Miten noin järeä varsi voi katketa? Sillä ei kai edes nostettu mitään katkeamishetkellä https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-korkein-benjihyppytorni-kaatui-helsingissa-lahella-olleet-kuulivat-kun-150-metrinen-torni-tuli-rymisten-alas/7878688#gs.bkmciy
Kaivarin nosturiturma
74
1133
Vastaukset
- Anonyymi
Katso kuvia 150 m korkeasta nosturista. Sen ohuen teleskooppipuomin päässä on paljon yli kymmenen tonnia painava valtavan kokoinen teräksinen ristikkorakenteinen ehkä n. 75 m jatkovarsi. Ihmettele sitten, miten tuollainen rakennelma voi pysyä pystyssä edes tyynellä säällä.
Nosturia ei varmasti olisi saanut jättää jatkovarsineen pystyyn, jos on ennustettu voimakasta tuulta. Nosturin alaslasku (ja sitten ylöslasku) on hidas ja kallis operaatio. Tietoinen ja tahallinen riski tuottojen maksimoimiseksi.
Google: 150m benjihyppy kaivopuisto
https://www.riemurasia.net/video/Ilmakuvaa-Kaivopuiston-150m-benjista-2015/165350Helsinkiläiset tarvitsivat tervehenkistä harrastusta synkeän koronakevään jälkeen, nyt kun ei pääse kaikille kivoille pakettimatkoillekaan maailmalle.
Kyllä nyt menivät joidenkin polttariohjelmatkin uusiksi.
Eikö Linnanmäki riitä?- Anonyymi
Herravarjele mikä tappi!
- Anonyymi
Ilta-Sanomien mitta-asteikolla varustetun kuvan mukaan se ristikkorakenteinen jatkovarsi on n. 95 m ja puomi-osa n. 55 m.
Tietääkö joku, kuinka paljon se yläosan 95 m ristikkorakennelma painaa? Ristikkorakennetta hiukan vinossa pitävissä ala-osaan kiinnitetyissä vaijereissa on lisäksi valtava vetojännite. Lisäävät teleskooppipuomin ala-osan rasitusta ehkä ristikkorakennelman painon verran lisää. Ja jos tuuli vähänkin heiluttaa yläosaa, niin lopputulos selviää kuvista.
- Anonyymi
Liebherr käyttänyt läkkipeltiä. Puomi toimi eräänlaisena "sulakkeena". Vahvemmasta pellistä tehty nosturi olisi kiepsauttanut alustan nurin.
- Anonyymi
Niin, hyvä, että petti "turvallisella" tavalla , tosiaan sulakkeena voi ajatella.
- Anonyymi
tuulikuorma hoiti hommansa
- Anonyymi
Metalli väsyy, kun se on pitkään jatkuvassa pienessä taivutuksessa, lienee hyppytorniksikin otettu muusta käytöstä poistettu nostopuomi, jota aikoinaan rasitettu kovastikin. Kun metalli tarpeeksi väsyy, se menee poikki melkein itsestään. Saman ilmiön takia tankkereita ja rahtilaivoja poistetaan käytöstä, ne on vaarassa muuten katketa.
- Anonyymi
"Kaivarin nosturiturma"
Turma on onnettomuus jossa kuolee ihmisiä.- Anonyymi
Jos on nosturiturma, niin kai siinä nosturi kuolee, eikä ihmiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on nosturiturma, niin kai siinä nosturi kuolee, eikä ihmiset.
RIP nosturiauto. :(
- Anonyymi
Mistä ne on sen 150 metriä repineet? Liebherrin 6-akselisten maksimi nostokorkeus on 134 metriä. Onko siihen laitettu joku omatekemä jatkopuomi?
https://www.liebherr.com/en/gbr/products/mobile-and-crawler-cranes/mobile-cranes/liebherr-mobile-cranes/ltm-mobile-cranes.html- Anonyymi
Maksimi todellinen nostokorkeus on eri juttu kuin maksimikorkeus ilman kuormaa. Samoin maksiminostokyky on vain pari tonnia, jos varsi on vähänkin enemmän vinossa. Maksimi nosto 350 tonnia onnistuu vain lähes suorassa asennossa jollakin lyhyehköllä puomin korkeudella. Ja tietysti ilman erikoispitkää jatkovartta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksimi todellinen nostokorkeus on eri juttu kuin maksimikorkeus ilman kuormaa. Samoin maksiminostokyky on vain pari tonnia, jos varsi on vähänkin enemmän vinossa. Maksimi nosto 350 tonnia onnistuu vain lähes suorassa asennossa jollakin lyhyehköllä puomin korkeudella. Ja tietysti ilman erikoispitkää jatkovartta.
Max. hoist height 134 m
Mitä tuo hoist tarkoittaa?
- Anonyymi
Ilmassa roikkuva teräsvaijerikin katkeaa itsestään , jos se vaan on riittävän pitkä!
10 kilsaa voi karkeasti kai olla maksimimitta.- Anonyymi
Kaikella on oma vetomurtolujuutensa. Tietyllä vaijerilla ja köydellä on vetomurtolujuus ja se lasketaan siitä, että kuinka paljon vaijeri/köysi painaa / metri. Siitä voidaan laskea, että kuinka monta metriä voidaan roikottaa vapaana ennen kuin se katkeaa oman painonsa alla.
- Anonyymi
Eipä ole paljon varmuuskertoimista välitetty, kun tuuli puhaltaa poikki.
- Anonyymi
"Tällaista ei pitäisi tapahtua." NIIIIH.
- Anonyymi
Väärin suunniteltu kun noin tuulipinnaltaan ohuen rakenteen saa pikku puhuri katkeamaan. Eihän nyt ollut edes myrsky, lähellekään, tuulen nopeus ei ollut edes 10 m/s.
- Anonyymi
Varsinaisesta rakennuskaytosta poistettu nosturi, jolla nostellaan ihmisia tuulisessa paikassa. Nyt vttu!
No taitaa olla joku ulkomaalaisten huithapeli yritys.
ne 'alynlahjat taas..- Anonyymi
Helaakosken mukaan nosturi on ollut normaalissa käytössä ja on vuosimallia 2014. Nettilehdistä löytyy tietoa,lukekaa. Vai onko vaikeaa kun ei ole tavuviivoja?
- Anonyymi
Tuo nosturi näyttää kaatunen taaksepäin. Eli jatkovarsi on ollut yöksi käännettynä rantaan päin. Kaatumiskuvissa näkyvät jatkovartta vaijereilla tukevat vaakasuorat takana sijaitsevat apupuomit ovat meren puolella.
Ilkivallan varalta on jossakin varmasti (muutaman kympin) valvontakamera tai useampikin.- Anonyymi
Ihmettelen miten se on voinut vääntyä niin päin. Valmistajan mukaan puomi ei nouse kuin 82 asteen kulmaan. Nähtävästi hydraulisylinterin pää repesi irti, eikä muita stoppareita ollut.
https://www.liebherr.com/external/products/products-assets/172934/liebherr-technical-data-sheet-mobile-crane-180-ltm-1350-6-1-td-180-04-defisr.pdf Sivulla 81 nostokorkeuksia jatkovarren kanssa.
- Anonyymi
Kun tuo nosturi on pystyssä niin siihen pitäisi mahtua kaksi stadionin tornia päällekkäin ja tollokin näkee, että se ei ole totta.
- Anonyymi
Oli hyvä että katkesi nyt. Olisi katkennut myöhemmin joku kerta kun asiakkaita kyydissä.
Käsittämätöntä, että tuollaisilla Pelle Peloton- viritelmillä saa Suomessa vaarantaa kansalaisten hengen. Mutta eihän täällä ihmisellä mitään arvoa olekaan. Muutama tuhatlappunen, jos tilastoja tutkii.
Hämeenlinnassa viimevuonna benjihyppääjien vahinkoja ei suostuttu paikallisessa sairaalassa edes tutkimaan. Joten miksi riskeerata?
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1244725 - Anonyymi
Eikö nuo benjihypyt olisi helpompi tehdä helikopterista? Hyppääjä naru nilkassa kyytiin, nousu tarpeeksi korkealle, hyppy, ja hyppääjän palautus maanpinnalle.
- Anonyymi
Tuo oli hyvä idea..
- Anonyymi
Onneksi tuota nosturia ei käytetty benjihyppyjen ulkopuolisena aikana varsinaiseen nostotyöhön. Vai käytettiinkö?
- Anonyymi
Paikallisten huhujen mukaan Kaivopuistossa asuva vanhempi hyypiö hiippaili rautasahan kera nosturin liepeillä.
Että älkää laittako Liebherrin syyksi.- Anonyymi
Ja ihon väri?????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ihon väri?????
Miten värillä voi olla muka väliä, värisokea ei mitään välitä.
- Anonyymi
Kaivopuiston miljonäärit ovat kuulemma saaneet tarpeekseen rockin rytkytyksestä nosturin suunnalta.
- Anonyymi
Olen yhden kerran nähnyt benji-hypyn. Se oli sitä aikaa kun se vasta "tuli muotiin", 1980-90-lukujen taite. Paikka: Vuosaaren Meri-Rastila. Se torni ei kuitenkaan ollut läheskään tuon korkuinen.
Muistan yhden hyppääjän: nuoren miehen. Kun hän lopulta hyppäsi ja putosi alaspäin, hän huusi aivan kuolemanhädässä: "Äiti! Äiti! Äiti auta!" Ressukka. Teki ihan mieli mennä jälkeenpäin halaamaan, mutten menny.
Sodassakin monet haavoittuneet miehet huutavat äitiä. Äiti yleensä on se ihmiselle läheisin, jonka sylissä vauvana imi maitoa... Lups, lups, lups... Johon hädän hetkellä vaistomaisesti turvaa...
~- Anonyymi
Keskenkasvuiset poikaset voi huutaa äitiä, niitä paljon sodassa kyllä käytettiin. Aikuiselta mieheltä jää luonnostaan pois äidin huutelemiset ja kiljumiset, naiset kiljuu lopun ikäänsä.
- Anonyymi
Alla olevassa kuvassa näytetään tuo nosturi jatkovarren ollessa vielä alhaalla.
https://www.j-helaakoski.fi/wp-content/uploads/P5150345.jpg
Nosturi on todellakin kaatunut taaksepäin. Puomi ja jatkovarsi ovat olleet todennäköisesti mahdollisimman pystysuorassa ja jatkovarsi mantereelle päin. Joku on ehkä kiristänyt tukivaijereita aivan liikaa varmuuden vuoksi. Niillä saanee satojen tonnien rasituksen puomin alaosaan. Sitten muutama tuulenpuuska hoitaa loput. Ei murru tietystikään ihan uutena, mutta vuosien mittaa heikkenee pikku hiljaa.- Anonyymi
Sama nosturi pystyssä Kaivopuistossa v. 2014. Parissa kuvassa näkyy nosturi selkeästi.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2719013/Brave-95-year-old-thought-world-s-oldest-woman-bungee-jump-ignoring-organiser-s-warnings-KILL-her.html
Toimivatko vaakasuorat levällään olevat tukivarret vain harusvaijereiden kiinnityspisteinä? Eli lisäävätkö ne vain ohuen teleskooppipuomin sivuttaisjäykkyyttä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama nosturi pystyssä Kaivopuistossa v. 2014. Parissa kuvassa näkyy nosturi selkeästi.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2719013/Brave-95-year-old-thought-world-s-oldest-woman-bungee-jump-ignoring-organiser-s-warnings-KILL-her.html
Toimivatko vaakasuorat levällään olevat tukivarret vain harusvaijereiden kiinnityspisteinä? Eli lisäävätkö ne vain ohuen teleskooppipuomin sivuttaisjäykkyyttä?Youtubessa on useita "liebherr LTM 1350-6.1 assembly" videoita. Esim.
https://www.youtube.com/watch?v=Mt8tUs8TXt4
Ei niillä vaakasuorilla tukivarsilla näyttäisi olevan mitään muuta virkaa kuin estää sivuttaisheilumista. Pystytysvaiheessa niitä kyllä heilutellaan edestakaisin. En kyllä keksi miksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama nosturi pystyssä Kaivopuistossa v. 2014. Parissa kuvassa näkyy nosturi selkeästi.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2719013/Brave-95-year-old-thought-world-s-oldest-woman-bungee-jump-ignoring-organiser-s-warnings-KILL-her.html
Toimivatko vaakasuorat levällään olevat tukivarret vain harusvaijereiden kiinnityspisteinä? Eli lisäävätkö ne vain ohuen teleskooppipuomin sivuttaisjäykkyyttä?Jos toinen niistä harusvaijeiresta on päässyt löystymään jonkun lukituksen pettäessä, niin puomi on lähtenyt kaatumaan ensin hiukan sivuittain ja sitten merelle päin kiertyen matkalla 180 astetta. Tämä selittää, miksi puomi on nyt väärinpäin.
IS:n sivulla on nyt meneillään suora videolähetys nosto-operaatiosta. Lähinnä tutkitaan toista tukivartta. Näyttäisi olevan täynnä hydrauliikkaa yms vaijereiden lisäksi. Jotain aktiivista toimintaa niillä tehdään.
- Anonyymi
Joidenkin perseestä sojottaa kaatunut torni kun useammassa jutussa niin sanotaan. Kuvissa näkyy kylläkin nosturiauto jonka puomi on katkennut.
- Anonyymi
YLE:n reportteri haastattelee haastattaemasta päästyäänkin, yli 6 minuutin ajan miestä, joka sattui olemaan samassa kaupunginosassa kaatumisen aikaan. Kukaan ei nähnyt, joku kertoi kuulleensa rysähdyksen.
https://yle.fi/uutiset/3-11463556
Nolottaa reportterin puolesta, kun pitkittää nollatasoista haastatteluansa ihan maailman tappiin saakka. - Anonyymi
Kaikkein törkeintä asiassa on se, ettei Helaakosken toimitusjohtajan mukaan ollut virhe jättää ylikorkean 150 m:n nosturin puomia laskematta ala-asentoon. Nosturihan ei ollut millään suljetulla työmaa-alueella vaan ihan julkisella paikalla. Joka puolella liikkuu koko ajan ihmisiä. Myös veneilijöitä rannan vieressä. Onko jollakin nosturiliikkeen "tomitusjohtajalla" jotain pätevyyttä päättää toisten elämästä ihan vaan laiskuuden ja osaamattomuuden vuoksi. Suosittelen alan vaihtoa. Koska ei ole ennenkään kaatunut tai katkennut Kaivopuistossa, ei mitään onnettomuuksia voi sattua tulevaisuudessakaan. Täysin väärä asenne.
- Anonyymi
Mikä mahtaa olla nosturin valmistajan kanta asiaan?
Voihan nosturi mennä katki käyttäessäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä mahtaa olla nosturin valmistajan kanta asiaan?
Voihan nosturi mennä katki käyttäessäkin.Et tuota ylikorkeaa käyttöä ole edes speksattu. Kaikkea speksaamatonta saa tietysti tehdä, jos oikeasti ymmärtää mitä tekee. Nyt ei yksinkertaisesti ymmärretty. Tulos on nähtävissä. Tuon kevytrakenteisen yleisillä teillä kulkemaan suunnitellun nosturin saa rikki kymmenillä eri tavoilla. Noita kaatuu tai murtuu tai niistä katkeaa vaijereita Venäjällä, Kiinassa, Intiassa ym päivittäin. Ei ylitä uutiskynnystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tuota ylikorkeaa käyttöä ole edes speksattu. Kaikkea speksaamatonta saa tietysti tehdä, jos oikeasti ymmärtää mitä tekee. Nyt ei yksinkertaisesti ymmärretty. Tulos on nähtävissä. Tuon kevytrakenteisen yleisillä teillä kulkemaan suunnitellun nosturin saa rikki kymmenillä eri tavoilla. Noita kaatuu tai murtuu tai niistä katkeaa vaijereita Venäjällä, Kiinassa, Intiassa ym päivittäin. Ei ylitä uutiskynnystä.
Normaali käyttötilanne, johon on valmistaja myös määritellyt maksimit.
https://www.liebherr.com/external/products/products-assets/172934/liebherr-technical-data-sheet-mobile-crane-180-ltm-1350-6-1-td-180-04-defisr.pdf Sivulla 81 nostokorkeuksia jatkovarren kanssa.
- Anonyymi
Hyvin ohutta putkea näkyy oleva taittumiskohdasta. Ei kestäny omaa painoaan.
- Anonyymi
Oikeissa raskaissa nostotilanteissa pitkän jatkovarren kanssa alimman (liikkuvan) teleskooppipuomin osan pitäisi tietysti olla ala-asennossa. Ja koko teleskooppipuomi pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi, jos on pienikin vaara voimakkaista tuulenpuuskista. Ja jos tulee oikea myrsky, myös jatkovarsi on laskettava alas. Aivan normaalia sivistysmaissa. Suomessa oletetaan, että vakuutukset korvaavat kaiken ja vahinkoja pitää sattua eikä niitä saa estää ennalta. Jos estettäisiin, ei tarvittaisi vakuutusyhtiöitä. Tämä ei tietystikään kannata vakuutusyhtiöiden omistajille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeissa raskaissa nostotilanteissa pitkän jatkovarren kanssa alimman (liikkuvan) teleskooppipuomin osan pitäisi tietysti olla ala-asennossa. Ja koko teleskooppipuomi pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi, jos on pienikin vaara voimakkaista tuulenpuuskista. Ja jos tulee oikea myrsky, myös jatkovarsi on laskettava alas. Aivan normaalia sivistysmaissa. Suomessa oletetaan, että vakuutukset korvaavat kaiken ja vahinkoja pitää sattua eikä niitä saa estää ennalta. Jos estettäisiin, ei tarvittaisi vakuutusyhtiöitä. Tämä ei tietystikään kannata vakuutusyhtiöiden omistajille.
"pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi"
Ei tarvitse vetää yhtään mihinkään. Nosturia on käytetty täysin oikein. Kyseessä on materiaalivirhe. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi"
Ei tarvitse vetää yhtään mihinkään. Nosturia on käytetty täysin oikein. Kyseessä on materiaalivirhe.Taas joku Helaakosken edustaja vauhdissa. Ei enää mitään uskottavuutta!
Kyse on selvästä käyttövirheestä. Ei mitään epäselvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas joku Helaakosken edustaja vauhdissa. Ei enää mitään uskottavuutta!
Kyse on selvästä käyttövirheestä. Ei mitään epäselvää.Kyseessä on päivänselvä materiaalivirhe. Ei mitään epäselvää sen suhteen. Ehjän nosturin puomi ei väänny ylösalaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on päivänselvä materiaalivirhe. Ei mitään epäselvää sen suhteen. Ehjän nosturin puomi ei väänny ylösalaisin.
Älä selitä. Kaiken saa rikki, jos toimii väärin ja typerästi. Ei tietysti ihan heti, mutta ajan kanssa. Opit tuon kyllä joskus. Se, että on väärin toimineen yrityksen palveluksessa, ei oikeuta valehtemaan. Siitä saa tietysti palkkaa, mutta ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä selitä. Kaiken saa rikki, jos toimii väärin ja typerästi. Ei tietysti ihan heti, mutta ajan kanssa. Opit tuon kyllä joskus. Se, että on väärin toimineen yrityksen palveluksessa, ei oikeuta valehtemaan. Siitä saa tietysti palkkaa, mutta ...
Turhaan mussutat. Ehjä nosturi ei väänny nurinniskoin itsestään. Kyseessä on selvä materiaalivika kriittisessä kohdassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhaan mussutat. Ehjä nosturi ei väänny nurinniskoin itsestään. Kyseessä on selvä materiaalivika kriittisessä kohdassa.
Ei ollut materiaalivika. Tuo todettiin jo heti alussa. Ehjä nosturi murtui nurinniskoin, koska sitä käytettiin täysin väärin. Ei mikään nosturi kestä voimakasta sivuvääntöä. Ei noita harusvaijereita ole suunniteltu estämään heilumista lähes pystysuoran puomin kanssa puuskittaisessa tuulessa. Ei onnistu millään kovin pitkään. Aina joskus heiluminen ja tuulensuunnat vaihtelut osuvat pahasti yhteen. Lopputuloksen näet sinäkin kuvista.
Olet täysin noviisi suunsoittaja tai tuon firman paveluksessa. Ihan sama juttu! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut materiaalivika. Tuo todettiin jo heti alussa. Ehjä nosturi murtui nurinniskoin, koska sitä käytettiin täysin väärin. Ei mikään nosturi kestä voimakasta sivuvääntöä. Ei noita harusvaijereita ole suunniteltu estämään heilumista lähes pystysuoran puomin kanssa puuskittaisessa tuulessa. Ei onnistu millään kovin pitkään. Aina joskus heiluminen ja tuulensuunnat vaihtelut osuvat pahasti yhteen. Lopputuloksen näet sinäkin kuvista.
Olet täysin noviisi suunsoittaja tai tuon firman paveluksessa. Ihan sama juttu!Älä lässytä. Kyseessä on päivänselvä materiaalivika. Jos kyseessä olisi suunnittelu- tai käyttövirhe, niin vastaavia nostureita vääntyilisi jatkuvasti.
- Anonyymi
Joinakin vuosina ei vaakasuoria tukivarsia ja harusvaijereita ole ollut vanhojen ja videoiden ja kuvien perusteella käytössä. Miksi?
Toimivatko tukivarret harusvaijereineen aktiivisesti heilumisen vaimentimina? Tänäänkin niitä on avattu ja tutkittu muutama tunti. Niiden sisällä näyttäisi olevan elektroniikkaakin. Jos toinen niistä vioittuu, niin toinen ehkä kaataa koko nosturin. Testaamaton ohjelmabugi? Käyttis lienee Windows XP. - Anonyymi
Hellaakoski on nyt mennyttä. Hänen serkkunsa Liettähipelöi aikoo kuulemma jatkaa tästä eteen päin.
- Anonyymi
Tämä valitettava tapaus oli onneton työtapaturma, koska jatkopuomi jäi reivaamatta ennen tuulenpuuskia!
- Anonyymi
Ei kyse ole tapaturmasta, vaan tahallisesta ja suunnitelmallisesta nosturin väärinkäytöstä.
Vedotaan siihen, että jos joku laite ei ole hajonnut väärinkäytettynä aikaisemmin, ei se voi hajota tulevaisuudessakaan. Kaikki perustuu vain omaan mitättömään kokemukseen ja valikoivaan unohtamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kyse ole tapaturmasta, vaan tahallisesta ja suunnitelmallisesta nosturin väärinkäytöstä.
Vedotaan siihen, että jos joku laite ei ole hajonnut väärinkäytettynä aikaisemmin, ei se voi hajota tulevaisuudessakaan. Kaikki perustuu vain omaan mitättömään kokemukseen ja valikoivaan unohtamiseen.Sinä taas yksi some-ekspertti antamassa asiantuntijalausuntoja.
Nosturin vääntyminen on seurausta sen rakenteessa piilleessä viasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä taas yksi some-ekspertti antamassa asiantuntijalausuntoja.
Nosturin vääntyminen on seurausta sen rakenteessa piilleessä viasta.Ei ollut mikään pilevä rakennevika, vaan osaamaton käyttö! Näin kaikki asiantuntijat ovat jo todenneet. Jopa Helaakosken tj kertoi, että tuolainen yhdistelmä voi kaatua ihan mihin suuntaan vain. Ja jos joku jää alle, se uhrien vika. Pitäsi ymmärtää olla varovainen heiluvan tuuliviirin lähellä. Tuo on firman yleinen politiikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut mikään pilevä rakennevika, vaan osaamaton käyttö! Näin kaikki asiantuntijat ovat jo todenneet. Jopa Helaakosken tj kertoi, että tuolainen yhdistelmä voi kaatua ihan mihin suuntaan vain. Ja jos joku jää alle, se uhrien vika. Pitäsi ymmärtää olla varovainen heiluvan tuuliviirin lähellä. Tuo on firman yleinen politiikka.
Älä nyt viitsi jauhaa omiasi. Nosturit eivät vääntyile itsestään. Toki ne kaatua voivat, jos alusta pettää, mutta tällä kertaa nosturi ei kaatunut, vaan puomi vääntyi materiaalivirheen vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt viitsi jauhaa omiasi. Nosturit eivät vääntyile itsestään. Toki ne kaatua voivat, jos alusta pettää, mutta tällä kertaa nosturi ei kaatunut, vaan puomi vääntyi materiaalivirheen vuoksi.
Vääntyi törkeän ja tahallisen käyttövirheen vuoksi. Älä selitä omiasi. Et usko höpinöitäsi itsekään. Tiedän hyvin, että sinut on koulutettu puolustamaan oman firman virheitä ja syyttämään aina muita. Kuuluu määrättyjen alojen kulttuuriin. Aina löytyy uusia silminnäkijöitä yms. tekaistuja todistajia. Sitten kun katsotaan joku onnettumuus tms. videolta, niin alkaa selittelyt. Onko tuttua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt viitsi jauhaa omiasi. Nosturit eivät vääntyile itsestään. Toki ne kaatua voivat, jos alusta pettää, mutta tällä kertaa nosturi ei kaatunut, vaan puomi vääntyi materiaalivirheen vuoksi.
Jos sinne ylös (70 m) jätetään puuskittaiseen sivutuuleen yli 30 tonnia painava ylipitkä (80 m) ristikkopuomi sivuvarsineen, niin ei voi muuta kuin vaihtaa alaa. Tuosta ei liene kukaan eri mieltä.
Liebherr:n on tehnyt yli miljoona nosturia. Ei koskaan materiaalivirheita. Kaikki tarkistetaan monessa eri vaiheessa. Ja nuo isojen koneiden kriittiset kohdat kahteen kertaan ennen toimitusta. Liebherr:n keskutelupaltalta löytyy aiheesta lisää. On siinä saksalaisilla naurussa pitelemistä.
- Anonyymi
Nosturitalliinhan se olisi pitänyt yöksi ajaa, kuten yleensä muutkin nosturit!
- Anonyymi
Liian korkea nosturi sille paikalle!
- Anonyymi
Aaro hellaan koski, ja sormensa poltti :D
Ei vais, tolla joku jo aiemmin oli tajunnu mistä on kysymys. Eli takapuolen tukivaijereita on kiristtetty liikaa, ja sitten tuulikuorma hoiti loput. - Anonyymi
Miten sinne ne basehyppääjät pääsivät? Ei nosturiin varmaan sentään jätetä ovia auki ja avaimia hyttiin että kuka vaan sivullinen pääsee sillä nostelemaan?
- Anonyymi
Yhdestä asiastaolaan samaa mieltä
Nosturi kaatui vaikka ei pi t änyt olla mahdollista.
Täytyy olla demarien v ika.
Kun ovat ollet hallitksessa ja vuoden ei keskusan vika ji y ka olleet johdossa jo 20 vuotta - Anonyymi
Kaikki muutkin vastaavat nosturit voivat katketa, jos ovat samoin tehtyjä.
150m pituinen varsi kehittää hirvittävän vääntövoiman siihen pisteeseen, josta tuo nosturin varsi meni poikki.- Anonyymi
Kuka tietää, kuinka korkea se nosturi oikeasti oli ja kuinka korkella se nostokori oli. Jos nostokori olikin vaikka vain 135 m:n korkeudella, niin sillä on suuri merkitys base-hypyille.
Oliko se luvattu 150 m:n korkeus vain pelkkää normaalia tavanomaista valheellista mainosta? Jos oli, niin kaikille benji-hyppääjille on maksettava rahat takaisin. - Anonyymi
Sivuttaista vääntöä varten nosturiin oli asennettuna ylimääräiset tukivarret niihin kiinnitetyt pitkät harusvaijerit. Haruvaijereiden kireyttä ohjataan jollakin logiikalla. Tuulenpuuskissa ohjaus saattoi jotenkin seota ja yrittää kiristää vuorotellen haruksia väärässä rytmissä tuulen vaihteluihin. Videossa näkyy lähes varmasti voimakas sivuttaiheilunta. Huipulla varmasti useita metrejä. Kymmenien tonnien heilunta tuossa korkeudessa johtaa joko alustan kaatumiseen tai varren katkeamiseen tyvestä. Valinta lantin heitolla. Nyt tuli kruuna. Peruskallio ei joustanut yhtään tukijalkojen alla, joten sitä kautta ei syntynyt lisää heiluntaa ja alusta pysyi pystyssä.
Heilunnan vaikutusta on helppo tutkia, jos Liebherr toimittaa tänne pari täysin vastaavaa kokoonpanoa. Muutamassa kuukaudesa nähdään varmasti mistä kohtaa murtuu.
- Anonyymi
Kaiken maailman hyppyhullut savat luvan perustaa oman läänin ja loikkia siellä järjellistä yhteiskuntaa häiritsemäti niin paljon, kun kuuppa kestää. Sanomatta selviö, että mitään terveyspalveluja on turha tulla kyselemään muualta.
- Anonyymi
Samaa mieltä. Hyppikööt jossain muualla tai vaikka Linnanmäen ympäristössä.
Miksi pilata Helsingin upein merimaisema tuollaisella kammottavan rumalla ja kerrostaloja korkeammalla metallihärvelillä.
- Anonyymi
Kuvien perusteella ristikkorakenteinen jatkovarsi on väännetty vaijereita väkisin kiristämällä lähes pystysuoraan asentoon, jotta päästäsiin n. 150 m (?) hyppykorkeuteen. Tuollaista asentoa ei Liebherrin dokujen mukaan ole speksattu millekään kuormalle. Jokainen voi arvata miksei ole. Syitä on varmasti monia. Dokuissa on kyllä esitetty satoja muita vaihtoehtoisia käyttötilanteita ja niiden kuormituksia eri korkeuksille ja eri ulottuvuuksille eri suuntiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa972821En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101804
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3821670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681447- 1191257
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91146- 201039