Onko kellään tullut pahoja meduusan puremia Thaimaan vesissä? Itselle ei muualla, kun kerran pikku meduusoja oli snorklausretkellä koh Lantan lähistöllä. Ne ei muutakuin vähän poltellut, mutta kun hieroi ananaksella niin polttelu helpottui. Phuketin, Samuin, Changin, eikä pienempien saarien rannoilla ole ollut koskaan mitään.
Nyt ollaan ensi kuussa avovaimon kanssa lähdössä ja hän ensimmäistä kertaa. Oli lukenut jotain vanhaa Rantapallon artikkelia jostain tappajameduusoista, ja kehitellyt kauhukuvia itselleen. Ei meenaa uskaltautua mereen ollenkaan🙄.
Meduusat Thaimaassa
17
2892
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä puree ja terävät on torahampaat.
Tappajameduusoilla on jalat ja ne juoksee perässä rantahietikolla.
Tosin ensikuussa on niiden kutuaika ja ne on avomerellä, joten kerro avokille että ei huolen häivää.- Anonyymi
Kiitos asiallisesta vastauksesta 😘
- Anonyymi
Avokki kannattaa jättää Avohoitoon ettei hampaattomat pääse puremaan. Teet omin nokkines A-luokan matkan.
- Anonyymi
Joo, ja kannattaa varoa noiden hampaattomien kanssa ettei käy kuin nasulle, on "tanko" mustana kotiintullessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ja kannattaa varoa noiden hampaattomien kanssa ettei käy kuin nasulle, on "tanko" mustana kotiintullessa!
Resuperse.!
- Anonyymi
Vuosia sitten meduusa poltti jalkaan aika pahan jäljen ....oli avohaavana pari vuotta eikä ihotautilääkärit osanneet auttaa ...sa amissa.....jos meduusaan törmää kannattaa pyytää paikallisilta apua niillä on kuulema jotain voidetta siihen
- Anonyymi
Meduusoja on ajoittain, meduusa poltaa elikkä siitä tulee palovammaa muistuttava kipu ja jälki. Vamman päälle kaadetaan ensiavuksi etikkaa, jota voi ostaa ruokakaupasta. Ensiavun jälkeen lääkäriin.
- Anonyymi
muista ostaa etikka seiskasta ja aijata kuitti tänne.
- Anonyymi
Kyllä kusella voiteleminen on hyvä ensiapu !
- Anonyymi
Olin Khao Lakissa ja Phuketissa marraskuun 2019, useilla rannoilla varoitettiin meduusoista, paikallisten mukaan tuolloin oli normaalia enemmän meduusoita.
Itse uin meressä päivittäin, Khao Lakissa Pakweep rannalla koin elämäni ensimmäisen meduusan piston Thaimaassa jossa olen lomaillut 20 vuoden ajan.
Pisto tuntui polttavalta, kuten useampi ampiainen olisi pistänyt yhtaikaa. Osumakohta oli vasemman lapaluun alueella.
Nousin merestä ja juoksin rantaan, tässä vaiheessa osumakohtaan oli jo muodostunut palorakkuloita.
Vaimoni kaatoi rakkuloihin mukana ollutta etikkaa ja sen jälkeen laitettiin etikalla kasteltu pyyhe rakkuloiden päälle.
Otin myös yhden 5 mg kortisoonitabletin varmuuden vuoksi.
Parissa tunnissa polttelu hävisi ja muutaman päivän päästä jäljet rakkuloista olivat poissa.
Jos uit, snorklaat tai sukellat Thaimaan vesissä ,eritoten paikoilla joista on matkaa lääkäriin kannattaa pitää mukana perussetti:
1.etikkapullo, (kaupoista, kioskeista)
2.kortisonitabletteja(apteekeista tai reseptillä Suomesta)
3.Epipen adrenaalikynä(reseptillä Suomesta)
Jos koet muita oireita kuten sykkeen nousua, huimausta, heikotusta, pahoinvointia, nopeasti lääkäriin.Lapset ja allergiset ihmiset aina lääkäriin.
Tässä perusohjeet alla.
1. Ui nopeasti takaisin rantaan
Palaa välittömästi rantaan tai veneeseen jos tunnet meduusan polttavan. Myrkky saattaa olla halvaannuttavaa. Huuda apua jos olet kaukana rannasta.
2. Älä koske vammakohtaan
Älä koske vammakohtaan, sillä se voi pahentaa myrkyn leviämistä. Meduusan lonkeroissa on väkäsiä, jotka takertuvat kosketuksen tai hankaamisen johdosta vain tiukemmin ihoon.
3. Viinietikka on tehokkain apu
Kaada viinietikkaa (3 % – 10 %) haavaan. Jos vammakohta on silmien lähellä, älä kaada etikkaa vaan levitä sitä varovasti esimerkiksi kankaan avulla. Irrota ihoon mahdollisesti tarttuneet lonkerot vasta, kun niiden myrkky on neutraloitu etikalla.
4. Älä pahenna vammaa
Meduusan polttamalle iholle ei saa kaataa mitään alkoholipitoista puhdistusainetta eikä edes vettä. Jopa makea vesi voi pahentaa myrkyn erittymistä. Älä missään nimessä paina tai hankaa vammakohtaa.
5. Hanki uhrille tarvittaessa nopeasti hoitoa
Pahoissa meduusatapauksissa uhri on vietävä välittömästi lääkärin hoitoon. Paikalliset osaavat yleensä arvioida tilanteen vakavuuden. Epävarmassa tilanteessa oikea ratkaisu on aina lääkäri.
6. Ensiavun jälkeen kortisonia tai puuduttavaa voidetta
Ensiavun jälkeen vakavampien tapausten jatkohoito toteutetaan lääkärin ohjeiden mukaan. Lievemmissä kutinoissa itsehoitona voi käyttää kortisonivoidetta kutinaa vähentämään. Myös ihoa puuduttava voide voi auttaa jos vamma on kivulias.- Anonyymi
Kiitos ohjeesta. Tallensin puhelimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos ohjeesta. Tallensin puhelimeen.
Jätä puhelin hotellille ja ota rantareppuun etikkapullo.
- Anonyymi
Kiitos kattavasta vastauksesta. Ilmeisesti juuri tuohan aikaan vuodesta meduusoja on eniten. Pitää ottaa etikkaa ym muut tarpeet rantakassiin mukaan ja snorklausretkille. Kortisonia löytynee myös saarilta pikkumarketeista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta. Ilmeisesti juuri tuohan aikaan vuodesta meduusoja on eniten. Pitää ottaa etikkaa ym muut tarpeet rantakassiin mukaan ja snorklausretkille. Kortisonia löytynee myös saarilta pikkumarketeista.
Riippuu saaresta onko apteekkia ja onko apteekissa vain peruslääkkeet.
Hanki Suomesta jos matkustat Kansallispuistojen saaristoon, kuljetus sairaalaan saaristosta helikopterilla maksaa todella paljon,tarkista matkavakuutuksesi ehdot.
10000-15000 euroa, kattaako vakuutus?
Meduusoiden esiintymisestä löydät lisää tietoa Thaimaan terveysministeriön sivuilta. - Anonyymi
Kiitos neuvoistasi...silloin 30v sitten kun oma pahempi kosketus sattui ajatteli vaan että ei tuo mitään ihan kun olis nokkospuskaan astunut...mutta sitten myöhemmin tuli ne avohaavat...olisipa ollut neuvosi saatavilla jo silloin....olen kyllä uinut merissä myöhemminkin ja saanut esim. Intiassa polttamia mutta en yhtä pahoja....riippùu siitä kuinka myrkyllisiä ovat...Kiitos asiallisesta neuvosta 👍😎🏊♀️
- Anonyymi
Kiitos neuvosta tuota olisin tarvinnut itsekin silloin 30v sitten meduusa polttama ei ole miellyttävä kokemus .....mutta olen silti uinut merissä ja törmännyt vähemmän myrkyllisiin varoitukset kannattaa huomioida ....hyvää lomaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos neuvosta tuota olisin tarvinnut itsekin silloin 30v sitten meduusa polttama ei ole miellyttävä kokemus .....mutta olen silti uinut merissä ja törmännyt vähemmän myrkyllisiin varoitukset kannattaa huomioida ....hyvää lomaa
Kiitos kiitoksesta, eipä kestä, itse opin tuon 60 vuotta sitten ensi reissullani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih405161Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181740Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738