Terveppä terve

Anonyymi

Meinaan vaihtaa talven aikana vanhaan, mutta käytökseltään uutta vastaavaan moottoriin termostaatin, ja putsailla vesikanavat perusteellisesti muutenkin. Ja kun moottoreissa tuppaa pultit jumittamaan aikalailla, niin kysymys kuuluukin, että mikähän aine olisi paras laittaa kierteisiin kasausvaiheessa estämään jumiin hapettumista.
Onko kierreterva tai sinkkimaali, vaiko vesivaseliini, tai niiden kaikkien yhdistelmä paras kierresuojaus, vai onko joku muu mönjä vielä parempi?

14

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Grafiitti, eli lyijykynä.

    • Anonyymi

      Riippuu melko pailjon mitä pulttien kierteitä haluat suojata jymähtämiseltä. Vaseliini sopii joihinkin, mutta ei kaikkiin. Grafiitti, kuparithana jne toimii joillekin pulteille.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juuri näin . Kierrelukite estää ruostumisen.


    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä, se grafiitti on kokeilemisen arvoinen juttu varmaan. Vesikannen ja termostaatin kannenpultit pitää irrottaa.

      • Anonyymi

        Harkintaa siihen irrotukseen. Pultit katkeaa tosi helposti, jos ovat hapettuneet. Koputtele vasaralla pultinkantoihin.


    • Anonyymi

      Kuparitahnaa ei saa laittaa merivedessä käytettävään koneeseen

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä linkki, kiitokset siitä. Varmaan muillekkin tarpeen. Aiemmin mainittu ruuvilukite on kyllä hyvä vauhtipyörän alaisisille ruuveille.


    • Anonyymi

      Nyt on vesikansi ja termostaatti irrotettu. Yllätys oli mukava, yksikään pultti ei ollut hapettunut ollenkaan, kierteetkin kuin aivan uusia. Vähän kalkkimaista töhnää oli termostaatissa. Muuten vesitila ihan alkuperäisessä siistissä kunnossa. Uusin vain termostaatin, vaikkei siinäkään taida vikaa olla. Kone on 30v vanha 20hv Johnsson.

      • Anonyymi

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.

        Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
        Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.

        Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
        Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.

        Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.

        Siinä koneessa ei ole tulpan asennolla mitään väliä, se on etecin juttu. Tosiaan, kaasarissa on irtoholkit, tai se on isompi kurkkuinen, niin holkit pois tai imukansi irti ja viilaus merkattuun reunaan asti. Joskus menee samalla suuttimellakin ja erään kerran piti laittaa pienempi? mutta sillä meni parhaiten. Voimaa tulee senverran enemmän, että usein vaatii puolitoista - pari tuumaa lisää nousua potkuriin. Riippuen veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.

        Pultien hapettuminen on pääasiassa yamahan ongelma, johnsonit ja evikat eivät
        sitä tunne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7675
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4253
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2455
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2398
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe