Testasin

Tulin testanneeksi ÄO:ni ja huomasin olevani ihan tavallista keskiverto tyyppiä. Noita testejä on netti pullollaan, toinen toista paremmin ja perusteellisemmin laadittuja. Eräässä kirjassa jossa käsitellään älykkyyttä ja tunneälyä ja muita fiksuja ajatuksia ihmisenä olemisesta, eräs asiantunija kertoi näin.

Äo ja tunneäly eivät ole toistensa poissulkevia taitoja vaan pikemminkin erilaisia kykyjä. Kaikilla meillä on älyä sekä tunnetaitoja. Ihmiset joilla on korkea ÄO, mutta heikko tunneäly tai matala ÄO ja hyvä tunneäly ovat suhteelisen harvinaisia. Vielä ei ole kehitetty tavallisen ÄO testin kaltaista tunneälykoetta.

Korkean ÄO:n arkkityypi jolta puuttuu tunneäly on melkein kuin tiedemiehen pilakuva,kotonaan vaativien ajatusrakennelmien parissa mutta onneton arkipäivän tilanteissa.
Miehet ja naiset eroavat tässä suhteessa hiukan toisistaan. Miehet joilla on korkea ÄO, ovat kiinnostuneita älyllisistä asioista ja taitavia niissä. He ovat myös kunnianhimoisia, ennalta-arvattavia ja uutteria. He ovat usein myös kriittisä alentuvia,turhantarkkoja ja estyneitä. Aristelevat seksuaalisuutta ja asitillisuutta, sekä vaikuttavat kylmiltä ja tunteettomilta.

Heidän vastakohtansa on miehet joilla on korkea tunneäly, ovat seurallisia, ulospäin suuntautuneita ja iloisia, eivät ole taipuvaisia pelokkuuteen tai huolestumiseen.

Naiset joilla on korkea ÄO, ovat varmoja henkisistä kyvyistään, pystyvät ilmaisemaan ajatuksiaan sujuvasti,arvostavat älyllisiä asioita ja ovat kiinnostuneita esim taiteesta ja tieteestä. He ovat myös usein sisäänpäin kääntyneitä,huolehtivat,murehtivat ja tuntevat helposti syyllisyyttä, eikä heidä ole helppo osoittaa suuttumusta avoimesti joskin tekevät sen epäsuorasti.

Naiset joilla on korkea tunneäly ovat vastaavasti jämeriä ja ilmaisevat tunteensa suoraan, ja heillä on myönteinen käsitys itsestään. He ovat tunneälyisten miesten tapaan seurallisia ja ja ilmaisevat tunteensa tilanteeseen sopivasti, eivätkä esimerkiksi purkauksina joita katuisivat myöhemmin. He myös sietävät stressiä hyvin. He saavat helposti uusia ystäviä ja ovat tarpeeksi itsevarmoja ollaakseen leikkisiä, spontaaneja ja avoimia seksuaallisille kokemuksille.

Mitäs mieltä olette?

41

3070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merliNelli

Mä en ymmärtäny kyllä mitään:D

Tai no, suomalaisilla miehillä taitaa olla korkeampi tuo oikeä äly..oman pikaanalyysini mukaan...kai:P

Poikkeus vahvistaa säännön...mun kohdalla ei täsmää:(

• Kyllä sinä nyt jotain ymmärsit! Ethän muuten pika-analyysia olisi osannut tehdä.:)

• merliNelli
        Waffen-ss kirjoitti:

Kyllä sinä nyt jotain ymmärsit! Ethän muuten pika-analyysia olisi osannut tehdä.:)

mutulla tempaisin tuon tekstin ruutuun, ei siinä sen kummempaa:D

Hmp..miten se sananlasku menikään...ymmärtänyttä ei laiteta:D

• taikanainen
        merliNelli kirjoitti:

mutulla tempaisin tuon tekstin ruutuun, ei siinä sen kummempaa:D

Hmp..miten se sananlasku menikään...ymmärtänyttä ei laiteta:D

erittäin omitakeiset sananlaskut :))

• merliNelli
        taikanainen kirjoitti:

erittäin omitakeiset sananlaskut :))

kyllä aivan varmasti kirjotin...yrittänyttä..*hämmästyy suuresti* tai luulin kirjottavani:D
        Jestas..ei kai.. jos musta on tulossa velho!!:D
        tai kirjotushäröinen..:(

• Sofienne

Ettet sitten karmeampaa aihetta tänne keksinyt!!!

Nämä ikuisuuskysymykset kuten älykkyys ja onko se sukupuolisidonnaista - ei saa aikaan kun kunnon suomalaista vitutusta, jos nyt saan käyttää kerrankin näin brutaalia ilmaisutapaa*nauraa*;DDD

Ja toiseksi ensin pitää käsitteet selventää mitä ne tarkoittaa ennen kuin voidaan alkaa edes kunnolla aukaisemaan koko aihetta pohdinnalle.

Eli mitä on tunneäly? Miten ihmiset sen mieltää?
      Älykkyydestäkin ollaan sen sataa eri mieltä.
      Toiselle viisaus on älyä, toiselle taas äly on viisautta.

Joten setvitäänpä käsitteet ensin vai vedetäänkö tekstiä ihan kylmiltään *uhoaa nauraen* ;DDD

*sofin sisäinen pikkusofi taas vauhdissaan*;DDDD

• Tunneäly on kyky tunnistaa omat tunteensa ja ennen kaikkea tulkita ja lukea niitä oikein. Näin se kai lyhykäisyydessä menee. Jokainen varmasti tunnistaa tunteensa, mutta tuo tunteiden käsittäminen ja niiden oikea analysointi, se kai se pointti tunneälyssä on päällimmäisenä. Sinä osaat varmasti paremmin sen pidemmän kaavan mukaan selittää. Eli laita vain tekstiä tulemaan :)

• Sofienne
        Waffen-ss kirjoitti:

Tunneäly on kyky tunnistaa omat tunteensa ja ennen kaikkea tulkita ja lukea niitä oikein. Näin se kai lyhykäisyydessä menee. Jokainen varmasti tunnistaa tunteensa, mutta tuo tunteiden käsittäminen ja niiden oikea analysointi, se kai se pointti tunneälyssä on päällimmäisenä. Sinä osaat varmasti paremmin sen pidemmän kaavan mukaan selittää. Eli laita vain tekstiä tulemaan :)

Ei minulla ole korjattavaa sinun määritelmääsi, mutta hieman lisättävää olisi jos sallinet
        *hymyilee aseistariisuvasti*. Enhän minä mitenkään tarkka ole *KIÄH*;DDD

Lisäisin, että tunneäly ei ole pelkästään omien vaan myös muiden tunteitten tunnistamista, tulkitsemista ja niiden analysointia. Ja tunneälyn vaikein muoto on kyetä siirtämään omat tunteet hetkeksi sivuun niin ettei niitä tukahduta tai kiellä itseltään, jonkun akuutin toisen ihmisen avuntarpeen takia.
        Kun tilanne on rauhoittunut pitäisi kyetä ottamaan omaat tunteet takaisin ja käsitellä niitä tilannekohtaisesti ja tunteiden laadun, syvyyden ja akuuttisuuden mukaan.

Eikös vielä pitänyt miettiä sitä älyäkin?
        Sinä ensin minä tulen sitten sohlaan mukaan *nauraa*;DDD

*sofi, joka on ihan pääkin hapoilla HanMooDo treenien jäljiltä* =;o)

• max-life

Olen samaa mieltä, että jo mitattava asia (älykkyys) on vaikeasti määriteltävissä puhumattakaan oikeanlaisista mittareista.

Kaikesta ei voi laatia matemaattista mallia, kaikkea ei voi asteikoille siirtää sellaisenaan. Suuntaa antavia tuloksia toki saadaan, mutta ainakin itse suhtaudun varauksella moisiin.

Aina, kun ihmisen mieltä pyritään kartoittamaan, törmätään epätarkkuusperiaatteeseen. tarkoittaa sitä, että itse mittaaminen (tutkiminen) muuttaa mitattavaa (tutkittavaa) asiaa tai kohdetta.

Toinen maailma, jossa epätarkkuusperiaatteeseen törmätään on atomi-tason tutkimukset. Kuinka tutkia jotain alkeishiukkasta, kun jo tutkiva laite aiheuttaa siinä muutoksia, vaikuttaa siihen.

Sellaista ajatuksen tynkää pukkas..;

• Sofienne kirjoitti:

Ei minulla ole korjattavaa sinun määritelmääsi, mutta hieman lisättävää olisi jos sallinet
        *hymyilee aseistariisuvasti*. Enhän minä mitenkään tarkka ole *KIÄH*;DDD

Lisäisin, että tunneäly ei ole pelkästään omien vaan myös muiden tunteitten tunnistamista, tulkitsemista ja niiden analysointia. Ja tunneälyn vaikein muoto on kyetä siirtämään omat tunteet hetkeksi sivuun niin ettei niitä tukahduta tai kiellä itseltään, jonkun akuutin toisen ihmisen avuntarpeen takia.
        Kun tilanne on rauhoittunut pitäisi kyetä ottamaan omaat tunteet takaisin ja käsitellä niitä tilannekohtaisesti ja tunteiden laadun, syvyyden ja akuuttisuuden mukaan.

Eikös vielä pitänyt miettiä sitä älyäkin?
        Sinä ensin minä tulen sitten sohlaan mukaan *nauraa*;DDD

*sofi, joka on ihan pääkin hapoilla HanMooDo treenien jäljiltä* =;o)

Älykkyydestä voidaan puhua kuinka laveasti tahansa. Joku pitää neroa todellisena esimerkkinä älykkyydestä, toinen atomien tutkijaa jne. Rajan vetäminen on vaikeaa.

Arkielämän älykäs on lukemisen , oppimisen ja havaintojen omaksuja. Toisilla vain se tieto jää päähän. Ajatteles , kun kaikki lukemasi olisi korviesi välissä. Älykkään pitää tietysti pystyä jakamaan tietoaan, mikä älykäs se nyt on , joka kaiken pitää sisällään.

Max-live tuolla alempana jo mainitsikin, älykkyys on vaikeasti määriteltävissä.

• Sofienne
        Waffen-ss kirjoitti:

Älykkyydestä voidaan puhua kuinka laveasti tahansa. Joku pitää neroa todellisena esimerkkinä älykkyydestä, toinen atomien tutkijaa jne. Rajan vetäminen on vaikeaa.

Arkielämän älykäs on lukemisen , oppimisen ja havaintojen omaksuja. Toisilla vain se tieto jää päähän. Ajatteles , kun kaikki lukemasi olisi korviesi välissä. Älykkään pitää tietysti pystyä jakamaan tietoaan, mikä älykäs se nyt on , joka kaiken pitää sisällään.

Max-live tuolla alempana jo mainitsikin, älykkyys on vaikeasti määriteltävissä.

Tuo otsikko oli Marya Mannesin;D

Jos suonet, että taas jaan vaatimattoman mielipiteeni kanssasi *wirn*

Näkemykseni mukaan eräs älykkyydenlaji on se, että osaa luontevasti soveltaa oppimansa tiedon käytäntöön.
        Toinen älykkyydenlaji olisi, että osaa suvereenisti yhdistellä näennäisesti toisistaan irrallisia asioita saumattomasti yhteen tehden niistä loogisesti päättelemällä eheän kokonaisuuden.
        Sanallista nopeutta pitäisin myös älykkyyden yhtenä lajina.Nokkeluutta asioiden oleellisuuden tajuamisessa ja niiden nopeaan vastareagointiin ilman, että poikkeaa aiheesta.
        Vaikeimpana älykkyyden muotona pitäisin kykyä hallita/nähdä kokonaisuuksia ja niissä olevat yksityiskohdat.

Viisautta en pidä älykkyytenä – enkä älykästä suoralta kädeltä viisaana, mutta älykäs voi olla viisas ja viisas usein on myös älykäs.
        Ja näissä kahdessa on sisällöltään vinha ero – mikä mielestäni sekoitetaan toisiinsa tai sitten näkemykseni on vaan erilainen.

Tärkeintä minusta olisi kyky käyttää ne lahjat, kyvyt, osaamisen alueet mitä kullakin on.
        Ei niinkään miettiä mitä älykkyyden osa-aluetta kenties edustaa.
        Sillä mitä teet pelkällä tiedolla älystäsi - on se sitten korkea tai matala?

Halu oppia, olla tekemättä itselleen rajoitteita ovat niitä asioita, jotka vievät meitä eteenpäin minne sitten olemmekin menossa.
        Painoittain enemmän itsetuntemusta kuin tietoa siitä millainen kunkin äly on.
        Vaikka arvostan tunneälyä älyistä eniten – nostan itsetuntemuksen etusijalle sillä se näkemykseni mukaan pitää sisällään myös tunneälynsä tunnistamisen.
        Nuo kaksi ovat minusta oiva aisapari.

"Äly on kyky reagoida menestyksellisesti uusissa tilanteissa ja oppia menneistä kokemuksistaan.
        Äly riippuu asiayhteydestä, tehtävistä ja elämän meille asettamista haasteista eikä älykkyysosamäärästä, korkeakoulututkinnosta tai hienosta maineesta".
        - Thomas Armstrong -

• MillaN

...yhden testin.

Tuon kertomasi asiantuntijan mukaan olisin henkisesti "vahvoilla" ja tunneälyltäni olisin sisäänpäin kääntynyt murehtija...:D

Jos tunneälytesti olisi laadittu, ilman muuta saisin siitä tuloksen "leikkisä ja avoin seksuaalisille kokemuksille".

Mitäs tähän sanoisit?:D

• Kyllä sitä joku tunneälytesti netistä löytyy. Tuo asiantuntija(mies) selvästi sai huonot pisteet äö testistä. Paistoi jotenkin läpi hänen pohdinnoissa.

Vai leikkisä ja avoin...;)*huokaus*
        Sinä Millaseni, olet villillä päällä.:)

• MillaN
        Waffen-ss kirjoitti:

Kyllä sitä joku tunneälytesti netistä löytyy. Tuo asiantuntija(mies) selvästi sai huonot pisteet äö testistä. Paistoi jotenkin läpi hänen pohdinnoissa.

...käydä etsimässä...katsotaan senjälkeen miten villi tunneälyni on.:D

"Millaseni"...*pyörällä päästään*

• MillaN
        Waffen-ss kirjoitti:

Kyllä sitä joku tunneälytesti netistä löytyy. Tuo asiantuntija(mies) selvästi sai huonot pisteet äö testistä. Paistoi jotenkin läpi hänen pohdinnoissa.

...löytynyt yhtään tunneälytestiä.:(

Mutta...tulossa on.

• taikanainen

vais tällainen tutkimus :) Lukiessani koetin sovitella itseäni johonkin tuossa kategoriassa, kuvittelen itselläni olevan aika realistinen käsitys itsestäni, aika suurella todennäköisyydellä sijoittuisin keskivertokansalaiseksi :))

Tuo on totta, etteivät tunneäly ja äly ole toisiaan poissulkevia, ennemmin ne kulkevat käsi kädessä.

Asiaa sivuten.Tein tässä taannoin erään "syntitestin" netissä, synneistä pahimmiksi kohdallani tuli murehtiminen ja hengen velttous , hyveistä korkeimmat pistemäärän saivat viisaus ja urhoollisuus.........
      toivottavasti linkin laittaminen ei ole rikos....
      http://www.yle.fi/pyhatjapahat/testi_intro.html

• MillaN

...minun suurin syntini on hekumallisuus.:DD

Muista en halua kertoakaan.:D

• merliNelli

Pamahti sitten meikäläiselle..oikeudenmukaisuus höystettynä urhoollisuudella ja Pyhää huolettomuutta roppakaupalla:D

Ylpeyttä en niele murehtimatta..plaah:D

• taikanainen
        MillaN kirjoitti:

tarkistaa puhuttinko siinä mitään hekumallisuudesta :)) näkyi sentään olevan....Ei tainnut olla meikäläisellä kärkipäässä kun en huomannut koko sanaa ;)

• maron

minäkin ja hyveitäni olivat urhoollisuus,viisaus ja pyhä huolettomuus ja taas synneistä pahimmat olvat hengen velttous, murehtiminen, ja vihamielisyys.
        Urhoollisuus ja pyhä velttous voisivat minuun sopia, mutta tuo viisaus ei kyllä mielestäni ole minun lajini - ja taas synneistäni, en oikein tiedä mikä on hengen velttous mutta ehkäpä se sitten on totta, murehtiminen ei kyllä pahemmin kuulu tapoihini enkä ole mitenkään vihamielinenkään - enemmänkin pureva - no ehkä se on sitten sama asia.

• tähtitoimittaja ejk
        MillaN kirjoitti:

hekumat tuli minullekin. Muista taitaa tosiaan olla viisainta pitää kitusensa kiinni...

• n52

kokeilin ja yllätyin tuloksesta.
        Minä kyllä olisin kiinnostunut testaamaan itseäni siitä tunneälystä...taidan arvostaa sen korkeammalle kuin älyn.

Pitäisikö sinne paheketjuun mennä tietoisena synneistään?
        Uskaltaako kukaan tunnustaa käyneensä siellä tunnustamassa paheitaan?....minullahan niitä ei tunnetusti ole...=)

• tähtitoimittaja ejk
        n52 kirjoitti:

kokeilin ja yllätyin tuloksesta.
        Minä kyllä olisin kiinnostunut testaamaan itseäni siitä tunneälystä...taidan arvostaa sen korkeammalle kuin älyn.

Pitäisikö sinne paheketjuun mennä tietoisena synneistään?
        Uskaltaako kukaan tunnustaa käyneensä siellä tunnustamassa paheitaan?....minullahan niitä ei tunnetusti ole...=)

sinne vaan niin kuin sonninäyttelyyn. ;)
        Mä kävin jo eilen...

• taikanainen
        tähtitoimittaja ejk kirjoitti:

hekumat tuli minullekin. Muista taitaa tosiaan olla viisainta pitää kitusensa kiinni...

vai hekumaa heitti sinnekin..hmmm..enpäs ihmettele enään niitä sykemittarin ja erään tietyn törkylehden toimittajan välisiä lurituksiakaan, enkä niitä harittavia silmiä....

• max-life

Ja minä muiden mukana.. tulokseni oli, että kaksi korkeinta pistemäärää saanutta syntiäni olivat Ylpeys(11pist) ja Hekumallisuus(7), hyveitäni Oikeudenmukaisuus (15) ja Suhteellisuudentaju (13)..

Kaikenlaisia testejä, heh..!

*ylpeys..?? Miettii kauheasti ihmetellen..*

• yopollo

että olen tosikko murehtija. Tietää sitten suhtautua varovasti siihenkin että testi mielistelee tasapuolisen oikeudenmukaisen viisaaksi.

• taikanainen
        yopollo kirjoitti:

että olen tosikko murehtija. Tietää sitten suhtautua varovasti siihenkin että testi mielistelee tasapuolisen oikeudenmukaisen viisaaksi.

murehtijoiden kerhoon :)) Tää testi on laadittu näköjäs niin että toinen käsi lyö ja toinen silittää......

• Jermu

Ei tollasista itse oikein osaa sanoa. Kaverit sanoo toista ja kotona sanotaan toista..Vielä tässä mihinkään testattavaksi.
      Ai niin, moi Waffenix!

• tukkusutija

ei ole mitään mieltä minulla. vaan testasin tunneälyni peilin edessä ja tunsin. tunsin ja luulin itseäni viisaaksi.

samankaltaista luulemista harrastin ollessani kännissä. luulin itseäni selväksi.

ps. olen kyllä silloin tällöin ja useamminkin havainnut, että mainitsemiani luulemisen lajeja testataan mitä moninaisimmissa muodoissa ja useammankin kirjoittajan näpelöimänä näilläkin palstoilla. hah.

• himanainen

on ruottalaisten sossutanttojen kehittämiä käsitteitä.

• max-life

Älykkyys ja tunneäly.. Ilmeisesti tunneäly on samaa kuin tunnekypsyys, tuntuvat samoilta asioilta näin maallikon mielestä..?

Kerran olen erään psykologisen testin tehnyt. Testi ei mielestäni ollut kummoinen, tosin ihan psykologin valvonnan alla tehty.

Asteikko oli 1-10. Älykkyydessä ja tunnekypsyydessä sain arvon 10. Toki monia muitakin ominaisuuksia testillä kartoitettiin. Avaukseesi viitaten kyseinen yhdistelmä ei harvinainen ole, silti tyytyväinen tuollaiseen lopputulokseen olen. Painotan vielä, että minusta testi oli hyvin kapeanoloinen, mutta suuntaa antavia tulokset kenties kuitenkin. Tuntuvat käsi kädessä nuokin ominaisuudet (älykkyys/tunnekypsyys) useinkin kulkevan..?

Koitin olla rehellinen kyseisessä testissä, mutta tuli tunne, että testejä, jotka kartoittavat ihmisen ominaisuuksia voisi hyvinkin "huijta". Mielestäni sen verran läpinäkyviä kysymykset paikoitellen olivat.

Väitän myös, että mitä useammin tuollaisia tekee, niin harjaantuu ja esim työpaikkatesteissä voisi lopputulosta petrata vastaamalla siten kuin olettaa hyvän olevan eikä rehellisesti. Esimerkiksi mensan testeihin ei käsittääkseni voi osallistua kuin kerran, sillä siihenkin harjaantuu ja tulos ei enää oikea.

Tosin kuka estää harjoittelemasta samankaltaisilla tehtävillä ja siten petraamaan ÄO:taan, vaan se mitattava älykkyys pysynee samana, testin tulos vaan paranee. Sanottakoon vielä, että tekemäni testi ei ollut työhönotto haastattelussa tehty, tulipa vaan mieleen tuokin pointti.

• ihmettelix

testiin voi osallistua kaksi kertaa, se on ehdoton yläraja ja testien välin pitää olla vähintään vuosi.

http://www.mensa.fi/index.php/alytestit

Totta on että psykologisissa testeissä voi huijata, mutta käsittääkseni sekin on otettu huomioon testejä laatiessa. Vaikkapa niin että oman sielun syvyyksien ajatusten ja tunteiden sekamelskassa pystyy (ei pidä ottaa kirjaimellisesti) pitämään itsensä tasapainossa ja realiteetit hallinnassa. Jos ajatellaan asiaa toisinpäin, mitä se kertoo ihmisestä joka vastaa täysin rehellisesti kaikkiin kysymyksiin. Jokaisella on se oma salattu maailmansa josta ei kerrota, välttämättä kenellekkään.

• Noita ÄO testejä en ole koskaan tehnyt enkä tee, kjäh. Nyt tein testin tuosta taikun linkistä. Täytyy sanoa että joitakin asioita tunnustan, en kaikkia. Nuo lainausmerkeissä olevat tekstit on lainauksia testin tarkennuksista. Öh, saakohan näitä lainauksia edes tehdä.
      No tässä vähän paljastuksia...

Hyveitä:

- Oikeudenmukaisuus

"Oikeudenmukainen sallii muille hyviä asioita. Hän ei halua muiden hyvää itselleen eikä sitä heiltä pois. Oikeudenmukainen on myös automaattisesti heikomman puolella: hän pyrkii siihen, että kaikilla olisi samat lähtökohdat tavoitella haluamaansa. Sen sijaan oikeudenmukainen ei vaadi kaikilta samaa eikä edellytä, että kaikille olisi annettava saman verran kaikkea".

- Rakkaus

"Tällä tarkoitetaan sitä, että rakastava ei etsi VAIN omaa nautintoa (vaikka tietysti sitäkin), vaan haluaa hyvää toiselle ja iloitsee pelkästä hänen olemassaolostaan. Hekumallisuuden vastahyveenä rakkaus on siis antamista, ei pelkkää saamista tai ottamista".

- Suhteellisuuden taju

"Suhteellisuudentajuinen ihminen osaa asettaa asiat omiin mittasuhteisiinsa: hän ei tee numeroa pikkuasioista ja ymmärtää, että joskus täytyy toimia tilanteen mukaan. Häntä ei hermostuta, vaikka asiat menisivät vallan kummalliseen suuntaan, vaan se saattaa huvittaa häntä suuresti. Hän muistaa myös mietteen: Se joka nauraa itselleen, siltä ei tule hupia puuttumaan!"

Paheita:

- Ylpeys

"Ylpeys on sitä, että on ollakseen jotain muuta kuin mitä oikeasti on: ylpeä rakentaa itsestään kuvan muiden ja itsensä ihailtavaksi. Ylpeyteen liittyy myös pelko siitä, että muut eivät voi hyväksyä minua sellaisena kuin olen. Siinä mielessä monet ylpeät ihmiset ovat hyvin epävarmoja itsestään. Ylpeyttä on myös se, että asettaa itsensä muiden ja kaiken arvostelun yläpuolelle: Mikä SINÄ olet minulle mitään sanomaan!"

-Huumorintajuttomuus

Huumorintajuttomuutta ovat ainakin:

"älkää tulko mulle sanomaan, miten tämä pitää tehdä!" -ekspertit
      "jos suostumme pyyntöösi, niin kohta täällä ovat kaikki mankumassa -päälliköt
      "sukat on nyt kerta kaikkiaan ripustettava kuivumaan tällä tavalla ja sillä selvä!" -perheenäidit
      "tuota ei voi ajatellakaan, täällä ei ole koskaan tehty vastaavaa -byrokraatit
      "kukaan muu ei ole valittanut annoksestaan" -tarjoilijat
      "asiaa ei voi auttaa" -asiakaspalvelijat
      "näin täällä on aina tehty" -työntekijät
      "niin muako tarkotit?" -pöytäseurueen jäsenet
      "toi on tosi lapsellista!" -tuttavat

- Murehtiminen

"Murehtija haluaisi saada maailman valmiiksi ja kaikki muut onnellisiksi. Kun hän ei tässä sitten onnistu, hän syyttää siitä itseään. Murehtija ottaa kaikkien taakat kannettavakseen eikä tunnista omia jaksamisen rajojaan. Hän painaa hommia hulluna loppuun saakka ja romahtaa sitten. Murehtija ei osaa sanoa ei ja luulee, että hänen omilla tunteillaan ei ole mitään arvoa."

• Sofienne

Testaa kuinka tunneälykäs Sinä olet?

Löysin tunneälytestin, joka tosin on maksullinen.
      Linkki =>http://www.city.fi/tunnealy/

Testiviestillä sain tällaisen vastauksen:
      "Sijoituksesi Tunneälytestissä on 55. Sait oikein 39/40. Olit parempi kuin 98,8% testaajista."

Hiukan harmittaa se, että tiesin yhden kuvan kohdalla heti että mokasin. Tunne oli pelko ei hämmästys. Olkaa tarkoina noiden kahden tunteen välillä. Ne nähtävästi ovat helppo sekoittaa.

*sofi*

• TurhaCe

"Tämä testi mittaa VISUAALISTA ja LOOGISTA älykkyyttä - eikä kerro mitään esim. inter- ja intrapersonaalisesta, verbaalisesta, musikaalisesta, motoristisesta ja tuskin spatiaalisesta (tilantajua mittaavasta) älykkyydestäkään."

http://alykkyystesti.net/

• max-life

..piruuttani tuotakin testiä..=)

Onkohan tämä itsensä alleviivaamista, mutta sain tuloksen 165.. Noh, niin tai näin. Keskimääräinen tämän testin tehneiden tulos näytti olevan 128,55. Yleisesti kait tuo keskitulos olisi se 100..? Ehkä testin tehnyt joku useamminkin, ehkä testi helpompi, tiedä häntä. Vaan mukavan tuloksen antoi joka tapauksessa..=)

• ihmettelix

myös testannut ÄO:ni, testit ovat ihan kivaa ajanvietettä, olen tehnyt myös sen Eurooppalaisen älykkyystestin ja saamistani tuloksista oikeastaan yllättynyt.
      Vaan mitäpä hyötyä on älykkyydestä arjen askareissa tai työssä, ehkä jotain apua siitä on, sanotaan vaikka mekaanisten tehtävien suorittamisessa.

Tunneälystä olen samoilla linjoilla Sofiennen kanssa. Omat tunteet on osattava tunnistaa ja tiedostaa, muistettava että niihin on oikeus, samoin on osattava tunnistaa toisten tunteita.
      Työssäni itse joudun hyvin paljon käsittelemään asioita tunnetasolla, voisikin sanoa että tunneälykkyyttä voi oppia, (älykkyyttä ei) on olemassa tietyt tavat ja käyttäytymismallit jolloin tulkinta on helppompaa.

Tunneälykkyydestä olen tehnyt joskus jonkun testin siihen liittyivät kasvokuvat joista tuli valita oikea vaihto-ehto. En löytänyt sivua vaikka etsin, muistaisiko joku muu sen?

• Kyllä sitä älykkyytä voi oppia ja opiskella. Tunneälykkyyden kanssa onkin sitten vaikeampaa, ainakin äkkiseltään minusta tuntuu niin.

Shakki jos mikä vaatii älyä. Siinä ei paljon tunteilla ole tilaa:)

• ihmettelix
        Waffen-ss kirjoitti:

Kyllä sitä älykkyytä voi oppia ja opiskella. Tunneälykkyyden kanssa onkin sitten vaikeampaa, ainakin äkkiseltään minusta tuntuu niin.

Shakki jos mikä vaatii älyä. Siinä ei paljon tunteilla ole tilaa:)

älykkyystesteillä mitattavissa oleva älykkyys on ominaisuus jota toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän, tiettyyn rajaan asti, sitä ei voi oikein opetella, vaikka testeihinkin voi valmentautua tekemällä ja osallistumalla testeihin, mutta lopputulokseen sen vaikutus on vähäinen.

Tunneälykkyyteen liittyy paljon opeteltavissa olevia asioita, paljon riippuu myös siitä onko itse ihmisenä tunneihminen, miten paljon eri tilanteissa omat/toisten tunteet vaikuttavat, pystyykö omat tunteensä kätkemään vai ei. Tunneälykkyyteen liittyy herkkyys sanattoman viestinnän tulkinnasta, joskus pelkkä katse riittää ja tietää, tai vaistoaa toisen senhetkisen tunnetilan.

Kirjoitetusta tekstistä toisen tunnetilan tulkinta on vaikeampaa, se pitää etsiä sieltä rivien välistä, virhemahdollisuus tulkinnassa on tietysti viestin vastaanottajalla. Mielenkiintoista olisi tietää miten viestejä tälläkin foorumilla luetaan miten paljon lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät omat tai toisen oletetetut tunnetilat.

Shakki vaatii myös tietynlaista älykkyyttä, matemaattistakin, se myös kehittää loogista ajattelua, kehittää ongelman ratkaisutaitoja, kokonaisuuksien hahmottamista, keskittymistä, etc...Aivoja käyttämällä on enemmän aivokapasiteetista käytössä. Kokemuksella on siinä kyllä oma osuutensa, pelaamalla kehittyy.

Milloin taas pelaillaan...*hymy*

• ihmettelix kirjoitti:

älykkyystesteillä mitattavissa oleva älykkyys on ominaisuus jota toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän, tiettyyn rajaan asti, sitä ei voi oikein opetella, vaikka testeihinkin voi valmentautua tekemällä ja osallistumalla testeihin, mutta lopputulokseen sen vaikutus on vähäinen.

Tunneälykkyyteen liittyy paljon opeteltavissa olevia asioita, paljon riippuu myös siitä onko itse ihmisenä tunneihminen, miten paljon eri tilanteissa omat/toisten tunteet vaikuttavat, pystyykö omat tunteensä kätkemään vai ei. Tunneälykkyyteen liittyy herkkyys sanattoman viestinnän tulkinnasta, joskus pelkkä katse riittää ja tietää, tai vaistoaa toisen senhetkisen tunnetilan.

Kirjoitetusta tekstistä toisen tunnetilan tulkinta on vaikeampaa, se pitää etsiä sieltä rivien välistä, virhemahdollisuus tulkinnassa on tietysti viestin vastaanottajalla. Mielenkiintoista olisi tietää miten viestejä tälläkin foorumilla luetaan miten paljon lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät omat tai toisen oletetetut tunnetilat.

Shakki vaatii myös tietynlaista älykkyyttä, matemaattistakin, se myös kehittää loogista ajattelua, kehittää ongelman ratkaisutaitoja, kokonaisuuksien hahmottamista, keskittymistä, etc...Aivoja käyttämällä on enemmän aivokapasiteetista käytössä. Kokemuksella on siinä kyllä oma osuutensa, pelaamalla kehittyy.

Milloin taas pelaillaan...*hymy*

Kyllä sitä vielä pelataan, kunhan vain sopivaa aikaa löytyy.:)

Shakissa sanotaan tarvittavan numeropäätä, mutta sitä minulla ei ole yhtään. Omasta mielestäni minulla on vain silmää lukea peliä. Osaan etsiä vastustajan heikkoja kohtia ja käyttää eteen tulevia tilanteita hyväkseni.

Yksi keino pelatessa on yrittää ajatella kuin vastustaja ja ennakoida tulevat hyökkäykset, tietenkään tämä ei saa vaikuttaa omiin suunnitelmiin yhtään. Muuten peli karkaa hallinasta.

Mutta tämän sinä tiedätkin.:)

• Sofienne

"Minä kanssa sanoi pikkusonni! Minä sen laitumenkin löysin!"

Ja näitä ei sitten käytetä todisteena minua vastaan !
      HIHAAA! *ottaa HanMooDo -taisteluasennon uhitellen*
      Peljästyikös edes kukaan?………..Höh!… Ai ei vai?!!!
      *roikottaa suupieliään alaspäin pettymyksestä*

Testitulokset:

Hyveitä:

Anteeksiantavaisuus(15) – hmm…mitenkähän tämä kohta tuli näin esille tai no annanhan minä ihmiselle anteeksi mutta teon tuomitsen.

Pyhä huolettomuus(13) – ihan outo juttu??? Mitä tämä oikein tarkoittaa? Voisiko joku valaista?

Oikeudenmukaisuus(12) – joo tässä olen se atominhalkoja *kih*

Syntejä:

Hekumallisuus(7) – no EN tietenkään ole tommoinen !!!
      *kikattaa hehkumoissaan kun ajattelee yhtä ja tiettyä mieshenkilöä*

Murehtiminen(7) – toi kuulostaa ihan murekkeen teolta! ;DDDD

Vatsan palvonta(7) – minkä vatsan? Häh! Nyt en tajua?!!!

*sofin sisäinen pikkusofi valtoitemaan*

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6165
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      639
      2521
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1199
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1090
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      72
      1036
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1030
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      64
      934
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228