CDT-arvo, miten se siis kohoaa?

Anonyymi

Olen hieman ymmälläni CDT-arvoihin liittyvistä faktoista ja ajattelin täältä kysyä, jos joku tietää paremmin.

Kävin aiemmin labroissa ja CDT-arvoni oli koholla 3,7% (onko tuo muuten pahastikin koholla?) Näinpä se tulkittiin, että käytän runsaastia alkoholia. Lueskelin myös eri sivuilta, että tämä CDT-arvo alkaa nousta vasta silloin jos kuluttaa runsaasti alkoa useiden päivien ajan. Pitääkö tämä paikkansa?

Oma alkon käyttöni on 1-2 kertaa viikossa, mutta jos tuo 2 kertaa niin nekään eivät toteudu peräkkäisinä päivinä. Juon toki liikaa selvähän se, mutta ihmettelen nyt tässä sitä että voiko tällainen juomatottumus sitten jo nostaa sitä arvoa, vai onko kyse jostain muusta?

3

973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Normaali CDT-_arvo on alle 1,3

• Anonyymi

Oudoltahan tuo korkea arvo vaikuttaa jos ap oikeasti juo sen verran kuin kertoi.
      Oliko juomisesta ollut minkä aikaa ennen verikoetta? Saattaahan se olla että jos on edellisen kerran juonut koetta edeltävänä päivänä niin voi ehkä näkyä arvossa. Siis silloin kun on taustalla pitemmältä ajalta pari juomakertaa viikossa.
      Pelkästä yhdestä juomakerrasta ei arvon pitäisi nousta.

• Anonyymi

Googletin. siellä sanotaan
      Loppuvaiheen maksasairaudet sekä elimistön rautavarastojen vaikea epätasapainotilanne voivat kuitenkin johtaa vääriin tuloksiin myös CDT:n kapillaarielektroforeettisessa analyysissä. Parin viikon juomattomuuden jälkeen arvo normalisoituu, jos johtuu alkoholista. Googlessa kerrottiin myös että CDT-arvojen nousu, jos se johtuu alkoholista, vaatii vähintään viikon päivittäisen desilitran absoluuttisen alkoholin käytön.
      Kiinnostuin siksi, kun olen itse aina käyttänyt alkoholia paitsi raskauksien aikana olen ollut tiukasti absolutisti, siis ei pisaraakaan. Juuri sen vuoksi kun en osaa ottaa sitä yhtä vaan jos otan niin otan 5-6 ja se on sikiölle liikaa. Joka kerta vähän ennen synnytystä maksa-arvot ovat nousseet reilusti yli suositusten ja pari päivää synnytyksen jälkeen pudonneet normaaliksi. Terveystarkastuksissa ovat aina normaalit eivätkä koskaan koholla vaikka käytän alkoholia säännöllisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe