RAW-kuvien käsittely ja siihen sopivat ohjelmat

Anonyymi

Kertokaas nyt minulle maallikolle, kuinka niitä RAW-kuvia oikein tuodaan tietsikkaan, ja mikä olisi hyvä ohjelma siihen tarkoitukseen sekä kuinka niitä kuvia käsitellään? Olen kuvannut pelkästään jpeg-kuvia, enkä tiedä RAW-kuvien käsittelystä tuon taivaallista. Kovasti kiinnostaa alkaa niitä käsittelemään (olen lukenut että niillä saa enemmän näkyviin asioita kuvissa), mutta kun en ole nörde, niin minkäs teet. Tietsikan syöverit muutenkin ovat hakusessa minulla.

Itsellä on aika tuore Photoshop (Adobe premiere elements 2019) tietsikassa, mutta se ei taida riittää näiden kuvien käsittelyyn. Eikö näin ole? Tarvitsenko Ligthroomin tai vastaavan muun ja kuinka sen voi kätevimmin hankkia?

Mielelläni otan vastaan kaikki mahdolliset neuvot ja vinkit joita antaisitte minulle. Kiitos.

14

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Elements riittää aloittelijalla hyvinkin pitkälle.
      Kuvia tuodaan ”tietsikkaan” mm. kopioimalla ne muistikortilta tietokoneen kovalevylle.
      Asiaan ei vaikutaa mitenkään se onko kuvan tallennusmuoto RAW, JPEG tai joku muu.
      Kuvankäsittelyyn sopivia ohjelmia voi kätevimmin hankkia valmistajan nettisivuilta lataamalla.

• Anonyymi

Sen tuonnin osaan kyllä auttavasti. Mutta se käsittely onkin toinen juttu. RAW-kuviin haluaisin siirtyä niiden mahdollistaman paremman dynamiikan takia.

• Anonyymi

En ole aloittelija, vaan olen kuvannut eri asioita (luontoa, tähtiä, juhlia) jo vuosikymmeniä. Olen ns. vanhanliiton mies, eikä tietotekniikka ole helppoa englannin kielenkään takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole aloittelija, vaan olen kuvannut eri asioita (luontoa, tähtiä, juhlia) jo vuosikymmeniä. Olen ns. vanhanliiton mies, eikä tietotekniikka ole helppoa englannin kielenkään takia.

Sain juuri peilittömän Sony a7r4 pikselihirmun ja omistan Canonin erittäin laadukkaita putkia. Näitä olisi päästävä hyödyntämään paremmin.

• Anonyymi

Useimpien kameravalmistajien omilla RAW ohjelmilla, joka tulee kameran mukana , pääsee alkuun. Sonylla muistaakseni se on Image Data conventer.

• Anonyymi

Elements riittää peruskäytössä. Kameravalmistajan oma ohjelmisto saattaa myös olla hyvä ja riittävä, ainakin alkuun. Koska et ole valokuvauksen saralla aloittelija niin suosittelisin kyllä Lighroom photoshop hankintaa. Jo siitäkin syystä että niihin löytyy enemmän suomenkielistä kirjallisuutta.

Itse säätämisestä sen verran että vaikeinta siinä on luoda selkeä visio siitä miltä kuvan pitäisi näyttää. Säätäminen sinällään ei ole vaikeaa. Yhtä oikeaa ei ole vaan kuvan voi säätää monella tapaa. Onneksi yleensä löytyy automaattitoiminto jota voi käyttää alussa. Sitten vaan kokeillaan päästäänkö itse samaan tai jopa parempaan. Aikaa kuluu myös siihen että alkaa nähdä hienovaraisten säätöjen vaikutukset. Aloittelijat säätävät yleensä liikaa. Seuraavasta kirjasta löytyy aika paljon tietoa aiheesta:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/raw-9789522910776

Em. kirjassa esimerkkiohjelmina elements, lighroom ja photoshop.Lisäksi kannattaa hankkia kija tai useampi ohjelmasta jota käyttää.

• Anonyymi

Ps. jos mahdollista mennä kurssille niin suosittelen.

• Anonyymi

Kiitos tuosta kirjavinkistä. Olen sortunut siihen liialliseen säätämiseen itsekin kun aloin säätämään kuvia joskus aikoinaan kun digiaikaan siirryttiin. Minulle tärkeä asia on piirto, ja tarkennuksen säädän yleensä aina kun muokkaan kuvia. En tykkää katsoa suttuisia kuvia. Sen takia hommasin tuon mainitun Sonyn 61 megaisen kameran. Olen siis aloittaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tuosta kirjavinkistä. Olen sortunut siihen liialliseen säätämiseen itsekin kun aloin säätämään kuvia joskus aikoinaan kun digiaikaan siirryttiin. Minulle tärkeä asia on piirto, ja tarkennuksen säädän yleensä aina kun muokkaan kuvia. En tykkää katsoa suttuisia kuvia. Sen takia hommasin tuon mainitun Sonyn 61 megaisen kameran. Olen siis aloittaja.

Oletkohan tehnyt jotain väärin vai millä olet kuvannut kun tullut suttuisia kuvia? Itsellä 24Mpix ff ja terävyyttä kyllä ollut tarpeeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletkohan tehnyt jotain väärin vai millä olet kuvannut kun tullut suttuisia kuvia? Itsellä 24Mpix ff ja terävyyttä kyllä ollut tarpeeksi.

Tarkoitan kyllä sitä piirtoa mihin kamera ja putki pysyvät, en tärähtänyttä kuvaa. Oli vähän huono ilmaisu. Nyt kun vertaa Sonyn (a7r4) ja Canonin 5D nelosen piirtoa keskenään, ero on huima Sonyn hyväksi.

• Anonyymi

Elements on käsittääkseni aika minimaalinen raw-kuvan käsittelyn puolesta. Lightroom on sellainen perustyökalu, jolla on paljon käyttäjiä ja johon löytyy paljon ohjeistusta netistäkin. Nykyään sen taitaa saada tosin vain kuukausimaksullisena, tosin aika kohtuullisen näköiseen hintaan Adoben valokuvausjäsenyydellä. Pakettiin kuuluu Lightroom ja photoshop. Itselläni on vielä vanhempi kertamaksullinen versio.

Muita vaihtoehtoja, joita olen kokeillut, on esim. ON1 PhotoRaw, joka tuntui minusta vähän sekavalta, ja Corel Aftershot pro, joka oli sinänsä ihan ok, melkein kuin Lightroom mutta vain melkein, ehkä se tuntui vaan siltä tottumuksestakin johtuen. Raw editoreja on esitelty esim. tuolla: https://www.digitalphotomentor.com/photo-editing-software/

Ilmaisiakin on, esimerkiksi RawTherapee ja DarkTable. Ihan kohtuu päteviä kyllä nekin, mutta minusta niitä vaivaa vähän liiallinen säätöjen määrä. Säätöjä löytyy ihan pirusti, niin kun vaikka terävöintejä ja kohinanpoistoja useammasta paikasta, mikä tekee ohjelman toisaalta hankalaksi oppia ja sekavan tutuiseksi. Jos taas Lightroomiin verrataan, niin siinä on paremmin käyttäjäystävälliseksi hiottu käyttöliittymä, jossa on periaatteessa kaikki tarpeellinen mutta ei juurikaan tarpeetonta roinaa.

• Anonyymi

Ehkä se Ligthroom on se johon sitten myöhemmin päädyn. T. Aloittaja.

• Anonyymi

Yksi hyvä ja edullinen kuvansäätö-ohjelma on Affinity Photo (mm ilmaiset päivitykset)

• Anonyymi

Kuvat saa koneeseen parhaiten kortinlukijalla, joka ei vaadi mitään ohjelmia asennettavaksi. Kuvat kannattaa kopioida, eikä siirtää satunnaisten siirtovirheiden eliminoimiseksi. Muistikortilla saa kuvat kopioitua helposti vetämällä ne kortinlukijan kansiosta tietokoneen valinnaiseen kansioon. Alkuperäiset jää edelleen muistikortille varmistukseksi.
      Monet siirto-ohjelmat piilottaa kuvat outoihin kansioihin.
      Käsittelyä kannattaa kokeilla kameran mukana tulevalla RAW-convertterilla (merkkikohtainen ohjelma), ennenkuin alkaa tuhlaamaan rahoja kaupallisin ohjelmiin.
      Ohjelmia kannattaa hankkia sitten kun homma on tullut tutuksi ja tietää, että homma tulee jatkumaan.
      Kokeilemalla löytää parhaan työtavan, joka poikkeaa hieman eri ohjelmien välillä.
      Netistä ja kirjastosta löytyy myös ohjeita kuvankäsittelyyn.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5494
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2731
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1472
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1449
    Aihe