Yhden osakkeen lahjoittaminen

Anonyymi

Avopuolisoni lahjoittaa minulle yhden osakkeen asunnostaan, eli 1/70 osan asunnosta. Asunnon arvo 130.000EUR. Tämän jälkeen omistussuhde minulla 1/70 ja hänellä 69/70. Pitääkö minun ilmoittaa lahjasta verottajalle vai jääkö jonkun lahjaverorajan alle?

9

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

menee myös asunto-osakeyhtiön kautta, koska muutos täytyy kirjata yhtiön kirjanpitoon.
      Eli kannattaa ja pitää ilmoittaa.

• Anonyymi

Taloyhtiön yhtiöjärjestys ei salli huoneiston osakkeiden jakamista osakenumeroittain usealle omistajalle. On tyydyttävä yhteisomistukseen halutuilla osuuksilla.

• Anonyymi

Osakeryhmän jakamattomuus on kylläkin ihan AOL mukaijen pakottava määritys, eli sitä ei määritellä yhtiöjärjestyksessä.

Lahjaveroa ei aloittajan tapausessa mene, ellei ole sittennjo aikaisemmin saanut, tai saa seuraavan kolmen vuoden aikana samalta lahjoittajalta muita lahjoja, joiden vuoksinlahjijen kokonaismäärä nousisi yli verovapauden rajan.

• Anonyymi

Eihän aloittaja ole jakamassa osakenumeroittain

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän aloittaja ole jakamassa osakenumeroittain

Saahan sitä tietenkin yhdessä asua.

• Anonyymi

Ei kannata sitten yhtiökokouksiin vaivautua yhden osakkeen äänimäärällä :D

• Anonyymi

Kiitos vastauksista. Tarkistan vielä verottajalta, ja ilmoitan asiasta totta kai isännöitsijälle. Tässä itseasiassa tarkoituksena että avopuoliso lahjoittaa minulle yhden osakkeen jonka jälkeen minulla on lunastusoikeus (yhtiössä lunastuslauseke) taloyhtiön muihin asuntoihin jos niitä myydään. Yhtiökokouksiin en ole tuppautumassa.

-Aloittaja

• Lunastusoikeutta voi käyttää vain yksi kokonainen osakeryhmä, eli tuolla taktikoinnilla ei ole mitään hyötyä sen suhteen!

Osakas on sen osakeryhmän omistaja, yksin tai muiden kanssa, ei siis koskaan yksittäisen jakamattomuuskelvottoman osakeryhmän yhteisomistaja.

• Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Lunastusoikeutta voi käyttää vain yksi kokonainen osakeryhmä, eli tuolla taktikoinnilla ei ole mitään hyötyä sen suhteen!

Osakas on sen osakeryhmän omistaja, yksin tai muiden kanssa, ei siis koskaan yksittäisen jakamattomuuskelvottoman osakeryhmän yhteisomistaja.

Jos avopuolisoni omistaa koko asunnon, vain hän voi lunastaa, minä en. Kun omistus on 1/70 voin käyttää lunastusoikeutta ja lunastaa asunnon, vaikka avopuolisoni ei haluaisi. Koko osakeryhmän ei tarvitse haluta lunastaa, koska omistus voi siirtä mille tahansa osakeryhmän omistajalle. Tämä tarkistettu isännöintiliiton lakimieheltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe