Mitä pidätte Rossinista säveltäjänä?

Anonyymi

Carl Maria von Weber sanoi musiikin rappeutumisen alkaneen Rossinista ja monet muutkin kriitikot ovat todenneet hänen musiikissaan olevan kovin paljon pintakiiltoa, Taidemaalari Inres sanoi häntä epärehelliseksi säveltäjäksi. Ilmeisesti hekin kiinnittivät huomiota Rossinin musiikin soinnutuksen ja teknisen rakenteen yksinkertaisuuteen; sanoihan hän itsekin. Antakaa minulle pestävien vaatteiden luettelo niin sävellän siihen musiikin. On myös huomautettu että ne jotka pitävät musiikissa tärkeimpänä tekijänä ja ominaisuutena tunnetta, älyä tai syvällisyyttä, Rossini ei milloinkaan tule erityisesti vetoamaan heihin. Sillä hän osasi olla sukkela ja sulava mutta ei millään tavoin älykäs tai viljellä suuria tunteita ja intohimoja musiikissaan. voidaan luetella yhden käden sormilla ne säveltäjät joille oli suotu kyky antaa musiikin absoluuttinen muoto toiminnan motiiveille ja henkilöiden psyykkisille impulsseille. Mozart oli heistä ensimmäinen omaten tarkan psykologisen silmän, näyttämövaiston, luonnehtimiskyvyn, ei ennen sitä eikä pitkään aikaan myöhemminkään parhaista oopperalibretoista löydy tasavertaisuuden häivääkään vaan ainoastaan lähtökohtia musiikillisen partituurin kehittymiselle, Hänen hahmoissaan on jokin syvää objektiivista totuudellisuutta huokuva metafyysinen elementti

12

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rossinin tunnetuimpiin maneereihin kuuluvat koomisina tehokeinoa viljellyt hirviömäiset koloratuurit kylminä bravuurinumeroina ja usein mekaanisen vaikutelman jättävät stereotyyppiset crescendot soitinryhmien peräkkäisine sisääntuloineen, jotka eivät tunnu lainkaan niin ihmeelliseltä säveltäjän kohdalla joka rakasti taiturillista rihkamaa yli kaiken itsetarkoituksellisena yleisön ja virtuoosisen laulutekniikan kosiskelijana tuhoamalla samalla oopperahahmojensa draamallisen uskottavuuden eivätkä hänen reforminsa riitä takaamaan hänen pintakiiltoiselle ajanvietteelleen paikkaa draaman suurten mestareiden joukossa saati että ne muodostaisivat minkäänlaista yhdyssysidettä Wagnerin luomaan musiikkidraamaan puhelevissa seccoresitatiiveissa käyttöön ottamansa orkesterisäestyksestä huolimatta edistämättä tuskin lainkaan draamallista jatkuvuutta tässä mielessä numeron jäädessä numeroksi, jotka musiikilliselta sisällöltään ja painoarvoltaan ovat varsin köyhiä sillä mikään romanttisen tunneilmaisun suuri tulkki hän ei kuitenkaan ollut pömppövatsaisine ja naurettavine narrihahmoineen jotka olivat hänelle sinällään menestyksekäs keino taloutensa saneeraamiseen tuoden huomattavia voittoja kun todelliset nerot riutuivat samaan aikaan köyhyydessä kuin kirkon rotta.

    • Anonyymi

      Rossini kuului heihin jotka sävelsivät varpaillaan kun kädet loppuivat. Rossini kuitenkin tajusi lopettaa ajoissa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Karvalakkiooppera on alun alkaen pilkallinen Korvat auki -yhdistyksen piirissä syntynyt termi, jolla tarkoitettiin erityisesti Aulis Sallisen ja Joonas Kokkosen säveltämien oopperoiden aihevalintoja ja ajan modernistien paheksumaa varsin perinteistä sävelkieltä. Termi viittasi alun perin takapajuisuuteen, karuuteen, metsäläisyyteen, maalaismaisuuteen ja tyylilliseen konservatiivisuuteen: tonaalisuuteen ja yksinkertaisuuteen erityisesti vastakohtana ajan modernistisille eurooppalaisille avant-garde-suuntauksille. Myöhemmin termiin on liitetty myös positiivisia mielikuvia kuten alkuperäisyys, aitous, luonnollisuus, tuoreus, maanläheisyys. Esimerkkejä karvalakkioopperoista ovat Viimeiset kiusaukset ja Punainen viiva. Karvalakkiooppera-termin keksijänä pidetään säveltäjä Jouni kaipaista. Esim. Erik Bergmanin laulava puu on näitä modernimpi ooppera. Launiksen, pylkkäsen ja marttisen oopperoita ei mielletä karvalakkioopperan genreehen kuuluvaksi.


    • Anonyymi

      Eiks tämä Rossiini ole se hemmo joka on tehnyt pitkän ja arvokkaan uran brittibändissä nimeltä Status Quo? Joka Status Quo on bändinä ihan hyvää 2 divisioona tasoa. Josta seuraa tietenkin kysymys että miksi se ei bändinä ole tai ollut 1. divisiona tasoa? Ja sehän johtui kai siitä että Rossiini eikä kukaan muukaan siinä bändissä saanut aikaiseksi oikein kunnon hittejä.

    • Anonyymi

      Aivan fantastinen, iloluontoinen, kevytmielinen, hilpeä, oivaltava, seksikäs, himoja herättävä. Voiko parempaa enää olla. Kuin rasvaisesta kermasta tehty oikea romminen vaniljajäätelö vattuhillolla ja hupsuhamekoristeilla. Huh huhhh.....

      • Anonyymi

        Rossinin musiikki on kyllä täyttä paskaa pinnallisuudestaan johtuen.


    • Anonyymi

      Kyllä Rossini on tuhat kertaa parempi kuin J. Kokkonen tai M.Lindburg. Eli vähän niinku suhteelisuutta kehiin. Klassikko voittaa aina paikallisen kanalauman neroksi markkinoiman rivipelurin. Tavallinen konsertissakävijä ei tunne Kokkosta tai Lindburgia edes Ruotsissa Saksasta puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Kyllä joonas Kokkosta voidaan pitää suurena sinfonikkona joka on aivan suvereeni karvalakkioopperallaankin Rossinin shampanjan tavoin kuplivaan pinnalliseen musiikkiin verrattuna jota on syytetty epärehellisyydestäkin Rossinissa kun ei ole sitä emotionaalista syvyyttä saati sinfonis-arkkitehtonista muototajua centin vertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä joonas Kokkosta voidaan pitää suurena sinfonikkona joka on aivan suvereeni karvalakkioopperallaankin Rossinin shampanjan tavoin kuplivaan pinnalliseen musiikkiin verrattuna jota on syytetty epärehellisyydestäkin Rossinissa kun ei ole sitä emotionaalista syvyyttä saati sinfonis-arkkitehtonista muototajua centin vertaa.

        Kokkonen on vitun jäykkä. Ei ajatus oikein kulje. Libertonkin maineen varasti. Kokon musa samanlaista raskaasti hoipertelavaa horinaa kuin hänen itsekeskeinen puheensa. Rossini on sitä vastoin on värikäs, huippumenestynyt ja saavuttanut aikaa sitten nerokkaan klassikon aseman. Kokkonen on pelkästään savolaisten markkinoima maakuntasarjalainen ... ja siksi jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokkonen on vitun jäykkä. Ei ajatus oikein kulje. Libertonkin maineen varasti. Kokon musa samanlaista raskaasti hoipertelavaa horinaa kuin hänen itsekeskeinen puheensa. Rossini on sitä vastoin on värikäs, huippumenestynyt ja saavuttanut aikaa sitten nerokkaan klassikon aseman. Kokkonen on pelkästään savolaisten markkinoima maakuntasarjalainen ... ja siksi jää.

        Kokkonen on universaali sinfonikko jonka uusklassinen 3. sinfonia kuuluu parhaimpiin mitä 1900 luvulla on sävelletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokkonen on universaali sinfonikko jonka uusklassinen 3. sinfonia kuuluu parhaimpiin mitä 1900 luvulla on sävelletty.

        Rossiniko nerokas? Hevon kukkua. Musiikkinsa on pelkkää liirumlaarumia ja skeidaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      63
      5288
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4894
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4045
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3996
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3883
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3598
    8. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3243
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52
      2819
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      41
      2397
    Aihe