venat)
        Molemmissa sekä kaasari että ruiskuversioita, B21ET:ssä sitten viela turbokin


      • Matso -57
        Jamppa1 kirjoitti:

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.

        Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.


      • Wanha.asentaja
        Matso -57 kirjoitti:

        Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.

        Kerropas, missä oli nokka-akseli kannessa, alhaalla ja ylhäällä kaksi epäkeskistä laakerin tapaista ja pyöritys välittyi kahden tangon välityksellä alhaalta ylös. Tangoissa luonnollisesti laakeripinnat.
        Ehkä epäselvästi kerrottu, mutta ymmärrät jos olet nähnyt.

        Ja muita pois jääneitä ratkaisuja:
        - Luistimoottori. Joko yhdellä tai kahdella luistilla.
        - Kuningasakselimoottori.
        - Kuusitahtimoottori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5624
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4986
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2884
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2394
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2088
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      26
      1632
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1621
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1551
    Aihe