Kotihakemiston salaaminen Debianissa

Anonyymi

Uusimmassa Debianissa ei enää näytä olevan ecryptfs-paketteja. Onnistuuko pelkän kotihakemiston salaaminen jotenkin, vai onko ainut vaihtoehto salata koko levy?

12

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

EcryptFS -paketit ei tosiaan enää ole mukana Debian Busterissa. Syy on se, että ECryptFS ei ole enää suositeltava, koska se ei ole turvallinen eikä sitä enää käytännössä kehitetä. ECryptFS on todettu liian ongelmalliseksi, jotta sitä voisi enää suositella.

Debianissa on mukana uusi cryptfs, jolla voi salata yksittäisiä hakemistoja samaan tapaan kuin ECryptFS:llä. Itse en ole fscryptiä käyttänyt, muuten kuin kokeilumielessä. Tarkoitus on kyllä ollut kokeilla jossain vaiheessa kotihakemistonkin salaamista sillä.

fscrypt ja siihen liittyvä PAM -moduuli voidaan asentaa näin:

apt install fscrypt libpam-fscrypt

PAM-moduulin ansiosta käyttäjän omat fscryptillä salatut hakemistot saa käyttöön automaattisesti käyttäjän sisäänkirjautuessa. Netistä löytyy ohjeita fscryptin käyttöön.

Toinen mahdollisuus on tietenkin koko levyn salaus, mutta se on tietenkin helpointa tehdä siinä vaiheessa kun käyttistä asennetaan, tai uutta kovalevyä käyttöönottaessa. Jälkikäteen koko levyn salaaminen on paljon hankalampaa.

T. miksuh

• Anonyymi

Äh, typokorjauksena se, että piti tietenkin sanoa:

"Debianissa on mukana uusi fscrypt". Jostain syystä lipsahti tuohon viestin alkuun cryptfs, vaikka piti sanoa fscrypt.

T. miksuh

• Anonyymi

Hienoa että asiallisiin kysymyksiin voi saada asiallisia vastauksia. Asiaalliset vain helposti hukkuvat häiriintyneiden lasten aivopieruihin.

• Anonyymi

https://postimg.cc/w7TGSsKD
      Tuommoiseen koneeseen ajattelin asentaa jonkun linuksin, mutta minkä? (Kiintolevy on tuossa pienempi, siksi se on kuvasta pyyhitty.)
      Sen tiedän että ubuntu on aivan liian raskas tuohon koneeseen ja minttikään ei oikein vakuuta, sillä eiköhän ne molemmat ole jotakuinkin menneet raskaiksi kevyisiin laitteisiin.
      Suomenkielinen pitää olla, turha sitä on hävetä, sillä jos kaikki on englanniksi, menee sen opettelu vielä vaikemmaksi, On mulla toki hieman linuks-taustaa, etten ihan vasta-alkajakaan ole.
      Joskus ammoin kokeilin lubuntua,mutta sen jatkuvat kaatuilut kypsyttivät nopeasti.
      Ehdotella saa vapaasti.
      Ja miksi tämä viesti on tässä, eikä uutena aloituksena, johtuu pitkälti googlen caphtach palapelistä, jota ei huvita klikkailla. Kyllä tää tästäkin löytyy jos yleensäkään lukee tätä palstaa.

• Anonyymi

Palsta trolli itse! Poistokin onnisttu kollilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Palsta trolli itse! Poistokin onnisttu kollilta.

Vinkki: Jos näet aiheeseen liittymättömän trollauksen niin paina nappulaa "ILMOITA" mutta älä vastaa trolliin. Vastaukset (kuten tämä minun viestini) häiritsevät keskustelua enemmän kuin trollaus.

Kiitos vinkistä fscryptin osalta, testaan josko tekisi tuon myös tämän koneen Mintissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vinkki: Jos näet aiheeseen liittymättömän trollauksen niin paina nappulaa "ILMOITA" mutta älä vastaa trolliin. Vastaukset (kuten tämä minun viestini) häiritsevät keskustelua enemmän kuin trollaus.

Kiitos vinkistä fscryptin osalta, testaan josko tekisi tuon myös tämän koneen Mintissä.

Distrowtch:n sivuilta kannattaa katsella.
        Siellä tuskin fanitus pilaa mitään.

• Anonyymi

Sieltä ei vain näe, miten raskas/kevyt mikin jakelu on.

• Anonyymi

WinWajakit kieltää windowsin vakoilun, kieltää tosiasiat! elää valheessa kuin olemme jo huomannut. Avaa linuxita päätömiä juttuja kuin tääkin mihin vastaan.

valehtelee, haukku ja pervoilee, sellanen se on.

• Anonyymi

Avaajan koneeseen CorelLinux, seän kuolaa jenkkifirmoja.

• Anonyymi

Kukaan ei lue tätä palstaa tai ainakaan kovin moni.

• Anonyymi

Vilkkaampaahan tällä alueella on kuin monen muun linux -distron alueella. Ketään ei sitäpaitsi kiinnosta sinun väitteesi joten ihan turhaan lähettelet tuollaisia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5494
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2731
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1472
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1449
    Aihe