KUINKA OLET VOINUT PYSYÄ ELOSSA?

kilppis50

Oli ihan pakko kirjoittaa tää tännekin.

KUINKA OLET VOINUT PYSYÄ ELOSSA?

Oletko 50-,60-tai 70-luvun lapsi...
Kuinka olet VOINUT PYSYÄ elossa?

1. Autoissa ei ollut turvavöitä eikä niskatukia mainitsemattakaan
turvatyynyjä.

2. Takapenkillä oli HAUSKAA eikä mitenkään VAARALLISTA.

3. Pinnasängyt olivat värikkäitä ja vähintään lyijypitoisella tai muilla
myrkyllisillä ja vähintään arveluttavilla maaleilla lakattuja.

4. Ei ollut lapsiturvalukkoja pistorasioissa, autonovissa,
lääkepulloissa eikä kemiallisissa kodinpuhdistusaineissa.

5. Voitiin ajaa fillarilla jopa ILMAN kypärää.

6. Juotiin puutarhaletkuista sekä muista lähteistä, EIKÄ mistään
steriileistä limupulloista.

7. Rakenneltiin "mäkkäreitä". Ne joilla oli onni asua mäellä olevan
kadun varrella, saivat kokeilla nopeusennätyksiä ja ehkä puolessavälissä
mäkeä todeta säästäneensä jarruissa....muutaman onnettomuuden jälkeen tuli
tuokin pulma ratkaistua...

8. Saatiin leikkiä ulkona kunnes ilta alkoi hämärtyä.
Ei ollut kännyköitä.
Kukaan ei tiennyt missä pörrättiin.
USKOMATONTA!

9. Koulua kesti puoleen päivään. Ruokailutkin oli jo hoidettu.

10. Meillä oli naarmuja...murtuneita luita, katkenneita hampaita - mutta
koskaan, koskaan ei viety ketään oikeuteen, vaikka pientä riidan tapaista
leikeissä oli mukana. Kukaan ei ollut syyllinen. ME ITSE VAIN.

11. Me voitiin mutustella MAKEITA ja VOIleipiä syödä, oikeita
SOKERIjuomia juoda, eikä meillä ollut mitään paino-ongelmia - koska oltiin
aina ulkona leikkimässä ja erittäin aktiivisia!

12. Voimme jakaa keskenämme neljän tai viidenkin kaverin kanssa limumme,
juoda samasta pullosta tai myöhemmin kaljakolpakosta ilman, että joku olisi
siihen kuollut.

13. Meillä ei ollut Playstation-, Nintendo64-, X-Box- ja muita
videopelejä, 99 kaapelikanavaa, videonauhuria, Dolby Surroundia, kännyköitä,
ei tietokoneita eikä Chatroomeja internetissä...

14. Me voitiin mennä ulos, jalkaisin tai fillarilla kavereita tapaamaan,
vaikka asuivatkin kilometrien päässä, koputtamalla oveen tai jopa ilmankin,
mennä taloon ja hakea kaverit leikkimään.

15. Niin, ULKONA, kamalassa maailmassa!
IHAN ILMAN VAHTEJA!!!
Kuinka se oli mahdollista?
Pelattiin futista yhteen maaliin, ja jos jotakuta ei otettu sillä kertaa
joukkueeseen mukaan, niin ei siitä mitään psyykkisiä traumoja saanut.

16. Jotkut koululaiset eivät olleet yhtä hyviä kuin toiset, ja kun
jäätiin luokalle, niin sittenhän kerrattiin se lukuvuosi. Ketään ei sen
takia lähetetty psykiatrille tai psykologille. Kellään ei ollut dyslexiaa,
keskittymispulmia tai hyperaktiivisuutta. Kouluvuosi vain kerrattiin ja
jokainen sai mahdollisuutensa.

17.Meillä oli vapautta, vapaa-aikaa, takaiskuja, menestyksiä,
tekemistä...ja me opimme niiden kautta toimimaan.

Jokerikysymys:
MITEN OLEMME PYSTYNEET PITÄMÄÄN ITSEMME
ELOSSA NÄINKIN KAUAN???

Ja ennenkaikkea:
KUINKA PYSTYIMME KEHITTÄMÄÄN
PERSOONALLISUUTTAMME???

Kuulutko myös näihin ikäluokkiin 50-, 60-, 70-?
Kerro tästä lapsillesi (ja lastenlapsillesi)!
Varmasti sanovat elämämme olleen yksitoikkoista mutta
ME OLTIIN ONNELLISIA!!!

Vai kuinka

21

1074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torfinn

allekirjoitan tuon täysin!

Mukava kirjoitus!

• 60-luvun

Koko ajan olen ajatellut, että Torfinn on 90-luvun lapsia.

• ajattelia

Kun ajattelee tätä nykymaailman touhua, miksi tämä muuttuu ja minkälaisia on muutokset, kun nykynuoriso on viisikymppisiä. Samanlaiset muutokset edessä, kuin meidän nuoruudesta. Mihin asti tämä ihmisen teknologia eteneekään. Kohta varmaan robotit hoitaa kotitalouden ja kasvatuksen. Jokaisella on jonkunlaiset hälyyttimet, kun olo tuntuu pahalta, silloin saapuu terapiarobotti auttamaan ihmistä henkisessä hädässä.?????

• Torfinn

Muistelen kun kersana juostiin metsissä linnunpesillä ja keräiltiin munia puhaltamalla niitä tyhjiksi. Sitten kuljettiin paljon kalassa ja kaikenlaisissa ulkoriennoissa kuten purkkista, neljää maalia, rosvoa ja poliisia jne. leikkimässä. Koko ajan oli tosiaan mustelmia ja naarmuja sun muuta hauskaa eikä kukaan ottanut siitä kierroksia erityisesti. Rakennustyömailla kiipeiltiin elementtien päällä ja kilpailtiin siitä kuka kiipeää korkeimmalle puuhun. Yöllä kuljettiin metsässä nauhoittamassa huuhkajan huhuilua ja muuta hömpänpömppää, kyllä sitä aina oli tekemistä tosi paljon... -vaikkei ollut kun mustavalkoinen teevee josta tuli vaan vähän ohjelma yhdeltä tai kahdelta kanavalta eikä koskaan mitään lapsille. pelejä tms. roinaa ei oltu kuultukaan koskaan olevankaan. Variksenpoikia kasvateltiin poikien kanssa... hah hah! Oikein nousi muistot mieleen.

Niin ja sarjakuvia luettiin vanhoja akuja ja tarzaneita... beegees oli kova sana -isojen poikien mallin mukaan...

• kilppis50
        Torfinn kirjoitti:

Muistelen kun kersana juostiin metsissä linnunpesillä ja keräiltiin munia puhaltamalla niitä tyhjiksi. Sitten kuljettiin paljon kalassa ja kaikenlaisissa ulkoriennoissa kuten purkkista, neljää maalia, rosvoa ja poliisia jne. leikkimässä. Koko ajan oli tosiaan mustelmia ja naarmuja sun muuta hauskaa eikä kukaan ottanut siitä kierroksia erityisesti. Rakennustyömailla kiipeiltiin elementtien päällä ja kilpailtiin siitä kuka kiipeää korkeimmalle puuhun. Yöllä kuljettiin metsässä nauhoittamassa huuhkajan huhuilua ja muuta hömpänpömppää, kyllä sitä aina oli tekemistä tosi paljon... -vaikkei ollut kun mustavalkoinen teevee josta tuli vaan vähän ohjelma yhdeltä tai kahdelta kanavalta eikä koskaan mitään lapsille. pelejä tms. roinaa ei oltu kuultukaan koskaan olevankaan. Variksenpoikia kasvateltiin poikien kanssa... hah hah! Oikein nousi muistot mieleen.

Niin ja sarjakuvia luettiin vanhoja akuja ja tarzaneita... beegees oli kova sana -isojen poikien mallin mukaan...

Koska oltiin tosi köyhistä oloista meidän perhe, niin veljeni kanssa herättiin kesä aamuisin 4 jälkeen, otettiin lapio ja sanko. Sitten menimme keräämään muurahaisten munia. Levitimme päiväksi pellon reunaan lakanan, jonka reunat oli käännetty sisäänpäin,keskelle kaadoimme saaliimme. Näin jäljellä olevat muurahaiset veivät munat piiloon, jotka kuivuivat sitten auringon paisteessa. Kuivatut muurahaistenmunat möimme tosi hyvään hintaan apteekkiin. Olihan se aikaa. Moni nuori ei edes ymmärrä tätä.

• Torfinn
        kilppis50 kirjoitti:

Koska oltiin tosi köyhistä oloista meidän perhe, niin veljeni kanssa herättiin kesä aamuisin 4 jälkeen, otettiin lapio ja sanko. Sitten menimme keräämään muurahaisten munia. Levitimme päiväksi pellon reunaan lakanan, jonka reunat oli käännetty sisäänpäin,keskelle kaadoimme saaliimme. Näin jäljellä olevat muurahaiset veivät munat piiloon, jotka kuivuivat sitten auringon paisteessa. Kuivatut muurahaistenmunat möimme tosi hyvään hintaan apteekkiin. Olihan se aikaa. Moni nuori ei edes ymmärrä tätä.

Että möitte muurahaisenmunia? En ole tuommoisesta kuullutkaan. Itse keräilin pulloja ja jakelin mainoslehtisiä. Jotkut kaverit keräili käpyjä metsästä. Katselin aina noita Abun "nytnappaa" lehtisiä ja haaveilin että isona poikana kun on omaa rahaa, niin ostan oikein kunnon hyrräkelan ja nyt on todellakin ostettu parikin oikein kallista Abun hyrräkelaa ja sama kalastusinto jatkuu aina vaan... poikaani en ole saanut innostumaan kalastuksesta, mutta tyttöni on oikein innokas kalakaveri ja lähtee kyllä aina jos vain mukaan pyytelee.

Sellainenkin tuli mieleen että kun nykyisin sitä tulee kuskattua noita kersoja jos jonkinmoisiin harrastuksiin monta kertaa viikossa autolla ja maksettua viulut 100% :sti niin ei ennen vanhemmat mitään lapsia kuskanneet harrastuksiin, vaan jos sanoi isällekin että menen suunnistuskerhoon, niin se sanoi että "mene vaan!" itte sitten veivattiin pyörällä pitkiäkin matkoja kavereiden kanssa pitkälestaisella ja rallisarvisella tähtipyörällä niin että kauhia rätkötes vaan kuului kun oli pyykkipojalla ja paffinpalasella pantu moponpärinää pinnoihin. heh heh...

Muistan vielä senkin kun piti alaluokilla ehtiä kovaa koulusta kotiin kun tuli Lassie ja usein jäin Pasi-kaverin luo sitä katsomaan kun kotia oli koulusta aika pitkä matka eikä tosiaankaan ollut mitään kuljetuksia. Eija Sinikka lauloi radiossa "Kanssasi sun" ja 70-luvun puolella tytöt lauloi luokkahipoissa Abbaa... voi voi...

• reinhard

Heh, hauska avaus. Muistelenpa minäkin hiukan nuoruuttani. Olen 1950 luvun lapsia.
        Asuin syrjäseudulla, jonne ei mennyt edes maantietä. Naapureita ei ollut lähellä. Kansakouluun oli matkaa 7 km, mikä matka piti taittaa hiihtaen, kävellen ja pyöräillen.
        Siinä sitä tuli kuntoa, kun talvipakkasilla ja vesisateilla kulki koulumatkoja.

Kotonani ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia.
        Ei ollut sähkövaloja, vaan sen hoiti tilley-lamppu.
        Kaupan maitoa ei juotu, vaan se haettiin suoraan navetasta. Maitoa ei sen kummemmin pästöroitu, vaan äiti vaan siivilöi maidon ja jäähdytti. Sen jälkeen maito oli valmis juotavaksi.

Ei ollut sisävessaa, vaan ulkokäymälä navetan kupeella. Talvella se oli kylmä käydä siellä.
        Seuroissa ei käyty, kuin ehkä viisi kertaa vuodessa. Silti pysyttiin uskon kaidalla tiellä, vaikka muita uskovaisia ei juuri kylässä ollut.
        Kavereina oli niin ikään uskottomat tytöt ja pojat, mutta eipä se menoa haitannut.

Vanhimmat sisarukset seurusteli kylän uskottomien poikien ja tytärten kanssa.
        Kylässä käytettiin paljon viinaa, elokuvia näytettiin joissakin taloissa ja lavatansseja oli.

On ihmeellistä, ettei silti sorruttu viinaan eikä tanssimisiin.
        Toki käytiin siellä tanssipaikan läheisyydessä urkkimassa, muttei rohjettu mennä mukaan.

Kesän kohokohta olivat kesäseurat, jotka pidettiin kansakoululla. Sinne kokoontui kaikki riippumatta siitä, oliko uskovainen vai ei.
        Raavaat uskottomat miehet ei kehdanneet mennä luokkaan saarnapuhetta kuuntelemaan, vaan pälyilivät käytävillä ja eteisissä.

Lapsuuskodissani ei ollut muuta kuin radio. Siihen aikaan ei ollut puhelinta, ei pesukoneita, ei sähköliettä, ei käyty suihkussa, kun sellaista ei ollut, ainoastaan kerran viikossa savusaunassa.

Ei ollut autoa, ei julkisia kulkuvälineitä.
        Onnikka (bussi) kulki kerran päivässä kylältä kirkonkylään ja takaisin.

Tultaessa 1960 luvulle alkoi kehitys tapahtua huimaa vauhtia.
        Tuli televisiot ja puhelimet. Taloihin alettiin rakentaa ns. elintasosiipiä.
        Taloihin tuli sähköjä ja jääkaappeja.
        Tosin minun lapsuudenkotiini ei ehtinyt tulla koskaan sähköä eikä puhelinta, koska se oli niin kovasti syrjässä.
        Siellä kuitenkin vartuin ja kun täytin 17 vuotta, lähdin ensimäisen kerran maailmalle.

Suurta juhlaa oli päästä oulun syysseuroihin 1970 luvulla syrjäkylän kasvatin.
        Syysseuraressulla ostin mustan nahkatakin, joka oli silloin suurta muotia.
        Syysseuroissa tungeksittiin ahtaalla uudenkadun rauhanyhdistyksellä, jossa ravattiin ylös ja alas portaita eri kerroksien väliä.
        Samaten ravattiin rauhanyhistyksen ja tuomiokirkon väliä. Oli kiire kirkkoon varaamaan istumapaikka.
        Systerin alivuokralaisasunnossa vinttikamarissa yövyttiin.
        Vanhempi velipoika oli laittanut Fiat 850, jolla kulettiin seurareissuja. Porukkaa oli kyytissä ylilastiksi asti.
        Muistan, kun oulusta ajettiin kotipaikkakunnalle ja sylissäni istui ikäiseni tyttö.
        Siinä kävin kuumana, kun se tyttö lepäs päälläni.
        Olin aivan puutunut, ennenkä oltiin parin tunnin matkan jälkeen kotipaikkakunnalla.

1970 luvulla mentiin suviseuroihin systerin Fiat 600.lla. En käsitä, miten siinä mahtui kulkemaan kaikki suviseuratavarat telttoineen ja makuupusseineen, vaikka oli viisi henkeä kyydissäkin.
        Kattotelineillä oli kassia ja patjaa köytelty.

Teltoissa silloin vielä yövyttiin suviseuroissa, aniharvalla oli asuntovaunua.

Kuusamon suviseuroissa 1985 oli riivatun kylmää teltassa. En nukkunut silimän täyttä ensimäisenä yönä, sillä olin unohtanut makuupussin pois völjystä.
        Seuraavana yönä pääsin kaverin lapsuuskotiin vaimosuolle yöksi lämpimään.
        Aamulla kuulin, ettei talonväki ollut oikein ilahtunut tuntemattomista yövieraista.
        Minua hävetti ja nolotti, sillä talossa oli tosiaan yövieraita pirtti täynnä ja minä ventovieras vielä työnnyin lisäksi.

Helsingistä asti olin tullut Kuusamon suviseuroihin linja-autossa. Paluumatkalla minulle ei ollut edes istumapaikkaa, sillä paluukyydissä tuli enemmän porukkaa.
        Istuin ja makasin lattialla. Kyllä oli ankea ja nuutunut olo sen matkan jälkeen.
        Piti mennä vielä töihin suraavana päivänä.
        Bussi oli helsingissä aamuyöllä.
        Työkaverit luuli, että olen kauheasa rapulassa, kun olin matkasta niin rähjääntyneen näköinen.

• n-n.

Ja kouluun oli 7 kilsaa eikä mitään kuljetusta. Pimeällä lähdettiin, äiti antoi lyhdyn käteen. kun päivä valkeni, lyhty laitettiin kuusenoksaan; melkein aina myöhästyttiin. Useimmiten ope ohjasi suoraan nurkkaan....Ei siitä mitään estoja tullut kun ei tiedetty sellaisia olevan.

....Paljon olis juttua, mutta tuonne messuun on meno ja Toppeliuksen maalauksia samalla ihailemaan...pitää lähteä ajoissa, arvelen että väkeä piisaa.

Kyllähän kirkkoon mahtuu mutta ne parkkipaikat on etsimisessä.

Tunnelmallista kiirastorstai-iltaa kaikille!

• kilppis50

Kun sulla on aikaa....

• muistoissa

Muistan vielä sen ajan kun kylällä oli vain 2 televisiota. Vuoroteltiin välillä. Katsottiin lehdestä tuleeko hyvää elokuvaa. Äiti kävi lypsyllä jo ajoissa, ettei myöhästyttäisi, kävely matkaa pari kilometriä. Sitten ei kun menoksi. Talossa tuvan uunin äärelle oli jo laitettu tuolit ja penkit valmiiksi naapureja varten. Siihen aikaan kaikki musta valkoista kuvaa. Joskus sunnuntia päivisin käytiin katsomassa aina tarzania ja aina oli ovet auki. Tarjottiin meille jopa leipä palasia ja maitoa. Nyt hekin, joiden luona käytiin, ovat mananmajoilla. KIITOS heille.

• kilppis50

Kun muistelee entisiä aikoja. Ei ollut katuvaloja siellä rajanpinnassa. Naapureissa käytiin ilman minkäänlaisia valoja. Ainut valo pimeällä oli, kun katsoit taivasta kohden ja suunnistit polkua pitkin mistä taivas näkyi. Kerrankin siskoni kanssa olimme naapurissa (2km) käymässä syksyllä ja samaan aikaan metsästivät häirikkö karhua. Vähän pelotti se metsä taival. Kuulimme ne laukaukset aivan läheltä, kun se kontio kaatui, mutta ei osattu pelätä. Siihen oli tottunut että metän elävät kulkevat pihapiirissäkin. Nykyisin asun kaupungissa ja en uskalla liikkua enää iltaisin. Maailma mennyt pelottavaksi.

• kirjoitus

Tämän saisivat lukea nykynuoret, ja ruveta ajattelemaan tulevaisuutta, minkä jättävät jälkeensä. Olisihan meilläkin ollut parantamisen varaa, mutta sodan jälkeen olot oli niin synkkiä. Nyt nuoriso pääsee liian helpolla. Tämä on vain minun mielipiteeni. Anteeksi nuoriso jos loukkaan.

• Anonyymi

Nuoriso ei varmasti pääse helpommalla nykyään. Itse olen syntynyt 75 vuotta sitten, joten puhun elämänkokemuksen kautta tulleen tiedon kautta. Kaikki on muuttunut aivan toiseksi ja mennyt huonompaan suuntaan. Sääliksi käy tämän päivän lapsia ja aikuisia, niitä, jotka ovat köyhiä ja elävät välinpitämättömyyden uhreina. Koko elämäni olen joutunut palvelemaan työnantajia pienellä palkalla ja asunut meluisassa vuokra-asunnossa. Samalla olen ollut tekemisissä hyvin paljon juuri nuorison parissa ja päässyt oikein hyvin seuraamaan heidän elämäänsä. Sääliksi käy niitä nuoria, jotka eivät saa apua vaikeuksiinsa koulu- ongelmissa!
        Itse pidän koulua vain ongelmien aiheuttajana ja lapseni koko kouluajan jouduin viettämään pitkät ajat vahtimassa välitunteja siellä olevan kiusaamisen johdosta.

• Rymd

Jussin kuumat juomapussit? njam!

• mielenkiinnosta

mainitsemillasi vuosikymmenillä syntyneiden tilastoista. Erityisesti miesten osalta saattavat olla aika korkeat. Olisiko sittenkin joku pojista saanut trauman jäädessään joukkueen ulkopuolelle?

• reinhard

Itsemurhista en tiedä ikäisistäni, mutta muuten holtittomilla elämäntavoillaan hyvin moni on jo päätynyt manan majoille.
        Kesäisin vierailen aina kotipaikkakuntani hautausmaalla ja ihmettelen ääneeni sitä, miten nuorena ihmiset ovat kuolleet.
        Entisellä kotipaikkakunnallani on tehty paljon itsemurhia ja holtittoman elämäntavan seurauksena on siis kuoltu jo hyvin nuorena.

Kiitän mielessäni lestadiolaiskasvatusta, miten hyvät eväät se on antanut elämäni varsitielle.
        Olen vielä elävien kirjoissa, luojan kiitos ja saan katsella hautaristejä lukien niistä entisten tuttujen nimiä ja kuolinaikoja.

Viina vie ihmisen elämän hunningolle.
        Silti sitä ihannoidaan ja aloitetaan jo teini-iässä läträämään.
        Itse olen vielä terve ja hyvinvoiva. En ole turmellut elämääni, enkä ruumistani alkoholilla, enkä tupakalla.
        Käppäilen kesäisellä hautuumaalla tutkien ristien sanomaa. Hautuumalla aika pysähtyy ja se puhuttelee elämän katoavaisuudesta.
        Tänne jokainen kerran päätyy.
        Elämää kannattaa varjella, jotta saisi mahdollisimman pitkään käppäillä vain katsellen, kun toiset jo ovat hyvän aikaa täällä maanneet.

Poistuessani hautausmaalta, joka sijaitsee korkean vaaran päällä vahvistuu mielessäni halu varjella itseään ennenaikaiselta äkkikuolemalta.
        Seison hautuumaan portilla, josta avautuvat komeat näköalat kirkonkylän laaksoon.

Muistuu mieleen seurapuhe, jossa sanottiin, ettei saa kiusata Jeesusta antautumalla tahallaan kuolemanvaaroihin.
        Temppelin harjalla kiusaaja kehoitti Jeesusta heittäytymään alas, koska kyllähän enkelit tulisivat varjelemaan, ettei itseään loukkaisi.

Jeesus ei tahallaan antautunut vaaraan.
        Puheessaan saarnamies lisäsi, ettei meillä tuolla liikenteessäkään pidä holtittomalla ajotavalla kiusata jeesusta ajattelemalla, että hän kyllä varjelee, koska kuolinpäiväni on määrätty, niin ei voi sattua mitään sitä ennen.

Suuret ketjukolarit Helsingin seudulla osoittavat, etteivät autoilijat ajattele omaa eikä muiden turvallisuutta pätkääkään ajaessaan pääkallokelillä satasen nopeutta toinen toisessaan kiinni. Kiireellisen elämän vastapainoksi on hyvä vierailla kesäisellä hautausmaalla miettimässä elämän syvyyksiä.

• kiitos vastauksesta
        reinhard kirjoitti:

Itsemurhista en tiedä ikäisistäni, mutta muuten holtittomilla elämäntavoillaan hyvin moni on jo päätynyt manan majoille.
        Kesäisin vierailen aina kotipaikkakuntani hautausmaalla ja ihmettelen ääneeni sitä, miten nuorena ihmiset ovat kuolleet.
        Entisellä kotipaikkakunnallani on tehty paljon itsemurhia ja holtittoman elämäntavan seurauksena on siis kuoltu jo hyvin nuorena.

Kiitän mielessäni lestadiolaiskasvatusta, miten hyvät eväät se on antanut elämäni varsitielle.
        Olen vielä elävien kirjoissa, luojan kiitos ja saan katsella hautaristejä lukien niistä entisten tuttujen nimiä ja kuolinaikoja.

Itse olen vielä terve ja hyvinvoiva. En ole turmellut elämääni, enkä ruumistani alkoholilla, enkä tupakalla.
        Käppäilen kesäisellä hautuumaalla tutkien ristien sanomaa. Hautuumalla aika pysähtyy ja se puhuttelee elämän katoavaisuudesta.
        Elämää kannattaa varjella, jotta saisi mahdollisimman pitkään käppäillä vain katsellen, kun toiset jo ovat hyvän aikaa täällä maanneet.

Poistuessani hautausmaalta, joka sijaitsee korkean vaaran päällä vahvistuu mielessäni halu varjella itseään ennenaikaiselta äkkikuolemalta.
        Seison hautuumaan portilla, josta avautuvat komeat näköalat kirkonkylän laaksoon.

Muistuu mieleen seurapuhe, jossa sanottiin, ettei saa kiusata Jeesusta antautumalla tahallaan kuolemanvaaroihin.
        Temppelin harjalla kiusaaja kehoitti Jeesusta heittäytymään alas, koska kyllähän enkelit tulisivat varjelemaan, ettei itseään loukkaisi.

Puheessaan saarnamies lisäsi, ettei meillä tuolla liikenteessäkään pidä holtittomalla ajotavalla kiusata jeesusta ajattelemalla, että hän kyllä varjelee, koska kuolinpäiväni on määrätty, niin ei voi sattua mitään sitä ennen.

Suuret ketjukolarit Helsingin seudulla osoittavat, etteivät autoilijat ajattele omaa eikä muiden turvallisuutta pätkääkään ajaessaan pääkallokelillä satasen nopeutta toinen toisessaan kiinni. Kiireellisen elämän vastapainoksi on hyvä vierailla kesäisellä hautausmaalla miettimässä elämän syvyyksiä.

Minä äsken kyselin noista itsareista. Unohtu sanoa, että oli oiva ja hauska juttu tuo ensimmäinen. Tämä vastaus vielä tuo oikein vedet silmiin. Ihana, että Sinulla on aikaa ja viitseliäisyyttä jaka ajatuksiasi lähimmäisten kanssa!

Siunattu Suurta Perjantaita, riemullista Pääsiäistä!

• piristyksestäsi
        kiitos vastauksesta kirjoitti:

Minä äsken kyselin noista itsareista. Unohtu sanoa, että oli oiva ja hauska juttu tuo ensimmäinen. Tämä vastaus vielä tuo oikein vedet silmiin. Ihana, että Sinulla on aikaa ja viitseliäisyyttä jaka ajatuksiasi lähimmäisten kanssa!

Siunattu Suurta Perjantaita, riemullista Pääsiäistä!

Elämä on ihanaa! Mutta ottakaa kaikki mukaan leikkeihin...

• kilppis50
        reinhard kirjoitti:

Kotipuolessa käydessä, käyn tottakai omaisieni haudoilla. Kiertelen muuallakin ja katselen vuosilukuja sekä nimiä. Moni nuoruuden ystäväni nukkuu siellä nurmen alla. Tuntuu joskus oikein pahalta etteikö olisi ollut muuta vaihtoehtoa, kuin riistää itseltään elämä.

• tyttö86

eksyin sattumalta tänne ja innolla luin kirjoituksesi. niin kummasti on meidän nuorten elämä muuttunut muutamassa vuosikymmenessä. aivan ihmettelenkin että miten tähän ollaan tultu. minun on sitä vaikea tietää kun koko lapsuuteni on ollut siinä 90-luvun alussa. luopuisin mieluusti tästä tietokoneesta , autoista ,tv:stä jne.. olisi paljon hienompaa kulkea hevosilla vielä jne. usein pohdin tätä muuttunutta maailmaa ja kuka tämän on pilannut? ei me nuoret ainakaan olla tätä ehditty tekemään. eikä meitä voida syyttää kaikesta mitä teemme. usein tulee mietittyä , että voiko tähän maailmaan synnyttää omia lapsia. vaikka niistä on pienestä pian haaveiltu.

• Torfinn

Raamattu sanoo sananlaskuissa:

"älä kysy; -mikä siinä on että ennen ajat olivat parempia?, -sillä sitä et viisaudesta kysy!"

Tässä on vinha perä!

Täällä nyt vain muistellaan omaa lapsuutta/nuoruutta ja aikahan tunnetusti kultaa muistot, joten monelle nousee tippa silmään muistellessa "kulta-aikaa nuoruuden"...

Kyllä nykyään silti asiat ovat paremmin, kun on kehitys kehittynyt ja koneet ja vempeleet. Elämä on monin tavoin helpompaa kun ei äitien enää tarvitse pestä vauvojen paskarättejä uudestaan eikä nyrkkipyykillä olla ja on tiskikoneet ja työelämää helpottavat tietotekniikka ja monenlaiset koneet!

Nuoret ovat kyllä nykyään avaramielisempiä ja kielitaitoisempia ja kansainvälisempiä kuin joskus 70-luvulla jolloin itse muistan että suomessa oltiin todella takapajulassa ja junttina ykkösiä koko maailmassa. Minun mielestäni monet nuoret käyttäytyvät tosi fiksusti nykyään. Nuorten pukeutumistakin paljon tavataan arvostella, mutta kyllä se on niinkuin joku sanoin että "jos nuoret alkavat olla kuten aikuiset, silloin on maailmanloppu jo lähellä!"

Elikkä tsemppiä nuoret vaan ja pää pystyyn, tämä on TEIDÄN aikaanne! No, onhan se meidänkin aikaamme, mutta meillä joilla nuoruus on jo enempi ohi, on usein sellainen katkera takapajuinen asenne elämään yleensäkin että "ennen vain kaikki oli hyvin ja nykyään kaikki niin huonosti..." -Minun mielestäni nykyään on asiat pääsääntöisesti paljon paremmin kuin omassa lapsuudessani, enkä haluaisi palata siihen aikaan enää, vaikka oma lapsuus onkin kultaisissa muistoissa.

Ei mollata nuoria, eikä aina olla "opettamassa" sormi pystyssä, vaan kannustetaan ja iloitaan elämästä! Ei elämä PÄÄTY keski-ikään, vaan jatkuu!

Älä sinä "tyttö -86" haikaile hevos-aikaan tai ihaillen kuuntele meidän vanhojen pierujen juttuja, vaan iloitse OMASTA elämästäsi nyt kun sen aika on ja meidän 50-, 60-, ja 70-luvuilla syntyneiden tulee ymmärtää että ELÄMÄ JATKUU ja hyvä on että jatkuu ja kehittyy!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5203
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2954
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2058
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      35
      1842
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1594
    Aihe