Valmistelu ja testaaminen VWaudi

Anonyymi

ID.3-sähköautossa taas lepää koko jättimäisen autokonsernin tulevaisuus. VW panostaa pääjohtaja Herbert Diessin johdolla sähköön ja vain sähköön. Nyt ID.3:n vyörytys uhkaa näivettyä teknisten ongelmien vuoksi.

Ay-jyrien mielestä vika on yksiselitteisesti Diessin, jonka väitetään työntävän maailman suurinta valmistajaa liian nopeasti uudelle aikakaudelle. Uutta tekniikkaa tungetaan uusiin malleihin liian paljon liian vähällä valmistelulla ja testaamisella, sanovat työntekijöiden edustajat.

Ote kauppalehdestä

Olisko myös öljynsyönnin takana sama perusajatus ollut? huono kehitystyö?

27

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jäikö toyotaa 25 vuotta jälkeen?

      kehitys

    • Anonyymi

      kaatuuko vw

      • Anonyymi

        Ainoa joka tässä kaatuu on Toyotan omasetä joka konttaa jo nyt.


    • Anonyymi

      vwaudiseatskoda laatua

    • Anonyymi

      lukekaas pojjaat uutisia

      olisko öljynsyöntio samaa kaavaa

      • Anonyymi

        D4-D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        D4-D.

        EA 888.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EA 888.....

        V-Vti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        V-Vti.

        Verstappenin F1 autossa nykyään...


    • Anonyymi

      jos se saa tojolta palkkaa diess

    • Anonyymi

      Miten niin "olisko"? Tottakai on.

      Kestävyys ja toimivuus määritellään hyvin pitkälti jo suunnittelupöydällä ja tuote kehitys / testaus vaiheessa.

      Tämän jälkeen on vielä valmistuksen laatu. Mutta valmistuksen laatukin riippuu hyvin paljon suunnittelusta, ja valmistusprosessin itsensä suunnitelusta, käytössä olevista laadunhallinta prosesseita, jne.

      Toyotan laatu ei ole sattumaa, eikä myöskään alunperin Toyotan itsensä keksimää, vaan se perustuu muutamaan hyvin tehokkaaseen prosessiin. Idea tulee alunperin USA:sta; Edward Deming ja muut huipputiedemiehet toisen maailmansodan aikoihin paranstivat USA:n sotatarviketuotannon laatua tieteeseen ja matematiikkaan perustuvin menetelmin, kuten tilastollinen prosessinhallinta, jne. Nämä uudet menetelmät osoittautuivat hyvin tehokkaiksi laadun parannukseen ja kustannuksien alentamiseen.

      Autojen ja muiden monimutkaisen teknisten laitteiden tuotannossa huono laatu ei ole ainoastaan ikävää asiakkaalle, mutta myös kallista valmistajalle. Esimerkiksi; jos on työntekijöillä hällä väliä asenne, jonkin osan kokoamisen alkuvaiheessa. Laitetaan jokin havaitusti huono osa paikalleen, ja oletetaan ettei se haittaa. Mitä pidemmälle valmistus etenee ennenkuin vika paljastuu, sitä kalliimpi se on korjata, koska pahimmillaan kaikki huonon osan jälkeen tehty työ joudutaan tekemään uudestaan. Vielä kalliimpi tikki tulee jos huonolaatuinen tuote menee asiakkaalle ja niitä korjataan jälkikäteen. Tällöin tulee sekä kalliit korjauskulut, että erittäin huono maine. Eli huono laatu tuottaa ylimääräistä työtä, ylimääräisiä kustannuksia, hukkaa, mikä huonontaa yrityksen kananttavuutta.

      Näistä tuli Demingin opit, joita lännessä väheksyttiin, koska täällä kustannusten vähennys ja lyhyen aikavälin voitto olivat korkeammalle arvostettuja. Mutta täällä ei ymmärretty sitä, että halvempi ei aina ole parempi, se voi olla myös paljon kalliimpi pitkällä aikavälillä.

      Täällä nämä prosessit eivät saaneet juuri huomioita heti alussa. Deming kävi myös Japanissa opettamassa paikallisia laatuasioissa ja Japanissa tästä laatu asiasta innostuttiin kovasti. Niin kovasti, että muutama vuosikymmen myöhemmin Japanissa vietetään Demingin päivää. Löihän Japsit laudalta kaikki länsimaiset nimenomaan laadussa ja tuottavuudessa 80-luvulla.

      Eli näihin oppeihin perustuu myös Toyotan TPS, ja vastaavat järjestelmät ja prosessit, joilla pitkällä aikavälillä parannetaan laatua ja vähennetään hukkaa. Toyotan prosessita on kirjoitettu monta hyvää kirjaakin;

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyotan_tuotantojärjestelmä

      Länsimaiset valmistajat lähti näihin vähän jälkijunassa, vasta kun Japani oli 80-luvulla noussut jo laadussa mahtimaaksi.

      VAG:lla varmasti sovelletaan saman tyylisiä prosesseja nykyisin. Mutta tietysti se vie aikansa, kun toiset ovat tehneet niitä jo toisen maailmansodan jälkeisistä ajoista asti.

      • Anonyymi

        Nuo Toyotan"opit" on todettu jo siellä Japanissa vanhentuneiksi ja uusia yrittävät kehitellä.
        Sutta ja sekundaa tuote ainakin on jo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Toyotan"opit" on todettu jo siellä Japanissa vanhentuneiksi ja uusia yrittävät kehitellä.
        Sutta ja sekundaa tuote ainakin on jo nyt.

        Et ole näköjään oikein sisäistänyt edes perusasioita.

        Kyseessähän on jatkuva prosessi, ei se tule koskaan valmiiksi, ainahan on asioita joita voi parantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Toyotan"opit" on todettu jo siellä Japanissa vanhentuneiksi ja uusia yrittävät kehitellä.
        Sutta ja sekundaa tuote ainakin on jo nyt.

        Ero on siinä, onko jonkin asian kehittämiseksi prosessia vai ei.

        Esim. Saksalaiset ovat aina olleet tekniikassa edelläkävijöitä, mutta monesti se on tullut laadun kustannuskella, hyvä esimerkki Tiger panssarivaunut toisessa maailmansodassa.

        Ne olivat parhaita vaunuja teknisesti, mutta ne hajosivat jatkuvasti taistelukentälle.


    • Anonyymi

      "Eli näihin oppeihin perustuu myös Toyotan TPS, ja vastaavat järjestelmät ja prosessit, joilla pitkällä aikavälillä parannetaan laatua ja vähennetään hukkaa. Toyotan prosessita on kirjoitettu monta hyvää kirjaakin"

      Tojon käytäntö näyttää poikkeavan melko paljon teoriasta. Näitä viisivuotiaana poikkiruostuvia autoja osaa valmistaa vain tojota.

      • Anonyymi

        Tuossa on kaksi vaihtoehtoa.

        1) Autoa on käytetty jossakin poikkeuskäytössä, kuten suolakaivoksessa
        2) Tai sitten on ollut virhe valmistajalla, jolloin valmistaja on virhevasatuussa ja vika on omistajalle korvattu.

        Lisäksi noin uusi auto on vielä puhkiruostumattomuus takuunkin piirissä.

        Kun paljon tehdään, väistämättä näitä on. Mutta kuten tilastot ja tutkimukset kertoo, esimerkiksi Audilla ei ole mitään jakoa Toyotan luotettavuudelle.


      • Anonyymi

        Toisaalta tuo on USA:ssa valmistettu malli.

        Taitaa olla Jenkkilän väellä sama hällä väliä asenne kuin Mersunkin ML ja R sarjojen tehtaalla USA:ssa.

        Siellähän on ollut ihan samanlaisia rimanalituksia laadun suhteen, jonka vuoksi Mersu on erittäin epäluotettavan auton maineessa USA:ssa tänä päivänä, joka on erikoista, koska Euroopassa se on varsin luotetun auton maineessa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Maailman ennätys ainakin laadukkasta ruostumisessa. Tuohon ei taida muut pystyä.


      • Anonyymi

        Missä Toyotan laadunvalvonta oli silloin kun nämä ruostepesät tehtiin?


    • Anonyymi

      kuinka paljon prosenteissa saksan hallitus omistaa volkkaria? tiesi myös hallitus päästöhuijauksesta kertoo uutiset

      • Anonyymi

        Mitä luulet kuinka paljon VW:n omistussuhteet kiinostavat Tojon ruostepesän omistajia? Käsissä on auto joka katkeaa keskeltä kahtia viiden vuoden iässä. Miten on edes mahdollista rakentaa tuollainen pommi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet kuinka paljon VW:n omistussuhteet kiinostavat Tojon ruostepesän omistajia? Käsissä on auto joka katkeaa keskeltä kahtia viiden vuoden iässä. Miten on edes mahdollista rakentaa tuollainen pommi?

        Noita "pommeja" ostettiin toukokuussakin enemmän, kuin VW:n "suutareita"....😂😆🤣


    • Anonyymi

      vituis meni-ford kärsii myös?

    • Anonyymi

      Diess sai lähteä...

      • Anonyymi

        Ei Diess minnekään lähtenyt vaan jatkaa edelleen VW Groupin CEOna. Hänen sivuduuniinsa VW merkin CEOna tuli uusi hemmo. Eli Diessillä oli ennen kaksi duunia VW:ssä, nyt vain yksi ja se kaikkein tärkein eli koko lafkan pomon homma.


    • Anonyymi

      "Tuossa on kaksi vaihtoehtoa.

      1) Autoa on käytetty jossakin poikkeuskäytössä, kuten suolakaivoksessa
      2) Tai sitten on ollut virhe valmistajalla, jolloin valmistaja on virhevasatuussa ja vika on omistajalle korvattu."

      Kyse oli 1,5 miljoonasta Tojosta joten muutkin kuin suolakaivos-tojot ruostuvat.
      Tästä tuli iso kohu just sen takia että Toyota kieltäytyi maksamasta korjauksia. Sen takia asiakkaat joutuivat nostamaan joukkokanteen tojoa vastaan ja oikeus määräsi tojon maksamaan. Tojo oli tehnyt sutta mutta kieltäytyi korjaamaan mokansa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3935
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2311
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2134
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1928
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1818
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1547
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1471
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1175
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1094
    Aihe