Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
torstai 24.10.2019 klo 8:29 (muokattu 24.10.2019 klo 8:29)
Autovalmistajilla on kova työ yltää EU:n tiukentuviin päästörajoihin, tai edessä voivat olla jopa miljardiluokan sakot. Yllättäen ratkaisuksi saattavat osoittautua diesel-autot, joita on aiemmin arvosteltu nimenomaan päästöjen takia.
Täyskäännös diesel-keskustelussa
7
72
Vastaukset
- Anonyymi
Nimenomaan. Ei taida olla edes vaihtoehtoa.
- Anonyymi
Diesel-autoja on parjattu maapallon saastuttajaksi n:o 1. Näin ainakin väittävät sähköautolobbarit ja vihervasemmistohallitus korotetuilla polttoaineveroilla.
Pitäisi kuitenkin tutkia mistä oikeasti NOX-partikkelit ovat "kotoisin".
Esimerkiksi merikaupunkien satamat, joissa matkustus- ja rahtiliikennettä, tulee saastetta, jotka laitetaan helposti yksityisautoilun piikkiin. Moni laiva käyttää raskasta polttoöljyä polttoaineenaan eikä laivoilla ole niin tiukkaa tyhjäkäyntisääntöä, kuin yksityisillä henkilöautoilla. Laivat saavat koko satamassa olo ajan käyttää koneitaan ja tupruttaa saastetta ilmakehään.
Myös teollisuus käyttää raskasta polttoöljyä ja jotkut voimalat.
Eilen A-studiossa "asiantuntijat" kertoivat, että 20% saasteista tulee autoilusta, mutta miksi ei kerrottu, että yli puolet tästäkin on ammattiautoilijoiden aiheuttamia. Yksityisautoilija maksaa kuitenkin suurimman osan näidenkin haitoista.
Kun rahtiliikenne saadaan raiteille, niin näin saadaan tästä 20%:sta 11% pois. Näitäkin maantien suurimpia saastuttajien kokonaispainoa on suurennettu ja tästä seuraa väkisinkin saasteiden lisääntymistä.
Olisi tasa-arvon mukaisesti oikeus saada kuulla näistä "pimeistä" saastuttajista samalla vahvuudella kuin yksityisautoilunkin.- Anonyymi
No sit ei ole ilmasto-ongelma. Ne on ongelma suurkaupungeissa joita Suomessa ei ole yhtään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sit ei ole ilmasto-ongelma. Ne on ongelma suurkaupungeissa joita Suomessa ei ole yhtään.
Niin ja maailman oikeiden suurkaupunkienkin autoliikenne on käytännössä lähes kokonaan bensa-autoliikennettä.
Dieselliikennettä lienee käytännössä vain eurooppalaisissa suukaupungeissa merkittävämmin. - Anonyymi
Laivat eivät käytä pääkoneitaan satamassa seisottaessa! Laivoissa on tavallisesti 2-5 moottoria. Pieni ns. apumoottori tuottaa satamassa seisoessa tarvittavan sähkön ja lämmön. Isot päädieselit käynnistetään ajoon lähdettäessä. Tyhjäkäyntiaika jää pieneksi.
- Anonyymi
Jos verrataan Helsingin NO2 arvoja Pirkkolan ja Länsisataman välillä klo 16.00.
Pirkkolassa on vain autoliikennettä sekä kohtuullisen paljon bussiliikennettä.
NO2 arvot (µg/m3) Pirkkolassa 9 kun Länsisatamassa samaan aikaan on 18.
Jotain se kertoo.
Vuosaaressa ei ole mittauspistettä. Siellä on kuitenkin kohtuullisen paljon laivaliikennettä. - Anonyymi
vammalan tdi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090