Kumpi väistää

Anonyymi

30

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähtökohtaisesti rahtilaiva. Vaihtoehtoisesti se kommunikoi toselle osapuolelle ettei kykene väistöön. Viimekädessä maantielautta väistää kuten teki.

    • Anonyymi

      Isompi rahtilaiva siis väistää vaikka väylä voi olla ahdas,eli vesi loppuu tai saari tulee vastaan ? Ei kuulosta järkevältä

      • Anonyymi

        Näin se menee. Toinen osapuoli ei välttämättä pysty arvioimaan onko väistämisvelvollisella tilaa väistämiseen. Saari ei tule vastaan, se on paikallaan ja rahtilaivan kippari on sen sijainnista tietoinen pystyen siten ennakoimaan tilanteen. Vesikään ei merkityllä väylällä yllättäen lopu. Lähestyttäessä kapeikkoa kommunikoidaan muiden alusten kanssa ja sovitaan kuka milloinkin ajaa ja mistä. Kuitenkin niin että pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä. Nyt uutisoidussa tapauksessa molemmat osapuolet olivat yli 20 metrisiä. Kalastusta harjoittava alus ei saa estää minkään ahtaassa kulkuväylässä kulkevan aluksen kulkua. Ohjailukyvyttömän tai syväyksensä rajoittaman aluksella on oltava tästä kertovat asianmukaiset merkit. Lisää löytyy meriteiden säännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se menee. Toinen osapuoli ei välttämättä pysty arvioimaan onko väistämisvelvollisella tilaa väistämiseen. Saari ei tule vastaan, se on paikallaan ja rahtilaivan kippari on sen sijainnista tietoinen pystyen siten ennakoimaan tilanteen. Vesikään ei merkityllä väylällä yllättäen lopu. Lähestyttäessä kapeikkoa kommunikoidaan muiden alusten kanssa ja sovitaan kuka milloinkin ajaa ja mistä. Kuitenkin niin että pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä. Nyt uutisoidussa tapauksessa molemmat osapuolet olivat yli 20 metrisiä. Kalastusta harjoittava alus ei saa estää minkään ahtaassa kulkuväylässä kulkevan aluksen kulkua. Ohjailukyvyttömän tai syväyksensä rajoittaman aluksella on oltava tästä kertovat asianmukaiset merkit. Lisää löytyy meriteiden säännöistä.

        Näimpä,tässä tulee taas vastaan sen kommunikointi välineen meri vhf:n tarpeellisuudesta tai sen tarpeettomuudesta.Meriteiden säännöistähän se todellakin selviää miten toimia mm.tällaisissa tapauksissa,säännöistä jotka eivät ole useimmille huviveneilijöille selvillä ja aiheuttaa muille(ja itselle)merellä kulkijoille vaaratilanteita.Mutta että Ammattimerenkulkijatkin?Inhimillinen erehdyskö?


    • Anonyymi

      Molemmat ovat ohjailukykyisiä aluksia.
      Omistuspohjalla, reitin pituudella tai aluksen värillä ei ole merkitystä väistämisen kannalta.

      En huomannut linkissä mitään tietoa, jota voisi käyttää väistämissääntöjen tulkintaan. Luinko huolimattomasti?

      • Anonyymi

        Tuossa linkissä ei sitä tietoa ollut, mutta muissa uutiskanavissa oli tieto että Mergus tuli oikealta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa linkissä ei sitä tietoa ollut, mutta muissa uutiskanavissa oli tieto että Mergus tuli oikealta.

        Perussääntö on tietenkin se, että oikelta tulevaa väistetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perussääntö on tietenkin se, että oikelta tulevaa väistetään.

        Suoraan tapaukseen kantaa ottamatta toisin kuitenkin esiin näkökohdan, että autolautat tyypillisesti ylittävät kapeikkoja eli ahtaita kulkuväyliä.

        Sääntö 9 d ”A vessel shall not cross a narrow channel or fairway” (Alus älköön ylittäkö ahdasta kulkuväylää) ”.... if such crossing impedes the passage of a vessel which can safely navigate only within such channel or fairway” (jos ylittäminen estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi kulkea turvallisesti vain ahtaassa kulkuväylässä).

        Erityissääntönä tämä menee oikealta tulevan väistämisen edelle.


    • Anonyymi

      Jotain rajaa siinä "oikealtapyrähtämisessäkin" on.
      Kun Mergus lähtee rannasta, se on n 3 minuutissa höyrylaivaväylällä. Pitäisikö sen lähtiessä tarkastaa tilanne tutkasta, aisista ja ikkunasta, mitä väylällä on tulossa? Ja sovittaa vauhtinsa sen mukaan. Vai hanat auki ja päästellä eteen tyyliin "minulla-on-oikeus"?
      Ajattele Finnswanin kannalta: Vauhtia 15 solmua, kovin isoihin väistöliikkeisiin ei ole mahdollisuutta, jos perän kautta menee, tiukentaa se kovasti lähestyvää mutkaa. Pakittaa?
      Mutta molemmat mokasivat. Kumpikaan ei pitänyt yhteyttä toisiinsa. Finnswanin olisi kuitenkin pitänyt jarrutella, vaikka siihen asti tilannetta ei olisi saanut päästääkään (kommunikointi!). Isompi moka on kuitenkin Mergusilla, päästellä nyt "puskista" toisen eteen.

      • Anonyymi

        Molemmilla on näyttöruudut joissa toinen alus näkyy sisältäen tiedot sen statuksesta (kulussa tai ei), nopeudesta ja kulkusuunnasta. Mergus oli kulussa ja tiedot nähtävissä reaaliajassa Finnswanilla jo ennen aluksen lähtöä satamasta. Molemmilla on myös valikoima kommunikointivälineitä joilla voi ottaa yhteyttä. Jos Merguksen reitti tuli Finnswanin kipparille yllätyksenä on moka hänen. Mitä kömpelömpi alus, sitä paremmin pitää osata ennakoida tulevaa ja kommunikoida tarpeensa ja aikeensa muille aluksille. Alle 20 metrisistä ei Finnswanin tarvitse lähtökohtaisesti välittää, mutta Airistolla ne kuitenkin toilailevat eniten joten niitäkin joutuu pitämään silmällä.


    • Anonyymi

      Nuo lautat ovat tottuneet kulkemaan tyylillä "muut väistää". Ne eivät odota, kierrä pätkääkään, Joskus tuntuu, että päinvastoin. Tähtäävät hitaasti purjeilla kulkeviin aluksiin pakottaen niiden käynnistelemään volvopentojaan. Tai kuten tässä isootelevat isommillensakin.

      • Anonyymi

        Purjehtijoilla tuntuu olevan jatkuva ahdistus.


      • Anonyymi

        Muut väistävät koska ovat velvollisia niin tekemään. Kuvitelmien sijaan voit lossirantaa lähestyessäsi tarkistaa lossin aikataulun Finnferriesin kännykkäsovelluksesta niin ei sen liikkeellelähtö tule yllätyksenä. Toinen vaihtoehto on seurata sen lastaustoimia ja tiedät, että puomin laskeutuessa on liikkeellelähtö lähellä. Ei ne lossikuskitkaan huvikseen tyhmiä purjehtijoita ohjausvaijereihinsa kalastele, ja harvoin piikeillään seivästävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut väistävät koska ovat velvollisia niin tekemään. Kuvitelmien sijaan voit lossirantaa lähestyessäsi tarkistaa lossin aikataulun Finnferriesin kännykkäsovelluksesta niin ei sen liikkeellelähtö tule yllätyksenä. Toinen vaihtoehto on seurata sen lastaustoimia ja tiedät, että puomin laskeutuessa on liikkeellelähtö lähellä. Ei ne lossikuskitkaan huvikseen tyhmiä purjehtijoita ohjausvaijereihinsa kalastele, ja harvoin piikeillään seivästävät.

        Tuolla välillä vaan ei ole vaijerilosseja ...

        Tuolla välillä lauttojen satamat ovat sellaisia ettei noita "lastaustoimia" näe kauempaa, vain kohdalla oltaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla välillä vaan ei ole vaijerilosseja ...

        Tuolla välillä lauttojen satamat ovat sellaisia ettei noita "lastaustoimia" näe kauempaa, vain kohdalla oltaessa.

        Näin on, mutta monet pelkäävät niitä losseja aiheetta. Pääsääntöisesti ne liikennöivät ennalta arvattavan loogisesti, ja niin tekevät maantielautat ja rahtilaivatkin. Nyt vaan joku kämmäsi kommunikoinnissa. En usko, että kumpikaan ajoi "isomman oikeudella", koska sellaista sääntöä ei ole eikä herrasmiessopimukset ole yleistettävissä sääntöjen tasolle.


    • Anonyymi

      Onhan se itsekästä ja älytöntä ajaa rahtilaivan eteen pienellä purkilla jota huomattavasti helpompi ohjata. Rahtilaiva myös näkyy paremmin kuin lossi joka tosiaan tulee "puskista" aika kovin

      • Anonyymi

        Molemmat näkyvät AISissa ja tutkan ruudulla yhtä hyvin. Tuo maantielautta ei ole mikään pieni purkki. Jos kyseessä olisi pieni purkki ei sen väistämisvelvollisuudesta olisi kahta sanaakaan.


      • Anonyymi

        Ei ollut lossi kyseessä. Lossi ei paljoakaan pysty väistämään koska se on vaijerilla kiinni molemmissa rannoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut lossi kyseessä. Lossi ei paljoakaan pysty väistämään koska se on vaijerilla kiinni molemmissa rannoissa.

        ei kuulu tähän ketjuun, mutta jos ajat separilinjalla ni separin poikki/yli ajavat ovat aina väistämisvelvollisia separilinjaa ajavaan alukseen bähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kuulu tähän ketjuun, mutta jos ajat separilinjalla ni separin poikki/yli ajavat ovat aina väistämisvelvollisia separilinjaa ajavaan alukseen bähden.

        No niitä ei ole sisävesillä, eikä niillä yleensä ole losseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kuulu tähän ketjuun, mutta jos ajat separilinjalla ni separin poikki/yli ajavat ovat aina väistämisvelvollisia separilinjaa ajavaan alukseen bähden.

        Valitettavasti asia on juuri päinvastoin. Separissa ajavalla laivalla ei ole mitään erityistä oikeutta risteävään liikenteeseen nähden, paitsi jos kyseessä on alle 20m, kalastava alus tai purjealus.


    • Anonyymi

      Finnswan ajaa samaa linjaa jatkuvasti, paikka tuttu. Samoin Mergus. Kuljen mökille Korppooseen usein, siinä maantielautta Prostvik ylittää laivaväylän. Mikäli laiva tulossa, Prostvik usein odotta rannassa kunnes laiva mennyt ohi tai sitten lähtee laiturista mutta jää paikoilleen odottamaan tai ajaa hyvin hiljaa. Uskoisin että em. tilanteissa VHF:llä vielä ilmoittavat rahtialukselle että väylä vapaa, pysytään sivussa.

      Merguksen ja Finnswanin tapauksessa jokin mennyt pieleen, näkyvyys oli ilmeisesti ok ja oli valoisaa. Olisiko taas kerran tähystys puutteellista. Ei katsottu tutkaa, ei plotteria eikä uloskaan ainakaan liikaa?

      • Anonyymi

        Jos Finnswanilla oletettiin että Mergus väistää vaikka ei väistämisvelvollinen olekaan, vaan perustuen siihen, että aina se on väistänyt kun siitä on erikseen sovittu. Ehkä on jo monta kertaa ennen väistänytkin vanhan keskustelun pohjalta ilman rupattelua joka kerta, mutta jos tällä kertaa ruorissa olikin eri kippari joka ei tuntenut kahden kipparin välistä sääntökirjan vastaista herrasmiessopimusta niin tietenkin tuli läheltä piti tilanne. Tämä mahdollinen scenario on puhdasta spekulointia, en minä tiedä mitä siellä oikeasti sattui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Finnswanilla oletettiin että Mergus väistää vaikka ei väistämisvelvollinen olekaan, vaan perustuen siihen, että aina se on väistänyt kun siitä on erikseen sovittu. Ehkä on jo monta kertaa ennen väistänytkin vanhan keskustelun pohjalta ilman rupattelua joka kerta, mutta jos tällä kertaa ruorissa olikin eri kippari joka ei tuntenut kahden kipparin välistä sääntökirjan vastaista herrasmiessopimusta niin tietenkin tuli läheltä piti tilanne. Tämä mahdollinen scenario on puhdasta spekulointia, en minä tiedä mitä siellä oikeasti sattui.

        Pienempi väistää suurempaa, oisko näin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienempi väistää suurempaa, oisko näin?

        Ois, jos pienempi ois alle 20 metriä ja isompi ois yli 20 metriä. Nyt molemmat oli yli 20 metriä. Samassa kokoluokassa pienempi ei ole kokonsa takia väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ois, jos pienempi ois alle 20 metriä ja isompi ois yli 20 metriä. Nyt molemmat oli yli 20 metriä. Samassa kokoluokassa pienempi ei ole kokonsa takia väistämisvelvollinen.

        Miten 20m liittyy asiaan?

        Sisävesiääntöjen mukaan tietyt ehdot täyttävien alle 7m aluksen pitää pysyä poissa yli 12m alusten tieltä, mutta 20m littyviä sääntöjä en keksi yhtään. Syväyksestä ym. puhutaan toki, mutta niissäkään ei mainita lukua 20.

        Reittijaossa 20m on raja, mutta se ei ole voimassa Airistolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten 20m liittyy asiaan?

        Sisävesiääntöjen mukaan tietyt ehdot täyttävien alle 7m aluksen pitää pysyä poissa yli 12m alusten tieltä, mutta 20m littyviä sääntöjä en keksi yhtään. Syväyksestä ym. puhutaan toki, mutta niissäkään ei mainita lukua 20.

        Reittijaossa 20m on raja, mutta se ei ole voimassa Airistolla.

        Lue kansainvälisestä sääntökirjasta osio Ahtaat kulkuväylät. https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030


    • Anonyymi

      Kummassakin aluksessa ammattijäärä kipparina. Muulla ei voi selittää miksi päädyttiin noinkin lähelle. Liian myöhäiset korjausliikkeet molemmilla aluksilla. Asenteissa olisi paljon parantamisen varaa molemmin puolin.

      • Anonyymi

        Huviveneilijät ei oo ammattilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huviveneilijät ei oo ammattilaisia.

        Ei tuossa kumpikaan huvikseen veneillytkään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7332
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4058
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3585
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2289
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2236
    Aihe