Täällä aloituksista noin 98 % on tylsiä, yhdentekeviä, mielenkiinnottomia juttuja. Mutta: Nyt on aika aloittaa ketju, joka kiinnostaa ihmisiä. Siis: Kertokaa, millainen kielitaito teillä on?
Millainen kielitaito?
91
232
Vastaukset
- Anonyymi
Saan kieleni poikittain ja rullalle.
Tiedän tyypin joka saa kielensä reunaan joko 3 poimua tai jopa 5 poimua, kummin vaan haluaa. Siinä jää yhden rullan tekeminen vaatimattomaksi suoritukseksi. Jälkimmäinen vastaa lähinnä omaa tasoani.
- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Tiedän tyypin joka saa kielensä reunaan joko 3 poimua tai jopa 5 poimua, kummin vaan haluaa. Siinä jää yhden rullan tekeminen vaatimattomaksi suoritukseksi. Jälkimmäinen vastaa lähinnä omaa tasoani.
Ei kiinnosta.
En ole päässyt vielä testaamaan, hyvin liikkuvainen ja taipuisa kuitenkin näyttää olevan. 😛
- Anonyymi
Enkkua osaan ja pärjään sillä.
- Anonyymi
Osaan 6 kieltä sujuvasti, sen lisäksi osaan kaksi muun kielen perusteet mutta en puhu niitä vielä täydellisesti.
- Anonyymi
Todennäköisesti parempi kuin kellään teistä.
- Anonyymi
Puhun suomea, ruotsia, saksaa ja engelskaa, puuta heinää ja potaskaa.
Terveisin: Puolireuho- Anonyymi
Mannea siä puhut.
- Anonyymi
Yhdeksää kieltä osaan. ja lisäksi hieman kolmea muuta. Neljää noista yhdeksästä en ole opiskellut, mutta oppinut käytönnössä. Lisäksi osaan kiinan ja japanin sanoja, mutta en kirjoitusmerkkejä.
Latina vielä tuohon päälle, tosin ihan vaan perusteet. Sitä en oikeastaan laske mukaan, kun sitä ei missään varsinaisesti puhuta. Kato..😛
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Moniko pystyy nuolasemaan omaa kyynärpäätään?
En mäkään.Aamullakin uuteset, sitten tulee puolustusvoimien komentaja omine tiedoksiantoineen jne.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
En mäkään.Parhaat kykyni on muualla. Joten äläpäs nuolaise, kun siitä ei tuu sulle tippaakaan
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
En mäkään.Minä pystyn!
>Gene Simmons<
- Anonyymi
Asterix-latina, Tex Willer espanja, korkkari saksa, Tartzanin apinoiden kieli, Smurffien kieli ja tietenkin persujen kirkkoslaavi.
- Anonyymi
Kielitaitoni on laidasta laitaan. Se on korviahivelevää ja tuntuu jopa varpaissa asti.
Suomee ja savvoo, hilijoo ja kovvoo! 😂
No, siihen nähden että maailmassa on joidenkin laskelmien mukaan 5000-6000 kieltä, niin todella huono. Puhun sujuvasti ruotsia, suomea ja englantia. Lisäksi osaan hieman espanjaa, ranskaa, saksaa sekä norjaa. Tanskaa ymmärrän hyvin kirjoitettuna, puhuttuna en ollenkaan. Islantia ymmärrän muutamia sanoja. Siinä varmaan ne.
Minua on aina kiehtonut eri kielet, ja ehkä mielenkiintoisin huomio minkä olen matkustaessa ikinä tehnyt oli Pohjois-Norjassa. Tiedätte ehkä, kun ajetaan Suomesta yli Norjan puolelle niin vaihtuu kyltit, mutta myös maisemat muuttuvat silmänräpäyksessä. On niin kaunista!
No, olin jo tottunut norske kyltteihin, kun yhtäkkiä tulikin lähes suomenkielisiä kylttejä vastaan. Olin hämilläni. En ollut lähellä rajaa. Matkan jälkeen tutkin vähän asiaa, ja selvisi että olin ajanut kveenin kielisen kylä läpi, tai ainakin kveenejä asui siellä riittävästi, niin että kyltit olivat myös kveeniksi.
Kadonu loru:
https://youtu.be/HzhlrHD3Fg8
Kyllä tekin voitte nyt tämän jälkeen lisätä kveenin ainakin kieleksi minkä ymmärrätte lähes täydellisesti. Kaunis kieli on. Sekoitus suomea jotakin ehkä karjalan murretta varmaankin, ehkä jopa ruotsinkielisiäkin sanoja joukossa 😊- Anonyymi
Samalla logiikalla voi lisätä gootin ymmärrettyjen kielten joukkoon. Ulfilan raamattu on ainakin muinaissuomea ja lähellä nykykieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla logiikalla voi lisätä gootin ymmärrettyjen kielten joukkoon. Ulfilan raamattu on ainakin muinaissuomea ja lähellä nykykieltä.
Hieman kun ponnistelee, niin sanskrit ja muinaisparsikin käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä puhutaankin täällä viikonloppuisin 👍
Anonyymi kirjoitti:
No mutta, siinä sulle sitten hyvä lisäys :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etruski unohtui listasta.
Lillis2020: "Puhun sujuvasti ruotsia, suomea ja englantia. Lisäksi osaan hieman espanjaa, ranskaa, saksaa sekä norjaa. Tanskaa ymmärrän hyvin kirjoitettuna, puhuttuna en ollenkaan. Islantia ymmärrän muutamia sanoja. Siinä varmaan ne."
Sinä hyvin kieliä osaat. Ruotsi on ilmeisesti äidinkielesi. Itse en osaa saksaa ja norjaa. Tanskaa ymmärrän vähän kirjoitettuina runoina ruotsin pohjalta. Norjalaiselle voin opettaa biljardin sääntöjä ruotsiksi, vaikka he sanovat, että eivät puhu ruotsia, mutta ymmärtävät sitä.
Itse olen kirjoittanut ruotsalaiseen Aftonbladetiin ruotsiksi, mutta paremmin kieltä osannut on ennen sitä korjannut virheeni pois. Puhuttuna en ymmärrä ruotsia niin hyvin, kun en ole aidosti kaksikielinen. Samoin käy englannin suhteen - en ymmärrä lauluja monesti näkemättä sanoja videon yhteydessä. Onneksi olkoon - jos olet aidosti kolmikielinen - siitä on varmasti iloa! Hyvää viikonloppua ja yötä!- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä puhutaankin täällä viikonloppuisin 👍
Kielikurssit viikonloppuisin siis. Imuttelematta.
Arvatkaa mitä kieltä: "Akand ihabait niman nama"
a) goottia
b) etruskia
c) parsia
d) sanskritia FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Lillis2020: "Puhun sujuvasti ruotsia, suomea ja englantia. Lisäksi osaan hieman espanjaa, ranskaa, saksaa sekä norjaa. Tanskaa ymmärrän hyvin kirjoitettuna, puhuttuna en ollenkaan. Islantia ymmärrän muutamia sanoja. Siinä varmaan ne."
Sinä hyvin kieliä osaat. Ruotsi on ilmeisesti äidinkielesi. Itse en osaa saksaa ja norjaa. Tanskaa ymmärrän vähän kirjoitettuina runoina ruotsin pohjalta. Norjalaiselle voin opettaa biljardin sääntöjä ruotsiksi, vaikka he sanovat, että eivät puhu ruotsia, mutta ymmärtävät sitä.
Itse olen kirjoittanut ruotsalaiseen Aftonbladetiin ruotsiksi, mutta paremmin kieltä osannut on ennen sitä korjannut virheeni pois. Puhuttuna en ymmärrä ruotsia niin hyvin, kun en ole aidosti kaksikielinen. Samoin käy englannin suhteen - en ymmärrä lauluja monesti näkemättä sanoja videon yhteydessä. Onneksi olkoon - jos olet aidosti kolmikielinen - siitä on varmasti iloa! Hyvää viikonloppua ja yötä!Kyllä, olen ruotsinkielinen.
Tämä innostus syttyi jo ihan lapsena. Piti jollain tavalla oppia kommunikoimaan naapuriin muuttaneiden lasten kanssa. He eivät puhuneet sanaakaan ruotsia Hain sanoja sanakirjasta ja latelin vaan ihan pokkana peräkkäin heille. Karttui hetkessä hyvä sanavarasto. Naapurit opettivat minulle miten sitten taivutan sanat ja ääntämisen opin tietty kuuntelemalla heitä.
Huomasin jo silloin, että vieraat kielet kiinnostaa. Kielet olikin musiikin lisäksi vahvimmat aineet koko koulunkäynnin ajan. Aikuisena olen ylläpitänyt taidot ja työssäni käytän kaikkia kolmea lähes päivittäin. Muita satunnaisesti. Siitä on iloa kyllä ollut. Ja hyvin huomannut, että ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvin avuliaita ja iloisia siitä, että edes yrittää puhua heidän kieltään. Minua ei ole ikinä jännittänyt puhua väärin. Olen aina luottanut siihen, että tulen ymmärretyksi ja olen pyytänyt korjaamaan, jos sanon jotain väärin.
Väsyneenä tulee paljon kielioppivirheitä, samoin humalassa 😄. Ja onpahan välillä sanat hetken aikaa hukassa kokonaan ja kaikilla kielillä, jos lennosta salamana vaihtaa, mutta ei ole vaarallista sekään. 😄
Hyvää viikonloppua ja yötä!Lillis2020 kirjoitti:
Kyllä, olen ruotsinkielinen.
Tämä innostus syttyi jo ihan lapsena. Piti jollain tavalla oppia kommunikoimaan naapuriin muuttaneiden lasten kanssa. He eivät puhuneet sanaakaan ruotsia Hain sanoja sanakirjasta ja latelin vaan ihan pokkana peräkkäin heille. Karttui hetkessä hyvä sanavarasto. Naapurit opettivat minulle miten sitten taivutan sanat ja ääntämisen opin tietty kuuntelemalla heitä.
Huomasin jo silloin, että vieraat kielet kiinnostaa. Kielet olikin musiikin lisäksi vahvimmat aineet koko koulunkäynnin ajan. Aikuisena olen ylläpitänyt taidot ja työssäni käytän kaikkia kolmea lähes päivittäin. Muita satunnaisesti. Siitä on iloa kyllä ollut. Ja hyvin huomannut, että ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvin avuliaita ja iloisia siitä, että edes yrittää puhua heidän kieltään. Minua ei ole ikinä jännittänyt puhua väärin. Olen aina luottanut siihen, että tulen ymmärretyksi ja olen pyytänyt korjaamaan, jos sanon jotain väärin.
Väsyneenä tulee paljon kielioppivirheitä, samoin humalassa 😄. Ja onpahan välillä sanat hetken aikaa hukassa kokonaan ja kaikilla kielillä, jos lennosta salamana vaihtaa, mutta ei ole vaarallista sekään. 😄
Hyvää viikonloppua ja yötä!Lillis2020: "Siitä on iloa kyllä ollut. Ja hyvin huomannut, että ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvin avuliaita ja iloisia siitä, että edes yrittää puhua heidän kieltään."
Tuossa olen samaa mieltä kanssasi - ovat iloisia - jos puhuu heidän kieltään tai ainakin yrittää. Itse olin 20-vuotiaana yhdessä museossa kesätöissä. Siellä ranskatar kysyi englannniksi, johon vastasin ranskaksi. Hän oli tosissaan iloinen, kun puhuin hänen kieltään. Silloin myös yksi suomenruotsalainen yritti puhua ensiksi suomea, mutta vaihtoi sitten sujuvasti ruotsiksi ja tuli minun taholtani ymmärretyksi osittain sen takia, että olin jokseenkin saman kuullut jo suomeksi. Sinä muuten puhut niin hyvin, että en huomaisi eroa syntyperäiseen suomenpuhujaan. Isän isoisä oli vielä ruotsinkielinen ja käytti työssään ruotsia. Sukukirja on ruotsiksi, joten minullakin yhteyksiä ruotsinkieleen.
Hyviä sunnuntaita ja menestystä ainakin kolmella kielellä.FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Lillis2020: "Siitä on iloa kyllä ollut. Ja hyvin huomannut, että ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvin avuliaita ja iloisia siitä, että edes yrittää puhua heidän kieltään."
Tuossa olen samaa mieltä kanssasi - ovat iloisia - jos puhuu heidän kieltään tai ainakin yrittää. Itse olin 20-vuotiaana yhdessä museossa kesätöissä. Siellä ranskatar kysyi englannniksi, johon vastasin ranskaksi. Hän oli tosissaan iloinen, kun puhuin hänen kieltään. Silloin myös yksi suomenruotsalainen yritti puhua ensiksi suomea, mutta vaihtoi sitten sujuvasti ruotsiksi ja tuli minun taholtani ymmärretyksi osittain sen takia, että olin jokseenkin saman kuullut jo suomeksi. Sinä muuten puhut niin hyvin, että en huomaisi eroa syntyperäiseen suomenpuhujaan. Isän isoisä oli vielä ruotsinkielinen ja käytti työssään ruotsia. Sukukirja on ruotsiksi, joten minullakin yhteyksiä ruotsinkieleen.
Hyviä sunnuntaita ja menestystä ainakin kolmella kielellä.Hei,
Pahoittelen etten ole vielä vastannut. Olen ottanut vähän etäisyyttä palstaan tänään, kun täällä on nyt todella levotonta. Poikennut vaan ihan lyhyesti välillä.
Taisin herättää vahvoja tunteita kun huomioin eilen profiilissani homo-, bi- ja transfobian vastaisen päivän. Osa tuntui ottavan sen virheellisesti niin, etten viettänyt kaatuneiden muistopäivää tai jotain ja keskustelua käytiin täällä palstalla hyvinkin ikävään sävyyn. Siinä sai olla kieli keskellä suuta, että pysyi ainakin itse asialinjalla, vaikka välillä vähän kuumottikin. :)
Noh, sitähän varten ne teemapäivät ovat, että herättäisivät keskustelua. Olisi toki miellyttävämpi käydä rakentavaa keskustelua.
Ihanan positiivisia kokemuksia sinullakin sitten tuosta. Olen itse kokenut että ranskalaiset ovat erityisen iloisia, jos heille onnistuu edes pari lausetta sanomaan :)
Kappas, sinulla sitten ruotsin kieli veressä, jos niin voi sanoa ;) Hienoa! :)
Kiitos paljon kehuista. Tuntuu hienolta saada sellaista palautetta. Suomen kielen kävin oikein tenttimässä. Suoritin sen ylimmän kielikokeen. Ei sinänsä ollut pakko, mutta halusin. Sellainen konkreettinen apu siitä on kyllä ollut, että syrjintä on vähentynyt huomattavasti sen myötä.
Nyt taitaa olla korkea aika mennä nukkumaan. Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle!Lillis2020 kirjoitti:
Hei,
Pahoittelen etten ole vielä vastannut. Olen ottanut vähän etäisyyttä palstaan tänään, kun täällä on nyt todella levotonta. Poikennut vaan ihan lyhyesti välillä.
Taisin herättää vahvoja tunteita kun huomioin eilen profiilissani homo-, bi- ja transfobian vastaisen päivän. Osa tuntui ottavan sen virheellisesti niin, etten viettänyt kaatuneiden muistopäivää tai jotain ja keskustelua käytiin täällä palstalla hyvinkin ikävään sävyyn. Siinä sai olla kieli keskellä suuta, että pysyi ainakin itse asialinjalla, vaikka välillä vähän kuumottikin. :)
Noh, sitähän varten ne teemapäivät ovat, että herättäisivät keskustelua. Olisi toki miellyttävämpi käydä rakentavaa keskustelua.
Ihanan positiivisia kokemuksia sinullakin sitten tuosta. Olen itse kokenut että ranskalaiset ovat erityisen iloisia, jos heille onnistuu edes pari lausetta sanomaan :)
Kappas, sinulla sitten ruotsin kieli veressä, jos niin voi sanoa ;) Hienoa! :)
Kiitos paljon kehuista. Tuntuu hienolta saada sellaista palautetta. Suomen kielen kävin oikein tenttimässä. Suoritin sen ylimmän kielikokeen. Ei sinänsä ollut pakko, mutta halusin. Sellainen konkreettinen apu siitä on kyllä ollut, että syrjintä on vähentynyt huomattavasti sen myötä.
Nyt taitaa olla korkea aika mennä nukkumaan. Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle!Lillis2020: "Kiitos paljon kehuista. Tuntuu hienolta saada sellaista palautetta. Suomen kielen kävin oikein tenttimässä. Suoritin sen ylimmän kielikokeen. Ei sinänsä ollut pakko, mutta halusin. Sellainen konkreettinen apu siitä on kyllä ollut, että syrjintä on vähentynyt huomattavasti sen myötä."
Itse suoritin yliopistossa virkamiesruotsin, mutta en saanut parasta arvosanaa vaan keskiverto arvosanan niin kuin ylioppilaskirjoituksissa. En minulla suomikaan ole kuin magna cum claude lukiossa. Hienoa tosissaan se, että osaat loistavasti kolmea kieltä. Mistä opit puhumaan englantia niin sujuvasti? Itse olen tavannut yhden lukiolaisen, joka sanoi olevansa kolmikielinen: suomi, venäjä ja englanti. Hänellä kotikieli oli venäjä ja koulua hän oli käynyt suomeksi ja englanniksi. Lisäksi olen tavannut kauppakorkeakoulun opiskelijan, joka oli kirjoittanut seitsemän laudaturia, joista neljä oli eri kieliä.
Kivaa, kun olet täällä kirjoittelemassa. Itse olen välillä päiviä ja viikkoja poissa täältä, mutta silloin tällöin vierailen täällä palstalla. Sukukirja minulla on ruotsiksi ja niinpä minä luin sieltä, että ruotsinkielinen isoisoisoisä tuli tapaamaan poikaansa, joka osin työskenteli yhden yrityksen johtoportaassa. Ilmoitti yrityksen portilla, että "minä tuli tappamaan poika". Sukukirja sanoo ruotsiksi, että ruotsia ja saksaa hän osasi, mutta ei juuri suomea. Tämä isoisoisoisä muutti 1890-luvulla sukunimeni suomenkieliseksi, vaikka suomea ei itse oikeasti osannut.FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Lillis2020: "Kiitos paljon kehuista. Tuntuu hienolta saada sellaista palautetta. Suomen kielen kävin oikein tenttimässä. Suoritin sen ylimmän kielikokeen. Ei sinänsä ollut pakko, mutta halusin. Sellainen konkreettinen apu siitä on kyllä ollut, että syrjintä on vähentynyt huomattavasti sen myötä."
Itse suoritin yliopistossa virkamiesruotsin, mutta en saanut parasta arvosanaa vaan keskiverto arvosanan niin kuin ylioppilaskirjoituksissa. En minulla suomikaan ole kuin magna cum claude lukiossa. Hienoa tosissaan se, että osaat loistavasti kolmea kieltä. Mistä opit puhumaan englantia niin sujuvasti? Itse olen tavannut yhden lukiolaisen, joka sanoi olevansa kolmikielinen: suomi, venäjä ja englanti. Hänellä kotikieli oli venäjä ja koulua hän oli käynyt suomeksi ja englanniksi. Lisäksi olen tavannut kauppakorkeakoulun opiskelijan, joka oli kirjoittanut seitsemän laudaturia, joista neljä oli eri kieliä.
Kivaa, kun olet täällä kirjoittelemassa. Itse olen välillä päiviä ja viikkoja poissa täältä, mutta silloin tällöin vierailen täällä palstalla. Sukukirja minulla on ruotsiksi ja niinpä minä luin sieltä, että ruotsinkielinen isoisoisoisä tuli tapaamaan poikaansa, joka osin työskenteli yhden yrityksen johtoportaassa. Ilmoitti yrityksen portilla, että "minä tuli tappamaan poika". Sukukirja sanoo ruotsiksi, että ruotsia ja saksaa hän osasi, mutta ei juuri suomea. Tämä isoisoisoisä muutti 1890-luvulla sukunimeni suomenkieliseksi, vaikka suomea ei itse oikeasti osannut."Mistä opit puhumaan englantia niin sujuvasti? " Ihan koulussa, ja sittemmin olen ylläpitänyt lukemalla erilaisia kirjoja, ja kun käytän sitä lähes päivittäin työssäni, niin eipä se pääse oikein ruostumaankaan.
En osaa oikein selittää miten opin, minulle on vaan aina ollut erittäin helppoa oppia eri kieliä. Opin kuuntelemalla ja opettelemalla sanoja. En tiedä mitään kieliopista, eikä se voisi vähempää kiinnostaa. Kuuntelen ja matkin. Sama juttu on musiikin kanssa. Kuuntelen jonkun kappaleen muutaman kerran, niin osaan soittaa sen, ainakin lähes oikein. Se on vaan sellainen jokin juttu. En osaa selittää. En ole ikinä oppinut lukemaan nuotteja, vaikka isäni oli muusikko ja kovasti yritti opettaa. Ei kiinnostanut. Soitin tosi hyvin, mutta ilman nuotteja. Aina.Lillis2020 kirjoitti:
"Mistä opit puhumaan englantia niin sujuvasti? " Ihan koulussa, ja sittemmin olen ylläpitänyt lukemalla erilaisia kirjoja, ja kun käytän sitä lähes päivittäin työssäni, niin eipä se pääse oikein ruostumaankaan.
En osaa oikein selittää miten opin, minulle on vaan aina ollut erittäin helppoa oppia eri kieliä. Opin kuuntelemalla ja opettelemalla sanoja. En tiedä mitään kieliopista, eikä se voisi vähempää kiinnostaa. Kuuntelen ja matkin. Sama juttu on musiikin kanssa. Kuuntelen jonkun kappaleen muutaman kerran, niin osaan soittaa sen, ainakin lähes oikein. Se on vaan sellainen jokin juttu. En osaa selittää. En ole ikinä oppinut lukemaan nuotteja, vaikka isäni oli muusikko ja kovasti yritti opettaa. Ei kiinnostanut. Soitin tosi hyvin, mutta ilman nuotteja. Aina.Kiitos vastauksesta. Pieni kysymys vielä eteenpäin viestini lopussa.
Minulla yliopistotasolla englannin arvosanani on "good". Suullisen brittiopettajani sanoi, että "Good , erinomaista en voi antaa, sillä ääntämisessä ja kieliopissa on virheitä". Hienoa, jos osaat englantia tosi hyvin. Itse lähinnä osaan lukea kohtalaisen hyvin englantia. Syy siihen on se, että luen paljon fantasia kirjoja. Esimerkiksi olen lukenut Harry Potteria englanniksi ja ymmärtänyt hyvin. Myös Taru Sormusten Herrasta on tullut luettua englanniksi ja monta kymmentä muutama fantasia romaania, sillä kaikkea ei suomeksi käännetä. Ruotsiksi lukenut vaan "Kuninkaan paluun" eli oliko se Tolkien: "Kungens återkomst". Vain yhdeltä kirjan sivulta ymmärsin joka sanan ruotsiksi - englanniksi niin tapahtuu enemmän. Luetko sinä kirjoja vai onko se kielitaito suullista kuin musiikkia?FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Pieni kysymys vielä eteenpäin viestini lopussa.
Minulla yliopistotasolla englannin arvosanani on "good". Suullisen brittiopettajani sanoi, että "Good , erinomaista en voi antaa, sillä ääntämisessä ja kieliopissa on virheitä". Hienoa, jos osaat englantia tosi hyvin. Itse lähinnä osaan lukea kohtalaisen hyvin englantia. Syy siihen on se, että luen paljon fantasia kirjoja. Esimerkiksi olen lukenut Harry Potteria englanniksi ja ymmärtänyt hyvin. Myös Taru Sormusten Herrasta on tullut luettua englanniksi ja monta kymmentä muutama fantasia romaania, sillä kaikkea ei suomeksi käännetä. Ruotsiksi lukenut vaan "Kuninkaan paluun" eli oliko se Tolkien: "Kungens återkomst". Vain yhdeltä kirjan sivulta ymmärsin joka sanan ruotsiksi - englanniksi niin tapahtuu enemmän. Luetko sinä kirjoja vai onko se kielitaito suullista kuin musiikkia?Sekä kirjallinen että suullinen taito on hyvä.
- Anonyymi
Lillis2020 kirjoitti:
"Mistä opit puhumaan englantia niin sujuvasti? " Ihan koulussa, ja sittemmin olen ylläpitänyt lukemalla erilaisia kirjoja, ja kun käytän sitä lähes päivittäin työssäni, niin eipä se pääse oikein ruostumaankaan.
En osaa oikein selittää miten opin, minulle on vaan aina ollut erittäin helppoa oppia eri kieliä. Opin kuuntelemalla ja opettelemalla sanoja. En tiedä mitään kieliopista, eikä se voisi vähempää kiinnostaa. Kuuntelen ja matkin. Sama juttu on musiikin kanssa. Kuuntelen jonkun kappaleen muutaman kerran, niin osaan soittaa sen, ainakin lähes oikein. Se on vaan sellainen jokin juttu. En osaa selittää. En ole ikinä oppinut lukemaan nuotteja, vaikka isäni oli muusikko ja kovasti yritti opettaa. Ei kiinnostanut. Soitin tosi hyvin, mutta ilman nuotteja. Aina.Förbannade unge! Nu får du stryk! Och sen måste du på torket :D
Jan1 kirjoitti:
Hyvää huomenta. 😊
Hyvää huomenta Lillis2020 ja Jan1! Heräsin jo kello 7, mutta nukahdin uudestaan ja pääsin vasta nyt ylös sängystä. Vai Jan1 siivoat autoa lauantaina?
FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Hyvää huomenta Lillis2020 ja Jan1! Heräsin jo kello 7, mutta nukahdin uudestaan ja pääsin vasta nyt ylös sängystä. Vai Jan1 siivoat autoa lauantaina?
Huomenta. :)
Joo, siivoan ja huollan muutenkin. Isäukolla on käsi operoitu, niin ei voi tyrkätä hänelle tehtäväksi, pitää tehdä itse.Jan1 kirjoitti:
Huomenta. :)
Joo, siivoan ja huollan muutenkin. Isäukolla on käsi operoitu, niin ei voi tyrkätä hänelle tehtäväksi, pitää tehdä itse.Mullakin isäukolla oli käsi kipeänä - piti olla viikko autokuskina, kun kipeytynyt käsi ei antanut mahdollisuuksia ajaa hänellä autolla. Viikon päästä perjantaina lähden taas Faijan luokse "Lappeenrantaan". Mistä sinä muuten aikaan päättelit, että minä menen Faijan luokse Lappeenrantaan? Tämä päiväkö ei ole sinulla kiireinen?
Mullakin isäukolla oli käsi kipeänä - piti olla viikko autokuskina, kun kipeytynyt käsi ei antanut mahdollisuuksia ajaa hänellä autolla. Viikon päästä perjantaina lähden taas Faijan luokse "Lappeenrantaan". Mistä sinä muuten aikaan päättelit, että minä menen Faijan luokse Lappeenrantaan? Tämä päiväkö ei ole sinulla kiireinen?
Mun isä pystyy kyllä autoa ajamaan, mutta leikkaushaavan takia ei saa tehdä mitään missä tarvitsee hauista mukaan. Ei punnertavaa liikettä eikä äkkinäistä vääntöä tms. ettei haava aukea ja paraneminen häiriinny.
Pariin kuukauteen ei saa ajella edes moottoripyörällä. Ja justiinsa kesä tulossa. Kyllä sitä sylettää.
En päätellyt. :)
On mulla tänäänkin ohjelmaa, mutta nyt vartun että perunat kypsyy ja paistelen pihvit ja kalaa kaveriksi. Sitten häippäsen ruoan jälkeen ulos.Jan1 kirjoitti:
Mun isä pystyy kyllä autoa ajamaan, mutta leikkaushaavan takia ei saa tehdä mitään missä tarvitsee hauista mukaan. Ei punnertavaa liikettä eikä äkkinäistä vääntöä tms. ettei haava aukea ja paraneminen häiriinny.
Pariin kuukauteen ei saa ajella edes moottoripyörällä. Ja justiinsa kesä tulossa. Kyllä sitä sylettää.
En päätellyt. :)
On mulla tänäänkin ohjelmaa, mutta nyt vartun että perunat kypsyy ja paistelen pihvit ja kalaa kaveriksi. Sitten häippäsen ruoan jälkeen ulos.Hyvää potaattishow¨ta ja pihviä kalan kaveriksi. Itse taidan tänään käydä päivällä Subwayssa ja illalla syön makaroonia sekä tonnikalaa. Palailen sitten iltapäivällä enemmän kirjoittelemaan. Nyt lähden pienelle paussille! Törmätään!
Hyvää potaattishow¨ta ja pihviä kalan kaveriksi. Itse taidan tänään käydä päivällä Subwayssa ja illalla syön makaroonia sekä tonnikalaa. Palailen sitten iltapäivällä enemmän kirjoittelemaan. Nyt lähden pienelle paussille! Törmätään!
Morjesta.
- Anonyymi
Hohho ja jaa. Ryssenorskia et kuitenkaan ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen yrittänyt löytää kuvaa kirjoitetusta Ulfilan kielestä, mutta eipä löydy. Haluaisin omin silmin nähdä, tunnistanko siitä mitään. Jos tiedät linkin, voisitko ilmoittaa, please / iz volite.
Ruotsintunnit alkoivat, kun olin 10-vuotias. Opin runon: Tre små troll. Saksantunnit alkoivat, kun olin 11-vuotias. Englannintunnit alkoivat vasta lukiossa, siis, kun olin 15-vuotias. Kielitaitoni ei ole huippuluokkaa, mutta jotenkin olen pärjännyt.
- Anonyymi
Jopas on kun palstalla sellaisia "älykköjä" että kymmentäkin kieltä osaavat.
No, kyllä palstalla saattaa roikkua ihan älykkäitäkin ihmisiä. Voi joku jopa osata kymmentä eri kieltä. Minä en omalla kielitaidollani kehuskele, koska olen rehellinen realisti. Nyt syön savusilakkaa, enkä mieti, mikä on savusilakka englannin kielellä.
No höpöjä taas. Itse en ainakaan ole millään tavalla älykkö. Tietyt asiat vaan kiinnostaa. Kielet nyt yksi niistä :)
- Anonyymi
Lillis2020 kirjoitti:
No höpöjä taas. Itse en ainakaan ole millään tavalla älykkö. Tietyt asiat vaan kiinnostaa. Kielet nyt yksi niistä :)
Heippa Abris :>
Lillis2020 kirjoitti:
Minulleko sanoit? En ole Abris.
No niin, päätteli että olet Abris, kun totesit ettet ole älykkö. 😉
Abris kun ei ole älykkö. Johan mä ajattelinkin, että miten joku luulee sinua minuksi. Nyt se selkis. 🤪Jan1 kirjoitti:
No niin, päätteli että olet Abris, kun totesit ettet ole älykkö. 😉
Abris kun ei ole älykkö. Johan mä ajattelinkin, että miten joku luulee sinua minuksi. Nyt se selkis. 🤪Mitä ihmettä? 😄 jahas... no kaikenlaista täälläkin sitten 😄
Lillis2020 kirjoitti:
Mitä ihmettä? 😄 jahas... no kaikenlaista täälläkin sitten 😄
Ynnäili ilmeisesti, että pakko olla Abris kun ei älyllä loista. Vaikka hän ei vielä tiedäkään, että sinä olet älykäs.
Älykkö tai et.Jan1 kirjoitti:
Ynnäili ilmeisesti, että pakko olla Abris kun ei älyllä loista. Vaikka hän ei vielä tiedäkään, että sinä olet älykäs.
Älykkö tai et.No höpsis taas, ihan tavallinen olen 😄. On täällä jutut.
Lillis2020 kirjoitti:
No höpsis taas, ihan tavallinen olen 😄. On täällä jutut.
Et ihan tavallinen minun mielestä. Mutta mä olenkin puolueellinen, koska... 🤪🌹💫💓😆😴
Öitä. 😃Jan1 kirjoitti:
Et ihan tavallinen minun mielestä. Mutta mä olenkin puolueellinen, koska... 🤪🌹💫💓😆😴
Öitä. 😃Hyvää yötä 🤗🥰
- Anonyymi
Jälkkäri-istuja kirjoitti:
No, kyllä palstalla saattaa roikkua ihan älykkäitäkin ihmisiä. Voi joku jopa osata kymmentä eri kieltä. Minä en omalla kielitaidollani kehuskele, koska olen rehellinen realisti. Nyt syön savusilakkaa, enkä mieti, mikä on savusilakka englannin kielellä.
Olisiko se: Smokingpussy?
- Anonyymi
Yleisimpänä kielenä monien mielestä puhutaan paskaa. Minäkin osaan sitä. Sivistyneemmät sanovat sitä lannoitteen levittämiseksi.
Heikko.
- Anonyymi
Enkulla pärjää lähes jokaisessa maassa, paitsi kiinassa.
- Anonyymi
Jäätelötuutin kanssa 10
- Anonyymi
vai kieliä no en ole reetu pytty tai käräyttäjä ja osaa antaa naiselle kielihoidon ja orgasmin kielellä ja siitä kielihommasta tykkään
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Tuollaisesta ei ole puhetta.
ei siinä puhetta tarvitsekkaan vaan että nainen nauttii ja että on ihanaa hänellä
Suomea ossaan..
Englanti on hyvä..
Kerran yks ranskalainen meinas että puhun ranskaa kun vastasin takas että "bonjour".
:D
Se tuli ihan vahingossa..- Anonyymi
Välis ei osaa edes suomea.
- Anonyymi
Aivan saatanan tylsä ketju.
- Anonyymi
No sanoisin että suomen lisäksi 3 kieltä ja hieman ruotsia. Sitten luettuna ymmärrän jonkin verran paria muuta kieltä.
- Anonyymi
-Suomi totta kai
-Erittäin hyvä norja koska asun Norjassa ja asunut 26 vuotta.
-Hyvä ruotsi.
-Eestinkieli niin että sillä minua ei myydä.
-Englanti hyvin käyttökelpoinen.
Minun on tosi helppo oppia keiliä, sellaiset liimapaperiaivot sillä kohtaa.
Kun osaa jotain vierasta kieltä hyvin, on paljon helpompi oppia muitakin kieliä, sen olen huomannut.
Ja olen siis nainen Bergen Norway - Anonyymi
Suomen kieltä puhun, missä vahvimpana mausteena Oulun seudun murre. Kirjoitan kirjakieltä arvosanalla 8 . Kansakoulussa ei meillllä ollut ulkomaitten kieliä, olisi kyllä halunnut oppia. Oppikouluun ei mökkiläisen kakaralla ollut mahdollisuuksia, kaukana ja rahaakin olisi tarvittu. Teknillisessä koulussa oli vähän englantia, tavoitteena oppia auttavasti kääntämään teknillistä tekstiä sanakirjan avulla. Sen opin ja ehkä vähän lisää. Volvoja Torslandassa lähes vuoden kasatessani tarttui vähän ruåtsia, millä on pakko pärjätä silloin kun on pakko pärjätä. Samalla reissulla numerot ja muutama muu sana serbokroatiaa, millä autoturistina 70-luvulla Jugoslaviassa pärjäsin. Saksaa ihan hivenen, venättä vähän enemmän. Unkaria muutaman sanan opettelin, mutta lienen unohtanut jo. Ranskaksi vain: Per ce lemuáá.
Ulkomailla pätee aina tämä: Vastapuoli tietää, että hänen rahansa ovat minun lompakossani ja että hän saa ne kun ymmärtää, mitä minä yritän kelvottomalla kielitaidollani selittää. - Anonyymi
Puhun kuutta eri kieltä. Kahta natiivitasolla, kahta hyvin ja kahta ihan ok.
- Anonyymi
Onko ne natiivitasot suomessa ja ruotsissa? Suomenruotsalaisilla on etu, kun saavat kaksi kieltä perintönä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ne natiivitasot suomessa ja ruotsissa? Suomenruotsalaisilla on etu, kun saavat kaksi kieltä perintönä.
Miten niin perintönä? Ihan samalla tavalla me suomenruotsalaisetkin olemme joutuneet opettelemaan puhumaan suomea kuin suomenkieliset ruotsia. Mehän olemme ruotsinkielisiä, emme me ole kaksikielisiä. Äidinmaidonko kanssa kuvittelit sen suomen kielen kielitaidon tulevan meille? :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin perintönä? Ihan samalla tavalla me suomenruotsalaisetkin olemme joutuneet opettelemaan puhumaan suomea kuin suomenkieliset ruotsia. Mehän olemme ruotsinkielisiä, emme me ole kaksikielisiä. Äidinmaidonko kanssa kuvittelit sen suomen kielen kielitaidon tulevan meille? :D
Kyllä niitäkin perheitä on useita, jossa toinen vahempi suomenkielinen suomalainen ja toinen suomenruotsalainen ja molemmat puhuu sitä omaa kieltään lapselle, joka oppii molemmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meneekö suomenruotsalaiset useimmin keskenään kimppaan? Miten yleistä se on? Olen kuullut useista, jotka on naimissa suomenkielisen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niitäkin perheitä on useita, jossa toinen vahempi suomenkielinen suomalainen ja toinen suomenruotsalainen ja molemmat puhuu sitä omaa kieltään lapselle, joka oppii molemmat.
Toki, mutta ei läheskään aina ole noin. Mutta jos nyt otetaan esimerkin vuoksi ne perheet, jossa lapsi todella kasvaa kaksikieliseksi, niin miksi pitäisi ajatella että se on saanut ruotsin kielen? - Sehän on saanut silloin molemmat kielet, eikö?
Valtaosalla suomenruotsalaisista - täysin ruotsinkielisillä alueilla - on vaikeuksia suomen kielen kanssa. Meidän on kuitenkin pitänyt yrittää oppia, koska olemme vähemmistö ja totta puhuakseni, kyllä meidän oikeuksiamme poljetaan ihan jatkuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meneekö suomenruotsalaiset useimmin keskenään kimppaan? Miten yleistä se on? Olen kuullut useista, jotka on naimissa suomenkielisen kanssa.
Ei minulla ole mitään tilastoja sellaisesta. Omassa tuttavapiirissäni olen kuitenkin ainoa, kenellä on ollut suomenkielinen puoliso. Ja oman kokemukseni mukaan, suomen- ja ruotsinkielisillä on hienoinen kulttuuriero, mikä näkyy arjessa. Se toisaalta rikastuttaa, mutta se tuo myös tietynlaisia haasteita parisuhteeseen. Se oma äidinkieli kun loppujen lopuksi kuitenkin on se rakkauden kieli, tunnekieli.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Oot paljon harjoitellut.
Onhan noita tullut puhuttua. Noiden heikompien kanssa yritän oikeen tunkea itseäni tilanteisiin, joissa saisi niitä käyttää. Ikävä vaan kun usein tuppaa englanti pyrkimään niihin keskusteluihin, kun se on vastapuolellekin helpompaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ja englanti. Ruotsi on itselläni toinen noista hyvän tason kielistä. Sitäkin vaan olisi kiva oikeasti käyttää enemmän. Huomaa aina kuinka ruosteessa kieli on, kun sitä ei ole heykeen käyttänyt. Luetun ja kuullun ymmärtäminen pysyvät itselläni helpommin hyvällä tasolla, mutta sujuva puhe tulee vaan jatkuvasti puhumalla. Tulee aina välillä luettua kirjoja ääneen noilla heikommilla kielillä, mutta eihän se ihmisen kanssa kommunikoimista korvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki, mutta ei läheskään aina ole noin. Mutta jos nyt otetaan esimerkin vuoksi ne perheet, jossa lapsi todella kasvaa kaksikieliseksi, niin miksi pitäisi ajatella että se on saanut ruotsin kielen? - Sehän on saanut silloin molemmat kielet, eikö?
Valtaosalla suomenruotsalaisista - täysin ruotsinkielisillä alueilla - on vaikeuksia suomen kielen kanssa. Meidän on kuitenkin pitänyt yrittää oppia, koska olemme vähemmistö ja totta puhuakseni, kyllä meidän oikeuksiamme poljetaan ihan jatkuvasti.Mielenkiintoista. En ole itse tietoinen tuollaisesta asioista, koska olen suomenkielinen ja otan suomenkielisenä monet asiat itsestään selvyytenä. Kannatan kyllä pakollista kouluruotsia ja ruotsin kielen asemaa virallisena kielenä suomen ja saamen ohella.
Anonyymi kirjoitti:
Onhan noita tullut puhuttua. Noiden heikompien kanssa yritän oikeen tunkea itseäni tilanteisiin, joissa saisi niitä käyttää. Ikävä vaan kun usein tuppaa englanti pyrkimään niihin keskusteluihin, kun se on vastapuolellekin helpompaa.
Niih se et omalla äidinkielellä pärjäisi olisi erittäin mahtavaa mutta on vain kehitettävä ei se muu auta sekä tyhjästä pitää enkkua harjoitella alkaa olla lapsien myötä opiskelutapoja tiedossa.
- Anonyymi
Äidinkieli: suomi. Töitä olen tehnyt englannin ja ruotsin kielellä. Alkeita lukenut monestakin kielestä. Muinaisheprea, kreikka ja latina kuului pakollisina opintoihin.
- Anonyymi
Monella jää kielten opiskelu yläasteelle ja lukioon mutta sen jälkeen ei välttämättä kieli kehity, jos sitä ei käytä. Itse siis luin saksaa ja ranskaa lukiossa mutta en kirjoittanut niitä. Pitäisi palata niihin. Muita kieliä olen opiskellut opiskeluaikana. Yliopistoissa ja AMK:ssa tarjotaan paljon hyviä ilmaisia kielikursseja, myös aikuislukiossa voi aineopiskelijana todella edullisesti opiskella ja täydentää. Työväen- ja kansalaisopistojen kurssit on aika kalliita. Suosittelen aikuislukion kursseja, jos haluaa edetä päämäärätietoisesti ja opiskella edullisesti.
- Anonyymi
Kaikkein tärkeimmäksi ja itseäni viihdyttävämmäksi taidoksi kielitaidon osalta luen kuitenkin eri englanninkieliset murteet, joilla olen hauskuttanut muitakin. ;)
- Anonyymi
Osaan sanoa ärrän ilman että sylki lentää.
- Anonyymi
Alea iacta est. oikeasti en osaa edes suomenkielen kiemuroita. Olen jonkin verran oppinut ruotsia ja englantia peruskoulussa ja television sarjoista.
Mielestäni sillä ei ole mitään väliä, vaan ihminen kätevänä Homo Erectuksen ajoista asti kykenee kommunikoimaan vaikkapa eleillä ja ilmeillä.
Toki sama systeemi eri variotaatioina on olemassa kaikella elävällä. Jopa kasveilla ja viruksilla.
Ihminen vain on ainutlaatuinen sen takia, kun on keksinyt tallentaa asioita tuleville sukupolville useamman polven jälkeen. Muut eliöt lähinnä siirtävät kokemuksensa korkeintaan seuraavalle sukupolvelle.- Anonyymi
Nykyään vaan lähes joka työpaikassa vaaditaan vähintään englannin kielen taitoa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään vaan lähes joka työpaikassa vaaditaan vähintään englannin kielen taitoa...
Eläkkeellä tarvitaan muita taitoja.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121