Meinaan vaihtaa talven aikana vanhaan, mutta käytökseltään uutta vastaavaan moottoriin termostaatin, ja putsailla vesikanavat perusteellisesti muutenkin. Ja kun moottoreissa tuppaa pultit jumittamaan aikalailla, niin kysymys kuuluukin, että mikähän aine olisi paras laittaa kierteisiin kasausvaiheessa estämään jumiin hapettumista.
Onko kierreterva tai sinkkimaali, vaiko vesivaseliini, tai niiden kaikkien yhdistelmä paras kierresuojaus, vai onko joku muu mönjä vielä parempi?
Terveppä terve
14
118
Vastaukset
- Anonyymi
Grafiitti, eli lyijykynä.
- Anonyymi
Riippuu melko pailjon mitä pulttien kierteitä haluat suojata jymähtämiseltä. Vaseliini sopii joihinkin, mutta ei kaikkiin. Grafiitti, kuparithana jne toimii joillekin pulteille.
- Anonyymi
Joskus olen antanut itselleni kertoa, että pehmeä kierrelukite on myös ollut hyväksi todettua. Voi kuullostaa hölmöltä
https://moottoriveneily.foorumi.eu/- Anonyymi
Juuri näin . Kierrelukite estää ruostumisen.
- Anonyymi
Kiitos vinkistä, se grafiitti on kokeilemisen arvoinen juttu varmaan. Vesikannen ja termostaatin kannenpultit pitää irrottaa.
- Anonyymi
Harkintaa siihen irrotukseen. Pultit katkeaa tosi helposti, jos ovat hapettuneet. Koputtele vasaralla pultinkantoihin.
- Anonyymi
Kuparitahnaa ei saa laittaa merivedessä käytettävään koneeseen
- Anonyymi
Molykote tahnaa olen käyttänyt autohommissa kaikenlaisiin liitoksiin ja kierteisiin. Kannattaa silti varmistaa asiantuntijaliikkeestä mikä soveltuu parhaiten perämoottoreihin.
http://www.ytmshop.fi/teollisuuskemikaalit/molykote-erikoisvoiteluaineet/molykote-tahnat/molykote-kierretahnat/10/molykoteR-p-74- Anonyymi
Hyvä linkki, kiitokset siitä. Varmaan muillekkin tarpeen. Aiemmin mainittu ruuvilukite on kyllä hyvä vauhtipyörän alaisisille ruuveille.
- Anonyymi
Nyt on vesikansi ja termostaatti irrotettu. Yllätys oli mukava, yksikään pultti ei ollut hapettunut ollenkaan, kierteetkin kuin aivan uusia. Vähän kalkkimaista töhnää oli termostaatissa. Muuten vesitila ihan alkuperäisessä siistissä kunnossa. Uusin vain termostaatin, vaikkei siinäkään taida vikaa olla. Kone on 30v vanha 20hv Johnsson.
- Anonyymi
Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.
Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.
Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.
Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.Siinä koneessa ei ole tulpan asennolla mitään väliä, se on etecin juttu. Tosiaan, kaasarissa on irtoholkit, tai se on isompi kurkkuinen, niin holkit pois tai imukansi irti ja viilaus merkattuun reunaan asti. Joskus menee samalla suuttimellakin ja erään kerran piti laittaa pienempi? mutta sillä meni parhaiten. Voimaa tulee senverran enemmän, että usein vaatii puolitoista - pari tuumaa lisää nousua potkuriin. Riippuen veneestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.
Pultien hapettuminen on pääasiassa yamahan ongelma, johnsonit ja evikat eivät
sitä tunne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 477675
- 334253
- 573735
- 503200
- 172886
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652591- 562455
- 512398
- 402349
- 162286