Elämän valttikortit

Kun puolen vuoden sisällä nukkuivat pois sisareni ja äitini, tuli itselleni jonkinlainen tilinteon hetki.
Olenko seuraava.

Sisareni teki raskasta työtä sairaalassa vuosikymmeniä ja sairauksia riitti.
Hänen jäämistöään katsellessa tuli suru.
Hänellä oli jo lapsilleen ja lapsenlapsilleen ostettuna joululahjoja.
Kaikki tavarat ja kaapit olivat tiptop järjestyksessä.
Varastoa myöden.

Äidilläni oli paljon tavaraa vielä palvelukodissakin.
Toin kristallikruunun muistoksi keittön kattoon.
Ja muutakin tilpehööriä.

Oliko tavaramäärä heille kahdelle jokin turva tai jotain muuta?
Äitini sanoi aina, että on kamalaa jos vainajalta jää vain tyhjät kaapit ja taskut.

Itse olen täysin päinvastainen.
Kaappini eivät pursua tavaraa ja varasto on tyhjä.
Olen ikäänkuin puoliksi lähdössä johonkin kokoajan.
Ei taida jäämistöstäni löytyä arkkurahaa.

Me olemme kaikki niin erilaisia.
Ei minulle tavarat ja talot ole koskaan merkinneet mitään.
Olisi ehkä pitänyt.

Nyt notkun liian kalliissa vuokra-asunnossa, kelan mukaan.
Kuljen bussilla ja lasken euroja.

Korona-aikana olen vähän himmannut ja saan ostettua kuivarummun.
Kumma kyllä olen säilyttänyt mielenrauhani.
Ei ihminen kummoisia tarvitse.

Päivänjatkoja.

39

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun tavaraa on, elämä monipuolistuu. Olen nuorempana ollut kova ompelemaan, siis innokas, en niin hyvä. Se on antanut paljon iloa, onnistumisia ja ajan kulua. On vieläkin kaksi isoa pussia kankaita ja vanhoista vaatteista jääneitä nappeja, koristeita, pitsejä ja nauhoja. Lapsenlapset ovat opetelleet ompelemaan, saavat mielinmäärin leikata, ompelevat ja koristelevat. Minusta on ihme että 7-vuotias osaa tehdä nukelle housut itse alusta lähtien. Ne rikastuttavat leikkeijä. Sama juttu langoista, virkkaavat. Työkaluja, ruuveja ja mutteireita valtavasti, hakkaavat nauloja, ruuvaavat ruuveja. Hyvä vaihtoehto kännypeleille. Kun kuolen, tulee suku ja pylläyttää kassi kassin jälkeen roskalavalle, pitäähän se kuitenkin pihaan ajaa.

• Anonyymi

Pikkukodin remontin aikaan, n. kolme vuotta sitten, kysyin isännöitsijältä mahdollisuutta viedä tavarat tyhjään kellaritilaan kahdeksi viikoksi. Sinne sitten kannoimme tavarat kellarin nurkkaan. Katselin ovelta pientä tavarakasaa ja ajattelin, että vähiin menee ennenkuin loppuu.

Ihanaa, kun on vähän tavaraa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pikkukodin remontin aikaan, n. kolme vuotta sitten, kysyin isännöitsijältä mahdollisuutta viedä tavarat tyhjään kellaritilaan kahdeksi viikoksi. Sinne sitten kannoimme tavarat kellarin nurkkaan. Katselin ovelta pientä tavarakasaa ja ajattelin, että vähiin menee ennenkuin loppuu.

Siihen ois pyrkimys, ettei paljoa tavaraa. Nyt yritän ainakin olla hankkimatta uutta, niin paljon kun uudet jutut tovin piristääkin, oon huono hävittämään vanhaa pois.
        Mikään "hamsteri" en oo koskaan ollukaan.

• Ano
        Ompeluhommat ovat olleet pakkopullaa.
        Hyvä kun saan napin ommeltua.
        Keittiön verhonkin olen heittänyt ikkunan yli.
        On kolmenkertaiset lasit ja hyvin se siellä välissä pysyy.
        Ilman puuduttavaa ripustamista ja helmojen ompeluja.

Ei löydy jäämistöstäni verhoja, eikä mitään säästettyä.
        Lapseton kun olen, ei mitään ikivanhoja vaatteita tai muuta krääsää.

Äidilläni näitä oli aikoinaan varastot piukassa.
        Raskaita olivat muutot ja raahaamiset roskalavoille, kun tavara ei tuntunut loppuvan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano
        Olin yhdessä palvelukodissa harjoittelijana. Asukkailla oli asunnon lisäksi varastokoppi kellaritiloissa.

Siellä sitten piti käydä dementia-asukkaiden kanssa hakemassa jotain, päivittäin.
        Kun hän vaan olisi muistanut, että mitä.

Suuri virhe tehdä varastot hoivakoteihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Siihen ois pyrkimys, ettei paljoa tavaraa. Nyt yritän ainakin olla hankkimatta uutta, niin paljon kun uudet jutut tovin piristääkin, oon huono hävittämään vanhaa pois.
        Mikään "hamsteri" en oo koskaan ollukaan.

Ano
        Olen muuttanut eloni aikana yli 20 kertaa.
        Se on hillinnyt ja opettanut pakkaamisesta ja roinasta kaiken.

Teen joka kevät vielä katselmuksen.
        Jos ei sovi vaate päälle tai en ole käyttänyt vuoteen, heitän pois.

Samoin teen keittiökaappien kanssa.
        Ei löydy paljoa poisheitettävää.
        Ruokaa en ikinä heitä pois.
        Ostan ja teen senverran kun tarvitsen.
        Ja joskus syön kaurapuuroa tilipäivää odotellessa.

• 2lesken kirjoitti:

Ano
        Olen muuttanut eloni aikana yli 20 kertaa.
        Se on hillinnyt ja opettanut pakkaamisesta ja roinasta kaiken.

Teen joka kevät vielä katselmuksen.
        Jos ei sovi vaate päälle tai en ole käyttänyt vuoteen, heitän pois.

Samoin teen keittiökaappien kanssa.
        Ei löydy paljoa poisheitettävää.
        Ruokaa en ikinä heitä pois.
        Ostan ja teen senverran kun tarvitsen.
        Ja joskus syön kaurapuuroa tilipäivää odotellessa.

Soitetaan otsikon mukainen biisi
        https://youtu.be/gdTfjTK_cv0

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Soitetaan otsikon mukainen biisi
        https://youtu.be/gdTfjTK_cv0

Aika samanlaista minulla sisko ja isä ovat poismenneet. Mitään kodistamme ei oikeastan jäänyt,vanhemmat aloittivat yhteisen taipaleen 1951. Kaikki maallinen on todella katoavaista.

Olen itse ekologinen minimalisti, se minimi riittää kaikessa. Olen lukenut historiaa jo lukiosta, mitä tavaroista on jäljellä 1000 v päästä, ei mitään tietenkään.Tämä totuus on hyvä muistaa ekologisssakin mielessä,

Aikamme me täällä olemme ja jäämme unholaan. Viime kesänä istuin hautausmaalla ja mietin mitä sillekkin tapahtuu. Unohtuu hiljalleen, kaikki häviää. Jää vain luonnon rauha ja hiljaisuus.

Ekologinen minimalismi on yksi tie elää, luonto on meillä kaunis ja puhdas. Meren äärellä näkee maailman suuruuden, metsäpuron lorina on kuin parasta musiikkia. Kuikkien kutsu järviemme selillä, uikku emon selässä uinti matkalla oleva poikanen nauttii matkastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika samanlaista minulla sisko ja isä ovat poismenneet. Mitään kodistamme ei oikeastan jäänyt,vanhemmat aloittivat yhteisen taipaleen 1951. Kaikki maallinen on todella katoavaista.

Olen itse ekologinen minimalisti, se minimi riittää kaikessa. Olen lukenut historiaa jo lukiosta, mitä tavaroista on jäljellä 1000 v päästä, ei mitään tietenkään.Tämä totuus on hyvä muistaa ekologisssakin mielessä,

Aikamme me täällä olemme ja jäämme unholaan. Viime kesänä istuin hautausmaalla ja mietin mitä sillekkin tapahtuu. Unohtuu hiljalleen, kaikki häviää. Jää vain luonnon rauha ja hiljaisuus.

Ekologinen minimalismi on yksi tie elää, luonto on meillä kaunis ja puhdas. Meren äärellä näkee maailman suuruuden, metsäpuron lorina on kuin parasta musiikkia. Kuikkien kutsu järviemme selillä, uikku emon selässä uinti matkalla oleva poikanen nauttii matkastaan.

Sosialistit veroineen ja kapitalistit korkoineen kannattaa unohtaa. Tästä lähi historiasta löytyy paljon huonoa. Tälläiseen olotilaan ihmiset johdettiin tietämättömyyttään.

Ekologisessa minimalisissa pääsee eroon osittain molemmista. Joillekkin yksilöille vapaus on tärkeintä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa!

Toteuttaispas tämän kirjoituksen mukaisen elämän yksi himohamstraaja tuttuni. Osaisipa luopua itseäänkin ahdistavasta tavaramäärästä, missä pinot alkavat jo sortua ja tavarat levitä hallitsemattomasti.

Tulee huono olo, kun seisoo hänen ovellaan, mitä ei enää kunnolla auki saa ja näkee sen kaiken tavaramäärän. Sisällehän ei enää normaalisti pääse, kun kulkemalla tavaroiden reunustamaa pientä kujaa pitkin. On sekin kamala tauti, himohamstraus!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa!

Toteuttaispas tämän kirjoituksen mukaisen elämän yksi himohamstraaja tuttuni. Osaisipa luopua itseäänkin ahdistavasta tavaramäärästä, missä pinot alkavat jo sortua ja tavarat levitä hallitsemattomasti.

Tulee huono olo, kun seisoo hänen ovellaan, mitä ei enää kunnolla auki saa ja näkee sen kaiken tavaramäärän. Sisällehän ei enää normaalisti pääse, kun kulkemalla tavaroiden reunustamaa pientä kujaa pitkin. On sekin kamala tauti, himohamstraus!

Osa selittyy kärsimistämme pula-ajoista. Silloin ei ollut mitään, yksinkertaisesti. Kengätkin olivat puupohjaisia ja paperia. Materia tuo henkistä turvaa maailman turvattomuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osa selittyy kärsimistämme pula-ajoista. Silloin ei ollut mitään, yksinkertaisesti. Kengätkin olivat puupohjaisia ja paperia. Materia tuo henkistä turvaa maailman turvattomuuteen.

Yksin elävänä pystyy elämään ekologista minimalismia, lapsiperheet on asia erikseen.Heille suotakoon se mitä he tarvitsevat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksin elävänä pystyy elämään ekologista minimalismia, lapsiperheet on asia erikseen.Heille suotakoon se mitä he tarvitsevat.

Ekoteologia kehtettiin 1960-luvulla kun huomattiin luonnon saastuminen.

Vallitseva ympäristö asettaa yksilölle monenlaista, ei poliitikot kysy mitä yksilö haluaa. Politiikka on mitä on, kuten taas huomattiin. Vallanhimo ym. tähän sortuvat monet, on jäänyt hissan kirjat lukematta.

Jokainen on tietysti oman onnensa seppä, tämä tiedetään. Vallitsevaa ympäristöä ei voi muuttaa siihen pitää sopeutua että saa haluamansa olotilan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä kyseinen himohamstraaja on kyllä syntynyt kuuskytluvun lopulla.

Himohamstraus on sairaus, eikä selity millään paperisilla puupohja kengillä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano
        Olen -54 syntynyt, enkä kyllä muista kävelleeni paperikengissä.
        Koulukuvista päätellen minulla on ihan asialliset vaatteet päällä.

Tämäkin nuori sukupolvi varastoi ja hamstraa.
        Ei ole pulaa mistään.
        Se on ihmisen ahneessa luonteessa oleva häiriö.
        Pitää olla hirveät röykkiöt vaatteita.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano
        Olen -54 syntynyt, enkä kyllä muista kävelleeni paperikengissä.
        Koulukuvista päätellen minulla on ihan asialliset vaatteet päällä.

Tämäkin nuori sukupolvi varastoi ja hamstraa.
        Ei ole pulaa mistään.
        Se on ihmisen ahneessa luonteessa oleva häiriö.
        Pitää olla hirveät röykkiöt vaatteita.

20/30-luvulla syntyneet ovat nähneet paperikenkien ajan. Vanhempia ihmisiä kannattaa kuunnella,heillä on elämän viisautta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano
        Yksinelävä, samoin kuin suurperheen äiti saavat samanlaisen kaaoksen aikaan.
        Olen nähnyt kumpiakin.
        Vaatteita ei yksinkertaisesti saada kaappiin, pyykkikoriin, pyykkikoneeseen ja sieltä pois.

Liian monimutkaista ja tylsää hommaa.
        Vanhempien pitäisi opastaa
        jälkipolveaan pyykkivuorten ratkaisuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

20/30-luvulla syntyneet ovat nähneet paperikenkien ajan. Vanhempia ihmisiä kannattaa kuunnella,heillä on elämän viisautta.

Eivät liity mitenkään tämänpäivän himohamstraajiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät liity mitenkään tämänpäivän himohamstraajiin.

Minimalismi edellyttää tietysti monenlaista, ne asiat pitää jokaisen selvittää itselleen.

Näinhän se on että suuret silti määrää suunnan ja ympäristön. Täällä on vaan pärjättävä sitten minimillä. Jee.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano
        Valitettavasti vanhenemisessa on se huono puoli, että ihmiseltä menee kuulo, näkö, muisti ja puhekyky.
        Viisaudet ja neuvot ovat myöhässä annettavaksi.
        Jää vain siirtolavallisia hävitettävää tavaraa.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano
        Valitettavasti vanhenemisessa on se huono puoli, että ihmiseltä menee kuulo, näkö, muisti ja puhekyky.

Kaikki maallinen on häviävää.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano

Riittävän lyhyin välein tehdyt muutot ovat tehokkaita turhan karsijoita.
        Varsinkin pitemmän matkan paikkaunnan vaihdot tehoavat.

• Anonyymi

Samoin, säästelin myös kangastilkkuja, pitsejä, nappeja, lankoja, lasipurkkeja ym kun ajattelin jos lapsenlapset haluaisivat askarrella niistä jotakin. No ei niillä ollut paljoakaan käyttöä kun lapsenlapset kasvoivat ulos leikeistään, aika menee niin nopeasti, ja harvoin tavattiin ajan kanssa. Mutta nyt voisi vaikka itse tehdä scrapbookin menetelmällä kortteja ym.
        Osan lasipurkeista olen pestyinä vienyt lastentarhaan ja esikouluun jossa lapset askartelevat yhtä sun toista kivaa. Pitäisi kysyä haluaisivatko he napit ja pitsitkin.
        Hytinäx1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa!

Himohamstraus, se nimenomaan on sairaus. Ja vaikka yrittää auttaa sellaista henkilöä vähentämään sitä paperi- ja tavaramäärää, niin henkilö jolla tämä sairaus, estää sen.
        Hytinäx1

• Anonyymi

En haali tavaraa mutta en raaski heittää poiskaan mitään mille saattaisi olla käyttöä.
      Trendeillä ei ole koskaan ollut minulle mitään merkitystä.

• Anonyymi

Minä olen ollut ekologinen minimalisti jo pitkään. Luonnossa viihdyn todella hyvin, riittävä retkivarustus löytyy veneestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen ollut ekologinen minimalisti jo pitkään. Luonnossa viihdyn todella hyvin, riittävä retkivarustus löytyy veneestä.

Tuohon melko-minimalismiin minäkin tähtään.
        On huojentavaa, kun jotkut juttuni voin antaa jälkipolville ja ne kelpaavat ankarankin puntaroinnin jälkeen.
        Heiltä säästyy rahhoo ja minulla on vapautunut fiilis, että taas pääsin siitäkin eroon.
        Naisilla on 'sisustustarpeita' ja niitä on helppo laittaa eteenpäin.
        Osa melkein kelvottomuuksista päätyy roskikseen, esim. lakanat Stockalta.
        Kangas oli heti kättelyssä lerppua ja pohjavalkoinen kermanväristä eli näyttivät heti pesun ja mankeloinnin jälkeen vanhoilta. Vege vaan. Ei edes jatkoon jonkun riesaksi.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohon melko-minimalismiin minäkin tähtään.
        On huojentavaa, kun jotkut juttuni voin antaa jälkipolville ja ne kelpaavat ankarankin puntaroinnin jälkeen.
        Heiltä säästyy rahhoo ja minulla on vapautunut fiilis, että taas pääsin siitäkin eroon.
        Naisilla on 'sisustustarpeita' ja niitä on helppo laittaa eteenpäin.
        Osa melkein kelvottomuuksista päätyy roskikseen, esim. lakanat Stockalta.
        Kangas oli heti kättelyssä lerppua ja pohjavalkoinen kermanväristä eli näyttivät heti pesun ja mankeloinnin jälkeen vanhoilta. Vege vaan. Ei edes jatkoon jonkun riesaksi.
        Beng

Teologian opiskelu avaa myös uusia näkemyksiä moneen asiaan. Asketismi,minimalismi on ekologian kannalta hyvä asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teologian opiskelu avaa myös uusia näkemyksiä moneen asiaan. Asketismi,minimalismi on ekologian kannalta hyvä asia.

Läheisten poismenot ovat elämän suurinpia käännekohtia, nyt kun kirjoitan tätä en olisi uskonut miten elämä voi muuttua.

Kaikki entinen vain pyyhkiytyi pois, tuli todellakin tilinteon hetki. Vaikka näin on niin vallitseva ympäristö syystä tai toisesta ei ymmärrä uutta olotilaa.

Eivät edes ota osaa suruun,vaan sama täysin turha maallinen katsomus on tärkeintä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Läheisten poismenot ovat elämän suurinpia käännekohtia, nyt kun kirjoitan tätä en olisi uskonut miten elämä voi muuttua.

Kaikki entinen vain pyyhkiytyi pois, tuli todellakin tilinteon hetki. Vaikka näin on niin vallitseva ympäristö syystä tai toisesta ei ymmärrä uutta olotilaa.

Eivät edes ota osaa suruun,vaan sama täysin turha maallinen katsomus on tärkeintä.

Historian hämärään me kaikki poistumme aikanaan. Kuinka paljon tiedämme esim. 1700-luvulla eläneistä todella isovanhemmista? Ei paljoakaan.

Humanistiset suunnat ovat opettavia, ymmärtää itseään ja yhteiskuntaakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikkiin eivät poismenot vaikuta oikeastaan mitenkään. En ole kokenut niin läheisten poismenoja, jotka jotenkin olisivat vaikuttaneet. Lähinnä helpottaneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikkiin eivät poismenot vaikuta oikeastaan mitenkään. En ole kokenut niin läheisten poismenoja, jotka jotenkin olisivat vaikuttaneet. Lähinnä helpottaneet.

Isän ilme oli hänen kasvoillaan kysyvä kun näin hänet viimeisen kerran. Miksi elämä ei ollut sellaista kun sen olisi pitänyt olla.

Syyn löytää opiskelemalla, tämä on minun käsitykseni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isän ilme oli hänen kasvoillaan kysyvä kun näin hänet viimeisen kerran. Miksi elämä ei ollut sellaista kun sen olisi pitänyt olla.

Syyn löytää opiskelemalla, tämä on minun käsitykseni.

Olen kokennut läheisten poisnukkumisen niin, että he 'kulkevat' mukana minun eloni aikana loppuvuodet. He ovat poissa, mutta melkein päivittäin muistan heitä. Mitä äiti tai isä sanoisi tai tekisi tässä asiassa, hyvässä ja huonossa. Se ei ole mikään pakkopaita.
        Äiti kuoli kotona ja isä epäonnistuneeseen operaatioon sairaalassa. Kummankaan ei tarvinnut kärvistellä puolitiedottomana missään muualla.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kokennut läheisten poisnukkumisen niin, että he 'kulkevat' mukana minun eloni aikana loppuvuodet. He ovat poissa, mutta melkein päivittäin muistan heitä. Mitä äiti tai isä sanoisi tai tekisi tässä asiassa, hyvässä ja huonossa. Se ei ole mikään pakkopaita.
        Äiti kuoli kotona ja isä epäonnistuneeseen operaatioon sairaalassa. Kummankaan ei tarvinnut kärvistellä puolitiedottomana missään muualla.
        Beng

Vanhempani kuolivat omissa oloissaan. Ei minulla ole mitään sanottavaa heille, eikä heillä minulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Heidän elämänsä jatkuu sinussa, näin se on jokaisen kohdalla. Olemme elämän lahjan saaneet heiltä.

Tämän huomaa ajan myötä omassa elämässä. Hämmästyttävää, mutta totta. Voi siis "seurata" heidän jälkiään.

Tietysti jokainen käy omalle tielleen elämässä, omia geenejä ei voi muuttaa. Vallitseva ympäristö hoitaa lopun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heidän elämänsä jatkuu sinussa, näin se on jokaisen kohdalla. Olemme elämän lahjan saaneet heiltä.

Tämän huomaa ajan myötä omassa elämässä. Hämmästyttävää, mutta totta. Voi siis "seurata" heidän jälkiään.

Tietysti jokainen käy omalle tielleen elämässä, omia geenejä ei voi muuttaa. Vallitseva ympäristö hoitaa lopun.

Mummini sanoi minulle jo pienenä että muista opiskella, tätä ohjetta olen noudattanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En saanut mitään ”lahjaa”. Pidin vain puoleni, etten joutunut abortoiduksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En saanut mitään ”lahjaa”. Pidin vain puoleni, etten joutunut abortoiduksi.

Luin tuossa Saimaan historiaa, ikää on lähteistä riippuen yli 10.000 vuotta. Siellä kun retkeilee niin ymmärtää että ei ole ensimmäinen vesillä liikkuja.

Luonnosta nauttiminen on parasta mitä on olemassa. Paluu luontoon on hienoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin tuossa Saimaan historiaa, ikää on lähteistä riippuen yli 10.000 vuotta. Siellä kun retkeilee niin ymmärtää että ei ole ensimmäinen vesillä liikkuja.

Luonnosta nauttiminen on parasta mitä on olemassa. Paluu luontoon on hienoa.

Olen aina säästänyt luontoa, enkä ole luonnossa pahemmin liikkunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94