Yksityistien kunnostuksen jakaminen

Anonyymi

Meillä on pieni yksityistie, johon on tehty kunnostusta talkoilla. Nyt yhden mielestä tielle ei olisi tarvinnut tehdä sen enempää ja hän on haluton osallistumaan kustannuksiin. Asiaan on vaikuttanut varmaan se, kun selvisi, että tien kunnostus tulee maksamaan rahaakin. Aluksi ajateltiin, että tie kunnostettaisin kokonaan talkoilla. Ajateltiin, että tielle ajettaisin vain "soraa" mutta päädyttiin sitten oikeaan murskeeseen pinnalle. Siinä mielessä on menty perse edellä puuhun, että tien kunnostuksesta ei ole sovittu tiekokouksessa, kun se tuumattiin tehdä näin syksyn kunniaksi talkoilla, johon kaikki suostuivat - aluksi. Sittemmin yksi ripesi rintamasta. Osallistui yhden kerran alkuvaiheessa hiukan talkoisiin ja tämän jälkeen häntä ei ole työmaalla näkynyt. Kunnoksessa taas ruokahalu kasvoi työn edetessä.

Nyt pitäisi jakaa kustannukset. Tielle on ajettu soraa ja pintaan mursketta, poistettu kiviä ja pehmeitä paikkoja kaivettu auki, kaivettu ravit ja tehty yksi rumpu. Vain soranajosta ja rumpuputkesta on koitunut maksettavia kustannuksia, noin tonni / osakas, osuuksilla jyvitettynä 800 - 2500 €/tieosuus (tällä luopiolla toisen osakkaan kanssa suurin osuus). Talkootyön arvo paljon enemmän. Kaiken kukkuraksi on saatu kuulla valituksia, kun tie on ollut hetkittäin poikki koneiden ja kaivuun vuoksi. Kun ei ole osallistunut, ei ole ollut kärryllä, mitä milloinkin tapahtuu. Rautaa on ollut tiellä välillä kuin Raatteentiellä.

Yksi on tehnyt pienimmällä osuudellaan merkittävimmän osan konetöistä kaivurillaan ja hänen pienestä montustaan on otettu soraa. Virallisesti pienimmästä osuudestaan huolimatta hän on raskain tien käyttäjä ja sen hyvin itsekin ymmärtää. Suurimmat täytöt koskivat tien aluosaa, jota kaikki käyttävät. Kivet vaikeuttivat suuresti aurausta ja lanausta, josta olen itse huolehtinut. Normaali ylläpito on sujut ennen hyvin, kun budjetti on pysynyt pienenä, suolarahoina lähinnä tien aurauksesta.

Tie on nyt hyvä mutta jälkimaku katkera yhden osakkaan vuoksi.

0

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
        Ikävä
        46
        7635
      2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
        Ikävä
        33
        4213
      3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
        Ikävä
        57
        3715
      4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
        Ikävä
        50
        3190
      5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
        Ikävä
        17
        2876
      6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
        Suomalaiset julkkikset
        65
        2561
      7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
        Ikävä
        54
        2398
      8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
        Ikävä
        51