Vad är det för bra med finska?

Finskan som språk kan te sig rätt onödigt, men är det något som är bra med det? Det kan man med befog fråga sig själv efter att ha pinats av språket i åratal. Nu kan man det ganska väl.

Efter inledningen som hoppeligen avskräcker fenno från att läsa vidare, kan man konstatera att precis som månget annat språk, är finskan ett mycket uttrycksfullt språk. För finnar kan det kännas exceptionellt uttrycksfullt, eftersom allt pur finskt just är uttryckt på finska. Bra så, det fungerar.

Sångtexter är en annan genre där finskan fungerar finfint om den som använder språket är tillräckligt skicklig (och har något att säga). Det finns många utmärkta exempel, nämn gärna sådana, kanske man hittar något nytt?

Slutligen något som kanske överraskar, och det är humor. Inte bara skriven, utan också tecknad humor fungerar utmärkt på finska.

Då vi ett tag kan språket kan vi väl lika väl njuta av de goda sidorna som det har och upprätthålla eller t.o.m. utveckla kunnandet? Man behöver förstås inte avslöja saken åt precis alla?

137

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen suomenkielinen suomalainen. Minulle suomi on ensisijaisesti tietenkin kommunikoinnin kieli, kuten muillekin.

Se taas, missä suomen kielen hienous pääsee minun mielestäni parhaiten esiin, on vanha runous. Nyt en puhu Kalevalasta, vaan 1900-luvun ensimmäisen puoliskon runoudesta.

Mutta, korostan, että kyse on minun mielipiteestä, koska eihän henkilö, joka ei runoista piittaa tai hallitsee heikosti oman äidinkielensä, voi edes ymmärtää, mitä tarkoitan tällä.

Siksi on hyvä, että kielestä tuotaisiin esiin monia eri näkökulmia ja kielen käytön eri puolia, kuten nyt tuot tässä aloituksessa. Keskustelu suomen kielestä on tällä palstalla nimittäin typistynyt ”eräiden” erittäin epäkiinnostavaksi toisteluksi siitä, mitä suomen kieli on. Kukaan ei näihin keskusteluihin voi osallistua.

• Anonyymi

Kieli on enemmän henk.kohtainen juttu. Sitä on vaikea selittää. Jos osaa hyvin useita kieliä, niin niihinkin syntyy tunneside.

Täällä joku kysyi, 'mitä on suomalaisuus' ja vaati vastaukseksi 'suomen kieltä'. Musta suomalaisuus ja suomenkieli ovat eri juttuja.

• Mielenkiintoista. En tosin juuri lue runoja millään kielellä, mutten karta niitä. Veikkaan, että jos jälleen tänä kesänä joudun paikkoihin joista en niin välitä ja sieltä löytyy vanhaa suomenkielistä kirjallisuutta, pidän tämän mielessä.
        Yleensä lähteminen (sen tyyppisiin rientoihin) on se hankala osa. Paikalla on yleensä mukavaa ja nyt on yksi asia, joka todella on oman mukavuusalueen ulkopuolella, johon voisi hyvinkin tutustua.

Aivan kuten tämä ei riittäisi, nyt tapahtui jotain kummallista tällä palstalla, tekee mieli kiittää, joten; kiitos.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Mielenkiintoista. En tosin juuri lue runoja millään kielellä, mutten karta niitä. Veikkaan, että jos jälleen tänä kesänä joudun paikkoihin joista en niin välitä ja sieltä löytyy vanhaa suomenkielistä kirjallisuutta, pidän tämän mielessä.
        Yleensä lähteminen (sen tyyppisiin rientoihin) on se hankala osa. Paikalla on yleensä mukavaa ja nyt on yksi asia, joka todella on oman mukavuusalueen ulkopuolella, johon voisi hyvinkin tutustua.

Aivan kuten tämä ei riittäisi, nyt tapahtui jotain kummallista tällä palstalla, tekee mieli kiittää, joten; kiitos.

Jag läser gärna böcker på finska och förstås har man vänner som man talar finska med.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jag läser gärna böcker på finska och förstås har man vänner som man talar finska med.

Jag köper mycket böcker från lopptorg och på finska finns det så mycket mera att välja bland.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jag köper mycket böcker från lopptorg och på finska finns det så mycket mera att välja bland.

Visst är det bra att kunna finska,utan kunskap i finska är det nog väldigt svårt att få en arbetsplats.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Visst är det bra att kunna finska,utan kunskap i finska är det nog väldigt svårt att få en arbetsplats.

Vardagslivet här i huvudstadsregionen vore säkert också besvärligt utan kunskap ifinska.

• Anonyymi kirjoitti:

Själv håller man sig till Kalle Anka på dessa ställen och de helst på svenska. Om det något som finskan är uselt på, är det all underhållning som är riktad till barn. Ett massivt skrikande och överdrivna känslor där alla små piltar blir vrålande hjältar, är konceptet. Det borde definitivt ses över.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa kokeilla myös netistä kirjojen ostoa, jos etsii kirjoja nimenomaan ruotsiksi. Myös edullista.

• Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa kokeilla myös netistä kirjojen ostoa, jos etsii kirjoja nimenomaan ruotsiksi. Myös edullista.

Totta, yllättävän halpoja ovat myöskin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Från ADLIBRIS får man billiga böcker på både finska och svenska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suosittelen samaa, sieltä on helpoin tilata ja saatavuus on hyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suosittelen samaa, sieltä on helpoin tilata ja saatavuus on hyvä.

I synnerhet pocketböcker är nästan hälften billigare än i bokhandeln eller varuhus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

När barnen var små tittade man alltid på finskspråkiga barnprogram "pikku kakkonen "var favorit.
        Bra språkdusch för barnen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Visst har man stor nytta av kunskap i finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vardagslivet här i huvudstadsregionen vore säkert också besvärligt utan kunskap ifinska.

I tvåspråkiga familjer är ju finskan lika älskat hemspråk som svenskan.

• Anonyymi kirjoitti:

Än så länge blir det "ja" i Finland. Utan finskan får man nöja sig med lägre avlönade jobb eller topp-jobb, men inte mycket däremellan. Detta, så länge som det är frågan om fastlandet och jobbet på något sätt är knutet till Finland. Det minskar dock hela tiden.

• Anonyymi kirjoitti:

Inte är det det.

• Anonyymi kirjoitti:

Bokus är en annan som fungerar väl då det är frågan om svenskspråkig litteratur. Synd bara att den finska Posti lyckas kvadda hörnen på alla väl packade böcker.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det beror litet på vad man jobbar med också,men inom service är ju finska ett måste.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

För många svenskspråkiga är väl finska närmast arbetsspråket och det som man kollar nyheterna på, (så dåligt på svenska.)

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Inte är det det.

Beror på var man rör sig.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nog vore ju livet "fattigare "utan finska, vårt andra nationalspråk.

• Anonyymi kirjoitti:

För många svenskspråkiga är väl finska närmast arbetsspråket och det som man kollar nyheterna på, (så dåligt på svenska.)

Något måste göras på den punkten. Alldeles på tok för många myndigheters svenskspråkiga sidor är kortare, äldre, har felaktiga uppgifter och uppgifter saknas helt. Skulle någon ansvarig åka på en nit för det skulle det korrigeras, men då det är frågan om det offentliga bär aldrig någon på riktigt något ansvar.
        Titta för skojs skull på "det inhemska arbetets" sidor. Finska och engelska på loggan. Det betyder att åtminstone jag inte köper en enda produkt med nyckelflaggan! Förut var den logon sak samma, nu negativ. Var det det som var meningen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

När det kommer offficiella brev på båda språken så läser jag hellre den finska texten,den svenska är ofta väldigt gammalmodig och svårförstådd.

• Anonyymi kirjoitti:

Det beror litet på vad man jobbar med också,men inom service är ju finska ett måste.

Inte längre i H:fors. Finnarna har fått upp ögonen för det fenomenet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

När det kommer offficiella brev på båda språken så läser jag hellre den finska texten,den svenska är ofta väldigt gammalmodig och svårförstådd.

De kunde nog litet uppdatera sig,men man får väl vara glad över att det alls finns svensk text.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det förstår man inte varför de är så dåligt översatta också.

• Anonyymi kirjoitti:

Kanske, men är kostnaden rimlig?

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Kanske, men är kostnaden rimlig?

Man måste nu bara anpassa sig, vara realistisk.

• Anonyymi kirjoitti:

Beror på var man rör sig.

H:fors var det tal om. Inte har man haft problem med svenskan där. Visserligen frekventerar man inte Jakobacka.

• Anonyymi kirjoitti:

Det är nog snarare så att Finland hålls jämförelsevis fattigt just p.g.a. finskan.

• Anonyymi kirjoitti:

Rimligt vore att skippa finskan som ett obligatoriskt språk. Det är nu testat och det har visat sig vara närmast skadligt.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Själv håller man sig till Kalle Anka på dessa ställen och de helst på svenska. Om det något som finskan är uselt på, är det all underhållning som är riktad till barn. Ett massivt skrikande och överdrivna känslor där alla små piltar blir vrålande hjältar, är konceptet. Det borde definitivt ses över.

Kalle Ankatidningen var av mycket bättre kvalitet än Aku Ankka,pärmen var glansig och sidor kändes bra i handen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Efter tvångsfusionen med Teema retar det nog att man måste betala yleskatt för så dåligt programurval.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Något måste göras på den punkten. Alldeles på tok för många myndigheters svenskspråkiga sidor är kortare, äldre, har felaktiga uppgifter och uppgifter saknas helt. Skulle någon ansvarig åka på en nit för det skulle det korrigeras, men då det är frågan om det offentliga bär aldrig någon på riktigt något ansvar.
        Titta för skojs skull på "det inhemska arbetets" sidor. Finska och engelska på loggan. Det betyder att åtminstone jag inte köper en enda produkt med nyckelflaggan! Förut var den logon sak samma, nu negativ. Var det det som var meningen?

Om någon kritiserar så är det alltid engångsföreteelser . (även om det händer
        regelbundet )

• Anonyymi kirjoitti:

Realism i dessa dagar vore att skippa finskan som ett obligatoriskt språk i Finland. Vi har inte råd med allt.

• Anonyymi kirjoitti:

Kalle Ankatidningen var av mycket bättre kvalitet än Aku Ankka,pärmen var glansig och sidor kändes bra i handen.

Det stämmer. Visst svider det lite då Aku Ankka kostar ca. 8 € och Kalle Anka 15 €, men vad gör man inte för en skön stund på utedasset (utan fisräknare från fastlandet)?

• Anonyymi kirjoitti:

Efter tvångsfusionen med Teema retar det nog att man måste betala yleskatt för så dåligt programurval.

Inte måste man då man fixar saken rätt. Man tröttnade i den mån på finsk beskattning att den nu är begränsad till fastighetsskatt, elskatt och sopavgift samt konsumtionsskatter. Mycket är det med.

• Anonyymi kirjoitti:

Man brukar faktiskt läsa på svenska och om något ännu blev oklart, kolla på den finska sidan vad som menades. Någon borde skaka galler för detta.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Man brukar faktiskt läsa på svenska och om något ännu blev oklart, kolla på den finska sidan vad som menades. Någon borde skaka galler för detta.

Det är förstås inte så lätt att översätta ibland undrar man om det använts googleöversättning.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

H:fors var det tal om. Inte har man haft problem med svenskan där. Visserligen frekventerar man inte Jakobacka.

Inte Vanda heller ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On outoa jos joku, vieläpä surullisen hahmon Reino-ritari epäilee valtakunnan pääkielen osaamista turhaksi. Toki pääkaupunkiseudun juppipiireissä sen kai voi korvata englannilla.

Se että hallitsevan ja alkuperäisen kielen osaaminen ei jotakin kiinnosta, kertoo tämän kylläkin elävän kotimaassaan, mutta ylenkatsovan sen kansaa ja perinteitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

I en svenskspråkig familj kan man använda finska när man talar om "förbjudna saker" som man inte vill att barnen ska förstå.
        Men tyvärr lär sig ungarna finska rätt så fort.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

När barnen var små tittade man alltid på finskspråkiga barnprogram "pikku kakkonen "var favorit.

Fakta är att det finns så väldigt litet barnprogram på finlandssvenska,därför är finska ändå bättre än rikssvenska.
        Finska barnprogram är ändå mera "hemlika ".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jag kan diskutera med min granne som aldrig haft pakkoruotsi i skolan,tanten är över 80år men väldigt trevlig och då använder vi förstås finska.
        Annars är ju finskan mera ett arbets.- och "sköta ärende "språk.

• Anonyymi kirjoitti:

Åtminstone gör det landet unikt då alla andra språk på något sätt är besläktade med större grupper och familjer.
        Finskan är språkens föräldralösa dvärg. Ett land kunde verkligen särskilja sig från mängden på något vettigare sätt än att påtvinga befolkningen sådant.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Annars också med nyheter och dylikt om man inte hittar det på svenska så finns det åtminstone på finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

De är ganska typiskt,den här kedjan som är väldigt positiv till finska språket,den bryr sig fennorna inte alls om.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

De är ganska typiskt,den här kedjan som är väldigt positiv till finska språket,den bryr sig fennorna inte alls om.

De vill inte läsa något positivt,inte om sitt eget modersmål ens.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jag måste erkänna att jag svär på finska vid behov,mera "kraft "bakom.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jag måste erkänna att jag svär på finska vid behov,mera "kraft "bakom.

Svenska svärord är litet tama.

• Anonyymi kirjoitti:

Det är faktiskt sant. Man har inte just reflekterat över saken, men så är det.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Annars också med nyheter och dylikt om man inte hittar det på svenska så finns det åtminstone på finska.

Oftast finns det endast på finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kieli on enemmän henk.kohtainen juttu. Sitä on vaikea selittää. Jos osaa hyvin useita kieliä, niin niihinkin syntyy tunneside.

Täällä joku kysyi, 'mitä on suomalaisuus' ja vaati vastaukseksi 'suomen kieltä'. Musta suomalaisuus ja suomenkieli ovat eri juttuja.

Det är ju självklart att finskan är oerhört viktig för den som är finskspråkig,modersmålet är ju känslospråket framförallt.
        För oss svenskspråkiga är svenskan det,men jag anser att det inte är endast språket som avgör om du är en tillräckligt "god finne ",fosterländsk.det finns så mycket annat som har stor betydelse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

I vår familj är finskan det andra hemspråket.Lika viktigt som svenskan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Dessutom är finska böcker oftast billigare.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riktigt bra deckare finns det inte på finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Javisst,inte sätter man språken i någon rangordning.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är bra att kunna finska,annars skulle man inte veta vad de språkaktiva anser om oss svenskspråkiga.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

På svenska finns det endast Buu - klubben.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Än så länge blir det "ja" i Finland. Utan finskan får man nöja sig med lägre avlönade jobb eller topp-jobb, men inte mycket däremellan. Detta, så länge som det är frågan om fastlandet och jobbet på något sätt är knutet till Finland. Det minskar dock hela tiden.

Inom service och sjukvård är ju finska ett måste,.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

I en svenskspråkig familj kan man använda finska när man talar om "förbjudna saker" som man inte vill att barnen ska förstå.
        Men tyvärr lär sig ungarna finska rätt så fort.

Efter det kan man övergå till engelska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tydligen är det förbjudet att diskutera finskans roll i vårt liv,det är inte passande diskussion enligt fennoaktiv.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

På den här spalten vore det ibland bra att inte förstå finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

De hittar inte något om pakkoruotsi här,därför inget intresse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Synd att fennorna förstör så mycket ,att många får motvilja mot finskan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jobb där man måste betjäna folk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det gäller nog för de flesta,arbetsspråk är ju finskan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man kan nog vara fosterländsk och älska sitt fosterland på svenska också.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Åtminston är finskan ett väldigt unikt språk,det är inte så många här i världen som talar finska
        Finskspråkiga kunde litet mera vara stolta över sitt språk och inte godkänna engelska överallt.

• Anonyymi kirjoitti:

Det är säkert sant i Finland men andra sidan finns det nog tillräckligt utbud även på andra språk i förhållande till hur mycket man läser.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

De hittar inte pakkoruotsi här,därför lockar det inte.

• Anonyymi kirjoitti:

Inte Vanda heller ?

Om det är någon könssjukdom som man saknar så varför inte?

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Inte längre i H:fors. Finnarna har fått upp ögonen för det fenomenet.

Engelskan har tagit över ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Om man ringer till 112 och den som svarar inte kan svenska då är det bra att kunna finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är bra att kunna finska när det finns väldigt trevliga finskspråkiga som inte kan svenska så bra så kan man samtala med dem.

• Anonyymi kirjoitti:

On outoa jos joku, vieläpä surullisen hahmon Reino-ritari epäilee valtakunnan pääkielen osaamista turhaksi. Toki pääkaupunkiseudun juppipiireissä sen kai voi korvata englannilla.

Se että hallitsevan ja alkuperäisen kielen osaaminen ei jotakin kiinnosta, kertoo tämän kylläkin elävän kotimaassaan, mutta ylenkatsovan sen kansaa ja perinteitä.

Undrar nu just hur mycket engelska finnjuppar kan? Att det inte bara blir ett blandspråk med felvalda och taskigt uttalade engelska ord för att "förtydliga" budskapen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jag har samma med barnbarnen också.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Inte har man ju riktigt något emot finskan,men svenskan är ju vårt eget språk,inte vill man att det ska skymfas av elaka personer.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Under Sverigebesök kan man diskutera på finska "känsliga frågor "och hoppas att ingen Sverigefinne står bredvid

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Den här kedjan intresserar inte fennorna,därför att här skrivs positivt om finskan,det passar dem inte.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Rimligt vore att skippa finskan som ett obligatoriskt språk. Det är nu testat och det har visat sig vara närmast skadligt.

Njaa, finskan är nog bra, men inte vill vi ha enspråkigt finskt Finland ändå.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Finska är okey när man kan det så pass bra att man inte behöver översätta innan man säger något utan talet flyter,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

De vill inte läsa något positivt,inte om sitt eget modersmål ens.

Trevligt är det ju med två språk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Visst blir det en släng av hemlängtan om man utomlands hör någon som talar finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viktigast är väl att kunna sköta sitt jobb,om det krävs finska där.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulturutbudet är ju mycket större om man kan finska också.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är ju självklart.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vissa tv-program finns endast på finska,då är det bra att kunna finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Finska är ju ett vackert men svårt språk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man kan prata med okända människor på busshållplatser och hälsovårdscentraler.
        De flesta som sitter och väntar talar inte svenska ändå.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man förstår alla skymfande och kränkande texter som fennoktivisterna podtar här på
        spalten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Realism i fråga om svenska och finska är det att svenskan är nyttig och finskan extra. Vilka realistiska slutsatser skall dras från det?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vardagen löper bättre om man kan finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Åtminstone glömmer man inte bort finskan,när man varje dag hör finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vi äldre som inte fortsatte studierna efter folkskolan hade inte pakkosuomi,men bra har man klarat sig ändå.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Finskan är nog inte något större problem för det flesta svenskspråkiga.
        Vi är realistiska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Finska är ett mycket exotiskt språk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Andra ställen också.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är realistiskt att lära sig finska om man tänker stannai Finland,annars ute i världen har man inte så stor nytta av finskan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Översättningar från finska till svenska är tyvärr ofta vädigt amatörmässigt gjorde,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vi kunde ju ha haft ryska som obligatoriskt språk...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

I vår familj har det talats finska och svenska i flera generationer redan,finskan är naurlig på släktsammankomster,begravningar och liknande.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Självklart är ju finska viktigt för oss som bor här i Finland,det hindrar ju ändå inte att man älskar sitt eget språk ännu mera.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man förstår vad språkaktiva skriver om oss.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det finns bättre svordomar och skällsord på finska.

• Anonyymi kirjoitti:

Man hade en fin sommar och slapp i praktiken finskan. Även finsk litteratur, oberoende språk, fick samla damm på hyllorna då man införskaffade bättre underhållning.

Detta är givetvis hysch, hysch på spalten, så rubriken om sommar på svenska i Finland måste censureras. Bra var det.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Finskan är nödvändigt ont,inte tänker man nu närmare på det.

• Anonyymi

Man vänjer sig också vid att vissa saker försiggår på finska, min exmake,finskspråkig ville alltid se utländska filmer med finsk textning,jag harforsatt med det nu i många år trots möjlighet att välja svensk text.

• Anonyymi

Kuten tämän ketjun viesteistä huomaa, kaikki me suomalaiset, äidinkieleen katsomatta, arvostamme suomen kieltä. Silti kieliaktiivi pauhaa palstalla sokeasti kuin uskonlahkon johtaja suomen kielestä jotakin käsittämätöntä ja keskustelee itsekseen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten tämän ketjun viesteistä huomaa, kaikki me suomalaiset, äidinkieleen katsomatta, arvostamme suomen kieltä. Silti kieliaktiivi pauhaa palstalla sokeasti kuin uskonlahkon johtaja suomen kielestä jotakin käsittämätöntä ja keskustelee itsekseen...

Man förstår inte fennoaktivas påstående att vi skulle hata finskan och finskspråkiga människor,de flesta svenskspråkiga lever ju vardagen (också familjeliv ) bland finskspråkiga utan några problem.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man förstår inte fennoaktivas påstående att vi skulle hata finskan och finskspråkiga människor,de flesta svenskspråkiga lever ju vardagen (också familjeliv ) bland finskspråkiga utan några problem.

Deras sätt att smutskasta svenskspråkiga .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Deras sätt att smutskasta svenskspråkiga .

De är dom tyvärr väldigt duktiga på.

• Anonyymi kirjoitti:

Inte gör någon (normal) sådant. Man återvände just från en kort resa och avnjöt en middag som definitivt hette duga och det i favoritsällskap. Som bakgrundsmusik spelade Bo Kaspers och en av sångerna, om inte två, var skrivna av Rauli Badding Somerjoki. Även Nordens största rockorkester, Kent, har medlemmar med finskspråkig bakgrund. Det är bara fennon som har komplex, vi andra är nordbon.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Inte gör någon (normal) sådant. Man återvände just från en kort resa och avnjöt en middag som definitivt hette duga och det i favoritsällskap. Som bakgrundsmusik spelade Bo Kaspers och en av sångerna, om inte två, var skrivna av Rauli Badding Somerjoki. Även Nordens största rockorkester, Kent, har medlemmar med finskspråkig bakgrund. Det är bara fennon som har komplex, vi andra är nordbon.

Fennorna är de mest komplexfyllda människor som man kan tänka sig.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Pohjoismainen yhteistyö on yleistä hyvin monella alalla. Tämänkin kieliaktiivit haluavat kieltää, ja jopa poistaa, koska emme saa olla "riippuvaisia" Ruotsista.

• Anonyymi kirjoitti:

Pohjoismainen yhteistyö on yleistä hyvin monella alalla. Tämänkin kieliaktiivit haluavat kieltää, ja jopa poistaa, koska emme saa olla "riippuvaisia" Ruotsista.

De känner säkert inte till hur det är i det verkliga livet och bland den produktiva populationen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Identiteetti on hauras, kun ruotsinkielisen katukyltinkin näkeminen aiheuttaa välittömästi ahdistusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Identiteetti on hauras, kun ruotsinkielisen katukyltinkin näkeminen aiheuttaa välittömästi ahdistusta.

Ajatella jos fennon osoite olisi "Kotikatu - Hemgatan". Sydärihän sellaisesta seuraisi sekä tullessa, että mennessä.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Ajatella jos fennon osoite olisi "Kotikatu - Hemgatan". Sydärihän sellaisesta seuraisi sekä tullessa, että mennessä.

Det kan någon doldisfenno få när hen flyttar till en tvåspråkiga ort.
        Men det är nu bara att godkänna .

• Anonyymi kirjoitti:

Det kan någon doldisfenno få när hen flyttar till en tvåspråkiga ort.
        Men det är nu bara att godkänna .

Kunde ett sätt att utrota fennomani vara att ta reda på deras hemadresser och sedan göra deras hem gator tvåspråkiga? Snörp efter snörp om de inte håller sig strikt inomhus efter det?
        Tidigare har de dystra släpat sig till hem till Pierunlaskijan kuja, men härifrån framåt även till Fisräknar gränden. Vilken chock!

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Kunde ett sätt att utrota fennomani vara att ta reda på deras hemadresser och sedan göra deras hem gator tvåspråkiga? Snörp efter snörp om de inte håller sig strikt inomhus efter det?
        Tidigare har de dystra släpat sig till hem till Pierunlaskijan kuja, men härifrån framåt även till Fisräknar gränden. Vilken chock!

Nu talar vi inte om våra normala finskspråkiga medmänniskor utan endast om den här gruppen som vill utrota oss.

• Anonyymi kirjoitti:

Nu talar vi inte om våra normala finskspråkiga medmänniskor utan endast om den här gruppen som vill utrota oss.

Där bör en skarp skiljelinje dras. Inte är vanliga finnar fisräknare eller andra perversa kontrollanter. Det är den självvalda lotten för <0,0 %. Prööt!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man måste nog ha högt staket emellan fennor och vanliga människor.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Likadant är de om de ser ett svenskspråkigt inlägg här,då kommer det förläsningar om att här skriver man bara på finska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Man måste nog ha högt staket emellan fennor och vanliga människor.

Absolut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alldeles utan orsak.

• Anonyymi

Olivatko ahvenanmaalaiset sittenkin oikeassa kun lopettivat toisen vähemmän tarpeellisen pakollisen kielen?

• Anonyymi

Åland är enspråkigt svenskt och vill så förbli.

• Ålänningarna hade rätt då de avslutade tvånget med det onödiga språket. Ja, du har rätt. Fastlandet borde också dumpa skadefinskan möjligast fort och böckerna förses med varningstexter och bilder på SuoLi medlemmar.

• Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

Ålänningarna hade rätt då de avslutade tvånget med det onödiga språket. Ja, du har rätt. Fastlandet borde också dumpa skadefinskan möjligast fort och böckerna förses med varningstexter och bilder på SuoLi medlemmar.

Kom ihåg fennor och vanliga finskspråkiga människor kan man inte knippa ihop.

• Anonyymi

Finskan är vårt nationalspråk,tillsammans med svenskan,ett bra par.

• Anonyymi

Bättre kan det inte bli trots att engelskan lockar .

• Anonyymi

Finska hör nu till Finland ,alldeles som den blåvita flaggan.

• Anonyymi

Min Thailändska fru kan ingen finska, men när det hettar till får hon fram svavelosande eder ,på Finska :D

• Anonyymi

Jo,svordomat lär man sig först.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe