Vaarallinen tunkki

Anonyymi

Nyt kun kaikki petterit ryntäävät pihalle ja autotalleihin vaihtamaan renkaita, niin laitetaan alle se kunnon hallitunkki, tai edes laadukkaampi saksitunkki, kuin mitä sieltä vararenkaan alta löytyy. Tänään Mondeon kulma tuli alas että rysähti, kun sen oma tunkki petti. Halpa hallitunkki on sata kertaa parempi ja helpompi kuin mikään saksirimpula.

26

3299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noin käy lähes poikkeuksetta sen takia, kun ei tiedä, mitä tekee!

    • Anonyymi

      Yleensä tunkit pettää sekä varsinkin vääntyy kun auto pääsee liikkumaan.

      Sekavaneri tunkin alle jossa tunkin vara liikkua. Eikä uppoa pihalla.

      • Anonyymi

        Harva on rakentanut taloaan suolle ainakaan Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva on rakentanut taloaan suolle ainakaan Suomessa.

        Tunkki uppoa kovallakin hiekkapihalla, hallitunkin pyörät jättää jäljen asfalttiin.

        Pyörillä olevan tunkin pitää päästä liikkumaan vapaasti.

        Vaneri kuuluu aina käyttöön jopa tallissa.


    • Anonyymi

      Ford kannattaa nostaa Toyota trukilla ilmaan saa kaikki neljä vaihettuu samalla ☺️☺️☺️

    • Anonyymi

      Totta. Aika monessa autossa se mukana tullut saksitunkki on mitoitettu kestämään painoa vain sen yhden auton akselipainon verran.
      Esimerkki 2001 Volvo V40 2.0t 165hv Facelift omamassa on 1395kg. Mukana tulleeseen haitaritunkkiin merkitty nostoraja oli vain 680kg.
      Lisäksi oli melkoisen kuluneet näköinen, sekä hutera saksitunkki. Kokeilussa pelkästään kevyt hipaisu kengällä ilman voimankäyttöä sai tuon saksitunkin kaatumaan, tähän kokeiluun ei sisältynyt mitään auton nostamista. En jatkanut tuon mukana tulleen tunkin käyttöä vaan heitin sen metallinkeräykseen.

      Erikseen hankittu 20 euron 1500kg verran kestävä haitaritunkki oli paljon paksumpi, tukevampi, tietysti myös vähän painavampi. Tämän laitoin auton peräkonttiin odottamaan mahdollista renkaan puhkeamista kesken ajon. Toki ei tämäkään saksitunkki ole niin tukeva kuin hallitunkki.

      Muutama vuosi myöhemmin näistä kokemuksista johtuen ostin 59 eurolla Torin 3T hallitunkin ja 25 euron 2T autopukit.

      • Anonyymi

        Ei sillä tunkilla nosteta kuin yksi kulma kerrallaan. Mulla ainakin Volvon huoltokirjassa suositeltiin nimenomaan auton omaa tunkkia renkaan vaihtoon, sen nosto päässä oli helman pokaukseen muotoiltu pelti. C30 2011.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä tunkilla nosteta kuin yksi kulma kerrallaan. Mulla ainakin Volvon huoltokirjassa suositeltiin nimenomaan auton omaa tunkkia renkaan vaihtoon, sen nosto päässä oli helman pokaukseen muotoiltu pelti. C30 2011.

        Mutta mikäs onkaan se sinun 2011 Volvo C30 mukana tulleeseen tunkkiin merkitty nostoraja painon osalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mikäs onkaan se sinun 2011 Volvo C30 mukana tulleeseen tunkkiin merkitty nostoraja painon osalta?

        En tiedä.mutta ihan sellainen perustunkki joka oli helman pokaukseen mukaan tehty.


    • Anonyymi

      Monessa nykyautossa auton oma tunkki on tarkoitettu käytettäväksi vain hädässä puhjenneen renkaan vaihdossa, käuttöohjekirjassa kerrotaan ettei se ole tarkoitettu renkaiden kausivaihtoa varten.

      • Anonyymi

        Mistä se tunkki tietää onko kyseessä "hätä" vai muu renkaanvaihto?, kyllä sen tunkin pitää kestää renkaitten vaihtokin, kun nostetaan yksi rengas kerrallaan siihen tarkoitetusta kohdasta alustassa, eikä esim. taka/etu-akselin kohdalta kumpikin rengas samalla kertaa.
        Kannattaa vetää/laittaa käsijarru päälle, ettei pääse liikkumaan ja tietty tasaisella alustalla ja jos on pehmeä maa, niin joku vaneri tai vastaava alusta tunkin alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se tunkki tietää onko kyseessä "hätä" vai muu renkaanvaihto?, kyllä sen tunkin pitää kestää renkaitten vaihtokin, kun nostetaan yksi rengas kerrallaan siihen tarkoitetusta kohdasta alustassa, eikä esim. taka/etu-akselin kohdalta kumpikin rengas samalla kertaa.
        Kannattaa vetää/laittaa käsijarru päälle, ettei pääse liikkumaan ja tietty tasaisella alustalla ja jos on pehmeä maa, niin joku vaneri tai vastaava alusta tunkin alle.

        Ei tunkki sitä "tiedä" että onko kyseessä renkaan hätä vai renkaiden kausivaihto. Todellisuudessa metallirakenteetkin väsyvät/vääntyvät ja lopulta katkeavat kun ne tarpeeksi usein/pitkän aikaa kuormittuvat aivan kestävyytensä äärirajoilla. Tämä pätee myös noihin tunkkeihinkin jotka on mitoitettu kestämään enintään yhden auton akselipainon verran ja tarkoitettu käytettäväksi vain hätätilanteissa. Kun tarpeeksi usein vaihdat tällaisella tunkilla renkaita niin lopulta se tunkki vääntyy, pahimmassa tapauksessa jopa yllättäen katkeaa käyttökelvottomaksi.


    • Anonyymi

      Itsellä oli Mondeo II vm - 2001. Sen tukki oli täysin kelvoton, eikä sillä voinut nostaa autoa, kuin hätätapauksessa. Aika harvassa maassa vaihdetaan pyöriä kaksi kertaa vuodessa. Mondeon tunkki ei ollut siihen tarkoitukseen tehty. Tosin, Mondeossa oli tingitty lähes kaikessa, missä vain oli pystytty. Kori oli aivan kepuli, Mazdan kone taas ihan toimiva.

    • Anonyymi

      Mondeon oma tunkki on aivan kauhea. Siispä pidänkin ajossa mukana pientä pullotunkkia.

    • Anonyymi

      Opel Astra G:n tunkki kestää! Nostettu jo 20 vuotta, siitä tulee n. 160 kpl nostoja.

      • Anonyymi

        Ihanaa kun olet ylpeä ikivanhasta Opelistasi, harva kehtaisi sitä tunnustaa.


      • Anonyymi

        no jotain hyvää sitten löytyy Opelistakin ;), juu ajan itsekin Opelilla ja kaikkea muuta riesaa kyllä on riittänyt . . .


    • Anonyymi

      On järjetöntä että autotehdas säästää ehkä 5 euroa ja sitten joku kuolee tunkin pettäessä kun on pahasti osittain auton alla kuten kävi muutama vuosi sitten Jyväskylässä.

      • Anonyymi

        Mutta kun autoissa ei ole edes vararengasta ja tiepalvelut ym. hoitaa asiat. Ei tarvitse kuskin sotkea käsiään.


      • Anonyymi

        Ei tunkin alle kuole eikä jää alle jos noudattaa ohjeita ja käyttää järkeä. Ei saa olla niin tyhmä että itsensä teloo.


      • Anonyymi

        Ei kukaan mene auton alle jos tunkin varassa, edes osittain. Oli tunkki millainen tahansa.

        Hyvän akseli / autopukin jalat on riittävän leveällä riittävän tukevasti tehty. Jalkojen alla riittävän isot lätkät jotka jakaa painoa. Olen nähnyt sellaisia sätöksiä joissa on jalat kulmaraudasta eli koko paino tulee terävälle kantille. Tuossa on niin vaarallinen ja virheellinen rakenne jollaista ei amiskan ekaluokkainen metallipuolen oppilas edes tekisi. Miksi niitä ajautuu kauppaketjujen hyllyille ja maahantuojille ?

        Minun itse tehdyissä pukeissa on 95 mm reikäsahalla 8mm paksuisesta latasta sahatut lätkät ja ne hitsattu jalan neliöputkeen kiinni. Sitten koko rakenne hyvä.

        Motonetin ja muiden liikkeiden myymät punaiset lelut joissa ei edes kunnon materiaalia ja pukin jalat jää kapealle, puutteellinen hitsaus = ei saumaa vaan täpitty kiinni kannattaa pysyä erossa.


      • Anonyymi

        Hmm. . . renkaanvaihdossa ei tarvitse mennä auton alle, korjausta varten auto nostetaan oikeilla välineillä ylös, ei auton omalla tunkilla.


    • Anonyymi

      Joku aiemmista omistajista heittänyt mk3 Mondeon tunkilla vesilintua. Millainen uusi pätevä tilalle että se mahtuisi jonnekin järkevästi matkaan? Tässähän on ollut sellainen saksitunkki, mutta monessa muussa on sellainen riittävän hyvä "linkkutunkki"... Purkaamolta jonkun muun auton tunkki?

    • Anonyymi

      Jotkut fooordin omistaja pitävät autossa isoa hallitunkkia..heh..
      mut ei sitten sinne muuta mahdukkaan..


      T. köfffffff

      • Anonyymi

        Pieni halpa hallitunkki on ollu vuosikymmeniä erimerkkisten koslien mukana...eikä ole ollut mitään riskiä, kun nostaa pyörän tuennasta...eikä korista. Vissiin tämän vuosituhannen ajan autojen mukana olevat tunkit on tarkoitettu vain siihen tilapäis käyttöön...eikä renkaiden vaihtoon keväällä/syksyllä.


    • Anonyymi

      hommatkaa Escortin tunkki romikselta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5224
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4388
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2531
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1928
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1541
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1277
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1184
    Aihe