Summanarvauspelin ohjelmointikilpailu

Peli on seuraavanlainen. Kaksi pelaajaa. On annettu luku n. Pelaajat valitsevat aluksi kumpikin kokonaisluvun väliltä [1, n]. Sen jälkeen he alkavat vuorotellen arvailemaan näiden kahden luvun summaa. Joka arvauksen jälkeen kerrotaan oliko arvaus liian pieni vai liian suuri. Ensimmäisenä arvannut voittaa.

Kielenä toimii Python. Kilpailuun osallistutaan kirjoittamalla oma versio pelaajaluokasta, joka periytyy BasicPlayer-luokasta. Siihen pitää kirjoittaa kaksi metodia
get_number(self), jolla pelaajalta saadaan luvun valinta
def get_guess(self, limits, situ), jolla saadaan arvaus, kun pelitilanne on annettu.
Tarkemmat ohjeet ovat koodin kommenteissa

https://github.com/minkkilaukku/sum-guess-game

Turnauksessa ilmoitetut botit sitten pelaavat kukin toisiaan vastaan tarpeeksi monta simuloitua peliä, jotta saadaan selville kuka on paras. Saattaahan siinä tosin käydä silleen, että A on B:tä vastaan parempi ja B C:tä, mutta C onkin A:ta vastaan parempi. Voishan sen tehä niin että kaikki pelaa vaan tuota Basickiä (joka on täysin satunnaisen valinnan tekevä) vastaan. Noh, pidetään se turnaus nyt noin niinku on. Siinä on aluksi vähän pienemmille n ja sitten meniskö tuhanteen asti sopivin harppauksin.

Taitaa muuten melkein tuo luvun valinta paras mahdollinen tuolleen täysin satunnaisesti ollakin. Eri asia sitten jos tehtäisiin vain yksi arvaus ja voittaja on se kumpi osuu lähemmäksi. Se olisikin toinen versio tästä pelistä. En kyllä osaa sanoa onko näissä kummassakaan versiossa mitään mielenkiintoista.

6

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö "Laiva on lastattu" olisi hauskempi peli? Tai pullonpyöritys?

    • Anonyymi

      Min = oma luku 1, max = oma luku n.

      Puolitushaku on tehokkain algoritmi. Jos n = 1000 tarvitaan enintään kymmenen arvausta, tuurilla vähemmän.

      • Anonyymi

        Niin, puolittaishaku tässä on algoritminä paras, mutta altis huijaukselle; jos koko ajan valitsee luvut 1 ja 1, niin summana on 2, ja siitä kun lähdetään puolittaishaulla iteroimaan niin:

        1) 500<
        2) 250<
        3) 125<
        4) 62<
        5) 31<
        6) 15<
        7) 7<
        8) 3<
        9) == 2

        ...aina iteraation tulos on 9... ja samaa tulee jos valitsee luvut 500 ja 500, niin iterointi on sama mutta nousevaan suuntaan...

        Ja jos tässä vielä muuttaa:

        5) 31<
        6) 16<
        7) 8<
        8) 4<
        9) == 2

        Niin edelleen iteraatioita on 9, koska luku ei voi olla 1, koska sen pitää olla 1 n, sillä muussa tapauksessa iteraatioita olisi 10, jos luku olisi 1.


      • Anonyymi

        Täytynee myös ajatella sitä, että oma arvaus kertoo tällöin oman luvun toiselle suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee myös ajatella sitä, että oma arvaus kertoo tällöin oman luvun toiselle suoraan.

        Todellakin, tämä yksinkertainen peli olikin strategiapeli. Puolitushaku on tehokkain, mutta myös paljastavin algoritmi. Jos vastapelaajani arvaa minun käyttävän puolitushakua, hän pystyy päättelemään kokonaislukuni heti ensimmäisen arvaukseni jälkeen suunnilleen ±1 tarkkuudella. Ja sama toisinpäin.

        Onnistunut strategia lienee sellainen, joka harhauttaa vastapelaajaa arvaamaan luvun, joka siirtää hänen min/max-rajoja mahdollisimman vähän. Ja sama toisinpäin: Omia min/max-rajoja on pyrittävä siirtämään jokaisen arvauksen perusteella mahdollisimman paljon.

        Eipä ollutkaan pöllömpi ohjelmointikilpailu, voittaa kevyesti ainakin pullonpyörityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, tämä yksinkertainen peli olikin strategiapeli. Puolitushaku on tehokkain, mutta myös paljastavin algoritmi. Jos vastapelaajani arvaa minun käyttävän puolitushakua, hän pystyy päättelemään kokonaislukuni heti ensimmäisen arvaukseni jälkeen suunnilleen ±1 tarkkuudella. Ja sama toisinpäin.

        Onnistunut strategia lienee sellainen, joka harhauttaa vastapelaajaa arvaamaan luvun, joka siirtää hänen min/max-rajoja mahdollisimman vähän. Ja sama toisinpäin: Omia min/max-rajoja on pyrittävä siirtämään jokaisen arvauksen perusteella mahdollisimman paljon.

        Eipä ollutkaan pöllömpi ohjelmointikilpailu, voittaa kevyesti ainakin pullonpyörityksen.

        Mitäpä sitä yksinään tyhjää pulloa pyörittelisikään, sano.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5254
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4408
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2561
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1938
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1541
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1277
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1194
    Aihe